Matkakohteenne

  • 2 465 676
  • 14 558

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kungsträdgårdenin mesta on se entinen "akvaario". Siellä istun usein baarissa, vaikken söisikään. Siellä on kiva katsoa tukholmalaista elämänmenoa ja itseasiassa niillä on yleensä myös lämmitetty talviterassi ollut siinä. Se toinen mesta on lähellä Stureplania. Itseasiassa muistaakseni juuri Östermalmstorgin Tunnelbana-aseman kohdalla. Jengi menee siitä jostain viereisestä ovesta sisään metroon.
Juurikin näin. Tuon Tunnelbanan vieressä olevassa TGI Fridaysissa on tullut käytyä joidenkin vuosien ajan jokaisella Tukholman reissulla. Aika tylsää rutiinia, mutta paikka ja ruoka toimii meidän kaveriporukalle. Jack Daniels -burgeri eritoten on erinomainen. Nälkä tulee kun ajatteleekin...
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Lääkkeet!

Pistän tänne, enkä sekalaisiin kysymysiin.

Mistä voi tarkistaa, mitä lääkkeitä minnekin maihin saa viedä? Vai saanko resepteillä varustettuna viedä selkälääkkeitäni Sri lankaan? Noin niin kuin esimerkiksi.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pistän tänne, enkä sekalaisiin kysymysiin.

Mistä voi tarkistaa, mitä lääkkeitä minnekin maihin saa viedä? Vai saanko resepteillä varustettuna viedä selkälääkkeitäni Sri lankaan? Noin niin kuin esimerkiksi.

No reseptit jos on mukana, niin periaatteessa pitäisi saada viedä aikalailla mitä vain mihin vain. Toki jos on jotain ruohoa määrätty niin jossain saattavat tarkemmin reseptejäsi alkaa syynäämään.
 
Onko kellään kokemusta Lausannesta ja Genevestä? Kannattaako niissä vierailla jahka tuolla seudulla liikkuu vai kannattaisiko kenties mennä suosiolla vaikka Lyoniin?

Lausanelle täältä korkeammat pisteet. Genevestä jäi aika kolkko maku, vaikka joku vanhempi kaupunginosa sielläkin on. Ja onhan se järvi ihan kaunis.

Mont Blancille kannattaa tosiaan ajella. Muita mieleenjääneitä paikkoja ovat Nyon (Sweitsin puolelta) ja etenkin Annecy (Ranska).

Saamamme palvelu oli muuten monta luokkaa parempaa Ranskan puolella. Ainakin kaksi kertaa tuli lähdettyä geneveläisravintolasta, kun tarjoilijaa ei kiinnostanut tulla moikkaamaan. Fransmannit olivat sitten heti lasten poskia rutistelemassa, niinkuin kunnon kulttuurimaassa kuuluukin.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pari vuotta sitten oltiin pitkä vloppu Genevessä, muistaakseni to-ma.
Auto (Fiatin Grande Punto :D Jolla oli kova vetää serpentiinejä kolmosvaihde silmässä :P ) saatiin Hertziltä todella edukkaasti rajoittamattomilla kilsoilla kahdeksi päiväksi.
Tuli sitten ajeltua tällainen reitti (eli kierrettiin Lausanne järvi);
Geneve -> Lausanne -> Evian (FRA) -> Chamonix (FRA) -> Aosta (ITA, Mont Blancin tunnelin kautta, hieno kokemus tämä tunneli) -> Albertville (FRA, jonne ajeltiin sitten oikeasti sellaisia serpentiini-/pikkuteitä ettei tosikaan, mut hauskaa oli sekä aivan mahtavat maisemat) -> Annecy (FRA) -> Geneve.

Tuo järven ympäri ajelu oli myös hieno, todella komeat maisemat sielläkin. Italiassa Aostan puolella ei lontoota osattu sitten paskan vertaa, sekä Italian maantiekartan löytäminen oli aika haastavaa (oma karttamme ei ollut kuin ranska/sveitsi ja tarkoituksella olimme ottaneet auton jossa ei navia. Jännitystä nääs :) ).
Chamonixessa kävimme syömässä ja ihailemassa maisemia sekä Italialaisia urheiluautoja.

Koko reissu oli ~1000km ellen ihan väärin muista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistä voi tarkistaa, mitä lääkkeitä minnekin maihin saa viedä? Vai saanko resepteillä varustettuna viedä selkälääkkeitäni Sri lankaan? Noin niin kuin esimerkiksi.
Ei taida olla mitään yhtä luotettavaa paikkaa josta voisi tsekata. Pykälät voivat muuttua koska tahansa ja tulkinnanvaraakin voi olla. Siksi kannattaa tiedustella varmuuden vuoksi kunkin maan matkailuviranomaisilta tms lähteestä. Mielellään kannattaa tarkistaa samaa asiaa useammasta sinänsä luotettavan oloisesta paikasta, jos asia on erityisen tärkeä.

Noin yleisesti ottaen lääkkeen voi viedä mukanaan jos sille on resepti, mielellään kohdemaan kielelle tai vähintään englanniksi käännettynä. Aina tämäkään ei riitä. Mm. joihinkin arabimaihin on aika tiukat säännöt lääkkeiden viemisessä, vaikkapa kodeiinia sisältäviä lääkkeitä ei saa viedä ollenkaan. Silti voi olla että saman maan apteekeista voi tällaisiakin lääkkeita joskus saada.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistä voi tarkistaa, mitä lääkkeitä minnekin maihin saa viedä? Vai saanko resepteillä varustettuna viedä selkälääkkeitäni Sri lankaan? Noin niin kuin esimerkiksi.

Minä jouduin aikanaan Japaniin matkustaessani pyytämään maahantuontiluvan kala-allergiani varalta mukanani kuljettamaani Epipen-adrenaliinipiikkiin. Tuo tapahtui lähettämällä eräs lomake kirjepostissa Japanin terveysministeriöön. Sieltä tuli sitten muutaman viikon kuluttua takaisin leimalla varustettu tuontilupa kirjekuoressa.

Sitten vaan maahantulossa lykkäsin paperin tullimiehen kouraan. Hän katsoi vähän ihmeissään paperia ja viittoi sitten toisen virkailijan paikalle. Hän tunnisti paperi ja sanoi sitten vaan jotain tyyliin: "Welkam tu Zapan, söör".

Miten sitten löysin informaatio tästä? GooGlella ihan sattumalta. Löysin jonkun "ohjeita Japaniin lähteville vaihto-opiskelijoille" på engelska. Siellä oli sitten joku Q&A-osasto, josta löytyi linkki tähän lomakkeeseen. Samalla selvisi, että koivuallergiaan käyttämäni Duact on pseudoefedriininsä vuoksi kielletty lääke Japanissa. Vaihdoin siis lääkkeet toiseen.

Tarinan opetus: informaatiota on toisinaan hyvinkin vaikea löytää. GooGle voi auttaa, mutta asiaa kannattanee kysyä suoraan ministeriöiltä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Minä jouduin aikanaan Japaniin matkustaessani pyytämään maahantuontiluvan kala-allergiani varalta mukanani kuljettamaani Epipen-adrenaliinipiikkiin. Tuo tapahtui lähettämällä eräs lomake kirjepostissa Japanin terveysministeriöön. Sieltä tuli sitten muutaman viikon kuluttua takaisin leimalla varustettu tuontilupa kirjekuoressa.

Sitten vaan maahantulossa lykkäsin paperin tullimiehen kouraan. Hän katsoi vähän ihmeissään paperia ja viittoi sitten toisen virkailijan paikalle. Hän tunnisti paperi ja sanoi sitten vaan jotain tyyliin: "Welkam tu Zapan, söör".

Miten sitten löysin informaatio tästä? GooGlella ihan sattumalta. Löysin jonkun "ohjeita Japaniin lähteville vaihto-opiskelijoille" på engelska. Siellä oli sitten joku Q&A-osasto, josta löytyi linkki tähän lomakkeeseen. Samalla selvisi, että koivuallergiaan käyttämäni Duact on pseudoefedriininsä vuoksi kielletty lääke Japanissa. Vaihdoin siis lääkkeet toiseen.

Tarinan opetus: informaatiota on toisinaan hyvinkin vaikea löytää. GooGle voi auttaa, mutta asiaa kannattanee kysyä suoraan ministeriöiltä.
Hienoa, että joku jaksaa ottaa asioista oikeasti selvää. Itselläni on ainoastaan aina kaikki Suomen (vanhat) reseptit mukana ja Epipenistä englannin kielinen leimalla varustettu lääkärinlausunto (kun on käsimatkatavaroissa). Japanissakin olin Epipen ja Duactit laukussa. Turvatarkastuksessa Epipeniä katselivat vähän aikaa mutta kaikki meni ok. Välillä olen unohtanut koko Epipen lapun ja aina olen saanut kantaa piikin koneeseen. Tullissa ei ketään ole kiinnostanut lääkeboksini sisältö. Mutta tosiaan varmaan kannattaisi tutustua tarkemmin sääntöihin ja toimia Siistiksen tavoin.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Onko joku palstaveljistä käynyt Nagoyassa? Tänään olisi lähtö nousevan auringon maahan ja kaupunkina Nagoya. Joku vanha linna siellä näkyy olevan ja Atsutan pyhäkkö, jotka lienee ne "pakolliset" vierailukohteet.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Onko joku palstaveljistä käynyt Nagoyassa? Tänään olisi lähtö nousevan auringon maahan ja kaupunkina Nagoya. Joku vanha linna siellä näkyy olevan ja Atsutan pyhäkkö, jotka lienee ne "pakolliset" vierailukohteet.
Joo käyty on. Olin siinä ostoskeskuksen päälle rakennetussa Marriotissa öytä. Se vanha linnahan on Replica, mutta ihan näkemisen arvoinen. Paljon tavarataloja ja pikkuliikkeitä löytyy ja syötävää ja baareja joka lähtöön ja tietysti tärkein eli Toyotan tehtaat. Itse olin työmatkalla, joten tuon linnan lisäksi tuli lähinna käytyä illalla ravintoloissa ja baareissa. Sinänsä on helppoa laajentaa tutkimusretkiä, kun junalla pääsee helposti vaikka Kiotoon, jossa kävin päiväretkellä kun paluulentoni peruttiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tullissa ei ketään ole kiinnostanut lääkeboksini sisältö. Mutta tosiaan varmaan kannattaisi tutustua tarkemmin sääntöihin ja toimia Siistiksen tavoin.

Harvoinhan noista mitään varmaankaan oikeasti tulee - ainoastaan kai silloin, jos kohdalle sattuu yksittäinen virkaintoileva tullimies, tai sitten silloin, jos narahtaa jostain muusta. Mene ja tiedä. Meikäläinen on kuitenkin jonkinlainen pilkunviilaaja, joten pyrin ottamaan asiat varman päälle, etenkin jossain kauempana. Olen minä Euroopassa reissannut ilman mitään Epipen-todistusta, eikä ongelmia ole tullut. Serbian ja Bosnian reissulla vähän jännitti, kun tuo todistus unohtui kotiin, ja aina välillä rajoilla kuulee olevan jotain tarkempiakin tullisyynejä. Noh, ainoa mitä syynättiin vähän tarkemmin, oli meikäläisen passi. Ja sekin silloin, kun siirtymävaiheessa poikkesimme Serbiasta Kroatian puolelle...

Japanin reissulla kaverini taas huomasi vasta hotellilla, että hänellä oli lääkelaukusta jollain aiemmalla reissulla pudonnut yksittäinen Duact-kapseli. Hän siis naureskeli syyllistyneensä laittomaan lääkkeiden maahantuontiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko joku palstaveljistä käynyt Nagoyassa? Tänään olisi lähtö nousevan auringon maahan ja kaupunkina Nagoya. Joku vanha linna siellä näkyy olevan ja Atsutan pyhäkkö, jotka lienee ne "pakolliset" vierailukohteet.

Nagoyassa en ole käynyt, mutta tuossa nimimerkki Flu:n päiväretkikohteeksi ehdottamassa Kiotossa olen. Oma mielipiteeni on, että Kioton nähtävyydet ovat ehkä hivenen liian kaukana toisistaan päiväretkimielessä. Sen sijaan Nara voisi olla hyväkin kohde. Siellä kun on kahdeksan Unescon maailmanperintökohteeksi luokiteltavaa rakennusta tms., ja niistä suurin osa sijaitsee ihan kävelymatkan päässä toisistaan. Kiinnostavimpana mainittakoon Todaijin temppeli, jota mainostettiin maailman isoimmaksi puurakennukseksi. Itse tein Naraan päiväretken, ja mielestäni se oli oikein toimiva ratkaisu. Nara on pienempi ja kompaktimpi kuin Kioto, joten se ajaa mielestäni asiansa huomattavasti paremmin.

Jos innostut, niin päiväretki Hiroshimaan voisi olla myös mahdollinen. Kohde on ainakin melko pakollinen jokaiselle vähänkin maailmanhistoriasta kiinnostuneelle. Luotijunalla Kiotosta pääsi Hiroshimaan noin parissa tunnissa, joten Nagoyastakaan ei varmaan ajallisesti ihan mahdotonta ole tuonne mennä. Atomipommiin liittyvä sälä on kuitenkin aika kompaktisti yhdessä paikassa, joten ne ehtii hyvinkin katsastaa yhden päivän aikana.

Wikitravel-sivut kyseisistä kaupungeista:
Nara travel guide - Wikitravel
Hiroshima travel guide - Wikitravel
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Haku ei tunnu toimivan entiseen malliin, tai sitten kukaan ei ole paikassa vieraillut. Olisin nimittäin kysellyt kokemuksia Dubaista. Mistä päin kannattaa ottaa hotelli? Taksilla kannattaa ilmeisesti liikkua? Mitä tehdä ja nähdä?
 
Viimeksi muokattu:

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Kiitosta molemmille Nagoyasta vastanneille. Rajallisen aikataulun vuoksi nuo Nagoyan ulkopuoliset retket taitaa jäädä väliin, joten täytyy tutustua paikallisiin nähtävyyksiin ja oloihin.
 

scholl

Jäsen
Haku ei tunnu toimivan entiseen malliin, tai sitten kukaan ei ole paikassa vieraillut.

Haku on ollut jo pidemmän aikaa rikki. Ainoa tapa löytää jotain on kahlata sivu sivulta ketjut manuaalisesti läpi. Hiljattain jouduin selaamaan joku 133 sivua ketjuja ennenkuin oikea ketju löytyi.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Haku ei tunnu toimivan entiseen malliin, tai sitten kukaan ei ole paikassa vieraillut. Olisin nimittäin kysellyt kokemuksia Dubaista. Mistä päin kannattaa ottaa hotelli? Taksilla kannattaa ilmeisesti liikkua? Mitä tehdä ja nähdä?

Dubaissa on aika hyvin toimiva metro (siisti, turvallinen, tiheät yhteydet), jota kannattaa hyödyntää. Monesti metro-taksi yhdistelmään joutuu turvautumaan, koska metrolinjoja on vain 1. Halvemmalla pääsee, jos hyödyntää tuota metroa.

Itse olin Dubaissa aika lähellä lentokenttää, lähellä dubain vanhaa kaupunkia. Minusta se oli mukavaa aluetta, koska päivät meni hotellin uima-altaalla, ja iltasin oli lyhyet matkat kaupungille pyörimään.

Jos Dubaissa käy, niin kannattaa mennä sen 7 tähden hotellin lähellä olevaan "tekovanhaan" kaupunginosaan. On oikeasti mukava tunnelma, ja hyviä ravintoloita ja mukavat maisemat.

Muita kohteita: burj khalifa (ihan kiva paikka käydä). Vieressä maailman suurin mall.
Dubain lahti: kannattaa ylittää lahti niillä paikallisten paateilla. Ei maksa käytännössä mitään, ja on hyvä tunnelma. Varsinkin illan hämärtyessä makean näköinen.
Palmusaari: Saaren päässä on hieno hotellirakennus, jossa on mm. jokin akvaario tyylinen tsydeemi (en käynyt itse tuolla)

Ei Dubai mikään "paras paikka koskaan" tyylinen kohde ollut, mutta oikein mukava paikka se oli.

Jos aikaa riittää, niin Abu Dhabiin ei kestä kauaa bussilla (muistaakseni alle pari tuntia). Aamulla aikaisin liikkeelle, ja illalla takaisin. Ehtii viettämään koko päivän Adu Dhabissa, joka on ihan sopivasti. Ihan mukavan päivän saa piristämään matkaa.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Miami

Huhtikuun alussa olisi tarkoitus lähteä Miamiin vajaaksi pariksi viikoksi. Kohteesta on jauhettukin aikaisemmin ja sieltä hyviä vinkkejä saanut. Muutama juttu vielä askarruttaa.

Elikkäs, mitä täytyy tehdä ennenkuin sinne lähtee/pääsee edes lähtemään. Ilmeisesti jonkinlainen tulotarkastus (esta?). Tämä ilmeisesti täytetään netissä, tarvitseeko muuta.

Auton vuokraus käsittääkseni melkein ehdoton siellä, onko karmea paperisota senkin kanssa? Ja sitten niinkin ääliömäinen kysymys että miten tankkaus onnistuu? Kuulin jostain että voi olla hankalampaa kuin Suomessa.

South Beachillä ajateltiin majailla vaikka siellä vähän kalliimpaa onkin. Pakollisista nähtävyyksistä nyt ainakin Key West, Everglades. Pantterille näyttää pari kotimatsia olevan tänä ainaka joten toisessa niistä täytyy käydä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ollaan 2013 kesällä menossa tyttöystävän kanssa naimisiin ja ajatuksena on tehdä syys-lokakuussa 2013 sitten häämatka Jenkkeihin.

Itse olen miettinyt, että ensin mennään San Franciscoon 5 yöksi, sitten lennetään Honoluluun ja ollaan Havaijilla about viikko ja sitten vielä 4-5 päiväksi Chicagoon. Nyt olen koittanut alustavaa budjettia reissulle miettiä. Lähinnä itseä mietityttää tuo Havaiji. Kun se vaikuttaa erittäin kalliilta kohteelta, ainakin jos meinaa jotain muutakin tehdä kuin maata Waikiki-beachilla.

Joten minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Havaijista? Mitä siellä kannattaa tehdä? Mille saarelle kannattaa matkustaa? Kuluuko rahaa ihan tajuttomasti vai voiko siellä kohtuullisella budjetilla pärjätä?
 

Rocco

Jäsen
Elikkäs, mitä täytyy tehdä ennenkuin sinne lähtee/pääsee edes lähtemään. Ilmeisesti jonkinlainen tulotarkastus (esta?). Tämä ilmeisesti täytetään netissä, tarvitseeko muuta.
Netistä esta täyttöön, ja se pitää tehdä pari viikkoa ennen reissua. Toki mitä aiemmin, sitä parempi. Ja kannattaa tulostaa se lappu sen jälkeen kun se on maksettu ja hyväksytty. Lennon aikana pitää sitten täyttää tullilomake. Siihen passin numero, omat tiedot, lennon tiedot, ja sitten vaan täyttämään rastitettavat kohdat. Se on helppoa, jos ei meinaa tuoda lahjoja tai muutakaan maahan.

Jenkeissä auton tankkaus pitää maksaa etukäteen, vähän riippuu paikasta missä tankkaa.
Lähinnä itseä mietityttää tuo Havaiji. Kun se vaikuttaa erittäin kalliilta kohteelta, ainakin jos meinaa jotain muutakin tehdä kuin maata Waikiki-beachilla.

Joten minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Havaijista? Mitä siellä kannattaa tehdä? Mille saarelle kannattaa matkustaa? Kuluuko rahaa ihan tajuttomasti vai voiko siellä kohtuullisella budjetilla pärjätä?
Hawaii on hieman kalliimpi kuin manner-USA. Siellä oikeastaan kannattaa mennä Oahun saarelle. Saarella asuu noin 4/5 osavaltion asukkaista, ja siellä on kaikki action. Muilla saarilla on vain satunnaisia kyliä ja pieniä kaupunkeja, toki sellainen voi honeymoon-reissulla olla parin päivän ajan oikein hyväkin vaihtoehto. Pearl Harbor tottakai kannattaa käydä katsomassa, Diamond Headin tulivuorikraateri, Hanauma bayn kraaterilaguuni. Kannattaa myös matkustaa saaren pohjoispuolelle, sillä saaren läpi menevä valtatie on todella upea.
 
Viimeksi muokattu:

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Itse oon torstaina lähdössä Miamiin ja täytin estan toissapäivänä ja jostain luin, että riittää kun estan täyttää 72 h aikaisemmin lähtöä.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Suunnitelmissa olisi viikko Skotlannissa toukokuussa, lennot Edinburghiin/sta. Mitä tällaiseen reissuun kannattaisi sisällyttää, tyttöystävä ei niin viskistä, golffista ja jalkapallosta ole innostunut?

Netistä varmasti löytyy hyvät vinkit googlaamalla, mutta kiinnostaisi liikkuminen paikasta a paikkaan b. Travellinkin kautta pystynee melko kätevästi bookkaamaan lennot ja hotellit, myös pariin muuhunkin kaupunkiin. Kannattaako viikko käyttää luuhaamalla Edinburghin kaduilla vai tehdä jotain pistohyökkäyksiä mahdollisesti muuallekkin?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suunnitelmissa olisi viikko Skotlannissa toukokuussa, lennot Edinburghiin/sta. Mitä tällaiseen reissuun kannattaisi sisällyttää, tyttöystävä ei niin viskistä, golffista ja jalkapallosta ole innostunut?

Netistä varmasti löytyy hyvät vinkit googlaamalla, mutta kiinnostaisi liikkuminen paikasta a paikkaan b. Travellinkin kautta pystynee melko kätevästi bookkaamaan lennot ja hotellit, myös pariin muuhunkin kaupunkiin. Kannattaako viikko käyttää luuhaamalla Edinburghin kaduilla vai tehdä jotain pistohyökkäyksiä mahdollisesti muuallekkin?

Kyllä tuo viikko Edinburghissa vaikuttaa aika pitkältä ajalta varsinkin jos ei tarvitse edes viskibaarien koko valikoimaa maistella läpi ;) . Vaikka tyttöystävä ei niin viskistä ole innostunut niin kyllähän sitä nyt Skotlannissa pitää yhdellä tislaamolla käydä tai vähintään edes The Scotch Whisky Experiencessa Edinburghissa.

Glasgow'hun ei ole kovin pitkä matka, bussimatka kestää ainoastaan reilun tunnin, joten yksi mahdollisuus on pistäytyä siellä. Itse olen siellä käynyt vaan sen verran pikaisesti että en nyt äkkiseltään osaa suositella mitään ehdotonta tekemistä sieltä mutta suurkaupunki kysessä joten tekemistä ja näkemistä riittää.

Jos linnat kiinnostavat niin Stirlingissa on yksi Skotlannin komeimmista linnoista, Edinburghissa toki komea linna myös.

Jos olut yhtään maistuu niin kannattaa viereilla BrewDogin baarissa joko Edinburghissa tai Glasgow'ssa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
ESTA pitää tehdä viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Sitä en tiedä, tarkoittaako tuo matkan (esim. lennon kohti Yhdysvaltoja) alkamista vai Yhdysvaltoihin saapumista, mutta suosittelen pitämään rajana tuota matkan alkamista. Ihan vaan varmuuden vuoksi. ESTA ei sitten vielä takaa pääsyä maahan, eli rajanylitys voi edelleen olla melkoinen sirkus.

Auton tankkaaminen Yhdysvalloissa on helppoa, jos on luottokortti käytössä. Jos ei ole, niin ensin auto mittarille, sitten sisälle maksamaan, ja sitten tankkaamaan. Ei tuota oikein voi mokata, jos vaan se mittari toimii.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ollaan 2013 kesällä menossa tyttöystävän kanssa naimisiin ja ajatuksena on tehdä syys-lokakuussa 2013 sitten häämatka Jenkkeihin.

Itse olen miettinyt, että ensin mennään San Franciscoon 5 yöksi, sitten lennetään Honoluluun ja ollaan Havaijilla about viikko ja sitten vielä 4-5 päiväksi Chicagoon. Nyt olen koittanut alustavaa budjettia reissulle miettiä. Lähinnä itseä mietityttää tuo Havaiji. Kun se vaikuttaa erittäin kalliilta kohteelta, ainakin jos meinaa jotain muutakin tehdä kuin maata Waikiki-beachilla.

Joten minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Havaijista? Mitä siellä kannattaa tehdä? Mille saarelle kannattaa matkustaa? Kuluuko rahaa ihan tajuttomasti vai voiko siellä kohtuullisella budjetilla pärjätä?

Kas, melkein sama suunta oli meillä viime vuonna vastaavalla matkalla. Mutta ei menty "tsikakoon" vaan oltiin Kaliforniassa pääosa matkasta. Poikettiin toki Las Vegasissa ja Havaijille lennettiin Suomesta suoraan.

Tosiaan, Suomesta suoraan Honoluluun (vaatii muuten jonkinverran istumislihaksia, vaikka kahdella välilaskulla mentiinkin).
Siellä viisi yötä ja SF:aan.

Mutta asiaan, en huomannut että se Havaiji törkykallis olisi ollut verrattuna muuhun jenkkilään. En tosin hirveästi pistänyt merkille esim. pikaruokapaikkojen listahintoja. Siihenhän tulee päälle osavaltiokohtainen vero. (Kalifornia muistaakseni kallein).
Häämatkakohteena Havaiji on loistava, jos tykkää rannoista. Me olimme maaliskuussa ja saatiin poltettua itsemme auringossa. Että lämmintä piisaa.

Tekemistä? Rannallahan voi levyttää jos siitä tykkää. Sehän siellä on iso asia monelle. Arvaas muuten mikä oli tunne, kun painoi ekana kunnon aurinkoisena päivänä rannalle ja viereen pesiytyy suomalaisia?

Saarta voi lähteä kiertämään, sitä ei itse tehty joten tarkempaa tietoa ei ole. Joku alkuperäiskansojen teemapuisto on saaren itäreunalla, jota mainostivat esityksellä Honolulussa, mutta sekin tuntui vähän "rahat pois turisteilta"-paikalta.

Lentokone paras vaihtoehto tonne Honoluluun matkustamiseen on. Varsinkin jos olette samalla saarella koko matkan ajan.

Jos olet käynyt ennen USA:ssa, tiedät että tippauskulttuuri on voimissaan. Siihen menee aina vähän rahaa. Jos elää ns.pikaruualla, ei sitä rahaa paljon mene. Ravintolassa menee aina vähän enemmän, mutta sielläkin usein saa jotain tarjoushässäköitä. Esim. Applebees tarjosi 20 taalalla kahdelle pääruuan ja jaettavan alkuruuan. Ihan ok mielestäni. Tuo on ketjurafla, mutta ok syötävää.

Jos Honolulussa olette, niin kannattaa Waikiki Beachilla käydä katsomassa auringonlaskua. Itse olen enemmän -nousumiehiä, mutta olihan se vakuuttava.

Me käytimme sen viisi päivää pääasiassa rannalla makaamiseen, kaupungilla kävelemiseen, kaupoissa käyntiin ja rauhalliseen chillaukseen. Otettiin rennosti. Paikan päällä on tarjolla erilaisia retkiä, harrastuksia ja aktiviteetteja, ja siellä saa niistä varmasti selvää paremmin. Jos sellaista haluaa.

Pearl Harbourissa käytiin, sekin reissu järjestyi hotellin kautta. Meinasin perseelleni pudota kun täti kysyi mistä maasta olette, ja kaivoi Pearl Harbourissa suomenkielisen esitteen lokerosta.

Mut sanoisin kokemuksesta, että älä nyt ainakaan häämatkalla pihistele. Säästät rahaa tuollaista kokemusta varten, niin et sitten harmistu kun matkalla tulee jotain vastaan minkä haluaisit kokea ja sitten pihisteletkin. Vedät sitä makaronia vähän enemmän. Me tosin pyydettiin häälahjaksi rahaa matkaa varten ja saatiin lennot niillä rahoilla maksettua.

Ja osta sitten hawaiji-paita. Mitä rumempi, sitä enemmän saa täällä kehuja. Nim. ostin, ja kommenttia tuli.

Jos haluat jotain vielä tietää, niin kysy ihmeessä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarvitsen nyt hieman apua. Olen reissannut tähän astisen elämäni aikana kohtuullisissa määrin, mutta lähinnä melko omatoimisesti. Reilillä on oltu, autolla on kierretty Eurooppaa vähän joka kolkasta, erilaisia kaupunkilomia on tullut vietettyä Euroopan eri suurkaupungeissa ja Etelä-Amerikkaa on koluttu ristiin rastiin moneenkin eri otteeseen.

And now for something completely different: olen nimittäin ryhtynyt pohtimaan mahdollisuutta lähteä perheeni kanssa pakettimatkalle johonkin Etelä-Euroopan turistirysistä. En yhtään tiedä matkatoimistoista enkä kohteista, joten mistä päästä asiaan kannattaisi alkaa paneutua? Reissu tulisi olemaan ehkä tuossa loppukevään/alkukesän aikana. Maalla ei ole niin väliä, mutta paikan pitäisi soveltua lapsiperheille ja isän pitäisi päästä lenkille ja ehkä vähän haikkaamaankin. Hyvästä ruoasta plussaa ja uimis- ja rantafasiliteetit pitää tietysti olla kunnossa.

Erityisen mielelläni otan vastaan myös vinkkejä hyvistä ja luotettavista matkatoimistoista, vai ovatko ne kaikki isoimmat suhteellisen ok?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös