Mainos

Matkalla avaruuteen?

  • 214 953
  • 1 363
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kiertoratalaukasujahan on toistakymmentä kuukaudessa yli kymmeneltä eri toimijalta. Ne ei vaan ole kovin mediaseksikkäitä kuten Artemis tai Spaceship. Spaceship itseasiassa on tekemässä sen ekan kiertoratalentonsa ilmeisesti ihan lähiviikkoina. Ainakin luvat on nyt kunnossa ja kaikki testit on suoritettu. NASA julkas just Artemis II miehistön, joka siis kiertää kuun. Paljon riippuu sit Spaceshipin onnistumisesta pitääkö Artemis III aikataulu kuuhun laskeutumisen osalta.

Eli kyllä kaikkee miälenkiintosta on meneillään...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ööö, siis tavoite on kierää kuu. Miksi? Miksi ei laskeutua sinne? Rahasta kun puhutaan niin onko kuun kiertäminen sitten niin palhon edullisempaa, kuin sinne laskeutuminen? Kyseessä on kuitenkin historiallinen tapahtuma jo jotain seitsemättä kertaa. Ja miksi se on nyt niin kallista? Eihän tuo ole ollut kallista ennenkään NASAn budjetilla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei ollut mitään vihjailua mihinkään suuntaan. Kunhan ihmettelen.
Ehkä ihmetelyn sijaan kannataa tutustua aiheeseen?

60 luvulla oli piikki auki, eli budjetti oli rajaton. Nyt SLS (kantoraketti kuulennoille) on jouduttu kokoon vanhoista osista esim sukkuloiden moottoreista jne.

Avaruuspuvut taas alkaa oleen niin vanhoja, että ne risteilee ja ei ole turvallisia. Niitä on käytetty useita vuosikymmeniä, joten nyt kehitetään nykyteknologisia niiden lähinnä 70/80 luvun teknologioihin perustuvien tilalle. Samalla tietty sellaisiksi, että ne ois käyttökelpoisia myös seuraavat vuosikymmenet esim Mars lennoille.

Starship on ollu isolla budjetilla NASAn SLS verrattuna ja kehitystyö on siksi ollut poikkeuksellisen nopeaa ja silti se ei ole viä lentäny. Mutta SpaceX lennättää Falcon raketeilla tavaraa kiertoradalle parikertaa viikossa ja kohta taas uuden miehistön ISS:lle.

Kiina on saanu oman avaruusasemansa valmiiksi ja sinne lennetään kans kohta säänmöllisesti. Kuussahan on kiinan mönkiä tällä hetkelläkin ja NASAlla kartotusateliitti kiärtää kuuta sekä Marssia. Marsissa on pari monkijää ja helikopteri.

Jos avaruusjuttuja vähän seuraa, niin huomaa kuinka paljon tapahtuu. Iran, Intia, Israel on tullu valtioina mukaan kiertoratakykyinä, ja yksityisiä firmoja on tosiaan kymmenkunta, osa jo kaupallisia, osa testilentovaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ööö, siis tavoite on kierää kuu. Miksi? Miksi ei laskeutua sinne? Rahasta kun puhutaan niin onko kuun kiertäminen sitten niin palhon edullisempaa, kuin sinne laskeutuminen? Kyseessä on kuitenkin historiallinen tapahtuma jo jotain seitsemättä kertaa. Ja miksi se on nyt niin kallista? Eihän tuo ole ollut kallista ennenkään NASAn budjetilla.
Kuten 60 luvullakin se Kuu ensin kierretiin. Pitää varmistaa tekniikan ja kaiken toimivuus. Ja siis laskeutumisalusta ei vielä ole, sillä sen on tarkotus olla Starship.

Ja kyllä, se on kallista. 60 luvulla se sai maksaa suurvaltakilvan ja Kennedyn lupauksen takia. Nyt NASA operoi murto-osa budjetilla, jolla tehdään myös planeettatutkimus ja muut operaatiot
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Tarinankertoja miksi kuusta ei ole enempää dataa tai kuvia jos siellä puuhaillaan? Kiinan mönkijä kuussa, luulisi tulevan ihan videokuvaa jatkuvasti eetteriin. Mutta juu, ei mitään sen kummempaa. Kunhan vaan ihmettelen, enkä asiaan niin ole perehtynyt.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja kyllä, se on kallista. 60 luvulla se sai maksaa suurvaltakilvan ja Kennedyn lupauksen takia. Nyt NASA operoi murto-osa budjetilla, jolla tehdään myös planeettatutkimus ja muut operaatiot
Miten tuo on kallista jos pistetään dollareita ihan helvetisti johonkin Marsin tutkimukseen ja mahdollisiin matkustamiseen tuonne?
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Miten tuo on kallista jos pistetään dollareita ihan helvetisti johonkin Marsin tutkimukseen ja mahdollisiin matkustamiseen tuonne?
Pelkät Apollo-projektit (eli siis ne kuulennot, kaikki vuosina 60-73 tehdyt mukaan lukien) maksoivat nykyrahassa aikanaan vajaat 300 miljardia dollaria.

NASAn budjetti tänä päivänä on sellaiset 20-25 miljardia dollaria vuodessa, ja tuolla rahalla on saatava ihan kaikki laitoksen tekemä avaruus- ja ilmastotutkimus.

Tietysti miehitetytkin kuulennot olisivat tänä päivänä varsin halpoja verrattuna tuohon orkkisprojektin hintaan, mutta niitä ei ole toistaiseksi koettu rahan väärtiksi - kuussa kun kerran on jo käyty, eikä sinne jaloillaan astumisella enää kai tuoteta kovinkaan paljon lisäarvoa tutkimukselle.

Viime vuosinahan tuo kuun tutkimus ja sinne meneminen on taas alkanut kiinnostaa ihan urakalla ja useita tahoja, kuten edellä onkin lueteltu. Mutulla sanoisin, että tuo johtuu paljolti siitä, että ihmiskunta alkaa valmistautua avaruuden kolonisoimiseen ja vieraiden taivaankappaleiden mineraalien hyödyntämiseen. Tässä "välivuosina" 70-luvun jälkeen tuossa kuussa ravaamisessa ei oikein olisi ollut järkeä, kun hintalappu on niin valtava ja saavutettava lisäarvo vähäinen, mutta teknologian kehittyessä ne avaruuden siirtokunnat ja kaivokset alkavat tuntua seuraavien vuosisatojen aikana ihan toteuttamiskelpoisilta - ja siksi kuu kiinnostaa taas kummasti. Se on meille luonnollinen ja läheinen ympäristö vaikeampienkin lentojen harjoitteluun ja parametrien tuunaamiseen (ja kaiketi kuussakin voisi olla paljonkin louhimisen arvoista tavaraa). Niinpä nämä tämän päivän kuuprojektit liittyvät ihan olennaisesti myös tuohon mainitsemaasi Mars-tutkimukseen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
@Tarinankertoja miksi kuusta ei ole enempää dataa tai kuvia jos siellä puuhaillaan? Kiinan mönkijä kuussa, luulisi tulevan ihan videokuvaa jatkuvasti eetteriin. Mutta juu, ei mitään sen kummempaa. Kunhan vaan ihmettelen, enkä asiaan niin ole perehtynyt.

No onhan sieltä paljon kuvaa ja materiaaleja.. tosin Kiina poliittisista syistä pihtaa paljon omistaan.

Tossa Japanin Kaguya Luna orbiterin matskua 2007




Kiinan Change'e 3:n laskeutuu Kuuhun 2013.




Tämähän kuvasi sen isosit uutisoidun "kuution" toissavuonna, ihme jos se jäi huomaamatta

Artemis I joka siis kiersi kuun nyt syystalvella, lähetti paljon kuvia, tossa yx lehtijuttu


Mutta siis parhaat materiaalit tietyt projektien sivuilta, mutta niissä täytyy sitten viettää aikaa, toki nykyaikana alkaa hankeet oleen IG:ssä
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miten tuo on kallista jos pistetään dollareita ihan helvetisti johonkin Marsin tutkimukseen ja mahdollisiin matkustamiseen tuonne?

Mars tutkimus on luotaintutkimusta, ja mönkijät on robotteja, ne on kertaluokkaa halvempaa kun pitää ihmistä hengissä avaruudessa. Ihmistä sinne enemmän intoilee yksityisen rahan SpaceX
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Näihin tulikin jo vastauksia, mutta lisätään jotain:

Ööö, siis tavoite on kierää kuu. Miksi? Miksi ei laskeutua sinne? Rahasta kun puhutaan niin onko kuun kiertäminen sitten niin palhon edullisempaa, kuin sinne laskeutuminen?
Nythän ei ole vielä kehitetty uutta Kuu-laskeutujaa sen aiemman LM:n(*) tilalle. Yleensä tekniikkaa testataan vaiheissa, Apollo-lentoja testattiin ensin Maassa, sitten Maan kiertoradalla, sitten käytiin kiertämässä Kuu ja sitten laskeuduttiin.

(*) Vanhaa LM:ää (Lunar Module) tuskin kukaan alkaa sellaisenaan rakentamaan, aika ja tarve on ajanut ohi, eli oletan, että uusi laskeutuja nousualuksineen on työn alla, ennen kuin ihmistä lasketaan uudestaan Kuuhun.

Kyseessä on kuitenkin historiallinen tapahtuma jo jotain seitsemättä kertaa. Ja miksi se on nyt niin kallista? Eihän tuo ole ollut kallista ennenkään NASAn budjetilla.
Apollo-ohjelma oli hillittömän kallis. Tällä hetkellä ei ole sellaista poliittista tahtoa, että miehitettyjä Kuu-lentoja alettaisiin määrättömästi rahoittaa. Sen sijaan nyt kokeillaan kehittää tekniikkaa, jolla miehitettyjen lentojen kustannukset pysyisivät aisoissa. Yksi jos toinenkin taho on tässä 20-30 vuoden aikana testannut "hyllytavaran" käyttöä avaruudessa, ja niin raketeissa kuin luotaimissa on pyritty sarjatuotantovalmisteisiin osiin, kun ennen raketit ja luotaimet tehtiin varta vasten suunnitelluista ja rakennetuista osista.

Miksi kuusta ei ole enempää dataa tai kuvia jos siellä puuhaillaan? Kiinan mönkijä kuussa, luulisi tulevan ihan videokuvaa jatkuvasti eetteriin. Mutta juu, ei mitään sen kummempaa. Kunhan vaan ihmettelen, enkä asiaan niin ole perehtynyt.
Kyllä sieltä on dataa ja kuvia, mutta länsimaat eivät ole lähes 50 vuoteen laskeneet Kuuhun juuri mitään. Apollo-lennoilta tuota Kuu-materiaali on riittänyt tähän saakka. Länsimaiden tärkeimpiä Kuuta tutkivia luotaimia ovat olleet kaukokartoitussatelliitit kuten LCROSS ja LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). Pintamönkijöitä länsimaista on lähetetty Marsiin, mutta myös Marsia on tutkittu varsin kattavasti kaukokartoitussatelliiteilla (MRO, Mars Reconnaissance Orbiter). Marsin tapauksessa kaukokartoitussatelliiteilla on ollut tärkeä rooli pintamönkijöiden viestiasemina, ts. mönkijän vastaanottimen ja lähettimen ei tarvitse yltää Maahan saakka, vain Marsin kiertoradalle.

LRO: Lunar Reconnaissance Orbiter - Wikipedia - radalla 13 vuotta ja jatkaa toimintaansa edelleen. Wikipedian sivulla galleriassa LRO:n kuvaamat Apollo-lentojen laskeutumispaikat.

Miten tuo on kallista jos pistetään dollareita ihan helvetisti johonkin Marsin tutkimukseen ja mahdollisiin matkustamiseen tuonne?
Kuten @Tarinankertoja kertoo, Marsia tutkitaan robottiluotainten avulla, ja vaikka ne ovatkin kalliita, ne ovat hulvattomasti halvempia kuin miehitetyt lennot.

Taikasana tuossa lainauksessa on "mahdollisiin" - todellisuudessa miehitetyt Mars-lennot ovat vielä lähinnä päiväunia. Puuttuu tekniikka, kokemus ja kaikkein tärkeimpänä _tarve_ tehdä miehitettyjä lentoja. Robotiikka on kehittynyt varsin paljon 1960-luvulta eli Apollo-lennoista ja Viking-luotaimista. Miehitetyiltä lennoilta vaaditaan paljon enemmän hyötyä kuin mitä 60 vuotta sitten tarvittiin: jos miehitetyn lennon anti jää samaksi kuin robottiluotaimella, niin se on ihan hukkaan heitettyä rahaa.

Miehitetty lento voi tuottaa kahdessa viikossa enemmän dataa kuin kuuden kuukauden luotainlento - kyllä, mutta luotaimet pystyvät toimimaan paljon pienemmillä kustannuksilla paljon pidempiä aikoja.

MRO: Mars Reconnaissance Orbiter - Wikipedia - tällä hetkellä mission pituus on 17 vuotta (laukaistu 2005) ja se jatkuu yhä. Kustannukset kaikkineen suunnitellulle käyttöajalle (vuoteen 2011) 700 miljoonaa, sen jälkeen kustannukset n. 30 miljoonaa per vuosi.

Mars Odyssey: 2001 Mars Odyssey - Wikipedia - hintalappu koko missiolle (luotain ja laukaisu) 300 miljoonaa. Tällä hetkellä mission pituus 22 vuotta ja se jatkuu yhä.

Mars Express: Mars Express - Wikipedia - mission pituus 19 vuotta ja se jatkuu yhä. Kustannukset 345 miljoonaa.

Opportunity: Opportunity (rover) - Wikipedia - mission pituus 15 vuotta (suunniteltu 90 päivää). Kustannukset n. 400 miljoonaa.

Apollo-ohjelman kustannukset nykyrahassa n. 260,000 miljoonaa dollaria. Siitä saadaan melkoinen kustannus jokaista astronautin Kuun pinnalla viettämää tuntia kohti. En nyt alkanut summaamaan kaikkien astronauttien Kuun pinnalla viettämää aikaa, mutta hämmästyisin, jos summa olisi kaikkineen enemmän kuin 2-4 viikkoa(*).

Lisäys: (*) Apollo-ohjelmassa Kuuhun laskeuduttiin kuusi kertaa: Apollo 11, 12, 14, 15, 16 ja 17 -lennoilla. Lentojen kesto kaikkineen luokkaa 8-12 päivää. Näiltä lennoilta palautettiin Maahan tutkittavaksi materiaalia ja samalla sinne myös jätettiin instrumentteja, esimerkiksi kuuluisa peili, jolla Maan ja Kuun etäisyyttä on siitä saakka voitu mitata hyvin tarkasti. Tästä syystä paluu Kuuhun ei tutkimusmielessä ole ollut kovin relevanttia, jos Kuuhun suunnataan miehitettyjä lentoja, niin niillä tavoitellaan jotain muuta (esimerkiksi pysyvää tukikohtaa tjsp).
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kun tuossa edellä tuli kerrottua luotaimista, niin nyt tänään Juice (Jupiter Icy Moon Explorer) pääsi matkaan:


Wikipedia: Jupiter Icy Moons Explorer - Wikipedia

Juice hakee vauhtia Maasta ja Venuksesta yhteensä neljä kertaa, ja matka Jupiteriin kestää noin 8 vuotta. Perillä se asettuu Ganymeden kiertoradalle ja aikanaan se on tarkoitus törmäyttää tähän jääkuuhun.

Tällaiset asiat ovat pääsyitä sille, miksi luotainlennot eivät kauheasti näy julkisuudessa. Kuka enää viitsisi uutisoida vaikkapa MRO:sta tai Mars Expressistä? Ne ovat enemmän itsestäänselvyyksiä Marsin kiertoradalla. Entä moniko on seurannut vaikkapa Junon lentoa? Juno on siis luotain, joka toimii edelleen Jupiterin kiertoradalla 11 vuoden jälkeen, ja saa aikanaan seurakseen nyt laukaistun Juicen. Tai no, Juno on varmaan ajettu jo alas kun Juice tulee paikalle, ja aina on mahdollista, että Juicea kohtaa jokin onnettomuus eikä se pääse perille.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kuuta lähtee kartoittamaan myös todella halvan budjetin Lunar Trailblazer, joka kartoittaa vesivarastoja kuussa. Niin tiukka budjetti on (löysin luvun $72 miljoonaa), että minut potkaistiin pois tuosta projektista. Jännää kuitenkin, että lentoa operoidaan samassa kerroksessa toimistoni kanssa olevasta huoneesta käsin. Pitää varmaan hiippailla katsomaan aina silloin tällöin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
...Niin tiukka budjetti on (löysin luvun $72 miljoonaa)...
Oletettavasti tämä sisältää myös laukaisun? Noista "isommista" luotainlennoista (Marsiin, Jupiteriin, Saturnukselle) joskus sanottiin, että se 100 miljoonan hintalappu laukaisulle ei ole kynnyskysymys, kun kerran kyseessä on kertaluontoinen menoerä ja kaikkein tärkeintä on luotettavuus eli että se 400 miljoonan härveli sitten kanssa saapuu perille.

No, piti sitten kaivella lisää tietoa projektista:


Eli menee perille "kakkoskuormana", kantoaluksena Falcon (ei ollut vaikea arvata).
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kun tuossa kirjoitin luotaimista, niin aloin miettiä, että tekisin jonkinlaisen listauksen omasta mielestäni kiehtovista luotainlennoista. Miehitetyt lennot - ainakin Apollo-lennot - ovat tyypillisesti parin viikon mittaisia törähdyksiä, joista median on helppo innostua. Luotainlennot ovat puolestaan vuosien tai vuosikymmenten mittaisia, ja niistä harvoin saa aikaiseksi kovin dramaattisia uutisia. Ne ovat silti usein ihmisten elämäntöitä, koko työura saattaa kulua vain yhden ainoan lennon suunnitteluun, valmisteluun, seurantaan ja tulosten käsittelyyn.

- - -

Pioneer- ja Voyager-luotaimet: On vaikea aloittaa luotainlentoja ottamatta heti kättelyyn Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1 ja Voyager 2 -luotaimet. Ne kaikki ovat matkalla ulos Aurinkokunnasta. Voyager-luotaimet ovat edelleen toimintakunnossa, yli 45 vuoden lennon jälkeen. Tähtitieteen perusteosten ensimmäiset (suttuiset) lähikuvat jättiläisplaneetoista ovat näiden luotainten peruja.


New Horizons: Pioneer- ja Voyager -luotaimet ovat tunnettuja Aurinkokuntien laita-alueille suunnistaneita luotaimia, mutta vähemmän tunnettu on New Horizons. Se laukaistiin matkalle 2006 ja se ohitti Pluton 2015. New Horizons on ensimmäinen luotain, joka on kuvannut Plutoa, ja se on viides luotain, joka on matkalla ulos Aurinkokunnasta.


- - -

Avaruusteleskooppi Hubble: Hubble on yksi luotainten konkareita, se on ollut toiminnassa jo 33 vuotta. Aikanaan Hubble oli ainakin itselleni huikea projekti - kauko-ohjattu teleskooppi avaruuteen, jossa ilmakehä ei häiritse kuvaamista! Sittemmin maanpäälliset teleskoopit ovat kehittyneet valtavasti eikä Hubblella enää ole niin isoa etua puolellaan kuin sen laukaisuaikaan 1990.


Avaruusteleskooppi Kepler: Onko muilla tähdillä planeettoja? Kuinka paljon? Tähtitietelijät olettivat pitkään, että kyllä on, mm. kaksoistähtien yleisyyden takia, mutta varmuutta asiaan oli vaikea saada.

Sitten vuonna 2009 avaruuteen ammuttiin Kepler-teleskooppi. Verrattuna aiempiin Kepler tarkastelee hyvin kapeaa kaistaa taivaasta, seuraten siinä olevien tähtien kirkkautta. Kepler oli toiminnassa vuoteen 2018 saakka, jolloin sen asennonsäätöön tarvitsema ajoaine loppui. Sen aikana sen havainnoista on varmistettu yli 2700 eksoplaneettaa ja vielä noin 2000 havaintoa odottaa varmistusta. Keplerin linssiin päättyi kaikenlaista muutakin, kuten supernovaräjähdys (KSN 2011b).


Avaruusteleskooppi JWST: Itselleni JWST:ssä kiehtovinta on sen rata, Maan ja Auringon L2-pisteessä, jolloin se on koko ajan Maan varjossa. Toisin kuin esimerkiksi Marsin kaukokartoitussatelliitit, JWST ei voi toimia määrättömän mittaisia aikoja: ensinnäkin L2-piste ei ole stabiili (vaan labiili), joten se tarvitsee jonkun verran ajoainetta pysyäkseen asemassaan, ja toisekseen JWST joutuu pitämään itsensä kylmänä, joten vaikka se on Maan varjossa, niin aikanaan siltä loppuu kyky jäähdyttää itseään.

JWST:ltä odotetaan huikeita havaintoja avaruudesta. Kun puhuin siitä, kuinka luotainlento voi olla jonkun ihmisen koko elämäntyö - ja josta syystä joidenkin maailma murenee, jos luotainta ei saada radalleen - niin JWST:n suunnittelu alkoi jo vuonna 1996. Matkaan se saatiin kuitenkin vasta reilu vuosi sitten, joulukuussa 2021.


- - -

Marsin kaukokartoitussatelliitit: Mars-lennoissa median huomio kiinnittyy mönkijöihin, mutta en haluaisi unohtaa Mars-lentojen työjuhtaa eli kaukokartoitussatelliitteja. Näitä on useampia: MRO, Mars Odyssey ja Mars Express. Näistä kolmesta kaikki ovat edelleen toiminnassa.

Marsin kaukokartoitussatelliiteilla on useita tehtäviä. Ensinnäkin ne tosiaan kartoittavat Marsin pinnanmuotoja. Niiden avulla voidaan valita sopivia laskeutumispaikkoja mönkijöille. Ne myös tarkkailevat Marsin ilmastoa, ja ne toimivat linkkiasemina pinnalla oleville mönkijöille.


Marsin kaukokartoitussatelliittien yhteydessä ei kannata unohtaa sitä, että myös Kuun ympärillä pyörii useampia kaukokartoitussatelliitteja. Mainitsin aiemmassa postauksessa, että länsimaat eivät ole pitkään aikaan pudottaneet mitään Kuun pinnalle - ei, hankkeet ovat keskittyneet Kuun kartoittamiseen.

Mars-mönkijät: Mars-mönkijät ovat olleet median lempilapsia, ja kyllä, aika hienoa tulosta ne ovat saaneet. Länsimailla ei ole ollut kovin suurta innostusta tonkia Kuun pintaa, mutta Marsia sitten senkin edestä. En ala edes listata niitä.

Joskus 15 vuotta sitten sanoin sellaisen ennustuksen, että robotti kävelee Marsin pinnalla ennen ihmistä. Mars on pyörillä kulkeville ajoneuvoille kohtuullisen haasteellinen paikka pölyn ja muun takia. Kävelevä robotti voidaan suojella jokaista niveltä myöten, joten Marsin pinnalla voisi olla tilausta esim. Boston Dynamicsin robottikoiran kaltaiselle välineelle. Nähtäväksi jää, mutta edelleen olen sitä mieltä, että on hyvät mahdollisuudet sille, että Marsissa on jollain tavalla askeltava robotti ennen ihmistä.

Cassini-Huygens: 1997 - 2017. Cassini-Huygens oli lento, jolla Saturnukselle lähetettiin kiertorataluotain Cassini, ja sen mukana laskeutumisluotain Huygens. Huygensin kohteena ei ollut enempää eikä vähempää kuin Saturnuksen suurin kuu Titan, ainoa kuu jolla on kaasukehä. Titan on todella kiehtova ja erikoinen kohde ihan koko Aurinkokunnan mittakaavassa, vaikka mukaan luettaisiin Jupiterin isot jääkuut Ganymedes, Kallisto ja Europa.


- - -

Varmaan monta kiehtovaa luotainlentoa jäi nyt listasta pois, niitä saa kyllä täydentää. Mieleen tulee ainakin demonstraatiolento Deep Space 1, sekä Aurinkoa tutkiva Parker Solar Probe.


Lisäksi varmaan pitäisi muistaa vanhempia luotaimia, kuten Marsin Viking-luotaimet sekä Venuksen Venera-luotaimet. Venuksen pinnalle ei ole mitenkään erityisen helppoa saada luotainta, ja ne tahtovat jäädä lyhytikäisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eli menee perille "kakkoskuormana", kantoaluksena Falcon (ei ollut vaikea arvata).
Falcon 9 ja sen block5 versio, eli se, jolla lennätetään myös ihmisiä ylös. Jotenkin kuuhun olisi kuvitellu että oltas Falcon Heavy'ä käytetty...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Historiallisista luotaimista mielenkiintoisia tällä hetkellä on mun mielestä Venuksen luotaimet. Venukseenhan on tehty eniten miehittämättömiä lentoja

Venera 1, oli ensimmäinen toiselle planeetalle lähetetty avaruusluotain. Yhteys luotaimeen katkesi kuitenkin ennen ohilentoa 1961.

Venera 2 lakkasi toimimasta ylikuumenemisen takia ennen ohilentonsa suorittamista

Venera 3 (1966) iskeytyi Venuksen pintaan. Siitä tuli ensimmäinen avaruusluotain toisen planeetan pinnalla.

Venera 4 (1967) oli ensimmäinen suoraan toiselta planeetalta mittaustuloksia lähettänyt laite

Venera 5 ja 6 toukokuussa 1969, mutta nekään eivät saavuttaneet planeetan pintaa

Venera 4:n akuista loppui virta, kun laskeutuja oli yhä leijumassa alaspäin tiheää kaasukehää; 5 ja 6 puolestaan tuhoutuivat korkeassa paineessa jo 18 kilometrin korkeudella pinnasta.

Ensimmäinen onnistunut laskeutuminen pinnalle oli Venera 7 (1970). Se mittasi pinnan lämpötilaksi 455–475 °C. Venera 8 laskeutui 1972 ja Venera 9 oli luotain Venuksen kiertoradalla (1975) Se oli varustettu kameroilla ja spektrometrillä, ja se lähetti tietoa planeetan pilvistä, ionosfääristä, magneettikentästä ja myös pinnasta tutkan avulla. Noin 135-kiloinen laskeutuja irtosi luotaimesta, teki useita mittauksia laskeutumisen aikana ja lähetti ensimmäiset kuvat Venuksen pinnalta. Venera 10 sitten teki samat kun 9.

Venera 11 ja 12 (1978) pudotti laskeutujan planetalle. Laskeutujissa oli värikamerat sekä maaperän tutkimiseen tarkoitettu pora ja analysaattori, jotka ei kuitenkaan sit toiminu. Havaintona saatiin sitli kaasukehän sisällöstä, klooria ja rikkiä sekä voimakasta salamointia pilvikerroksessa.

Venera 13 ja 14 (1982) samalla toimintaohjelmalla kun 11 ja 12. Nyt kaikki laitteet toimivat. Pinnasta saatiin ensimmäiset värikuvat, ja röntgenfluoresenssianalyysin perusteella todettiin pinnalla olevan basaltin tapaista kiveä.

Venera 15 ja 16 (1983) kiersivät Venusta polaariselle kiertoradalla. Venera 15 analysoi ilmakehää Fourier-spektrometrillä ja molemmat luotaimet kartoittivat planeetan pohjoista kolmannesta tutkan avulla. Tulokset antoivat ensimmäisen yksityiskohtaisen kuvan Venuksen pinnan geologiasta, ja planeetan suuret kilpitulivuoret, koronat ja araknoidit löydettiin.


NASA lähetti kaksi Pioneer-luotainta Venukseen 1978. Toinen luotaimista oli Pioneer Venus Orbiter kiertoradalle. Se tutkakartoitti planeetan, melko epätarkasti tosin, ja otti myös valokuvia planeetasta. Se kiersi Venusta aika pitkään, kun se tippui Venuksen kasukehään 1992. Pioneer Venus Multiprobe sisälsi yhden suuren ja kolme pientä laskeutujaa. Yksi laskeutujista selvisi odotuksien vastaisesti 45 minuuttia pinnalla.

Vega 1 ja 2 (1985) kohtasivat Venuksen ja lähettivät sen pinnalle laskeutujat, jotka keskittyivät pilvikerrosten koostumuksen ja rakenteen tutkimiseen. Ne havaitsivat kolmessa erillisessä pilvikerroksessa koostumuseroja. Myös pintaa tutkittiin jälleen poran ja spektrometrin avulla. Luotaimista irtosi myös kaksi eräänlaista säähavaintopalloa, jotka leijuivat noin 53 kilometrin korkeudella pinnasta kymmenien tuntien ajan tutkien tuulta ja ilmakehän ominaisuuksia tällä korkeudella ja havaiten odotettua enemmän turbulenssia ja konvektiovirtauksia. Ajoittain pallot kohtasivat 1–3 kilometrin syvyisiä ”ilmakuoppia”. Vega-luotaimet jatkoivat matkaansa kohti Halleyn komeettaa, jonka ne saavuttivat yhdeksän kuukauden kuluttua ja jota varten luotaimissa oli 14 lisätutkimuslaitetta.

NASAn Magellan-luotain (1990) oli kiertorataluotain. Se kiersi planeetan 7,3 kertaa päivässä kuvaten sen pintaa 17–28 kilometrin levyisinä kaistaleina. Kaistaleita tarvittiin yhteensä noin 1 800 koko planeetan pinnan kattamiseksi. Lopulta noin 98 % pinnasta saatiin kuvattua ja siitä 22 % stereokuvana, josta pystyttiin tekemään tietokoneella kolmiulotteisia malleja pinnanmuodoista.

ESA Venus Express (2006) tuli Venuksen kiertoradalle. Luotaimen tehtävä on tutkia Venuksen ilmakehää ja pintaa kiertoradalta käsin. Alun perin luotaimen odotettiin toimivan kiertoradalla noin 500 maan vuorokauden ajan.

Lisäksi noi kauemmas menevät luotaimet, jotka linkoaa ittensä Venuksella etiäppäin tietty samalal tukasevat aina planeetta…

Venusta kiertää parhaillaan yksi alus: japanilaisten pieni Akatsuki-luotain.





Miksi nää on kiinnostavia? Koska nyt ollaan palamassa Venukselle isosti. Kiistelty fosfiini havainto Venuksen kaasukehässä sai ysärin Mars -meteoriitin tapaan rahat kanavoituun uudelleen ja nyt siis Venus luotamiin.

Hahmotelmia sellaisista on useita, pisimmällä on Venäjän Venera-D (tai no mitä Ukrainan sota vaikuttaa, dunno).

ESA:lta Venuksen tutkapintakartotukseen on lähdessä EnVisionja NASA:lta VERITAS, joka kartottaa topografiaa

Toinen Nasa-hanke on DAVINCI+, missä Venukseen pudotetaan laskuvarjon varassa pinnalle saakka laskeutuva mittalaitepaketti. Näin saataisiin tietoa ja kuvia siitä mitä kaikkea kaasukehässä on eri korkeuksilla.

Noi on tyypilliseen NASA/ESA hankkeina kallita, joten mielenkiintonen on yksityisen Rocket Lab -yhtiön Photon luotain, jonka kustannukset on kymmnenesoa NASA/ESA kustannuksista. Hienointa on, että tuo saattaa lähteä matkaan jo tänä vuonna

Kyseessä olisi iskeytyjä, joka suunnataan osumaan suoraan Venukseen. Se laskeutuisi kaasukehän läpi tehden mittauksia kolmekiloisella tutkimuslaitepaketillaan.

Halpuutensa ja nopean systeemisen ajattelun takia tää hanke luulis kiinnostavan kaikkia luotaimista kiinnostuneita. Mainosvideoo vähä







NASA piti viimevuonna ideakilpailun puhtaasti mekaanisesta Venuskulkijasta ja oppilaitoksille on ollu kisaa suunnitella korkeita lämpötiloja kestävää elektroniikkaa (paineelta voidaan suojautua, lämmöltä ei kovin pitkään)



Ideatasolla on muita tutkimushankkeita. Pinnalle voitaisiin lähettää esimerkiksi paksulla, lämpöä kestävällä panssarilla varustettuja kulkijoita, jotka voisivat saada sähkövirtaa pienestä kulkijan päällä olevasta tuulivoimalasta.

Venuksen kaasukehään voisi lähettää pitkään siellä toimivia ilmapalloja tai lentokoneita. Ne voisivat lentää eri korkeuksilla tutkimuksiaan tehden.

Tai ilmalaiva, joka voisi kuljettaa tutkijoita tutkimassa tai turisteja ihailemassa pilviplaneetan ihmeitä. Jos tulevilla raketeilla voi ihmisiä lähettää Marsiin, niin yhtä lailla matka onnistuu myös Venukseen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Falcon 9 ja sen block5 versio, eli se, jolla lennätetään myös ihmisiä ylös. Jotenkin kuuhun olisi kuvitellu että oltas Falcon Heavy'ä käytetty...
Joo, näinkin, mutta massastahan se on lopulta kiinni. Falcon 9 nostaa GTO:lle viitisen tonnia, niin siihen mahtuu pieni luotain (Lunar Trailblazerille on ilmoitettu lähtömassaksi 200 kg) sekä kolmosvaihe. En kaivellut sen syvempää, että laittaako Falconin kakkosvaihe luotaimen Kuuhun vievälle radalle vai onko mukana kolmosvaihe, joka tuon hoitaa.

Historiallisista luotaimista mielenkiintoisia tällä hetkellä on mun mielestä Venuksen luotaimet. Venukseenhan on tehty eniten miehittämättömiä lentoja
Tämä oli hyvä tietopläjäys Venus-luotaimista, kiitokset siitä!

Vähän epäjärjestyksessä:

...Jos tulevilla raketeilla voi ihmisiä lähettää Marsiin, niin yhtä lailla matka onnistuu myös Venukseen.
Tämä on ihan totta. Suunnilleen samalla vaivalla matkataan sekä Marsiin että Venukseen.

Halpuutensa ja nopean systeemisen ajattelun takia tää hanke luulis kiinnostavan kaikkia luotaimista kiinnostuneita.
Olen kyllä seurannut mikro- ja nanosatelliittien kehittymistä, ja olen joskus arvellut tulevaisuuden luotainten olevan mikro- ja nanosatelliittien parvia. Ehkä se aika vielä tulee, vaikka kauemmas suuntaavien luotainten painoksi on vakiintunut tuollaiset 300-500 kg - tekniikan kehittyminen on tarkoittanut, että mittalaitteita ja elektroniikkaa pakataan mukaan enemmän.


Miksi nää on kiinnostavia? Koska nyt ollaan palamassa Venukselle isosti. Kiistelty fosfiini havainto Venuksen kaasukehässä sai ysärin Mars -meteoriitin tapaan rahat kanavoituun uudelleen ja nyt siis Venus luotamiin.

NASA piti viimevuonna ideakilpailun puhtaasti mekaanisesta Venuskulkijasta ja oppilaitoksille on ollu kisaa suunnitella korkeita lämpötiloja kestävää elektroniikkaa (paineelta voidaan suojautua, lämmöltä ei kovin pitkään)

Ideatasolla on muita tutkimushankkeita. Pinnalle voitaisiin lähettää esimerkiksi paksulla, lämpöä kestävällä panssarilla varustettuja kulkijoita, jotka voisivat saada sähkövirtaa pienestä kulkijan päällä olevasta tuulivoimalasta.

Mars tosiaan on ollut kiikarissa ja pidän syynä sitä, että sen pintaolosuhteet ovat luotaimille miellyttävämmät. Silti uskon, että lopulta sen enempää Venus kuin Marskaan eivät kiinnosta määräänsä enempää. Molemmat ovat suht syviä painovoimakuiluja. Venuksen pintaolosuhteet ovat aika karseita, ja on vähän vaikea kuvitella kaasukehässä kelluvaa siirtokuntaa; siinä on omat riskinsä ja esimerkiksi kiertorataliikenne (nousu ja lasku) voi olla haastaavaa.

Pidän lämpötilaa isona ongelmana. Pinnalle lasketut laitteet pyrkivät joka tapauksessa termodynaamiseen tasapainoon eli niiden lämpötila on sama kuin ympäristön lämpötila. Energiaa käyttämällä tätä voidaan hidastaa, vaikka energian käyttäminen lämmittääkin vielä lisää hukkalämmön muodossa.

Venuksen pintapaine on n. 90 baria eli suunnilleen saman verran kuin noin 1 km syvyydellä meressä. Ei mikään ylitsepääsemätön este robotiikalle, mutta lämpö ja paine voi yhdessä muodostua isoksi esteeksi kiertorataliikenteen järjestämiseksi, eli kuinka pinnalle saadaan laskettua raketti ja kuinka sieltä saadaan näytteitä, koneita ja ihmisiä ylös.

En siis ihan heti jaksa uskoa, että Venukseen suuntautuu muuta kuin tieteellistä kiinnostusta. Jotain mielettömän arvokasta sieltä pitäisi löytyä, että sinne kannattaisi rakentaa jotain pysyvämpää. Mutta eri mieltä saa ja kannattaakin olla, eivät minun arveluni avaruustoiminnasta ennenkään ole osuneet edes 80% tarkkuudella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En siis ihan heti jaksa uskoa, että Venukseen suuntautuu muuta kuin tieteellistä kiinnostusta. Jotain mielettömän arvokasta sieltä pitäisi löytyä, että sinne kannattaisi rakentaa jotain pysyvämpää.

No kuten tossa aikaisemmin mainitsin, niin 90 luvulla löytyi ns. Mars meteoriitti Antarktikselta, jossa kerrottiin olevan elämän merkkejä. Vaikka tarkemmat tutkimukset osoittikin, että ei kuitenkaan, niin USA pressa (Clinton) kävi jo julkistamassa TV:ssä, että Mars ja elämä ja kas kun alkoi rahaa löytymään Mars luotaimille ja roboteille.


Nyt siis Venuksesta kerrottiin löytyneen fosfaania, joka ei ole voinut löydöksen määrissä olla peräsin kuin elämästä.. no tarkemmin tutkittuna määrät nyt niin isoja kai olleetkaan, mutta kas kummaa kun alkoi rahaa löytymään Venus -luotaimille.


.. ja nanobotti -hyödyntämisetä täytyy sanoa, että Starshot ideaa pitäs kehittä nopeasti nimenomaan aurinkokuntatutkimukseen, sillä jos ajattele tuota ideaa Proxima Centauriin tehtävästä nanosateliittipilvestä, niin miksi ei sitten tehtäisi näitä lentämään isoina pilvinä pitkin aurinkokunnan kohteita?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No kuten tossa aikaisemmin mainitsin, niin 90 luvulla löytyi ns. Mars meteoriitti Antarktikselta, jossa kerrottiin olevan elämän merkkejä. Vaikka tarkemmat tutkimukset osoittikin, että ei kuitenkaan, niin USA pressa (Clinton) kävi jo julkistamassa TV:ssä, että Mars ja elämä ja kas kun alkoi rahaa löytymään Mars luotaimille ja roboteille. Nyt siis Venuksesta kerrottiin löytyneen fosfaania, joka ei ole voinut löydöksen määrissä olla peräsin kuin elämästä.. no tarkemmin tutkittuna määrät nyt niin isoja kai olleetkaan, mutta kas kummaa kun alkoi rahaa löytymään Venus -luotaimille.
Joo, siis tästä olen samaa mieltä! Maan sisarplaneettana Venus on kyllä todella kiehtova kohde tieteelliseltä kannalta katsottuna.

Elämän merkkejä tosiaan etsitään kuumeisesti kaikkialta, mihin vain päästään käsiksi :) Mars, Venus, Titan, Jupiterin jääkuut. Titanille tiputettiin Huygens-laskeutumisluotain, ja nyt lähetetty Juice tähtää Ganymedekselle. Juice tosin ei ole laskeutuja, mutta kuitenkin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, siis tästä olen samaa mieltä! Maan sisarplaneettana Venus on kyllä todella kiehtova kohde tieteelliseltä kannalta katsottuna.

Elämän merkkejä tosiaan etsitään kuumeisesti kaikkialta, mihin vain päästään käsiksi :) Mars, Venus, Titan, Jupiterin jääkuut. Titanille tiputettiin Huygens-laskeutumisluotain, ja nyt lähetetty Juice tähtää Ganymedekselle. Juice tosin ei ole laskeutuja, mutta kuitenkin.
NASAn Europa Clipper taitaa olla lähtövuorossa ensi vuonna. Tuon pitäisi taas perehtyä Europa kuuhun ja sen jääkerroksen alaiseen valtamereen ja etsiä sieltä elämänmerkkejä. Jos en väärin muista on perillä aikalailla samaan aikaan kuin juicekin. Näiden tuloksia odotan mielenkiinnolla. Jos nämä onnistuisivat löytämään alkeellisiakin merkkejä elämästä, olisi se todella iso juttu tai edes elämän synnyn mahdollistavista olosuhteista.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sitten vuonna 2009 avaruuteen ammuttiin Kepler-teleskooppi. Verrattuna aiempiin Kepler tarkastelee hyvin kapeaa kaistaa taivaasta, seuraten siinä olevien tähtien kirkkautta. Kepler oli toiminnassa vuoteen 2018 saakka, jolloin sen asennonsäätöön tarvitsema ajoaine loppui.
Taisi näitä asennonsäätöongelmia tulla jo 2013, mutta sen jälkeenkin Kepler pystyi vähän huonommalla tarkkuudella mittailemaan näitä kirkkauksien vaihteluita maan ratatasossa K2-mission aikana.

Avaruusteleskooppi JWST: Itselleni JWST:ssä kiehtovinta on sen rata, Maan ja Auringon L2-pisteessä, jolloin se on koko ajan Maan varjossa.
Eipä taida maan tai kuun varjo yltää L2:een asti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship SuperHeavy on saanu lentoluvan alkaen maanantaiaamusta. Toiveikkaat toivoo, että se lentäis sit ekan kerran huomenna, mutta kuten tunnettua, testilentojen odottelu saattaa olla pitkä.

Starship siis lentäs kiertoradalle (tai no teknisesti siihen rajalle, mutta siis pystyisi jatkaan kiertoradalla) ja tulisi vajaan kierroksen jälkeen alas ja tipahtas tyyneenmereen Havajin lähellä.

Kumpaakaan, SuperHeavy rakettia tai itse Starshippiä ,ei olla siis tuomassa uusiokäytöön alas. SuperHeavy laskeutuu mereen, jossa sit kaatuu ja hajoaa ja Starship taas demoaa lämpökilpien ja ohjattavuuden toimintaa ja läsähtää mereen mahallaan. Vanhemmanmallin Starshippejä kaiketi ois tarkotus myös lenntätää vastaavasti, mutta näillä ei ole lämpökilpeä, joten ne palaa (varmaan aika näyttävästi) tullessaan alas.

Mutta siis jos tää nyt toimii, seuraavaksi aletaan nappaan SuperHeavy takas kiinni ja käyttöön ja Starship laskeutuu demojensa mukaan pystyssä telineeseen.

SpaceX:n hurja suunnitelmahan on, että näitä vois lennättää jatkossa 3 päivässä! Saas nähdä mitä tää tulee tarkotaan hyötykuormien hinnoille
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
SpaceX Starship

Toinen yritys ja sinne lähti.. vaan SuperHeavy ei irronnu, eli toinen vaihe ei päässy käynnistyyn ja raketti tuohoutu jossain 40km korkeudessa(tuhottiin)

EDIT:
Tämä siis toinen yritys maantain jälkeen ja taas lähtölaskenta poikki ennen laukaisua.. 40 sekuntia ennen pysäyttäminen mahdollistaa silti laukasun 15 minuutin sisällä.. No nyt kello pysäytettin 28 sekuntia ennen lähtöä ja jäätiin venaan, mutta sitten kuitenkin lähdettiin viitisenminuttia myöhemmin. Raketti lähti mainiosti ja meni suunnitellusti vaaka-asentoon irrotakseen SuperHeavyn ja käynnistääkseen toisenvaiheen, eli Starshipin moottorit, mutta sitä ei sit koskaan tapahtunu. Noita on jonossa 8 odottamassa, joten ehkä sitä kohta lisää


Varmaan o videoita kohta jaossa analyyseineen
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös