Havaijista
Ollaan 2013 kesällä menossa tyttöystävän kanssa naimisiin ja ajatuksena on tehdä syys-lokakuussa 2013 sitten häämatka Jenkkeihin.
Itse olen miettinyt, että ensin mennään San Franciscoon 5 yöksi, sitten lennetään Honoluluun ja ollaan Havaijilla about viikko ja sitten vielä 4-5 päiväksi Chicagoon. Nyt olen koittanut alustavaa budjettia reissulle miettiä. Lähinnä itseä mietityttää tuo Havaiji. Kun se vaikuttaa erittäin kalliilta kohteelta, ainakin jos meinaa jotain muutakin tehdä kuin maata Waikiki-beachilla.
Joten minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Havaijista? Mitä siellä kannattaa tehdä? Mille saarelle kannattaa matkustaa? Kuluuko rahaa ihan tajuttomasti vai voiko siellä kohtuullisella budjetilla pärjätä?
Oltiin vaimon kanssa reissussa joulukuussa 2010 ensiksi 8 päivää Mauilla, sitten 3 päivää Honolulussa ja lopuksi 5 päivää San Franciscossa. Meillä oli tarkoituksena päästä pitkän työrupeaman jälkeen rentoutumaan johonkin lämpimään ja sen asian reissu kyllä ajoi onnistuneesti.
Oman kokemuksen perusteella voin kyllä vilpittömästi suositella Mauia. Vaikka saari oli pienempi kuin Oahu, niin kyllä saimme ajan kulutettua sielläkin. Hotelli oli saaren länsirannikolla, missä riitti resorteja vieri vieressä. Emme olleet missään jenkkien suosimassa massiivisessa resortissa vaan pienemmässä huoneistotyyppisessä paikassa, jonka kohdalla rannallakin oli selvästi väljempää. Rantojen puolesta Waikiki on pieni ahdas hiekkalaatikko verrattuna Mauin rantoihin. Ja kyllä siellä löytyi aktiviteettejakin rannalla löhöilyn korvikkeeksi. Itse ajoimme esim Haleakala tulivuoren kraaterille 3 km korkeuteen katsomaan auringonnousua (siellä oli muuten sairaan kylmä, onneksi oli pipo mukana) sekä ajoimme saaren toiselle puolelle kiemurtelevaa Hanan tietä sademetsäympäristössä. Lisäksi olimme katamaraanilla katsomassa ryhävalaita (muutama drinkki sisältyi hintaan). Lisäksi vuokrattiin snorklauskamat. Näitä katamaraaniristeilyjä on kaikenlaisia. Ja tietty surffausopetusta on tarjolla. Itse tosin käytiin surffikurssilla Honolulussa (ei kuitenkaan Waikikilla). Saaren pääkaupunki Kahului on lähinnä paikallisten asuinpaikka, jossa ei mitään menoa löydy, mutta Lahainan pikkukaupungissa lähempänä turistialuetta löytyy enemmän baareja ja ravintoloita ja muuta turistikrääsää. Auton vuokraus on ehdoton Mauilla liikkumiseen. Muutaman kerran matkustettiin paikallisbusseilla, mutta vuorovälit ovat harvoja ja liikennöinti loppuu aikaisin. Taksit ovat melko hintavia USA:n hintatasoon verrattuna, mutta niinhän ne ovat Suomessakin.
Honolulu puolestaan on iso kaupunki, jossa hotellit ovat keskittyneet Waikikin alueelle. Turisteja oli ihan sikana ja varsinkin japanilaisia. Jos tykkää japanilaisesta ruuasta, niin Honolulusta ilmeisesti löytyy tarjontaa. Ei vuokrattua autoa Honolulussa, joten muu Oahun saari jäi näkemättä. Samoin Pearl Harboriin ei ehditty. Siinä missä Maui oli meille selvä rentouttava rantakohde, niin Honolulu oli lähempänä kaupunkikohdetta. Tosin oltiin siellä vain kolme päivää, niin enempää ei ehtinyt.
Hintataso Havaijilla on mannerUSA:han verrattuna korkea. Ruokakaupassa hintataso on Suomeakin selvästi korkeampi, ravintoloissa ehkä samaa tasoa (dollarin kurssi oli tuolloin n. 1,4). Mauilla oli keskimäärin ehkä vähän kallimmat ravintolahinnat kuin Honolulussa, koska kaikki paikat oli lähinnä turisteille suunnattuja.
Kaukanahan Havaiji on, mutta kyllä siellä kerran elämässä käy mielellään.