Minun ei itseni tarvitse tapella tuota alkoholismin sairauskäsitettä vastaan ollenkaan. Mutta se minua kiinnostaisi tietää että mikä tuon varsin mainion viime sivulla olleen viiva vertauksen selittää? Minä olen ymmärtänyt asian niin että ihmisellä joka on juonut itsensä alkoholistiksi lopuksi iäkseen, niin on jonnekin tuonne aivoihin jääneet sellaiset pysyvät hermoradat sen alkoholin ympärille, jotka eivät siis häviä sieltä vaikka ilman viinaa olisi oltu vuosia tai jopa vuosikymmeniäkin.
Ja juuri sen takia jos alkoholisti juo sen pitkän raittiuden jälkeenkin, niin tuo sama hermorata aktivoituu joka silloin alunperinkin on sen ihmisen suistanut ongelmiin. Se hermorata huutaa ihmiselle vain "LISÄÄ!" ja se mikä tuossa on katalaa niin, mitä enemmän sitä ottaa, niin se himo ei suinkaan mene pois vaan se vain voimistuu tuo tarve saada "LISÄÄ!", vaikkei edes haluaisi juoda tai siitä ei saisi mitään nautintoa. Ja tämä on se mikä sen addiktoituneen ihmisen sulkee sinne addiktion sisälle, joka ennen pitkää johtaa siihen että se addiktio hallitsee kaikkea ihmisen ajattelua ja värjää kaiken harmaaksi sekä synkäksi josta seuraa masennus. Mitä enemmän juot, sitä enemmän syötät voimaa sille addiktiolle. Eli paradoksaalisesti se mitä yrität tyydyttää itsessäsi, alkaa hallitsemaan sinua yhä enemmän.
Aika hyvä vertaus on että jos ihminen on allerginen vaikka porkkanalle, niin sillä ei ole mitään tekemistä minkään luonteenheikkouden tai selkärangattomuuden kanssa että sen ihmisen kroppa vain reagoi sillä tavalla siihen porkkanaan, eikä se ole mistään halusta kiinni. Sen takia jotkut ihmiset eivät voi syödä porkkanaa ja jotkut ihmiset eivät voi juoda alkoholia, pysyäkseen terveenä. Tästä herääkin sitten se mielenkiintoinen kysymys että minkä vuoksi porkkana-allergikon on niin helppoa olla ilman sitä porkkanaa, mutta alkoholistin on niin mielettömän vaikeaa olla ilman alkoholia? Ei porkkana-allergikolle tuskin tuota mitään kummempia vaikeuksia olla ilman jotain sellaista asiaa, josta hän rupeaa voimaan niin helvatin huonosti. Voisiko olla niin että se alkoholismiongelma on niin kovin paljon syvemmälle tuonne ihmiseen porautunut ongelma? Porkkana tuskin luo ihmisten välisiä suhteita ja auttaa pääsemään yli vaikka ujoudesta tai muista sosiaalisista haasteista ja sen takia siitä on helppo luopua, mutta alkoholilla tällainen vaikutus on. Ja aluksi se on vieläpä ihan todella voimakas.
Ihan tällein selkeyden vuoksi vain kiinnostaisi tämä asia. Addiktioiden ympärille kietoutuu niin paljon aina sellaista mystiikkaa ja oikein kukaan ei taida vielä tietää että mistä siellä addiktion ytimessä ihan aidosti on kyse. Minä itse olen saanut sellaisen vaikutelman, että ne addiktiosta selvinneet ja jotka ovat kyenneet ne alun perin addiktioon ajaneet syyt (jotka löytyvät ihmisen tunne-elämästä) itselleen selvittämään, ovat asian parhaita asiantuntijoita. Kiihkoilijat kiihkoilevat ja heiltä on vaikea sellaista objektiivista näkemystä saada, jossa ei ole omaa lehmää ojassa.