Matkalla alkoholismiin?

  • 416 940
  • 1 421
Löytyihän se tätäkin asiaa käsittelevä ketju. Mutta joo, totesin tuossa taannoin, että juon rajusti liikaa. En nyt ala määrillä repostelemaan, mutta kyllähän tämä jo tuntuu toisinaan ihan sairaalta, kun iso osa vapaa-ajasta menee enemmän tai vähemmän jurrissa. Mutta ongelma on, että mitähän vittua sitä tekisi muutakaan? Alkoholihan vain täyttää sen aukon elämässä, kun ei ole muitakaan intohimoja. Ei juopottelu tietyn rajan jälkeen ole edes mukavaa, mutta se sentään turruttaa vitutuksen ja turhaumat. Jos täällä on kokemuksia siitä, että mitä olette viinan tilalle elämään löytänyt (Muuta kuin Jeesuksen), niin kertokaahan toki.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En hirveästi osaa maalailla alkoholistin sielunmaisemaa. Kerran litkin muutama vuosi sitten isot veronpalautukset kolmeen viikkoon. Vituttihan se, kun niillä rahoilla piti ostaa kunnon luistelusukset ja maksaa laskuja. Tuolloin elin elämäni aallonpohjalla ja olin varmaan lievästi masentunut. Kenellekään en kehdannut puhua, joten bisseenhän se turhautuminen purettiin. Minulla oli kuitenkin paras ystävä, jolle saattoi purkaa pahaa oloaan aina. Se auttoi aina, mutta silti ohrapirtelö vei miestä. Tämän ystävän nimi on Salibandy. Käytännössä työn lisäksi ainoa joka minut pinnalla piti. Sitten kun työjakso loppui ja samoina päivinä tilille napsahti noin tonni ylimääräistä niin yhtälö oli liikaa. Joulun alla heräsin todellisuuteen ja jätin alkoholin tauolle. Pari kuukautta myöhemmin tapasin nykyisen vaimoni ja hän nosti minut takaisin elämään.
Kun kyselit mitä alkoholin tilalle, niin suosittelen yhteisöllistä liikuntaa. Oli laji sitten sähly, lentopallo, kimppakiva tai mitä tahansa, niin silloin ei tule litkittyä. Jos silti tulee, niin liikut vähän kovemmin. Saat hyvän olon ja et jaksa enää vetää viinaa. Väitän, että toimii useimmilla.
 
En hirveästi osaa maalailla alkoholistin sielunmaisemaa. Kerran litkin muutama vuosi sitten isot veronpalautukset kolmeen viikkoon. Vituttihan se, kun niillä rahoilla piti ostaa kunnon luistelusukset ja maksaa laskuja. Tuolloin elin elämäni aallonpohjalla ja olin varmaan lievästi masentunut. Kenellekään en kehdannut puhua, joten bisseenhän se turhautuminen purettiin. Minulla oli kuitenkin paras ystävä, jolle saattoi purkaa pahaa oloaan aina. Se auttoi aina, mutta silti ohrapirtelö vei miestä. Tämän ystävän nimi on Salibandy. Käytännössä työn lisäksi ainoa joka minut pinnalla piti. Sitten kun työjakso loppui ja samoina päivinä tilille napsahti noin tonni ylimääräistä niin yhtälö oli liikaa. Joulun alla heräsin todellisuuteen ja jätin alkoholin tauolle. Pari kuukautta myöhemmin tapasin nykyisen vaimoni ja hän nosti minut takaisin elämään.
Kun kyselit mitä alkoholin tilalle, niin suosittelen yhteisöllistä liikuntaa. Oli laji sitten sähly, lentopallo, kimppakiva tai mitä tahansa, niin silloin ei tule litkittyä. Jos silti tulee, niin liikut vähän kovemmin. Saat hyvän olon ja et jaksa enää vetää viinaa. Väitän, että toimii useimmilla.

Kuulostaa tutulta. Ja kyllähän mä liikun, totta kai, mutta en tuollai "yhteisöllisesti". En ole oikein ikinä pärjännyt joukkuelajeissa, joten kynnys sellaiseen on turhan korkea. Mutta siis tosi hyvä homma, että sulla on toiminut ja elämä menee paremmin. Parisuhteeseen en itse usko ja ryhdy enää tällä iällä, eli sekään ei ole toimiva viinankorvike. Mutta jos joutuisin lopettamaan keiton ottamisen vaikka terveydellisistä syistä, niin aivan saletisti joko sekoaisin täysin tai vaipuisin sellaiseen apatiaan, että vetäisin itseni hirteen. Onhan se hölmöä, että päihde on niin merkittävä osa elämää ja tärkeä psyykkinen tukipilari tylsyyttä vastaan, mutta en ole toistaiseksi keksinyt mitään muutakaan. Näillä mennään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En nyt ala määrillä repostelemaan, mutta kyllähän tämä jo tuntuu toisinaan ihan sairaalta, kun iso osa vapaa-ajasta menee enemmän tai vähemmän jurrissa. Mutta ongelma on, että mitähän vittua sitä tekisi muutakaan?

Tämä on itseään ruokkiva ongelma. Syyt juomiseen on toissijaiset silloin kun alkoholilla pyrkii täyttämään jonkin tyhjiön elämässään. Syillä nyt tarkoitan sitä, että ainahan alkoholisti jonkun "hyvän" syyn vuoksi juo. Eräskin tuttava haastoi läheisten ja ystävien kanssa riitaa saadakseen syyn vetää perskännit ja sen jälkeen oli taas viikko aikaa pyöriä itsesäälissä. Alkoholismi sairautena ei koske ainoastaan alkoholistia vaan yleensä myös ympärillä olevia ihmisiä. Ainakin niin kauan kuin nämä ihmiset jaksavat olla alkoholistin kanssa tekemisissä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkoholismi sairautena ei koske ainoastaan alkoholistia vaan yleensä myös ympärillä olevia ihmisiä.

En nyt tiedä että sohaisenko jotain muurahaispesää, mutta alkoholismi sairautena loppuu tasan sillä sekunnilla kun lopettaa juomisen. Joten onko se sitten sairaus? Kuinka monta muuta sairautta ihminen itse pystyy itseltään lopettamaan omalla päätöksellään? Minun mielestäni alkoholismi ei ole sairaus, se on seuraus liiasta juomisesta. Todellinen ongelma on siellä, että mikä saa ihmisen juomaan jatkuvasti liikaa.

Ja tämän kirjoitti mies, joka on elämänsä aikana juonut varmasti enemmän kuin suomalaisten keskikulutus on ollut.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En nyt tiedä että sohaisenko jotain muurahaispesää, mutta alkoholismi sairautena loppuu tasan sillä sekunnilla kun lopettaa juomisen.

En voi sanoa, että olisin eri mieltä kanssasi. Nykytiede kuitenkin sen sairaudeksi määrittelee. Lisäksi pahimpien tapausten katkaisu voi olla jopa hengenvaarallista eikä suositella vieroittautumaan omatoimisesti.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tunnistan tuon tarpeen juoda tylsyyden vuoksi. Mistä se tylsyys johtuu, niin se onkin sitten se varsinainen ongelma ja siinä riittää puitavaa kerrakseen. Muistan ajat kun elämä ei ollut tylsää, vaikka mitään ei tapahtunutkaan. Ehkä silloin kaikki oli vielä uutuudenviehätystä täynnä. Nykyään sitten tuntuu olevan tylsää silloinkin kun on ihan hyvä olo ja ehkä jotain tekemistäkin. Toisinaan sitä ajatteleekin, ettei mun aivoja ole tarkoitettu tähän oravanpyörämaailmaan, jossa ihmiset tekee kaikkensa tuhotakseen kaiken viihdyttävän, eikä periaatteessa millään ole merkitystä muutoin kuin että kunhan vain elämä jatkuu. Tai sitten niille riittää vain se, että on olemassa tai että tekee jotain vaikkei huvittaisi. Ehkä osaavat elää enempi hetkessä tai sitten niiden aivot on 99% varmuudella erilaiset kuin minulla. No, jotain puuhaa kyllä on tiedossa jatkossa, että varmaan se saa kiertään korkinkin tiukemmin kiinni, kun ei tarvitse miettiä miksi juoda tai edes olla olemassa.
 

Morgoth

Jäsen
En nyt tiedä että sohaisenko jotain muurahaispesää, mutta alkoholismi sairautena loppuu tasan sillä sekunnilla kun lopettaa juomisen. Joten onko se sitten sairaus? Kuinka monta muuta sairautta ihminen itse pystyy itseltään lopettamaan omalla päätöksellään?

Varmaan voi jeesustella aina miksi on aloittanut juomisen, mutta siinä vaiheessa kun ryypätty vaimo, työ ja asunto alta ja vielä asunnottomana juodaan monta kossupulloa päivässä niin kyllä sitä kutsuisin jo sairaudeksi. Onhan siinä ihmisen keskushermostokin toimintakin jo muuttunut eikä tuosta ole enää edes mahdollista toipua ilman katkaisua yms.

Mitenköhän luokittelisi ihmisen, joka on tehnyt ihan kunnon uraakin (ekonomi) aikanaan, mutta nykyisen juo parikolme kossupulloa päivässä ja on päättänyt juoda itsensä hengiltä, koska se on hänestä sen arvoista?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
^

Hmm, voi siis olla juoppo, muttei välttämättä alkoholisti. Jos tätä logiikkaa nyt koitan ymmärtää, niin siltä pohjalta minusta tuntuu, että alkoholismi on pikemminkin sivuoire sekä ikävä lieveilmiö sellaisen kohdalla, joka kärsii pääasiassa mielenterveysongelmista. He eivät siis ole alkoholisteja sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitten jos puhutaan tavan juoposta, on tämä vaikkapa sitten työelämässä tiiviisti kiinni oleva päivittäinen tissuttelija tai kaiken ulkopuolelle ajautunut rappiodena, niin nämä kaksi ihmisryhmää eivät välttämättä kärsi muusta kuin "puhtaasta" alkoholismista. Vai mitä häh täh, missä mennään mikä päivä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En nyt tiedä että sohaisenko jotain muurahaispesää, mutta alkoholismi sairautena loppuu tasan sillä sekunnilla kun lopettaa juomisen. Joten onko se sitten sairaus? Kuinka monta muuta sairautta ihminen itse pystyy itseltään lopettamaan omalla päätöksellään? Minun mielestäni alkoholismi ei ole sairaus, se on seuraus liiasta juomisesta. Todellinen ongelma on siellä, että mikä saa ihmisen juomaan jatkuvasti liikaa.

Ja tämän kirjoitti mies, joka on elämänsä aikana juonut varmasti enemmän kuin suomalaisten keskikulutus on ollut.

Et sinä mitään muurahaispesää sohaissut vaan olet yksinkertaisesti väärässä. Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta aivan samoin kuin heroiiini tai jokin muu huumaava aine. Ei toki kaikilla mutta niilä joilla tuo geeni perimässään on. On aivan turha jeesustella sillä että on omalla päätöksellään lopettanut juomisen, sinulla ei vain satu tuota riippuvuuteen altistavaa geeniä olemaan. Se jolla tuo riippuvuuteen altistava geeni on ei pääse aineesta, oli se mikä tahansa, irti ilman korvaavaa ainetta. Olen toki iloinen puolestasi että sinun ei enää tarvitse juoda.
 
K

kiwipilot

En nyt tiedä että sohaisenko jotain muurahaispesää, mutta alkoholismi sairautena loppuu tasan sillä sekunnilla kun lopettaa juomisen. Joten onko se sitten sairaus? Kuinka monta muuta sairautta ihminen itse pystyy itseltään lopettamaan omalla päätöksellään? Minun mielestäni alkoholismi ei ole sairaus, se on seuraus liiasta juomisesta. Todellinen ongelma on siellä, että mikä saa ihmisen juomaan jatkuvasti liikaa.

Ja tämän kirjoitti mies, joka on elämänsä aikana juonut varmasti enemmän kuin suomalaisten keskikulutus on ollut.

Olet niin väärässä.

Oletko muuten ikinä nähnyt kolmen viikon ryyppyputken jälkeen delikkaan vaipuvaa ihmistä? Tai talonsa, perheensä sekä sisuskalunsa ryypännyttä alkoholistia? Sitä minäkin. Vai että ihan omalla päätöksellään pystyy juomisensa lopettamaan? Ei vittu soikoon näitä juttuja taas.

Toivottavasti et ikinä mene pätemään jutuillaisi jollekin oikeasti alkoholismista - siis siitä sairaudesta - kärsivälle. Vähän sama kuin kertoisit vakavasti masentuneelle että "Noh, kyllä se siitä".

Ja tämän kirjoitti mies joka viimeksi tänään jakoi useammat avokatkolääkkeet sekä passitti yhden alkoholistin laitoskatkolle.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Aina Pata

Jäsen
Mitenköhän luokittelisi ihmisen, joka on tehnyt ihan kunnon uraakin (ekonomi) aikanaan, mutta nykyisen juo parikolme kossupulloa päivässä ja on päättänyt juoda itsensä hengiltä, koska se on hänestä sen arvoista?
En tuohon alkuun osaa sanoa, että muuttaako tuo koulutus/työura mitään. Entinen ekonomi, nykyinen kamikaze-juoppo. Termiin törmäsin muistaakseni näyttelijä Paavo Piskosen muistokirjoituksessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tai talonsa, perheensä sekä sisuskalunsa ryypännyttä alkoholistia? Sitä minäkin. Vai että ihan omalla päätöksellään pystyy juomisensa lopettamaan? Ei vittu soikoon näitä juttuja taas.

Olen ja olin hautajaisissakin. Siksipä en jaksa tähän vittu soikoon -ketjuun ihmeemmin osallistua. On se vain niin surullista kuinka kaikilla on mielipide siitä onko sairaus sairaus, vaikka mistään ei mitään tiedä. Jotkut asiat ei vain ole mielipidekysymyksiä.
 
K

kiwipilot

Olen ja olin hautajaisissakin. Siksipä en jaksa tähän vittu soikoon -ketjuun ihmeemmin osallistua. On se vain niin surullista kuinka kaikilla on mielipide siitä onko sairaus sairaus, vaikka mistään ei mitään tiedä. Jotkut asiat ei vain ole mielipidekysymyksiä.

Osallistuit kuitenkin. Ja totta; tämä ei ole mielipidekysymys.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Osallistuit kuitenkin. Ja totta; tämä ei ole mielipidekysymys.

Ei todellakaan ole mielipidekysymys, menetin noin kuukausi sitten ystäväni ja monivuotisen joukkuetoverini. Hän lähti oman käden kautta kun ei pystynyt kuningas alkoholia voittamaan. Hänen kanssaan voitimme monia vastustajia mutta sitten kohdalle tuli tuo jolle emme mitään mahtaneet. Toivottavasti saan vielä joskus pelata hänen kanssaan jossakin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei todellakaan ole mielipidekysymys, menetin noin kuukausi sitten ystäväni ja monivuotisen joukkuetoverini. Hän lähti oman käden kautta kun ei pystynyt kuningas alkoholia voittamaan. Hänen kanssaan voitimme monia vastustajia mutta sitten kohdalle tuli tuo jolle emme mitään mahtaneet. Toivottavasti saan vielä joskus pelata hänen kanssaan jossakin.

Tässä tietysti voidaan kysyä järkkyikö mieli alkoholin takia vai joiko ystäväsi sen vuoksi että mieli järkkyi?

Tuo alkoholismi sinällään on vaikea määritellä koska siihen liittyy niin paljon tuota taudin omaa voimistamista. Joskus kuulin jonkun tokaisseen että juopon ja alkoholistin ero on siinä että juoppo ottaa siksi kun se on mukavaa, alkoholisti siksi kun on pakko.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oma näkemykseni on, että alkoholismi on sairaus, se joka laittaa ihmisen juomaan. Sen puhkeamiseen taas ovat vaikuttaneet lukuisat asiat elämän varrella. Alkoholismi ei oman näkemykseni mukaan synny juomisella ja juoppo voit olla ilman alkoholismiakin.

Jos alkoholismi ei synny juomisella, niin millä sitten? Jos se on geeneissä, niin silloinhan pystytään jo vastasyntyneestä sanomaan, että tästä vauvasta tulee muuten kasvettuaan ehta alkoholisti ettekä te vanhemmat voi sille yhtään mitään, onneksi olkoon vaan. Ja tästä toisesta ei tule, vaikka se joisi kuinka.

Olen toki iloinen puolestasi että sinun ei enää tarvitse juoda.

Ehkä sinun kanssasi ei kannata tästä asiasta tämän enempää vääntää, jos sisälukutaitosi on tuolla tasolla.

Oletko muuten ikinä nähnyt kolmen viikon ryyppyputken jälkeen delikkaan vaipuvaa ihmistä?

En ole nähnyt.

Tai talonsa, perheensä sekä sisuskalunsa ryypännyttä alkoholistia?

Olen nähnyt.

Vai että ihan omalla päätöksellään pystyy juomisensa lopettamaan? Ei vittu soikoon näitä juttuja taas.
Alkoholi "sairautena" loppuu sillä samalla sekunnilla kun ihminen lopettaa juomisen. Vai oletko eri mieltä asiasta? Kerrohan, mikä toinen sairaus loppuu silloin kun ihminen itse haluaa ja niin päättää?
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Alkoholi "sairautena" loppuu sillä samalla sekunnilla kun ihminen lopettaa juomisen. Vai oletko eri mieltä asiasta? Kerrohan, mikä toinen sairaus loppuu silloin kun ihminen itse haluaa?

Mitä tekemistä tällä on minkään kanssa? Miksi vertaat alkoholismia muihin sairauksiin? Sairauksia kun on erilaisia. Ja alkoholismi ei todellakaan lopu juomisen lopettamiseen. Seuraavaksi varmaan väität homoseksuaalisuutta sairaudeksi ja että se loppuu kun lopettaa homoilemisen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä tekemistä tällä on minkään kanssa? Miksi vertaat alkoholismia muihin sairauksiin? Sairauksia kun on erilaisia. Ja alkoholismi ei todellakaan lopu juomisen lopettamiseen.

Alkoholismi ei lopu juomisen lopettamiseen? Tuo olisi ihan allekirjoituskamaa, jos noita harrastaisin. Jos alkoholismi ei lopu juomisen lopettamiseen, niin miksi ihmeessä alkoholisti sitten lopettaisi juomisen jos hänen alkoholisminsa ei sillä kuitenkaan lopu?

Esitän sinulle samat kysymykset kuin nimimerkki Jokeri23:lle tuossa yllä: Jos alkoholismi ei synny juomisella, niin millä sitten? Jos se on geeneissä, niin silloinhan pystytään jo vastasyntyneestä sanomaan, että tästä vauvasta tulee muuten kasvettuaan ehta alkoholisti ettekä te vanhemmat voi sille yhtään mitään, onneksi olkoon vaan. Ja tästä toisesta ei tule, vaikka se joisi kuinka.

Alkoholismi loppuu juomisen lopettamiseen. Onko sinun mielestäsi muuten ylensyövä läski edelleen ylensyövä läski, vaikka on lopettanut ylensyönnin ja alkanut liikkumaan ja saavuttanut "normaalin" painon?

Seuraavaksi varmaan väität homoseksuaalisuutta sairaudeksi ja että se loppuu kun lopettaa homoilemisen.

Jännästi nykyään saadaan homot sotkettua mukaan joka asiaan. Mitä ihmeen tekemistä homoilla on alkoholismin kanssa?

edit.

Miten niin seuraavaksi?

Hyvä kuitti, arvostan. :)
 
K

kiwipilot

Etkös sinä arvon Kisapuisto ole ennenkin laittanut kaikenlaista huomiohuoraus -kamaa allekirjoitukseesi? Sinnehän tuo menisi muun marttyyroinnin kaveriksi. Anna mennä vaan!

Mut joo, ihan kuin turhaa tästä on enää tingata: edessä olisi loputon suo ja itselläni on tärkeämpääkin tekemistä. Sovitaan, että voit olla ihan rauhassa väärässä mutuilujesi kanssa, ei se ole minulta pois.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Etkös sinä arvon Kisapuisto ole ennenkin laittanut kaikenlaista huomiohuoraus -kamaa allekirjoitukseesi? Sinnehän tuo menisi muun marttyyroinnin kaveriksi.

Ei mulla ole tällä palstalla ollut kuin yksi allekirjoitus, ja siitä itkettiin niin paljon että päätin poistaa senkin. Kysymyksiin et sitten pystynyt vastaamaan, mutta ymmärrän kyllä että miksi et.

Molemmille altistuu geenien takia.

Hetkinen, onko homogeeni löydetty? Tästä toki jatketaan sitten varmaan siellä toisessa ketjussa?
 
K

kiwipilot

Ei mulla ole tällä palstalla ollut kuin yksi allekirjoitus, ja siitä itkettiin niin paljon että päätin poistaa senkin. Kysymyksiin et sitten pystynyt vastaamaan, mutta ymmärrän kyllä että miksi et.

Hinoa että sinäkin ymmärrät jotain, vielä kun se ilmenisi jollain tavalla. Mä yritän kuitenkin iltasella perehtyä kysymyksiisi, sillä on ainakin oman etusi mukaista, että tämä elämäm koululais -tason väärinkäsitys korjataan. Palataan myöhemmin asiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös