Matkalla alkoholismiin?

  • 416 553
  • 1 421

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En mä halua tulla juopoksi, juopot kun ovat mun mielestä perin vastenmielistä sakkia. Siinähän sitä on syy ja motivaattori. Nyt pitäisi vielä löytää ne työkalut jostain, ettei näin kävisi. Kovin kaltevalla pinnalla kun tässä tunnutaan menevän.

Olen joskus ennenkin tällä palstalla koittanut (huonosti) kuvailla sitä, miltä se tuntuu, kun alkoholiriippuvainen saa viinaa, se on yhtä kaikki todella kokonaisvaltainen fiilis. Sekä psyykkinen että fyysinen nautinto on huima ihan jo parin annoksen jälkeen.

Mitä eroa on juopolla ja alkoholiriippuvaisella?

Eiköhän sullekin oikeanlaiset työkalut löydy vaivan selättämiseksi, jos vain itse olet siihen valmis. Vaikuttaa siltä, ettet tähän nykyiseen tilanteeseen ole kovinkaan tyytyväinen. Eli jotain tarttis tehrä...

Sain aiemmasta kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että vaimo on joskus naputtanut juomisestasi, muttei nykyään enää sitä tee. Itse eri asteisten juoppojen ympäröimänä kasvaneena ja eläneenä olen myös nähnyt, kuullut ja havainnoinut ympärilläni olleita naisia. En pysty tietenkään sinun tilanteestasi sanomaan juuta enkä jaata, mutta sen kokemuksen mukaan, mitä minä naisten ajatuksenjuoksusta ymmärrän, vaikeneminen ei koskaan ole hyvä merkki. Varsinkaan näissä asioissa. Juominen syö myös läheisiä sisältä, vaikka ulkoisesti pokka pitäisikin. Varsinkin, jos on lapsia. Ja lapset tietävät. Eivät välttämättä osaa yksilöidä, mistä on kysymys, mutta kyllä lapset ymmärtävät, että kaikki ei nyt ole kondiksessa. Voit toki itsellesi uskotella, että kaikki on jees, mutta juomasi määrien perusteella, on aivan varmaa, että perheesi kyllä näkee, vaistoaa ja tajuaa eron selvän ja humalaisen Schwalben välillä.

Älä käsitä väärin, en ole moralisoimassa tai haukkumassa sinua. Päinvastoin. Sulla on monta syytä muuttaa elämäntapojasi ja sinä itse olet suurin niistä. Siinä samalla voi monen muunkin elämästä tulla piirun verran kivempaa. Tsemppiä!
 

dimmu

Jäsen
Mua on ainakin vituttanu suunnattomasti koko elämän ajan se, kun faija on luullut, että me lapset ei tiedetä/tajuta sitä sen tenuttelua. Ja se, että sen mielestä kaikki on ok, kun kukaan ei valita juomisesta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mua on ainakin vituttanu suunnattomasti koko elämän ajan se, kun faija on luullut, että me lapset ei tiedetä/tajuta sitä sen tenuttelua. Ja se, että sen mielestä kaikki on ok, kun kukaan ei valita juomisesta.
Sama tuli skidinä huomattua faijan ja hieman vanhempana broidin kanssa. Ei tuntunut ymmärtävän kumpikaan, että me lapset/sisarukset havaittiin kyllä heti muutos käytöksessä niiden muutaman annoksen jälkeen. Itse eivät kumpikaan havainneet mitään eroa omassa olossaan ja loppuvaiheissa suuttuivat kun alettiin asiasta sitten mainitsemaan. Siinä vaiheessa olikin sitten homma jo ajettu niin seinään, että faijaa en ole 15 vuoteen nähnyt ja broidia 10 vuoteen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mua on ainakin vituttanu suunnattomasti koko elämän ajan se, kun faija on luullut, että me lapset ei tiedetä/tajuta sitä sen tenuttelua. Ja se, että sen mielestä kaikki on ok, kun kukaan ei valita juomisesta.
Tää sama oli itelläkin. Mulla on 2 isoveljeä jotka on mua 5 ja 7 vuotta vanhempia eikä niitä juuri kotona näkynyt kun ite olin n. 10-vuotias. Kyllä mua rassasi kovaa se asia, että oli kaksin himassa känäilevän isukin kanssa, äiti kun teki vuorotöitä ja ne ajat isä siis oli yleensä kännissä. Ja jos ei ollut, treenasi hulluna ja senkin ajan sai pelätä koska se taas alkaa.

Onneksi pisti korkin kiinni jo 15-vuotta sitten. Lopullisesti - tai siis pitää kai sanoa "toistaiseksi". Ei kai sitä ihan täysin voi tietää repsahtaako vielä joskus.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Niin se on Talinnan reissu kerran kuukaudessa. En suosittele myös. Liikaa häslinkiä itselle ja perheelle. Alkoholismi on täyttä totta, mutta perseestä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvä ystäväni, nuoren pojan isä avautui minulle ongelmastaan. Tilanne ei vielä ole kovin paha, mutta näkeehän sen varsinkin nyt kun kerrottiin, että tilanne on huono.

Kuinka tässä voisi toimia tai pitäisikö tehdä jotain? Lapsi ei ole vaarassa, ei mitään sellaista. Mutta ei tuossa salajuopottelussa ole mitään tolkkua.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvä ystäväni, nuoren pojan isä avautui minulle ongelmastaan. Tilanne ei vielä ole kovin paha, mutta näkeehän sen varsinkin nyt kun kerrottiin, että tilanne on huono.

Kuinka tässä voisi toimia tai pitäisikö tehdä jotain? Lapsi ei ole vaarassa, ei mitään sellaista. Mutta ei tuossa salajuopottelussa ole mitään tolkkua.

Eipä tossa voi kun olla tukena ja auttaa pyydettäessä. Se, että kertoo ongelmastaan ja ilmeisesti itse sen tiedostaa on jo iso askel.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Edelleenkään kumpikaan kakara ei edes tiedä, mitä tarkoittaa, jos joku on humalassa. Muijakaan ei enää jaksa sanoa mitään.
Tässä on se kohta millä ajelet kaikista koviten miinaan. Tuo on luulotila, joka on itselläsi korvien välissä. Lähes 100% varmasti vahingoitat myös lapsia toiminnallasi, vaikka itse luulisit että he eivät asioista mitään tiedä.
 

Birchman

Jäsen
Olisiko seuraavaan jotain neuvoa...

Eli mulla ei sinäänsä kyllä ole määriin tai juomakertoihin liittyvää ongelmaa. Olin itseasiassa kuusi viikkoa juuri selvinpäin, eikä alkoholia tehnyt yhtään mieli.

Mutta sitten kun juon, niin huomaan käytökseni muuttuvan helvetisti. Mulla ei nykyään ole hauskaa kännissä vaan enemmänkin musta tulee passiivis-agressiivinen. Sitten aamulla vaan miettii, että mistä vitusta nekin synkät ajatukset ym. tulivat?

Töissä on ollut helvetillistä painetta, kaverisuhteissa on ollut vähän ongelmia, joten varmaan nämä asiat sitten purkautuvat kännissä?

Mene ja tiedä, mutta nyt ajattelin olla hetken taas selvinpäin ja keskittyä urheiluun ja muuhun rentoutumiseen.
 

julle-jr

Jäsen
Olisiko seuraavaan jotain neuvoa...

...

Mulla ei nykyään ole hauskaa kännissä vaan enemmänkin musta tulee passiivis-agressiivinen.

...

Mene ja tiedä, mutta nyt ajattelin olla hetken taas selvinpäin ja keskittyä urheiluun ja muuhun rentoutumiseen.
En tiedä varmaksi, mutta minusta vaikuttaa siltä, että olet keksinyt vallan hyvän ratkaisun ongelmaasi. Nimittäin jos on niin, että kännissä ei ole hauskaa ja jos kännissä oleminen aiheuttaa negatiivista käytöstä, niin miksi ihmeessä sitten olisit kännissä? Et kai muutenkaan erityisemmin pyri vapaaehtoisesti tekemään asioita, jotka ovat mielestäsi ikäviä?

Toki alkoholia pääsääntöisesti kuuluu nauttia ilman että vetää kännejä. Vesiselvänä olemisen ja kännissä olemisen välillä on vielä monta monta sävyä, joten ei kai sinun tarvitse täysin ilman alkoholiakaan olla.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olisiko seuraavaan jotain neuvoa...

Eli mulla ei sinäänsä kyllä ole määriin tai juomakertoihin liittyvää ongelmaa. Olin itseasiassa kuusi viikkoa juuri selvinpäin, eikä alkoholia tehnyt yhtään mieli.

Mutta sitten kun juon, niin huomaan käytökseni muuttuvan helvetisti. Mulla ei nykyään ole hauskaa kännissä vaan enemmänkin musta tulee passiivis-agressiivinen. Sitten aamulla vaan miettii, että mistä vitusta nekin synkät ajatukset ym. tulivat?

Töissä on ollut helvetillistä painetta, kaverisuhteissa on ollut vähän ongelmia, joten varmaan nämä asiat sitten purkautuvat kännissä?

Mene ja tiedä, mutta nyt ajattelin olla hetken taas selvinpäin ja keskittyä urheiluun ja muuhun rentoutumiseen.

Ehdotan kahta teoriaa:

verensokeri on niin alhaalla, että olet ärtynyt. Muuannetkin lääkärit kehottavat syömään jotakin alkoholinkäytön ohessa.

Aivojen mielihyvän välittäjäainetasot ovat eri tekijöistä johtuen niin matalat, ettei alkoholi pysty kohottamaan niitä tarpeeksi saadaksesi hyväntuulisen hönön. Syntyy vain tilanne, jossa alkoholi turruttaa muita estoja kuten niitä, jotka estävät vittuilemasta kaverille tai lyömästä tätä.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En jaksa kokonaista topicia lukea, onko käyttäjä Evil tullut vielä avautumaan siitä, että alkoholismia ei ole olemassa ollenkaan?
 

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä ystäväni, nuoren pojan isä avautui minulle ongelmastaan. Tilanne ei vielä ole kovin paha, mutta näkeehän sen varsinkin nyt kun kerrottiin, että tilanne on huono.

Kuinka tässä voisi toimia tai pitäisikö tehdä jotain? Lapsi ei ole vaarassa, ei mitään sellaista. Mutta ei tuossa salajuopottelussa ole mitään tolkkua.

Sikäli ei voi tehdä mitään, että voisi päättää toisen puolesta lopettaa. Älä pelkää ongelmaa, ts. älä tee asiasta teidän välillänne tabua, sillä hän on halunnut sinulle siitä kertoa. Avointa keskustelua teidän välillänne. Usein juominen on reagointia johonkin. Yksi esimerkki salajuomisen syystä voi olla vallasta. Itsemäärämisoikeus on esimerkiksi pari- tai muissa ihmissuhteissa kaventunut ja salajuominen on reagointia tähän. Jollain toisella samassa tilanteessa ratkaisumalli voi olla vaikka kova urheilu tms. Mutta tuo on nyt vain yksi ajatus mihin olen päätynyt lähipiirissäni.
 

Birchman

Jäsen
En tiedä varmaksi, mutta minusta vaikuttaa siltä, että olet keksinyt vallan hyvän ratkaisun ongelmaasi. Nimittäin jos on niin, että kännissä ei ole hauskaa ja jos kännissä oleminen aiheuttaa negatiivista käytöstä, niin miksi ihmeessä sitten olisit kännissä? Et kai muutenkaan erityisemmin pyri vapaaehtoisesti tekemään asioita, jotka ovat mielestäsi ikäviä?

Toki alkoholia pääsääntöisesti kuuluu nauttia ilman että vetää kännejä. Vesiselvänä olemisen ja kännissä olemisen välillä on vielä monta monta sävyä, joten ei kai sinun tarvitse täysin ilman alkoholiakaan olla.

Jep kiitti vinkeistä (koskee myös Uleåborgiria)! Kyllä meikäläinen laittaa nyt sitä korkkia kiinni taas toistaiseksi. Työpaineisiin vetoaminen ym. ym. ovat kyllä ihan todellisia syitä, mutta lähtökohtaisesti alkoholi vain pahentaa fiiliksiä. Varsinkin kun huomaa, että kun lähtee niin sitten lähtee.

Harmittaa vaan kun elämä on about sellaista, että osa kavereista seurustelee ja heille lauantain viettäminen kotona on ihan normaalia. Sitten osa kavereista ei seurustele ja vetävät joka viikonloppu pään täyteen. Yksikin on todennut, kuinka "kova jätkä" olen, kun pystyin yhden viikonlopun olemaan kotona selvinpäin.

Ehkä tässä on se kuuluisa vaihe nyt menossa, että pitää itse ottaa vastuuta omasta tekemisestään eikä jokaiseen viinailtaan tarvitse lähteä mukaan. Elää elämää kuten itse parhaaksi näkee. Oon nuori aikuinen, joten annan itselleni vielä anteeksi nämä töppäilyt. Pitäisi hoitaa vähän omaa tonttia parempaan kuntoon. Ts. juo silloin kun on muutenkin hyvä olo, eikä silloin kun on jo valmiiksi ihan puhki. Jos on kiirettä ja stressiä niin pitää etsiä erilaisia keinoja käsitellä ne pois.

Tämä sunnuntai alkoi ilman krapulaa, jatkuu terveellisellä safkalla ja treenillä. Illalla vielä pitäisi nähdä yhtä mimmiä. Tuottaa aika paljon parempaa fiilistä, kuin se ainainen sohvalla makaaminen ja Buranan syöminen :)
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehdotan kahta teoriaa:

verensokeri on niin alhaalla, että olet ärtynyt. Muuannetkin lääkärit kehottavat syömään jotakin alkoholinkäytön ohessa.

Tuo on aivan varmasti yksi iso osa alkoholiin liittyvässä väkivallassa. Nälkäisenä sitä ärhäntelee aivan turhista asioista.

En ymmärrä mitä tarkoittaa, että jurrissa unohtaa syödä. Ei pidä unohtaa, ei kai autollakaan ajeta tyhjällä tankilla ilman energiaa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Matkalla alkoholismiin? Kyllä.

Aloitin vasta 18-vuotiaana alkoholinkäytön. Nyt on jo monet monet kerrat tullut oltua humalatilassa. Niin ja: edelleen olen 18 vuotta vanha.

Riskiraja lienee 24 annosta / viikko. Jos itse oikein juomalla alan juomaan, ei 12 annosta eli yksi mäyris riitä yhdelle päivälle. Riskiraja on viime aikoina varmasti ylittynyt joka viikko. Päätin siten olla ensi viikon kokonaan ilman alkoholia.

Tiivistettynä: Olen tehnyt uskomattoman matkan absolutistista alkoholistiksi.
Eipä tilanne ole tuosta juurikaan muuttunut. Nyt olen 24-vuotias ja tilanne on edelleen se, ettei 12 olutta riitä mihinkään ja "riskiraja" ylittyy joka viikko, muutamaa satunnaista poikkeusta lukuunottamatta. 20 olutta lienee tarpeeksi yhdelle illalle jos lähtee juomaan nimenomaan humaltumistarkoituksessa, usein määrää ei tosin tule laskettua, toisin kuin silloin 18-vuotiaana.

Mutta tuolloin olen näköjään kirjoittanut että olisin matkalla alkoholismiin. Nykyään rohkenen olla eri mieltä, koska käsitys siitä mikä on alkoholisti on muuttunut. Edelleen toki juon säännöllisesti joka viikonloppu, joka yhtenä tai kahtena päivänä, mutta en koe sitä alkoholismiksi. Se lähtee usein siitä ettei ole muuta tekemistä tai sitten joku kaveri pyytää kuppilaan. Tai sitten yksinkertaisesti tuntuu mukavalta työviikon päätteeksi ottaa. Mutta esimerkiksi pystyn olemaan lomalla helposti viikolla kuivin suin, kuten viime kesälomalla. En jostain syystä tykkää juoda viikolla, alkoholistillehan se olisi ihan sama minä päivänä ottaa.

En siis koe olevani alkoholisti vaikka tykkään ottaa ja paljon. Joku toinen tietenkin saattaisi olla eri mieltä, ja että viikonloppuisin pitäisi olla jotain muuta elämää kuin armoton ryyppääminen.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
En ymmärrä mitä tarkoittaa, että jurrissa unohtaa syödä. Ei pidä unohtaa, ei kai autollakaan ajeta tyhjällä tankilla ilman energiaa.

No itsellä se menee jotakuinkin niin, että kakkospäivän (tai kolmos-, tai nelos-, tai vitos- jne) aamu alkaa alkoholilla, eikä aamupalalla. Siitä päivän kehittyessä sitä ruokailut vaan unohtuu, kun juoma-annoksia tulee kumottua.

Ekana päivänä sitä on usein tullut syötyä jo aamupala, lounas ja jopa päivällinen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No itsellä se menee jotakuinkin niin, että kakkospäivän (tai kolmos-, tai nelos-, tai vitos- jne) aamu alkaa alkoholilla, eikä aamupalalla. Siitä päivän kehittyessä sitä ruokailut vaan unohtuu, kun juoma-annoksia tulee kumottua.

Ekana päivänä sitä on usein tullut syötyä jo aamupala, lounas ja jopa päivällinen.

Tuohan se tietysti on, ei siinä mitään. Jos ryypätään, niin ryypätään ja joku aamupala ei todellakaan ole siinä herätessä ensimmäisenä mielessä.

Ruokailut unohtuvat myös sen takia tai lähinnä kai siksi, että ei ryyppyporukkaa saa mihinkään syömään, kun se on aina kohta tai näiden jälkeen tai ei tässä nyt vielä ole nälkä. Itse olen hoitanut asian niin, että yksinkertaisesti livahdan johonkin ravinnon hankintaan ja tulen sitten takaisin. Turha siinä on keneltäkään kysyä haluaako joku kenties syödä.

Se on varsin huvittavaa, kun humalaiset alkavat myös tinkimään miksi pitää koko ajan syödä, jos sattuvat huomaamaan. Käyttäydyn humalassakin enkä ole läski, niin enköhän ole hoitanut syömiseni ihan järkevästi ilman, että siihen pitää erikseen puuttua. Joskus, jos tarvitsee lähteä hakemaan kaupasta lisää kaljaa, niin ostan siinä samalla vaikka muutaman karjalanpiirakan. Tuommoinenkin hätäravinto helpottaa kummasti, kun ne siinä popsii takaisin bileluolaan kävellessä.

Kuinkahan moni nakkikioskitappelukin vältettäisiin, jos olisi syöty muutenkin kuin noin 24 tuntia aikaisemmin? On paljon eläinlajeja mitkä eivät syö läheskään päivittäin, jotkut vain kerran viikossa. Ihminen ei kuulu niihin.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mä olen pohtinut, että miten ihminen pystyy juomaan yhtä kyytiä viikkoja? Eikö tule esim. rytmihäiriöitä tai muita fyysisiä oireita, jotka pysäyttävät juomisen.

Tässä kolmen kuukauden ryyppyputki.

Ei vaan voi ymmärtää, miten elimistö kestää tollasen.

Varmasti tulis kyllä otettua jos töiltä pystyisi. Kaikki vapaat ja lomat menee muutenkin nappaillessa, niin miksei pidempikin pätkä. Väliin iskisi sitten krapulapäiviä, jotka hetkellisesti pysäyttäisi juomisen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mä olen pohtinut, että miten ihminen pystyy juomaan yhtä kyytiä viikkoja? Eikö tule esim. rytmihäiriöitä tai muita fyysisiä oireita, jotka pysäyttävät juomisen.

Tässä kolmen kuukauden ryyppyputki.

Ei vaan voi ymmärtää, miten elimistö kestää tollasen.

Ihmiselimistö kestää kyllä aika paljon. Toki kyllä tuollainen ihan kunnon ränni jatkuessaan voi aiheuttaa vaikka mitä maksasairauksista alkaen. Myös muistille voi käydä tepposet, alkoholihan on kirjaimellisesti liuotin ja tuhoaa esimerkiksi aivosolujen myeliinituppea vääjäämättömästi. Pari kertaa olen sairaalassa törmännyt alle 50-vuotiaaseen henkilöön, jolla ei ole lähimuistia ollenkaan. Toinen heistä oli jäänyt pysyvästi jonnekin kolmen vuoden takaiseen aikaan ja "havahtui" koko ajan outoon sijaintiinsa ja outoihin ihmisiin. Paranemisennuste: ei parane.

Tuollaisessa kunnon tärpätin ottamisessa kasvavat tietenkin myös muut riskit kuin alkoholin suoraan elimistölle aiheuttamat. Kaatuilu ja muunlaiset tapaturmat(tyyliin käden päälle sammuminen yms. mukavaa) lisääntyvät ja uhka joutua väkivaltarikoksen kohteeksi ja/tai tekijäksi kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kyllähän sitä varmaan määrällisesti aletaan riskirajoilla mennä ja jouduinkin siirtämään masennuksen hoitoni a-klinikalle. Siellä käytiin ensimmäisen kerran eilen ja oli melkoisen hämmentävä kokemus istua odottamassa omaa sosiaaliterapeuttia 10-20 vuotta vanhempien ja 2000 kossupulloa enemmän vetäneiden heebojen kanssa.
Onhan tuo viinan kanssa läträäminen mennyt välillä vähän överiksi ja on tullut törpöteltyä monia iltoja putkeen, mutta ero näihin arjen sankareihin on siinä, etten erityistä tilaisuutta lukuunottamatta ota viinaa keskellä päivää.
Hämmentävintä eilisessä juttelutuokiossa oli se, että terapeutin kysyttyä muutamia kysymyksiä liittyen omaan dokaamiseeni totesi hän vain:"Kyllähän sulla näyttää olevan toi alkoholi ihan hallinnassa".
Niin, se on hallinnassa, koska pystyn olemaan pitkiä aikoja dokaamatta ilman mitään vieroitusoireita, kotiaskareet eivät jää hoitamatta eikä muutenkaan ole elämää haitannut muija lähtöä lukuunottamatta.
Käydään nyt tuolla keskustelemassa tästä niin sanotusta ongelmasta ja toivottavasti pääsen kohta siirtymään hoitamaan kuuppaa psyk.polille enkä kuppia a-klinikalle.
 

scholl

Jäsen
Niin tuostahan voi sanoa, että viinanveto on harrastus. Ite käyn joka ilta lenkillä ja sekin on hallinnassa samalla tavalla kuin toi viinanveto sulla. Kyllä ne ammattilaiset tietävät. Osa haluaa dokata, osa haluaa juosta, osa haluaa tehdä jotain muuta. Moni on vaan jotenkin kieltämässä sitä, etteikö joku saisi harrastaa viinankiskomista, sitä pidetään jotenkin huonompana harrastuksena kuin vaikkapa sählyn pelaamista.

Aika harva on sellainen, joka on viinaan niin koukussa, että sitä pitäisi kiskoa koko valveillaoloaika.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaverin isäukko sai vihdoin vuosien yrittämisen jälkeen ryypättyä itsensä hengiltä. Vaati ihan oikeaa yrttämistä ja vitusti viinaa mutta onnistuipa viimein. Aika touhua oli viime ajat mutta oma oli valinta. Apua oli tarjolla mutta kun ei niin ei. Nyt pääsi sitten loputtomien sammioiden ääreen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös