Meikäläinen vähän arpoo... pitäisi heinäkuussa heittää emännän kanssa joku lyhyt, kolmen tai neljän päivän mittainen "helppo kaupunkiloma" jonnekin päin Eurooppaa. Helpolla kaupunkilomalla tarkoitan sellaista lomaa, joka ei tällä kertaa vaadi ihmeempiä järjestelyjä... kunhan vaan varaa lennot ja hotellit, niin se saa riittää. Eli mitään tuli perseen alla tehtävää kiertomatkaa en aio tehdä, helmikuinen Ameriikan turnee oli sellaista matalalentoa, että nyt pitää ottaa enemmänkin loman kannalta. Jos kaupungista löytyy tunnelmallisia kahviloita, viihtyisä vanhakaupunki, ehkä jotain historiallista nähtävää ja suhteellisen halpa hintataso, niin se riittää. Bonusta olisi, jos reissu olisi johonkin maahan, jossa en ole vielä käynyt... tuo ehto tosin rajaa aika monta Euroopan maata ulkopuolelle. Puola on ehdottomasti se helpoiten täytettävä aukko. Ukraina voisi olla toinen...
Kiinnostusta on hintatasosta johtuen juurikin edesmenneen Varsovan liiton maissa. Tältä vuodelta on takana jo yksi Amerikan reissu, minkä lisäksi lähdemme syyskuussa Espanjaan tuttuja moikkaamaan, joten nyt voisi mennä hieman pienemmällä budjetilla...
Vinkkejä siitä, missä kannattaisi käydä? Itseltäni on nopeasti heitettynä Euroopan maista käymättä Puola, Ukraina, Valko-Venäjä, Romania, Moldova, Bulgaria, Makedonia ja Montenegro... sekä Malta, Monaco ja San Marino. Kaupunkeja on toki käymättä paljonkin, mutta uusia maita on aina kiva katsastaa.
Puolassa Gdansk kiinnostaa tällä hetkellä eniten, johtuen siitä, että Wizzair lentää sinne suhteellisen edullisesti, ja toisaalta siksi, että se on suosikkikirjailijani Günter Grassin syntymäkaupunki (ja monien hänen romaaniensa päänäyttämö). Krakova lienee heinäkuussakin jo turistien liikakansoittama, joten siksi en ajatellut sinne suunnistaa tällä hetkellä. Varsovasta en ole kuullut oikeastaan mitään kehuja, joten se ei ole ollut edes mielessä... Kiova Ukrainassa on aina kiinnostanut, mutta Ukrainaan kannattaisi minusta mennä vähän pidemmäksi aikaa, ja käydä vaikka samalla katsastamassa myös Odessa...
Mutta jos joku keksii hyvän matkasuosituksen (saa olla myös maissa, joissa olen käynyt), niin heittäköön ihmeessä. Kohteen speksit voisivat olla lähinnä seuraavat: mieluiten vähän pienempi kaupunki (max. about Helsingin kokoinen), viihtyisä arkkitehtuuri, hyvä ruoka- ja juomakulttuuri, jokunen kiinnostava museo ja historiallinen nähtävyys, ei liikaa örveltäviä vodkaturisteja sekä melko edullinen hintataso...
No joo, paljon matkustaneena tiedän, että nuo speksit sopivat aika moneen kaupunkiin... joten pakko kai se valinta on tehdä taas itse... reissun suunnittelu on aina hauskaa... Mutta jos joku jonkun suosituksen antaa, niin otan toki mielelläni vastaan. Tällä hetkellä Gdansk on aika vahvoilla. Myös Kaunas kiehtoo, koska RyanAir lentää sinne halvalla. Liettuassa olen käynyt usemmankin kerran, mutta Kaunas on vielä katsastamatta. Ljubljana on myös houkutellut - siellä olen tosin ollut pari yötä vuosia sitten Interrail-reissulla.... silloin oli huono sää, ja visiitti oli hyvin lyhyt... vain yhden kokonaisen päivän kestävä.