Pitkällä ollaan myös mielestäni myös silloin, kun alkaa raottumaan itselleen se, että miten sitä itse on omissa ihmissuhteissaan toiminut ja toimii edelleen. Minulla esimerkiksi on sellainen tilanne ollut oikeastaan koko elämäni, että minulla on aina ollut kyllä paljon kavereita, mutta hyvin vähän sellaisia oikeita ystäviä, joille uskallan puhua mistä vaan, ja joille uskaltaisin näyttää sitä todellista itseäni. Ihmisten päästäminen lähelle on aina ollut aivan häkellyttävän vaikeaa, ja juuret siihen menee juuri sinne lapsuuteen. Tunnistankin tämmöisen läheisriippuvuuden itsestäni. Tuo sana itsessään on ehkä vähän huono kuvaamaan ilmiötä itsessään.Se on tosiaan pitkä prosessi että noista käytösmalleista ja ajatusmalleista pääsee irti ja siinä vaiheessa ollaan jo reilusti voiton puolella kun on päästy siihen, että aletaan käsittelemään niitä tunteita ja puhumaan niistä.
Jos tuon läheisriippuvuuden jotenkin yrittäisi tiivistää, niin mielestäni se on sellaista päättymätöntä hyväksynnän hakemista itsensä ulkopuolelta. Kun ei ole saanut kokea lapsena sellaista tervettä hyväksyntää ja rakkautta, niin sitä on sitten alkanut kerjäämään muualta. Olet vähän ikään, kuin hamsteri joka juoksee juoksupyörässä, mutta ei koskaan pääse perille. Et pääse, ennen kuin ymmärrät juoksevasi jonkin sellaisen perässä, jota et ikinä voi saavuttaa, ja tajuat pysähtyä. Tässäkin avaimena on se, että ymmärtää itse sen oman tilansa ja käyttäytymisensä.
Läheisriippuvuudesta toipumista on ainakin se, että oppii hyväksymään sen, jotta huolimatta siitä, että itsellä on tuollainen tausta, niin yksikään ihminen ei kuitenkaan ole minulle mitenkään velkaa sitä, että minut pitäisi jotenkin "rakastaa ehjäksi". Vastuu kuitenkin siitä lankeaa minulle itselleni. Sitä on vähän sitä itse tiedostamattaan tämmöisiä vaateita asettanut muille, ja sitten aivan kauhean herkästi reagoinut ihmisten sanomisiin täysin suhteettomilla tavoilla. Vielä silloin, kun itse join, niin silloin olin aivan täysin sokea omalle käyttäytymiselleni, ja sille, että miltä se oma toimintani muista ihmisistä on voinut tuntua.
Eli vaikka vastuu toipumisesta on minulla itselläni, niin heti perään on sanottava, että en tuohon silti yksin olisi pystynyt, vaan kyllä siihen muita ihmisiä tarvitsee. Me ollaan sosiaalisia, hyväksyntää ja rakkautta tarvitsevia olentoja kaikki. Yksin ja jossain umpiossa elämällä nuo tarpeet eivät koskaan voi tulla tyydytetyiksi. Pitää vaan ymmärtää se, että tuo on kaksisuuntainen tie. Ei se mitään ota, jos ei annakaan.
Viimeksi muokattu: