On todellaki jessi kohde. En tiedä ketään joka tuolla olisi käynyt eikä olisi pitänyt. Auto on todellakin välttämätön ja tuo vapautta liikkua. Moottoritietä esim. ajaa ensin suoraan kohti Bretagnea nopeasti ja sitten tulee rauhallisesti rantaa pitkin kulkevia teitä takaisin. Hienoja rantoja, kyliä ja maisemia.
Bretagne on tullut kierrettyä myös ja suositukset myös täältä. Tietysti aika eri tyylinen paikka, jos vertaa muihin ranskalaisiin paikkoihin. Ihmiset ovat vähän eri tyylisiä ja ilmasto tietysti kokonaan toinen. En tiedä, kannattaako näin talvella lähteäkään, mutta onhan siellä kesälläkin aika viileää.
St. Malo on erityisen hieno kalastajakaupunki ja kannattaahan siinä Mont Saint-Michelissäkin poiketa, kun siellä päin ajelee, vaikka se aika turistipaikka onkin. Euroopan laidalla oli myös ihan kiva käydä, jos sinne asti viitsii ajella. Brestin ympäristö jäi hyvin mieleen, kun sinne niemen kärkeen ajeltiin. Auto on siis myös minun mielestäni ihan ehdoton tuolla suunnalla. Matkalla Bretagneen oli myös sisämaan puolella monta mielenkiintoista pikkukylää, jotka kaikki oli rakennettu samalla tavalla kirkon ympärille.
Normandiaa olen vain sivunnut. Sinne on kyllä vielä joskus lähdettävä, sen verran noi historialliset kohteet kiinnostaa.
Edit. Niin sellainen täsmennys vielä tuohon suositukseen, kun näköjään Mendietalla oli harkinnassa kaksi aika erilaista kohdetta, että Bretagne on hieno paikka, jos Ranska on jo muuten nähty, mutta itse suuntaisin kyllä ennemmin etelään, kuten Provenceen. Bretagne oli kuitenkin ihan hieno nähdä ainakin kerran elämässä. Tämäkin riippuu tietysti taas täysin siitä, mistä tykkää.