Matkalla alkoholismiin?

  • 416 969
  • 1 421

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Alkoholismi on tylsyydestä johtuvaa. Ei vain ole mitään mihin muuhun sitoutua.
Tuo on syy juomiseen. Moni suurkuluttaja ei ole alkoholisti, yllättävää kyllä. Nykyään olen entinen suurkuluttaja, mutta en mielestäni entinen alkoholisti. Vaikka useimmat alkoholismin tunnusmerkit täyttyivätkin. Lopettaminen omasta tahdosta oli sen verran kivutonta, että tähän olen päätynyt. Lasi viiniä on nykyään rajani, sekin yleensä vajaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos et kärsi mielenterveysongelmista, mikä on myös suuri osasyy alkoholismiin, niin en epäile yhtään, ettet olisi kuin vain "suurkuluttaja".
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta eihän näissä asioissa vertaistukena voi olla tavallinen ihminen jolla ei ole oikein kunnon tietoa näistä jutuista. Jotain pitäisi tehdä, kun pahimmillaan kesän aikana viikkoannokset oli jopa 60-100 annosta luokkaa...

Eihän tuo edes ole kovin paljoa. Kun toleranssit kasvaa niin annosmäärät kasvaa. Jos tuo oli loman aikainen viikkoannos, niin 60 annosta riittää mulle ehkä kahdeksi päiväksi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eihän tuo edes ole kovin paljoa. Kun toleranssit kasvaa niin annosmäärät kasvaa. Jos tuo oli loman aikainen viikkoannos, niin 60 annosta riittää mulle ehkä kahdeksi päiväksi.

On se vähän liikaa, alkaa näkymään jo kunnossa ja rahapussissa.

On niitä keinoja päästä eroon kaljasta täällä mietitty, jos on sitoutunut siihen ryyppäämiseen eikä ole niin riippuvuutta niin käy vaikka kahvilassa juottolan sijaan.

Ja muuttaa juomisnopeutta, ei juo viinaa enää kuin maitoa. Tyhjennä oluttuoppia parissa minuutissa vaan enemmän nauttii siitä tms.

Kyl se tästä... Onhan tässä ollut syitä miksi juoda.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eikä juo enää niin humalahakuisesti. Onko pakko tulla humalaan vaan riittääkö vain pari tuoppia päivässä?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos ei juo humalahakuisesti niin silloin voi juoda vettäkin. Joku sikspäkki on ns alkupala, eikä siitä tuu miksikään.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Jos ei juo humalahakuisesti niin silloin voi juoda vettäkin. Joku sikspäkki on ns alkupala, eikä siitä tuu miksikään.

Tätä ajattelua en ymmärrä. Eli juodaan "pahaa" alkoholijuomaa, että saadaan pää sekaisin. Juon koska vain mielummin olutta, kuin esim. virvoitusjuomia, tulin sitten humalaan tai en.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tätä ajattelua en ymmärrä. Eli juodaan "pahaa" alkoholijuomaa, että saadaan pää sekaisin. Juon koska vain mielummin olutta, kuin esim. virvoitusjuomia, tulin sitten humalaan tai en.

Riippuu toki mitä olutta juo, koska harva niin sanotuilla erikoisoluilla kännejä juo, vaan makuja maistellakseen. Minä taas en ymmärtäisi sellaista tilannetta, että joku vetää hirveää bulkkikamaa maun vuoksi, koska juuri silloin voisi juoda jotain parempaakin kerta tarkoitus ei ole humaltua.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyl se tästä... Onhan tässä ollut syitä miksi juoda.

Pulloon tarttuminen ei ole ratkaisu yhtään mihinkään.

Erittäin hyvä juttu, että olet itse noteerannut mahdollisesti orastavan ongelman ja tunnistat mitä on tapahtumassa. Tällöin lienee myös mahdollista saada asia hallintaan. Tsemppiä!
 
No pitääpä avautua tännekin, eli ohi on. Pysyvästi tällä kertaa. Herätteenä oli oikeastaan se, että huomasi ettei juominen helpota pahaa oloa ollenkaan. En ole perseillyt onneksi mitään isompaa tässä lähiaikoina, eli mikään morkkis ei tätä päätöstä saanut aikaan. Voipi olla, että sosiaalinen elämä kuihtuu kasaan aika tehokkaasti, mutta olkoon sitten niin. Faktisestihan mua ei siedä selvinpäin kukaan. Otan tään homman positiivisena haasteena ja voihan tuo liikuntakin sujua pienen tauon jälkeen taas paremmin. Voihan se olla, että kiusauksia ellei jopa repsahduksia tulee, mutta pitää harjoitella välttelemään sellaisia tilanteita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No pitääpä avautua tännekin, eli ohi on. Pysyvästi tällä kertaa. Herätteenä oli oikeastaan se, että huomasi ettei juominen helpota pahaa oloa ollenkaan. En ole perseillyt onneksi mitään isompaa tässä lähiaikoina, eli mikään morkkis ei tätä päätöstä saanut aikaan. Voipi olla, että sosiaalinen elämä kuihtuu kasaan aika tehokkaasti, mutta olkoon sitten niin. Faktisestihan mua ei siedä selvinpäin kukaan. Otan tään homman positiivisena haasteena ja voihan tuo liikuntakin sujua pienen tauon jälkeen taas paremmin. Voihan se olla, että kiusauksia ellei jopa repsahduksia tulee, mutta pitää harjoitella välttelemään sellaisia tilanteita.

Tämä voi muuten avittaa sinua myös naismarkkinoilla, viesteistäsi naisasiat-ketjuun on saanut kuvan, että vaikeaakin on ollut. Eli onnittelut hienosta päätöksestä, toivottavasti se kestää! Naiset tykkää selväpäisistä, mutta ennen kaikkea selvistä miehistä.
 
Tämä voi muuten avittaa sinua myös naismarkkinoilla, viesteistäsi naisasiat-ketjuun on saanut kuvan, että vaikeaakin on ollut. Eli onnittelut hienosta päätöksestä, toivottavasti se kestää! Naiset tykkää selväpäisistä, mutta ennen kaikkea selvistä miehistä.

Kiitos, yritetään ainakin parhaan mukaan. Silleen ihan hyvä fiilis, ettei tää nyt tunnu miltään velvollisuudelta tai pakolta, vaan mielekkäältä. Mutta saa nyt nähdä, että montako vuotta pitää kypsytellä ajatusta treffeille menosta selvin päin.
 
Jessus tämä selvänä oleminen on kammottavaa. Elämässä ei tunnu olevan mitään fiilistä eikä sisältöä, mikään ei kiinnosta edes sitä kuuluisaa vähää alusta. Tai no, kahvi ja tupakka tietenkin yhä ovat, eli ne toiset addiktiot. Viikonloput katsoo nollat taulussa elokuvia, käy kebabilla ja lenkillä teeskennellen, että tämä on muka jotain elämisen arvoista olemista samaan aikaan, kun tietää kaapissa olevan pullollisen Jamesonia. Jos nyt jotain hyviä puolia hakee, niin unen laatu on parantunut, mutta siinäpä oikeastaan se. Kaikki muu vituttaa.

Ei saatana, huomenna taas perjantai ja yksi viikonloppu menossa totaalisen hukkaan. En aio ratketa dokaamaan, mutta nykyinen herra raitis säälittää peilissä enemmän, kuin herra semisti alkoholisti ikinä.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jessus tämä selvänä oleminen on kammottavaa. Elämässä ei tunnu olevan mitään fiilistä eikä sisältöä, mikään ei kiinnosta edes sitä kuuluisaa vähää alusta. Tai no, kahvi ja tupakka tietenkin yhä ovat, eli ne toiset addiktiot. Viikonloput katsoo nollat taulussa elokuvia, käy kebabilla ja lenkillä teeskennellen, että tämä on muka jotain elämisen arvoista olemista samaan aikaan, kun tietää kaapissa olevan pullollisen Jamesonia. Jos nyt jotain hyviä puolia hakee, niin unen laatu on parantunut, mutta siinäpä oikeastaan se. Kaikki muu vituttaa.

Ei saatana, huomenna taas perjantai ja yksi viikonloppu menossa totaalisen hukkaan. En aio ratketa dokaamaan, mutta nykyinen herra raitis säälittää peilissä enemmän, kuin herra semisti alkoholisti ikinä.

Toisaalta naismarkkinoilla - se toinen ongelmasi (?) - voi alkaa näkyä valoa tunnelin päässä, jos pidät korkkia kiinni...tsemppiä vaan jatkoon!
 
Toisaalta naismarkkinoilla - se toinen ongelmasi (?) - voi alkaa näkyä valoa tunnelin päässä, jos pidät korkkia kiinni...tsemppiä vaan jatkoon!

Ei se ole ongelma, kun ei ole mitään naismarkkinoita. En yhtään ymmärrä, että kuinka sun mielessä tällä kärvistelyllä ja pukille pääsemisellä voisi olla mitään yhteyttä? Juomattomuus kaiken lisäksi masentaa niin paljon, ettei oikein edes huvita mitkään panemisetkaan. Toisin sanoen en jaksa ajatella asiaa eikä se tunnu tärkeälle tai "puutteelle" enää.

Mutta kiitos tsempistä, se ei koskaan hukkaan mene. Tämä perjantai sen sijaan menee viimestään siinä vaiheessa, kun kohta entiset kaverit lähtee pubiin ja mä meen kotio kattomaan töllöä sekä "nauttimaan" vissyä. Ihan kuin olisi saattohoidossa saatana
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen sitä miettii, että mitä helvetin iloa tai elämänlaatua parantavaa raittiudessa muka on? Viikko on puolessa eikä viikonlopun tulo lämmitä mieltä yhtään. Joo, mahtavaa kun saa nukkua sen tunnin kauemmin, mutta so what? Keho voi paremmin ja liikuntaa jaksaa asteen enemmän, mutta entä sitten? Pelkkää tylsyyttä ja päämäärättömyyttä, ei mitään palkitsevaa. Ilman päihteitä koko elämä on lopulta pelkkää helvetin suorittamista.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jälleen sitä miettii, että mitä helvetin iloa tai elämänlaatua parantavaa raittiudessa muka on? Viikko on puolessa eikä viikonlopun tulo lämmitä mieltä yhtään. Joo, mahtavaa kun saa nukkua sen tunnin kauemmin, mutta so what? Keho voi paremmin ja liikuntaa jaksaa asteen enemmän, mutta entä sitten? Pelkkää tylsyyttä ja päämäärättömyyttä, ei mitään palkitsevaa. Ilman päihteitä koko elämä on lopulta pelkkää helvetin suorittamista.

Dear Roth Hyman.

Kuulostaa siltä että, raittius testisi on kääntynyt mielekkäästä päätöksestä, kärvistelyn ja vitutuksen puolelle. Miksei sitten juoda? Juoda sen verran mikä tuntuu mielekläältä, ihminen on vahva silloin kun se pystyy käsittelemään päihteitä, ei silloin kuin se kieltää ne kokonaan. Miksi siis kieltää itseltä se mikä tuntuu kehossa ja mielessä hyvälle?

Olen itse ollut sellaisella alalla töissä, missä join joka päivä vähintään yhden alkoholi annoksen jägermeisteriä tai jaloviinaa, viikonloppuisin useasti jopa viisi annosta, lisäksi join toisen tai molemmat vapaapäiväni viikosta.

Nyt kaksi vuotta myöhemmin, juon kun siltä tuntuu, joskus tuntuu useammin joskus voi mennä kaksi kk niin että en edes muista alkoholin olemassa oloa. Sen olen huomannut että väkipakolla ei tule mistään mitään.

Toki jos elämään kaipaa sisältöä jostain muusta niin joku täysi päiväinen harrastus toimii varmasti. Käyn itse viitenä päivänä viikossa salilla, lisäksi tulee pelailtua eri palloilu lajeja frendien kesken. Harrastuksen ulkopuolella ei sitten jää juurikaan aikaa keputteluun.

Tarkoitukseni ei ole kannustaa sinua juomaan vaan enemmänkin miettimään mikä sinulle on sinun kannalta kaikkein parasta.

Voimia!
 
Dear Roth Hyman.

Kuulostaa siltä että, raittius testisi on kääntynyt mielekkäästä päätöksestä, kärvistelyn ja vitutuksen puolelle. Miksei sitten juoda? Juoda sen verran mikä tuntuu mielekläältä, ihminen on vahva silloin kun se pystyy käsittelemään päihteitä, ei silloin kuin se kieltää ne kokonaan. Miksi siis kieltää itseltä se mikä tuntuu kehossa ja mielessä hyvälle?

Olen itse ollut sellaisella alalla töissä, missä join joka päivä vähintään yhden alkoholi annoksen jägermeisteriä tai jaloviinaa, viikonloppuisin useasti jopa viisi annosta, lisäksi join toisen tai molemmat vapaapäiväni viikosta.

Nyt kaksi vuotta myöhemmin, juon kun siltä tuntuu, joskus tuntuu useammin joskus voi mennä kaksi kk niin että en edes muista alkoholin olemassa oloa. Sen olen huomannut että väkipakolla ei tule mistään mitään.

Toki jos elämään kaipaa sisältöä jostain muusta niin joku täysi päiväinen harrastus toimii varmasti. Käyn itse viitenä päivänä viikossa salilla, lisäksi tulee pelailtua eri palloilu lajeja frendien kesken. Harrastuksen ulkopuolella ei sitten jää juurikaan aikaa keputteluun.

Tarkoitukseni ei ole kannustaa sinua juomaan vaan enemmänkin miettimään mikä sinulle on sinun kannalta kaikkein parasta.

Voimia!

Muuten hyvä, mutta jos juo yhdenkin bissen, niin 2/3 niistä kerroista juominen loppuu mun osalta vasta sitten, kun rahat loppuu tai alkaa pää hajoamaan. Siksi en juo, vaikka se vituttaakin, mutta vielä enemmän vituttaa morkkikset, köyhäily ja aivokemioiden sekoaminen. Lose - lose tilanne siis.

Ja ei mua sinänsä kiinnosta mikään harrastus, vaikka toki liikuntaa tuleekin tehtyä. Pysyy sentään siedettävässä kunnossa, mutta ei siitä mitään hyvää fiilistä tai iloa saa. Kuten ei saa postimerkkeilystä, geokätkeilystä tai muustakaan homoiluharrasteista. Elämä on mielekästä loppuunsa ainoastaan silloin, kun on niin sekaisin, ettei tajua sen yhdentekevyydestä mitään.

Ai niin, kävin pienellä kotimaan reissulla hienossa kulttuurikohteessa. Kokeilin siis trendikästä matkustelua. Tästäkin jäi lähinnä mieleen se, että vitutti olla juomatta itseään hotellihuoneessa sammuksiin. Voi vaan miettiä, että kuinka paljon jossain lentokoneessa alkaisi kyrpiä juoda jotain jaffaa samalla, kun vierustoveri myhäilee gin tonicinsa kera. Parempi vain muurautua neljän seinän sisään.​
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt kyllä yllä oleva paatos kuulostaa aika pahalta. Nopeasti sanoisin @Hyman Roth :ille että hanki elämä. :) Tämä oli siis vitsi ja tarkoittaa että kun on jokin tärkeä tarkoitus elämällä on se sitten työ, tyttöystävä, harrastus tai vaikkapa koira niin alkaa näkemään asioita siltä kannalta että on nastempaa olla selvin päin. Monille se on myös urheilu. Mutta jos ei ole urheilupohjaa niin en suosittele kenellekään mitään radikaalia urheilun lisäämistä joka vain vituttaa ja hajoittaa kokemattomalla paikkoja.
Kun on itsekin tullut kokeiltua tuota juomista niin suurin asia sen rajulle vähentämiselle lähes nolliin oli etten itse saanut nukutuksi humalassa, en edes vaikka olisi juonut vain muutaman oluen ja sitä myöten seuraava päivä ihan koomassa. Tsemppiä elämänuoran löytymiselle, suosittelen sosiaalista kanssakäymistä että on joku jonka kanssa tästä vaihtaa ajatuksia ihan kasvotusten.

_
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Ja ei mua sinänsä kiinnosta mikään harrastus, vaikka toki liikuntaa tuleekin tehtyä. Pysyy sentään siedettävässä kunnossa, mutta ei siitä mitään hyvää fiilistä tai iloa saa. Kuten ei saa postimerkkeilystä, geokätkeilystä tai muustakaan homoiluharrasteista. Elämä on mielekästä loppuunsa ainoastaan silloin, kun on niin sekaisin, ettei tajua sen yhdentekevyydestä mitään.

Mutku ihminen on aikuinen olento ja se saa tehdä tasan mitä huvittaa (kunhan laillista jne). Ei tarvitse olla virkkuuseura, tai bändiporukka. Ei ole pakko matkustella, jos ei natusta. On kaikenlaista hifistelyä ja tapaa kuluttaa aikaansa ja kunhan pääsee tietystä ennakkoasenteesta (mikä se sitten minkäkin jutun kohdalla on) ja tekee jotain, josta digaa ja antaa itsensä myös tykätä, niin kyllä se menettelee.

Dronetouhuilu? Mäiski siihen vielä kamera, niin kohta pääsee pelleilemään videokuvan kanssa. Se hifistely onkin sitten loputon suo.

Oikeastaan ihan-sama-vittu-mitä. En minä osaa aikuiselle (?) ihmiselle (?) tuntematta mitään neuvoa - eikä se edes kannata. Vituttaa vaan, kun tuntematon tulee ja paasaa.
Lähinnä tahtoo sanoa, että maailma on sun osteri. Ja varsinkin jos on tarkoitus vain hautautua neljän seinän sisään, niin kannattaa edes duunata jotain kivaa siinä samalla. Muuten leviää pää ja se nyt on vaan ihan kauheaa tuhlausta näin monien mahdollisuuksien maailmassa.
 
Mutku ihminen on aikuinen olento ja se saa tehdä tasan mitä huvittaa (kunhan laillista jne). Ei tarvitse olla virkkuuseura, tai bändiporukka. Ei ole pakko matkustella, jos ei natusta. On kaikenlaista hifistelyä ja tapaa kuluttaa aikaansa ja kunhan pääsee tietystä ennakkoasenteesta (mikä se sitten minkäkin jutun kohdalla on) ja tekee jotain, josta digaa ja antaa itsensä myös tykätä, niin kyllä se menettelee.

Dronetouhuilu? Mäiski siihen vielä kamera, niin kohta pääsee pelleilemään videokuvan kanssa. Se hifistely onkin sitten loputon suo.

Oikeastaan ihan-sama-vittu-mitä. En minä osaa aikuiselle (?) ihmiselle (?) tuntematta mitään neuvoa - eikä se edes kannata. Vituttaa vaan, kun tuntematon tulee ja paasaa.
Lähinnä tahtoo sanoa, että maailma on sun osteri. Ja varsinkin jos on tarkoitus vain hautautua neljän seinän sisään, niin kannattaa edes duunata jotain kivaa siinä samalla. Muuten leviää pää ja se nyt on vaan ihan kauheaa tuhlausta näin monien mahdollisuuksien maailmassa.

Niin, mahdollisuuksien. Joka aamu kun herää, niin sitä toivoisi näkevänsä moisia jossakin.

Nyt kyllä yllä oleva paatos kuulostaa aika pahalta. Nopeasti sanoisin @Hyman Roth :ille että hanki elämä. :) Tämä oli siis vitsi ja tarkoittaa että kun on jokin tärkeä tarkoitus elämällä on se sitten työ, tyttöystävä, harrastus tai vaikkapa koira niin alkaa näkemään asioita siltä kannalta että on nastempaa olla selvin päin.

_

On mulla aikanaan ollut harrastuksia, tyttöystäviä ja lemmikkejäkin. Kuitenkin juomiseen verrattuna mikään noista ei oikeastaan tarjoa mitään, mikä enää tuntuisi erityisemmin miltään. Tai motivoisi enää. Vähän huonolta vaikuttaa loppuelämä.. ehkä mä vain olen niitä ihmisiä, joiden pitäisi ajaa kännissä kolari ja saada HIV, että ymmärtäisi miten "hyvin" asiat lopulta on tai mitä "hyviä mahdollisuuksia" ei enää ole
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
On mulla aikanaan ollut harrastuksia, tyttöystäviä ja lemmikkejäkin. Kuitenkin juomiseen verrattuna mikään noista ei oikeastaan tarjoa mitään, mikä enää tuntuisi erityisemmin miltään...

Miksi et jatkaisi juomista? On varmaan epäkorrektia ehdottaa moista, mutta ihan tosissani kysyn? Yritä nyt vaan päästä noista alkoholinkäytön mukanaantuomista morkkiksista ja vitutuksista yli. Ei kukaan ole väittänytkään, että alkoholistin ammatti olisi helppo uravalinta. Jokaisessa duunissa, kuten myös muissakin elämänvalinnoissa, on omat varjopuolensa. Olen ymmärtänyt, ettei sulla ei ole vaimoa/tyttökaveria, ei jälkikasvua tai juuri muitakaan velvoitteita, joten olet harvinaisen vapaa tekemään päätöksiä. Vaikea ymmärtää, miksi sä ylipäätään koet morkkiksia juomisesta? Oletko kuitenkin elämänarvoiltasi keskiluokkainen ja kulissit ovat tärkeitä?
 

sinikettu

Jäsen
Miksi et jatkaisi juomista?
Miksi addiktin pitäisi jatkaa oman elämänsä pilaamista? Nimimerkillä @Hyman Roth on niin klassisia addiktion oireiluja kuin olla ja voi. Olipa kysymyksessä mikä tahansa asia, joka täysin ylivaltaisesti kontrolloi ihmisen elämää, se on aivan sataprosenttisen varmaa, että tuota asiaa jatkamalla saa oma elämänlaaduns romahtamaan sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä. Ilman taustoja on vaikea sanoa mitään tästä nimenomaisesta tilanteesta, mutta addiktiivisista taipumuksista on usein mahdollista päästä irti. Elämä tuntuu tyhjiöltä tasan tarkkaan niin kauan kuin niistä taipumuksista ei ole päästy eroon. Elämää, elintapoja, sosiaalisia piirejä ynnä muuta on vain valitettavasti siinä tilanteessa yleensä alettava rakentamaan alusta, ja se saattaa hyvinkin olla vuosien prosessi. Sen lisäksi prosessi on ainakin alussa hyvinkin kivulias ja liian usein ihminen lopettaa siinä kohtaa. Sinne tyhjiöön pitää vain uskaltaa katsoa suoraan sulkematta silmiä. Ajan mittaan sieltä tulee väistämättä näkyviin sellaisia asioita, jotka tuottavat vähintäänkin yhtä suurta tyydytystä elämässä kuin addiktiivisiin taipumuksiin turvautuminen.

Yhteisöllisyys, henkinen ja sosiaalinen tuki lienevät niitä suurimpia tekijöitä, joiden avulla addiktiosta voi päästä yli. Sen lisäksi ammattiapu on enemmän kuin suotavaa. Itse olen sitä mieltä, että kaiken addiktion juurena on kivuliaat kokemukset elämässä ja syvempien yhteyksien puute toisiin ihmisiin ja rakastamiinsa asioihin. Jos konkreettinen avun hakeminen tuntuu ylitsepääsemättömälltä, kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Esimerkiksi Gabor Matén In The Realm Of Hungry Ghosts on aivan helvetin hyvä opus addiktiosta.
 
Miksi et jatkaisi juomista? ...

Tätä kysyin itseltäni viimeksi 15 min sitten maatessani sohvalla. Varmaan siksi, että olen pohjimmiltani niin jääräpäinen, että kun päätin lopettaa, niin se päätös myös pitää. Sitten toisekseen, kyllästyminen alkoholin negatiivisiin vaikutuksiin. Niitähän nimittäin riittää, harmillista vain on se, että se sen tarjoama ainoa hyvä vaikutus on vahvempi kuin mikään muu.

Miksi addiktin pitäisi jatkaa oman elämänsä pilaamista? Nimimerkillä @Hyman Roth on niin klassisia addiktion oireiluja kuin olla ja voi. Olipa kysymyksessä mikä tahansa asia, joka täysin ylivaltaisesti kontrolloi ihmisen elämää, se on aivan sataprosenttisen varmaa, että tuota asiaa jatkamalla saa oma elämänlaaduns romahtamaan sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä. Ilman taustoja on vaikea sanoa mitään tästä nimenomaisesta tilanteesta, mutta addiktiivisista taipumuksista on usein mahdollista päästä irti. Elämä tuntuu tyhjiöltä tasan tarkkaan niin kauan kuin niistä taipumuksista ei ole päästy eroon. Elämää, elintapoja, sosiaalisia piirejä ynnä muuta on vain valitettavasti siinä tilanteessa yleensä alettava rakentamaan alusta, ja se saattaa hyvinkin olla vuosien prosessi. Sen lisäksi prosessi on ainakin alussa hyvinkin kivulias ja liian usein ihminen lopettaa siinä kohtaa. Sinne tyhjiöön pitää vain uskaltaa katsoa suoraan sulkematta silmiä. Ajan mittaan sieltä tulee väistämättä näkyviin sellaisia asioita, jotka tuottavat vähintäänkin yhtä suurta tyydytystä elämässä kuin addiktiivisiin taipumuksiin turvautuminen.

Yhteisöllisyys, henkinen ja sosiaalinen tuki lienevät niitä suurimpia tekijöitä, joiden avulla addiktiosta voi päästä yli. Sen lisäksi ammattiapu on enemmän kuin suotavaa. Itse olen sitä mieltä, että kaiken addiktion juurena on kivuliaat kokemukset elämässä ja syvempien yhteyksien puute toisiin ihmisiin ja rakastamiinsa asioihin. Jos konkreettinen avun hakeminen tuntuu ylitsepääsemättömälltä, kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Esimerkiksi Gabor Matén In The Realm Of Hungry Ghosts on aivan helvetin hyvä opus addiktiosta.

Sepä juu, eli mikä tuossa on boldattuna. Ei oikein ole mitään mitä odottaa elämältä, kun se palkinto juomisen muodossa puuttuu ja mikään ei pääse edes lähelle sen tuottaman tyydytyksen suhteen. Se on sinänsä jännä miten yksi pikkainen molekyyli aivoissa vaikuttaa niin paljon paremmin, kuin esimerkiksi yhdenkään naisen mulle antama rakkaus tai seksi. Olen kovasti miettinyt, että kuinka saisi pään pyyhittyä tyhjäksi johonkin nollatilaan, mutta ei se varmaan koskaan tule täysin onnistumaan.

Ja mikä itseä sitten pohjimmiltaan ärsyttää on juuri se, että ko aine hallitsee ajatuksia ja toimintaa. Inhoan ajatusta olla riippuvainen yhtään mistään tai kenestäkään ja siksi pyrin eroon tästäkin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Yhteisöllisyys, henkinen ja sosiaalinen tuki lienevät niitä suurimpia tekijöitä, joiden avulla addiktiosta voi päästä yli. Sen lisäksi ammattiapu on enemmän kuin suotavaa. Itse olen sitä mieltä, että kaiken addiktion juurena on kivuliaat kokemukset elämässä ja syvempien yhteyksien puute toisiin ihmisiin ja rakastamiinsa asioihin. Jos konkreettinen avun hakeminen tuntuu ylitsepääsemättömälltä, kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Esimerkiksi Gabor Matén In The Realm Of Hungry Ghosts on aivan helvetin hyvä opus addiktiosta.

Lyhyesti... Minä en oikein usko pysyviin muutoksiin, ellei se pohjaudu erittöin vankkaan omaan haluun ja motivaatioon. Jotkut asiat pitää käydä pohjamutia myöten, vaikka kaikki - asianomainen mukaanlukien - tietäisi ja tunnistaisi sen (läpikäymisen) mielettömyyden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös