Tuntuu olevan monilla täällä ongelmaa alkoholin suhteen. Pikkuhiljaa alkaa polku menemään vaivihkaa päivittäisen pikkutissuttelun puolelle. Kokemuksesta varoitan, että touhu ei jää siihen, jos syynä on kirpaiseva pettymys tai suru elämässä - sellainen, jota ei osaa käsitellä. Jos ei löydä mitään syytä - terveydellistä, rahallista tai sosialista - on pitkä putki alamäkeä edessä. Sen lopettaa vain täydellinen pohjakosketus, jos ymmärrystä löytyy, tai touhu vie hautaan. Itse en halua retostella moisella negatiivisella asialla, mutta jos kokemusta joltain löytyy, niin minulta. Kun on tenuttanut 8 kuukautta putkeen aamusta iltaan ja illasta aamuun voi kokemuksella sanoa, mitä on kunnon krapula. Täällä krapulaketjussa lukemani "tuskat" eivät vedä vertoja sille, kun täriset, oksentelet ja näet harhoja olohuoneen matolla maaten ja hallitsemattomasti nykien, juoppohulluuden rajamailla. Ja ambulanssin kanssa mennään paikkaan, jossa rauhoittavilla aineilla estetään jopa kuolemaan johtava delirium. Vielä 12 päivää raittiina olon jälkeen oksentelin päivittäin. Niin, tämä siis varoituksena: hakekaa ajoissa apua. A-klinikka on täynnä perheenäitejä, putkimiehiä ja pikkupomoja, joilla kaikilla jäi kesäloma päälle. Ei tarvitse hävetä. Nimiä en sano, mutta kyllä monet julkisuuden henkilöt ovat samassa jamassa, samaa apua hakemassa, samoissa paikoissa kuin minä.
Sitten kun elämässä kuskin paikan ottaa lopullisesti alkoholi on touhu niin hurjaa ettei rajaakaan. Ihmissuhteet roskiin, sammut yöllä pakkaseen ja selviät hädin tuskin hengissä, opiskelut jää, työt menee jne...been there, done that. Vilpittömästi rukoilen niiden puolesta, jotka täällä kärsivät js haluavat eroon siitä. Tie on pitkä, mutta loppu palkitsee.
Minulle jäi käteen tuosta reissusta rasvamaksa, pirstoituneet ihmissuhteet, häpeällinen leima ja yleinen samantekevyys plus lukemattomia fyysisiä vammoja. Älkää antako mennä näin pitkälle, ajoissa hoitoon ja elämänne säästyy. Enkä ole edes vieläkään kuivilla.
Ja jos joku epäilee tarinaani höpönsassujutuksi, on tilastoni tämä: 10 kertaa katkaisuhoidossa, kuusi kertaa pitkässä päihdekuntoutuksessa ja kome kertaa mielisairaalan päihdeosostolla. En suosittele. Hakekaa apua heti kun mahdollista!