Odotin 4K-tasoista videokuvaa livenä.
Tulee parasta ja tarkinta kuvaa ikinä myös laskeutumisesta videona myöhemmin.
Odotin 4K-tasoista videokuvaa livenä.
Se on siellä!
Saadaan tuhlattua määrärahat.Jännittävä hetki. Mikäs tämän tieteellinen hyöty on? Mitä uutta tietoa tällä saadaan?
Etsivät merkkejä muinaisesta elämästä. Testaavat hengitettäväksi kelpaavan hapen tuottamista Marsin ilmakehässä. Testaavat uutta helikopteria jonka avulla voidaan kartoittaa mönkijän tulevia tehtäviä. Ja tietty miljoona muuta juttua.
Saadaan tuhlattua määrärahat.
Saadaan tuhlattua määrärahat.
En tajua mistä määrärahoista tässä puhutaan. Mihin ne avaruusrahat nyt sitten pitäisi laittaa?Kieltämättä mullakin on avaruuspöhinästä fiilis, että tehdään, koska pystytään. Mieluummin kuitenkin sijoittaisin käytetyt rahat muuhun luonnontieteelliseen tutkimukseen.
Olen niin kyyninen, etten usko merkittäviin löytöihin. Sen sijaan olen varma, että kaikki havaittu uutisoidaan kuin se olisi jotain suurta. Sillä hankitaan uutta rahoitusta. Myös monenlaisia spekulaatioita tullaan esittämään. Tietoa ei ole, mutta visioita on.
En tajua mistä määrärahoista tässä puhutaan. Mihin ne avaruusrahat nyt sitten pitäisi laittaa?
Olen sitä mieltä, että tutkimusta ja tiedettä pitää vaan tehdä vaikkei "palkintoa" olisikaan just meidän elinaikanamme luvassa
Yliopistojen luonnontieteiden perustutkimukseen.
Olen samaa mieltä, jos tavoitteena on tutkimus, mutta en ole vakuuttunut, että avaruuteen tunkeutumisen perusmotiivi on tutkimus, koska nykymenetelmin tutkimusta siellä voi tehdä hyvin vähän.
On yksinkertaisesti seksikästä ja suuriin massoihin vetoavaa lähettää jokin miljardikapistus vieraalle kappaleelle, mutta täysin eri asia on se, mitä tekemistä sillä on tieteen kanssa.
Muutenkaan en ymmärrä avaruuden valloituksen viehätystä. Lähiseudut ovat ihmiselle vihamielistä aluetta, eikä kauemmas päästä. Jossain vaiheessa kaiketi päästään Marsiin, mutta mitä sitten. Siellä käydään ja ehkä päästään poiskin ja siihen se sitten jää. Äkkiä menetti Kuukin viehätyksensä. Viimeinen vierailu taisi olla vuonna 1972.
Seurataanpa nyt tämänkin mönkijän tuottamia tuloksia. Pahoinpa pelkään, ettei niistä saada irti mitään mullistavaa. Kunhan on insinööriluonteisiin vetoava valloitusretki. Lasjuvarjojääkärit menevät pohjoisnavalle, Veikka vuorille. Mönkijä Marsiin. Samaa sarjaa.
Kyllä näin. Kaikki tämä on sitä hidasta ja järjestelmällistä työtä mikä liittyy siis ihan kaikkeen - jopa siis juuri tähän kun yritämme saada selville miten elämä on meidän aurinkokuntaan pesiytynyt/syntynyt.Marsin pinnalta saadaan todennäköisesti aika hemmetin paljon tietoa paitsi Marsista itsestään, niin myös yleisesti materiaaleista avaruudessa sekä tietysti ehkä jopa mahdollisesti se, joka nyt tuskin ketään edes kiinnostaa, mutta kunhan nyt kävästään zekkaamassa, eli onko siellä joskus näiden miljardien vuosien aikana ollut meille tuntemaa elämänmuotoa.
Olisi hauska jos joku edellinen mönkijä olisi herännyt eloon ja nämä kohtaisivat toisensa. Meidän pikku Percy twiittaisi Maahan että apua apua, tunnistamaton mönkijä näkopiirissä, mitä teen? Missä minun laserpyssy?
Olen käsittänyt, etteivät ole enää toimintakuntoisia ne edeltävät. Joku jäi puristuksiin heti alkuunsa ja nääntyi niille sijoilleen.Olisi aika surullista, jos törmäisivät vahingossa toisiinsa ja hajoaisivat. Nämä vissiin toimivat itsenäisesti, vai onko maasta minkäänlaista kontrollia ohjauksiin?
Ei kai tuo InSight ole mönkijä. Tässä listaa: Mars rover - WikipediaWikipedian mukaan 2018 vuoden Mars Insight olisi vielä toiminnassa, mutta tiedäpä tuosta onko vanhaa tietoa. Aika huonolla prosentilla on nuo Mars laskeutumiset onnistuneet, seitsemästätoista yrityksestä seitsemän on onnistunut.
Okei, eli Curiosityn mönkii tuolla edelleen ja kiinalainen Tianwen saapui Marsin kiertoradalle kymmenen päivää sitten ja laskeutuu kamaralle toukokuussa.Ei kai tuo InSight ole mönkijä. Tässä listaa: Mars rover - Wikipedia
Aktiivisena on vielä Curiosity, joka laskeutui 2011. Eiköhän näitä mönkijöitä voida pitää melko onnistuneina. Useimmat ovat toimineet vuositolkulla yli aiotun toiminta-ajan. Nuo ihan ensimmäiset taisivat olla vielä jostain "halpisosista" koottuja demoja---näissä kustannuksissa "halpoja"---joista todettiin, että tämmöisethän toimii!
Ja mikä hienointa, näissähän on vissiin useimmissa ollut suomalaista teknologiaa mukana!
Olisi hauska jos joku edellinen mönkijä olisi herännyt eloon ja nämä kohtaisivat toisensa. Meidän pikku Percy twiittaisi Maahan että apua apua, tunnistamaton mönkijä näkopiirissä, mitä teen? Missä minun laserpyssy?
Maailman murheet unohtuu aina hetkeksi kun on tällaisia hyviä asioita olemassa, jossa ei ole poliittista juonittelua sun muuta tappelemista (enää nykypäivänä).