Amerikanihme
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No joo, olen enemmänkin eteläisen Kalifornian tuntija, mutta onhan tuolla pohjoisemmassakin tullut pyörähdeltyä.Onko Pohjois-Californian tuntijoita?
Menossa noin viikoksi pyörähtämään, San Franciscoon lennot ja auto käytössä. Aiemmmin käytynä mm. Yosemite jossa tarkoitus pyörähtää uudelleen, samoin Seguioan kansallispuisto on jo tuttu. Lake Tahoesta ja Redwoodin kansallispuistosta olisi kiva kuulla kokemuksia, samoin jos San Franciscossa on bongannut jotaon vähemmän tunnettua hienoa. Sillat, kiinakorttelit ja jyrkät kävelykadut nähtiin hyvin jo edelliskerralla.
Lake Tahoesta ei mitään lähempiä kokemuksia ole, mutta siitä vierestä ajoin ohi 1991 kesällä. Ei sitä järveä kovin avoimesti metsän uumenista muistaakseni näkynyt, mutta onhan siellä kai kauniita maisemia. Tosin jos Suomesta tulee, niin ei kai se Suomen järviä hienompi ole, vähän korkeammat mäet vaan taustalla.
Redwoodin kansallispuisto on ihan käymisen arvoinen. Siellä on myös lähettyvillä niin sanottuja "drive-through" puita, jossa pääsee autolla ajamaan puun rungon läpi. Tarkkana saa olla. Sain omaan autooni aikanaan naarmuja, kun en osannut tarpeeksi hyvin sitä keskeyttää puun läpi. Millään isommalla autolla niistä ei läpi pääse ajamaan. Punapuitahan löytyy lähempääkin San Francisoa. Olen ajanut mm. Henry Cowell Redwood State Parkin läpi, SF:stä etelään. Samoin siellä on Big Basin Redwoods State park.
State Highway 1 on hieno SF:stä etelään ja pohjoiseen päin. Se menee rannikkoa pitkin. Tosin, jos sattuu sumuinen päivä, niin ei siellä silloin mitään juuri näe. Sumun todennäköisyys on aika suuri.
Napan ja Sonoman viinialue kannattaa käydä katsomassa vaikkei olisi viinijuoppokaan. Monet tykkäävät myös Montereyn alueesta lähellä SF:ää. Siellä suosittelen 17 Mile Drivea, josta on kauniita näkymiä. Carmel on myös mielenkiintoinen pikkukaupunki putikkeineen, jos sellaisesta tykkää. Vähän ökytyyliä, mutta minä tykkään. Sieltä kaakkoon kulkeva G-16 tie oli muistaakseni maisemiltaan hieno.
Vähän pohjoisempana on sitten mm. Lassen Volcanic National Park, joka on ihan jännä kokemus myös.
Itse San Franciscosta en osaa sanoa mitään uutta varmaan. Alcatraz voisi olla mielenkiintoinen kohde, joskaan en ole itse käynyt siellä. BARTilla ajamaan maan alla ja katsomaan, tuleeko se iso järistys juuri silloin ja jäät sinne jumiin. Pier 39 ja Fisherman's Wharf taitavat olla jo tuttuja?