Matkakohteenne

  • 2 563 407
  • 14 915

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onko Pohjois-Californian tuntijoita?

Menossa noin viikoksi pyörähtämään, San Franciscoon lennot ja auto käytössä. Aiemmmin käytynä mm. Yosemite jossa tarkoitus pyörähtää uudelleen, samoin Seguioan kansallispuisto on jo tuttu. Lake Tahoesta ja Redwoodin kansallispuistosta olisi kiva kuulla kokemuksia, samoin jos San Franciscossa on bongannut jotaon vähemmän tunnettua hienoa. Sillat, kiinakorttelit ja jyrkät kävelykadut nähtiin hyvin jo edelliskerralla.
No joo, olen enemmänkin eteläisen Kalifornian tuntija, mutta onhan tuolla pohjoisemmassakin tullut pyörähdeltyä.

Lake Tahoesta ei mitään lähempiä kokemuksia ole, mutta siitä vierestä ajoin ohi 1991 kesällä. Ei sitä järveä kovin avoimesti metsän uumenista muistaakseni näkynyt, mutta onhan siellä kai kauniita maisemia. Tosin jos Suomesta tulee, niin ei kai se Suomen järviä hienompi ole, vähän korkeammat mäet vaan taustalla.

Redwoodin kansallispuisto on ihan käymisen arvoinen. Siellä on myös lähettyvillä niin sanottuja "drive-through" puita, jossa pääsee autolla ajamaan puun rungon läpi. Tarkkana saa olla. Sain omaan autooni aikanaan naarmuja, kun en osannut tarpeeksi hyvin sitä keskeyttää puun läpi. Millään isommalla autolla niistä ei läpi pääse ajamaan. Punapuitahan löytyy lähempääkin San Francisoa. Olen ajanut mm. Henry Cowell Redwood State Parkin läpi, SF:stä etelään. Samoin siellä on Big Basin Redwoods State park.

State Highway 1 on hieno SF:stä etelään ja pohjoiseen päin. Se menee rannikkoa pitkin. Tosin, jos sattuu sumuinen päivä, niin ei siellä silloin mitään juuri näe. Sumun todennäköisyys on aika suuri.

Napan ja Sonoman viinialue kannattaa käydä katsomassa vaikkei olisi viinijuoppokaan. Monet tykkäävät myös Montereyn alueesta lähellä SF:ää. Siellä suosittelen 17 Mile Drivea, josta on kauniita näkymiä. Carmel on myös mielenkiintoinen pikkukaupunki putikkeineen, jos sellaisesta tykkää. Vähän ökytyyliä, mutta minä tykkään. Sieltä kaakkoon kulkeva G-16 tie oli muistaakseni maisemiltaan hieno.

Vähän pohjoisempana on sitten mm. Lassen Volcanic National Park, joka on ihan jännä kokemus myös.

Itse San Franciscosta en osaa sanoa mitään uutta varmaan. Alcatraz voisi olla mielenkiintoinen kohde, joskaan en ole itse käynyt siellä. BARTilla ajamaan maan alla ja katsomaan, tuleeko se iso järistys juuri silloin ja jäät sinne jumiin. Pier 39 ja Fisherman's Wharf taitavat olla jo tuttuja?
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Onko Pohjois-Californian tuntijoita?

Menossa noin viikoksi pyörähtämään, San Franciscoon lennot ja auto käytössä. Aiemmmin käytynä mm. Yosemite jossa tarkoitus pyörähtää uudelleen, samoin Seguioan kansallispuisto on jo tuttu. Lake Tahoesta ja Redwoodin kansallispuistosta olisi kiva kuulla kokemuksia, samoin jos San Franciscossa on bongannut jotaon vähemmän tunnettua hienoa. Sillat, kiinakorttelit ja jyrkät kävelykadut nähtiin hyvin jo edelliskerralla.
Fort Braggin alue, etenkin Mendocino, on ihan kivaa seutua pienine kalastajakylineen ja lasirantoineen. Myös upeat kallion kiellekkeet mistä on kaunis ja jylhä näkymä tyynelle merelle. Paikka sijaitsee noin 280km pohjoiseen San Franciscosta. Myös ajomatka sinne on ihan hieno! Matkan varrella muun muassa redwoodseja ja kaarevia teitä kallion vierellä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Sama homma, tosin ennen ei olla käyty. Majoitus löydettiin viikoksi tosta ihan kävelymatkan päästä Promenade Des Anglaisia, kahdelle hengelle 900e hintaan.

Elokuun loppupuolella olisi tarkoitus puolison kanssa matkata. Kaikki vinkit tervetulleita reissua varten. Erityisesti vinkit koskien rantoja kiinnostaa.

Nizzassa itsessään on älyttömästi rantaa, mutta se on pääasiassa sitä kivipohjaista. Ilmeisesti Cannesissa ja lähes kaikissa lähipaikoissa myös ranta. En tiedä onko ihan "julkisia" vai yksityisrantoja. Monacossa on ainakin kiva automuseo. Ja jalkapallojengihän heillä on, en tiedä onko silloin kausi menossa?
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nizzassa itsessään on älyttömästi rantaa, mutta se on pääasiassa sitä kivipohjaista. Ilmeisesti Cannesissa ja lähes kaikissa lähipaikoissa myös ranta. En tiedä onko ihan "julkisia" vai yksityisrantoja. Monacossa on ainakin kiva automuseo. Ja jalkapallojengihän heillä on, en tiedä onko silloin kausi menossa?

Tuo futiskauden alku tulikin jo vähän katseltua, ja kyllä viime kaudella on ensimmäistä/toista kierrosta pelattu noihin aikoihin. Jos vaan Nizzalle kotiottelu osuu tuolle viikolle niin varmasti tulee käytyä. Miksei vaikka Monacossakin kun molemmista paikoista tuo pääsarjajoukkue löytyy.

Rantoja tuolla vissiin on varsin paljon just noita yksityisiä jotka ovat sitten maksullisia. 20-30e rantamaksu päivittäin tekee viikossa jo aika paljon, että sen puoleen jos joltain löytyy hyödyllisiä vinkkejä näistä julkisista rannoista niin otetaan vastaan mielellään.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Rantoja tuolla vissiin on varsin paljon just noita yksityisiä jotka ovat sitten maksullisia. 20-30e rantamaksu päivittäin tekee viikossa jo aika paljon, että sen puoleen jos joltain löytyy hyödyllisiä vinkkejä näistä julkisista rannoista niin otetaan vastaan mielellään.
Villefranche Nizzasta seuraava pysäkki Monacoon päin oli ainakin aikoinaan kokonaan julkista rantaa ja Juan-les-Pinsissä (vähän ennen Cannesia) - jossa asuin - on kyllä iso julkinen ranta, myös maksullisia tietenkin. Antibesissäkin on pieni julkinen ranta, mutta muistaakseni aika kaukana juna-asemasta.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Lake Tahoesta ei mitään lähempiä kokemuksia ole, mutta siitä vierestä ajoin ohi 1991 kesällä. Ei sitä järveä kovin avoimesti metsän uumenista muistaakseni näkynyt, mutta onhan siellä kai kauniita maisemia. Tosin jos Suomesta tulee, niin ei kai se Suomen järviä hienompi ole, vähän korkeammat mäet vaan taustalla.
Pari vuotta sitten ajettiin Reno:sta (Nevada) takaisin Kaliforniaan ja päätettiin ajaa järven eteläpuolitse. Järveä tieltä ei paljon näkynyt, sitten pysähdyttiin Lake Tahoe:ssa (tai niitä taitaa olla kaksittain, Kalifornian ja Nevadan raja menee välissä). Käytiin jollain kasinolla, jäi mieleen se että baaritiskilläkin oli peliautomaatit jokaisen asiakkaan edessä, olut oli edullista. Toinen asia mikä jäi mieleen oli Elvis juliste jossa mainostettiin sitä Elvis piti jotain 100 esiintymistä miltei peräkkäisinä päivinä.
Jatkettiin matkaan järveä kiertäen ja saavuttiin suomalaisen jääkiekon kannalta surulliseen paikkaan, vuoden 1960 talviolympialaisten pitopaikkaan Squaw Valley:hin (Suomi pelasi huonosti menneiden alkupelien jälkeen ns. Tyynenmeren divisioonassa, oliko se nyt Australian ja Japanin kanssa,). Paikalla oli hiihtokeskus kauppoineen, ihmeteltiin vaikka oli Marraskuun puoliväli, lunta ei ollut rinteissä. Ehkä sesonki alkoi myöhemmin.

JOL
 
Iseo-järvi

Tässä pieni matkaraportti Iseo-järveltä Italiasta. Iseo-järvi sijaitsee Gardan ja Comon välissä Alppien reunalla. Sijainnista johtuen tämä pinta-alaltaan pienehkö järvi on yli 250 metriä syvä ja järvestä nousee 275 metriä korkea Monte Iseo saari.

Lennot oli Milanon Malpensaan. Bergamo olisi melkein vieressä, mutta sinne on Suomesta hankalat lentoyhteydet. Matka-ajaksi lentokentältä Iseon kaupunkiin on arvioitu puolitoista tuntia mutta Mersun tilataksi ja paikallinen Luigi hoitivat matkan alle tuntiin ohituskaistalla edellä ajavien puskurissa roikkuen. En tiennyt että paku voi liikkua noin lujaa.

Järven ympärillä on useita pikkukaupunkeja. Majoituimme niistä suurimpaan Iseon kaupunkiin. Lago Iseo hotellissa oli ylemmästä kerroksesta järvinäkymät huoneen parvekkeella. Huone tuoksui puhtaan raikkaalta ja hanavesi oli hyvää.

Kaupungissa oli runsaasti turisteja mutta ei mitään verrattuna Gardan ja Comon ruuhkiin. Satamassa toimii useampikin järviristeilyfirma. Hitaampaa purtiloa tai kantosiipialusta. Lounaalla syömäni Pasta Garbonara oli taivaallinen. Pasta oli täydellisesti keitetty ja Guanciale sopivan kokoisia ja hyvin paistettuja suikaleita. Hintaa kertyi noin 15€. Saareen pääsee kuivin jaloin erikoisia ponttoonisiltoja pitkin joistain kylistä.

Barone Pizzinin viinitalla maistelimme luomuviinejä. Valkoviini toimi mutta punaviini oli vähän tunkkainen.
11 ruokalajin illallinen nautittiin Solive nimisessä ravintolassa. Huikeaa tykistystä ja juuri sopivan kokoisia annoksia ettei tullut ähky.

Plussat:
+Ei ainuttakaan huonoa ruokaa koko matkan aikana
+Kirkasvetinen järvi jota ympäröivät jylhät vuorimaisemat
+Turistien vähyys suhteessa Gardaan ja Comoon
+Hyvät moottotitiet
+Kaupungin ulkopuolella tarjolla pyöräilyä, viinitiloja, patikointia ja vaikka mitä aktiviteetteja
+Ainakaan toukokuussa ei ollut liian kuuma

Miinukset:
-Matka Malpensaan on pitkä. Lensikös rynkky jostain Suomesta Bergamoon?
-Kokoon ja sijaintiin nähden hieman tyyris jos on omalla lompakolla liikkeellä
-Pienessä 10 tuhannen asukkaan kaupungissa on melko vähän tekemistä pitemmäksi aikaa
-Marketteja ei ollut hotellin lähellä. Noh vajaa kilometri Lidl:iin.
 

Altec

Jäsen
Kappas, niimpä onkin. Lentoajat tosin Hesasta ja takaisin surkeaakin surkeammat.
Tämä itseänikin rassaa.

Viime vuonna oma menolento juurikin illalla päätyi huonon sään takia Venetsiaan Bergamon sijaan. Kokemus se oli sekin selvittää sieltä tie Milanoon läpi aamuöisen Italian keskellä junalakkoa.

Elokuussa uusi yritys…
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Iseo-järvi

Tässä pieni matkaraportti Iseo-järveltä Italiasta. Iseo-järvi sijaitsee Gardan ja Comon välissä Alppien reunalla. Sijainnista johtuen tämä pinta-alaltaan pienehkö järvi on yli 250 metriä syvä ja järvestä nousee 275 metriä korkea Monte Iseo saari.

Lennot oli Milanon Malpensaan. Bergamo olisi melkein vieressä, mutta sinne on Suomesta hankalat lentoyhteydet. Matka-ajaksi lentokentältä Iseon kaupunkiin on arvioitu puolitoista tuntia mutta Mersun tilataksi ja paikallinen Luigi hoitivat matkan alle tuntiin ohituskaistalla edellä ajavien puskurissa roikkuen. En tiennyt että paku voi liikkua noin lujaa.

Järven ympärillä on useita pikkukaupunkeja. Majoituimme niistä suurimpaan Iseon kaupunkiin. Lago Iseo hotellissa oli ylemmästä kerroksesta järvinäkymät huoneen parvekkeella. Huone tuoksui puhtaan raikkaalta ja hanavesi oli hyvää.

Kaupungissa oli runsaasti turisteja mutta ei mitään verrattuna Gardan ja Comon ruuhkiin. Satamassa toimii useampikin järviristeilyfirma. Hitaampaa purtiloa tai kantosiipialusta. Lounaalla syömäni Pasta Garbonara oli taivaallinen. Pasta oli täydellisesti keitetty ja Guanciale sopivan kokoisia ja hyvin paistettuja suikaleita. Hintaa kertyi noin 15€. Saareen pääsee kuivin jaloin erikoisia ponttoonisiltoja pitkin joistain kylistä.

Barone Pizzinin viinitalla maistelimme luomuviinejä. Valkoviini toimi mutta punaviini oli vähän tunkkainen.
11 ruokalajin illallinen nautittiin Solive nimisessä ravintolassa. Huikeaa tykistystä ja juuri sopivan kokoisia annoksia ettei tullut ähky.

Plussat:
+Ei ainuttakaan huonoa ruokaa koko matkan aikana
+Kirkasvetinen järvi jota ympäröivät jylhät vuorimaisemat
+Turistien vähyys suhteessa Gardaan ja Comoon
+Hyvät moottotitiet
+Kaupungin ulkopuolella tarjolla pyöräilyä, viinitiloja, patikointia ja vaikka mitä aktiviteetteja
+Ainakaan toukokuussa ei ollut liian kuuma

Miinukset:
-Matka Malpensaan on pitkä. Lensikös rynkky jostain Suomesta Bergamoon?
-Kokoon ja sijaintiin nähden hieman tyyris jos on omalla lompakolla liikkeellä
-Pienessä 10 tuhannen asukkaan kaupungissa on melko vähän tekemistä pitemmäksi aikaa
-Marketteja ei ollut hotellin lähellä. Noh vajaa kilometri Lidl:iin.
Ensi maanantaina matka Lappeenrannasta Bergamon kautta myös Iseolle. Useamman kerran on tullut alueella käytyä, mutta Iseolla ei, joten uuden äärellä. Tällä kertaa tuli tehty niin, että ensin pari yötä Varesessa Sveitsin rajalla ja sieltä pariksi yöksi vielä Iseolle. Välimatkat ei ole kauhean pitkät ja tuli otettua auto itselle.

Liikenne tuolla on kyllä käsittämätöntä näin Suomasta katsottuna. Aikoinaan tuli kierreltyä 500 Fiatilla oikeastaan koko pohjoisempi Italia Venetsiasta Monacoon saakka. Siinä tuli kyllä sanonta lappu lattiassa tutuksi, kun oikeastaan paikasta riippumatta liikenteen mukana pysyminen vaati sen, että ajat kaasu pohjassa. Kuten todettu moottoritiet on todella hyvät tuolla ja jopa niillä on välillä huikeita maisemia katselvaksi, jos ei ole aikaa madella pienempiä teitä. Liikenne on erittäin sujuvaa ja kunhan alkushokista pääsee, niin ainakin oma ajelu on sujunut ihan hyvin.

Turistikausi ei liene joka paikassa ainakaan ihan päällä vielä, kun hotellit ja esim auto irtosi suhteellisen edullisesti. Italia on kyllä vaikuttanut mielestäni pohjahintatasoltaan esim hotelleissa aina suhteellisen kalliilta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Onko kokemuksia Georgian Batumista? Tuli varattua tuonne kesälomareissu. Ensiksi katselin, että en viitsi maksaa mitään 900€ menopaluusta, kunnes huomasin, että Tallinnasta lentäen liput olivat vain 350€, joten tuli tartuttua tuohon. Pikaisesti kuvia katsellessa on aika hienoja futuristisia rakennuksia kyseisessä paikassa. Ilmeisesti turistialueen ulkopuolella on sitten tarjolla myös "aitoa" Georgialaista menoa.
Odotukset ovat tällä kertaa suhteellisen korkealla ja voisin kuvitella, että on ihan hyvä kohde matkustaa Heinäkuussa, joka sinällään on huonointa aikaa matkustaa turistimassojen ja hintojen vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Nyt sais laittaa kaikki hauskat, oudot tai muuten vaan koetut tipsit Bratislavasta. Suuntaan vaimon kanssa viikoksi kahden kaupungin reisulle: Bratislavaan ja Wieniin. Jälkimmäisen ohjelma on aika tarkkaan suunniteltu (linnoja, puistoja, museoita lähinnä) - toki siitäkin otan mielelläni vinkkejä vastaan - mutta Bratislavan suhteen on ohjelma vielä avoin. Kuulemma mukavia pubeja ja muita hengailupaikkoja riittää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt sais laittaa kaikki hauskat, oudot tai muuten vaan koetut tipsit Bratislavasta. Suuntaan vaimon kanssa viikoksi kahden kaupungin reisulle: Bratislavaan ja Wieniin. Jälkimmäisen ohjelma on aika tarkkaan suunniteltu (linnoja, puistoja, museoita lähinnä) - toki siitäkin otan mielelläni vinkkejä vastaan - mutta Bratislavan suhteen on ohjelma vielä avoin. Kuulemma mukavia pubeja ja muita hengailupaikkoja riittää.

Ite tuli 2011 käytyä kisoja katsomassa joten aika hatarat muistikuvat. Ei en ollut finaaleissa, alkusarjaa vaan.

Siinä joen ylittävällä sillalla on "yläilmoissa" semmonen vähän ufon mallinen ravintola. Käykää siellä vaikka...
Linnaa on kehuttu, me ei käyty.

Julkinenliikenne taitaa olla aika hyvä tuollakin, eli bussit, ratikat ja rollikat kulkee. Liput muistaakseni edulliset.

Wienin ja Bratislavan välillä pääsee jokeakin pitkin risteilemään? Me mentiin taksilla se väli, etäisyys kun on sen n. 70 km tjsp.

Ruokapaikkoja nyt en muista missä käytiin.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Rehellisesti sanoen Bratislavaan riittää pari päivää. Ihan kiva kaupunki mutta kaikki järkevä on nähty parissa päivässä.
Kolme päivää ollaan. Kohtuuraskas työrupeama alla niin ihan pelkkä rento oleilukin riittää, ei tarvi etsimällä etsiä "nähtävää".
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Twin City Linerille on liput ostettu. Sillä Tonavaa pitkin Wieniin jossa ollaan loput 3 päivää.

Me käytiin jossain pikku kylässä siinä Bratislavan alapuolella muistaakseni. Mietittiin Wienii kans mut dissattiin...

Sinne linnan vastakkaiselle puolelle jokea ei silloin kehotettu menemään, ainakaan yöllä... Oli kai "kovaa" seutuu.

Yksi mesta tuli mieleen, mutta koska menet vaimosi kanssa, hän ei tykkäisi siitä =).

Käytiin monena päivänä yhdessä kulmabaarissa vanhassa kaupungissa. Siinä vieressä oli joku rautapatsas, joka esitti valokuvaajaa joka ns salakuvaa nurkan takaa tjsp.

Jäi mieleen tarjoilijoiden kehoitus, Come again...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Wienin ja Bratislavan välillä pääsee jokeakin pitkin risteilemään? Me mentiin taksilla se väli, etäisyys kun on sen n. 70 km tjsp.

Itse menin joskus aikoinaan bussilla Wienistä Bratislavaan. Muistaakseni 7e maksoi suunta ja tosi hyvin pääsi Bratislavassa heti siihen sillan viereen ja hotellille lyhyt kävelymatka.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ensi maanantaina matka Lappeenrannasta Bergamon kautta myös Iseolle. Useamman kerran on tullut alueella käytyä, mutta Iseolla ei, joten uuden äärellä. Tällä kertaa tuli tehty niin, että ensin pari yötä Varesessa Sveitsin rajalla ja sieltä pariksi yöksi vielä Iseolle. Välimatkat ei ole kauhean pitkät ja tuli otettua auto itselle.

Liikenne tuolla on kyllä käsittämätöntä näin Suomasta katsottuna. Aikoinaan tuli kierreltyä 500 Fiatilla oikeastaan koko pohjoisempi Italia Venetsiasta Monacoon saakka. Siinä tuli kyllä sanonta lappu lattiassa tutuksi, kun oikeastaan paikasta riippumatta liikenteen mukana pysyminen vaati sen, että ajat kaasu pohjassa. Kuten todettu moottoritiet on todella hyvät tuolla ja jopa niillä on välillä huikeita maisemia katselvaksi, jos ei ole aikaa madella pienempiä teitä. Liikenne on erittäin sujuvaa ja kunhan alkushokista pääsee, niin ainakin oma ajelu on sujunut ihan hyvin.

Turistikausi ei liene joka paikassa ainakaan ihan päällä vielä, kun hotellit ja esim auto irtosi suhteellisen edullisesti. Italia on kyllä vaikuttanut mielestäni pohjahintatasoltaan esim hotelleissa aina suhteellisen kalliilta.

Pohjois-Italiassahan on mukava ajaa, ei siellä tule mitään ongelman tunnetta ja harvoin on suuria ruuhkiakaan. Erityisesti Etelä-Tiroli/Trentino on hyvinkin saksalaista liikenteeltään(kin). Sen sijaan vaikkapa Sisiliassa kokee kovasti erilaista liikennekulttuuria ja myös sekä teiden että kaluston kunto on kauniisti sanottuna kyseenalainen.
 

Charlie Lucky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs, Jokerit, Kiekko-Vantaa
Jonkun uutisen mukaan taisi olla tuo pääsymaksu sellaisille, jotka tulevat päiväksi ja ei ole yöpymispaikkaa Venetsiassa. Sitä en tiedä onko se jo voimassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös