Näillä näkymin ensi kuun puolessa välissä tie vie Saksaan. Tätä on odotettu.
Kohdekaupunki on vielä hieman auki, mutta olen tässä mielessäni pyöritellyt vaihtoehtoina Muncheniä, Kölniä, Hampuria, Bremeniä, Stuttgartia ja Berliiniä. Siinäpä ne vaihtoehdot aika pitkälti on.
Tätä matkaa odottaa jo nyt todella paljon, vaikka mitään varmaa ei ole lyöty edes lukkoon. Niin harvoin olen käynyt ulkomailla. (Korostan: todella harvoin)
Olen tätä ketjua selaillut aika paljon läpi ja hyviä vinkkejä onkin löytynyt.
Tässä lähiviikkoina pitäisi tapahtua jotain konkreettisia päätöksiä.
On tullut käytyä Berliinissä, Münchenissä, Düsseldorfissa ja Kölnissä.
Kaikkia näitä voi oikeastaan suositella, mutta ensikertalaiselle suosittelisin ehkä Müncheniä, jos haluaa tutustua kunnon saksalaiseen menoon isoinen kolpakoineen. Lisäksi seutu on kaunista ja alueella on paljon nähtävää.
Berliini taas vaikutti enemmän suurelta kansainväliselle kaupungille, joka oli todella mukava sekin ja nähtävää kyllä riittää.
Düsselissä kyllä ainakin yöelämä on maineensa veroinen. Enpä muista tuollaista baarikeskittymää muualla nähneeni ja sitä väkeä oli paljon.
Kölnissä tuli käytyä päiväreissulla ja mukavalle vaikutti sekin vanhoine kaupunkeineen ja Reinin rannalla oli kiva istuskella. Voisin kuvitella, että kesäiltana tuollakin on aikamoinen tunnelma, kun kivoja ravintoloita oli paljon ja alue siistiä.
Ja auton vuokraaminen, jos ei houkuttele niin Saksassa pääsee halvalla myös junalla ja junia kulkee hyvin.