Ollaan 2013 kesällä menossa tyttöystävän kanssa naimisiin ja ajatuksena on tehdä syys-lokakuussa 2013 sitten häämatka Jenkkeihin.
Itse olen miettinyt, että ensin mennään San Franciscoon 5 yöksi, sitten lennetään Honoluluun ja ollaan Havaijilla about viikko ja sitten vielä 4-5 päiväksi Chicagoon. Nyt olen koittanut alustavaa budjettia reissulle miettiä. Lähinnä itseä mietityttää tuo Havaiji. Kun se vaikuttaa erittäin kalliilta kohteelta, ainakin jos meinaa jotain muutakin tehdä kuin maata Waikiki-beachilla.
Joten minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Havaijista? Mitä siellä kannattaa tehdä? Mille saarelle kannattaa matkustaa? Kuluuko rahaa ihan tajuttomasti vai voiko siellä kohtuullisella budjetilla pärjätä?
Kas, melkein sama suunta oli meillä viime vuonna vastaavalla matkalla. Mutta ei menty "tsikakoon" vaan oltiin Kaliforniassa pääosa matkasta. Poikettiin toki Las Vegasissa ja Havaijille lennettiin Suomesta suoraan.
Tosiaan, Suomesta suoraan Honoluluun (vaatii muuten jonkinverran istumislihaksia, vaikka kahdella välilaskulla mentiinkin).
Siellä viisi yötä ja SF:aan.
Mutta asiaan, en huomannut että se Havaiji törkykallis olisi ollut verrattuna muuhun jenkkilään. En tosin hirveästi pistänyt merkille esim. pikaruokapaikkojen listahintoja. Siihenhän tulee päälle osavaltiokohtainen vero. (Kalifornia muistaakseni kallein).
Häämatkakohteena Havaiji on loistava, jos tykkää rannoista. Me olimme maaliskuussa ja saatiin poltettua itsemme auringossa. Että lämmintä piisaa.
Tekemistä? Rannallahan voi levyttää jos siitä tykkää. Sehän siellä on iso asia monelle. Arvaas muuten mikä oli tunne, kun painoi ekana kunnon aurinkoisena päivänä rannalle ja viereen pesiytyy suomalaisia?
Saarta voi lähteä kiertämään, sitä ei itse tehty joten tarkempaa tietoa ei ole. Joku alkuperäiskansojen teemapuisto on saaren itäreunalla, jota mainostivat esityksellä Honolulussa, mutta sekin tuntui vähän "rahat pois turisteilta"-paikalta.
Lentokone paras vaihtoehto tonne Honoluluun matkustamiseen on. Varsinkin jos olette samalla saarella koko matkan ajan.
Jos olet käynyt ennen USA:ssa, tiedät että tippauskulttuuri on voimissaan. Siihen menee aina vähän rahaa. Jos elää ns.pikaruualla, ei sitä rahaa paljon mene. Ravintolassa menee aina vähän enemmän, mutta sielläkin usein saa jotain tarjoushässäköitä. Esim.
Applebees tarjosi 20 taalalla kahdelle pääruuan ja jaettavan alkuruuan. Ihan ok mielestäni. Tuo on ketjurafla, mutta ok syötävää.
Jos Honolulussa olette, niin kannattaa Waikiki Beachilla käydä katsomassa auringonlaskua. Itse olen enemmän -nousumiehiä, mutta olihan se vakuuttava.
Me käytimme sen viisi päivää pääasiassa rannalla makaamiseen, kaupungilla kävelemiseen, kaupoissa käyntiin ja rauhalliseen chillaukseen. Otettiin rennosti. Paikan päällä on tarjolla erilaisia retkiä, harrastuksia ja aktiviteetteja, ja siellä saa niistä varmasti selvää paremmin. Jos sellaista haluaa.
Pearl Harbourissa käytiin, sekin reissu järjestyi hotellin kautta. Meinasin perseelleni pudota kun täti kysyi mistä maasta olette, ja kaivoi Pearl Harbourissa suomenkielisen esitteen lokerosta.
Mut sanoisin kokemuksesta, että älä nyt ainakaan häämatkalla pihistele. Säästät rahaa tuollaista kokemusta varten, niin et sitten harmistu kun matkalla tulee jotain vastaan minkä haluaisit kokea ja sitten pihisteletkin. Vedät sitä makaronia vähän enemmän. Me tosin pyydettiin häälahjaksi rahaa matkaa varten ja saatiin lennot niillä rahoilla maksettua.
Ja osta sitten hawaiji-paita. Mitä rumempi, sitä enemmän saa täällä kehuja. Nim. ostin, ja kommenttia tuli.
Jos haluat jotain vielä tietää, niin kysy ihmeessä.