Matkakohteenne

  • 2 477 651
  • 14 617

Mig428

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Marraskuussa Englantiin katsomaan Everton-Wolves valioliigamatsia.

Laskettelusta täällä ollaan keskusteltu niin lennot tuli ostettua tammikuulle Geneveen sieltä Ranskan puolelle ja portes du soileilin maastoihin lautailemaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lapin dissaaminen on minusta vähäsen tarpeetonta, ja näen asian pitkälti kuten Micco! laajasti kirjoitti. Mitään 20km laskuja yms. ei Lapissa ole, mutta en osaa nähdä tällaisia kohtuuttomina puutteina. Majoitus tahtoo olla Lapissa suolaisen hintaista sesonkiaikaan, mutta kaikki on tietysti suhteellista. Hiihtolomaviikko keskitasoisessa mökissä jossakin Himoksella on vielä paljon häijymmissä hinnoissa, jos majoitushinnat suhteuttaa rinnetarjontaan.
Tarpeetonta ja tarpeetonta. Kyse on siitä, mihin vertaa. Jos vertailukohtana on Himos, ei tule kilpailua. Mutta eipä tule silloinkaan, kun vertaillaan Alppeihin. Voittaja on vaan eri. Ja ihan selkeällä erolla. Kertokaa minulle edes yksi asia, mikä kallistaa vaakaa Lapin suuntaan. Itse keksin vain yhden: jos on niin ummikko, ettei pärjää ulkomailla, niin sitten Lappiin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... Kertokaa minulle edes yksi asia, mikä kallistaa vaakaa Lapin suuntaan. Itse keksin vain yhden: jos on niin ummikko, ettei pärjää ulkomailla, niin sitten Lappiin.

Makuasioita, sanoi koira...

Sinua ei selvästikään lapin kuume ole päässyt puraisemaan, mutta kyllä lappi, varsinkin keväthangilla, varsin ainutlaatuinen paikka on ihan maailmanlaajuisestikin. Aivan helvetin huonosti markkinoitu ja tuotteistettu, sen myönnän! Tämän voin sanoa reissattuani noin 75 maassa elämäni aikana ja varsin aktiivisella lasku- vuorikiipeily- ja retkeilykokemuksella ihan ympäri telluksen.

Minulle lappi vs. alpit on ihan siitä kiinni, mitä reissultaan hakee. Jos hakee pelkästään pitkiä mäkiä ja hyvää afterskita, niin voittajasta tuskin on epäselvyyttä, mutta jos puolestaan arvottaa luonnonrauhaa, mahdollisuutta päästä hankikelillä heittämään 50km murtsikkalenkin mahtavassa auringonpaisteessa keskellä erämaata yhdistettynä ihan kelvolliseen lasketteluun, niin silloinkaan ei tarvitse paljoa kinastella voittajasta.

Itse käyn kummassakin paikassa erittäin mielelläni ja olen lukuisia kertoja käynytkin. Jos nyt pitäisi valita, niin satavarmasti lähtisin mielummin keväthangille lapin erämaihin kuin melkeinpä minnekään muualle koko maapallolla. Mutta se taas johtuukin siitä, että useampi vuosi on ehtinyt vierähtää viime käynnistä. Kuume kasvaa...
 
. Itse keksin vain yhden: jos on niin ummikko, ettei pärjää ulkomailla, niin sitten Lappiin.

Eri mieltä molemmista. On siellä paljonkin nähtävää ja yksinkertaisesti puhuttu englanti on kyllä helpommin ymmärrettävää kuin meänkieli.

Makuasioita, sanoi koira...

Sinua ei selvästikään lapin kuume ole päässyt puraisemaan, mutta kyllä lappi, varsinkin keväthangilla, varsin ainutlaatuinen paikka on ihan maailmanlaajuisestikin. Aivan helvetin huonosti markkinoitu ja tuotteistettu, sen myönnän!

Vahva sama. Ite tykkään erityisesti vaellella Lapissa kesällä. Olisi muuten lähellä täydellisyttä, mitä nyt hyttyset tekevät paikasta lähes helvetin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minulle lappi vs. alpit on ihan siitä kiinni, mitä reissultaan hakee. Jos hakee pelkästään pitkiä mäkiä ja hyvää afterskita, niin voittajasta tuskin on epäselvyyttä, mutta jos puolestaan arvottaa luonnonrauhaa, mahdollisuutta päästä hankikelillä heittämään 50km murtsikkalenkin mahtavassa auringonpaisteessa keskellä erämaata yhdistettynä ihan kelvolliseen lasketteluun, niin silloinkaan ei tarvitse paljoa kinastella voittajasta.
Lapista löytyy tosiaan helposti komea erämaa 50km:n hiihtoon, mutta laskettelukeskukset eivät kyllä ole luonnonrauhallisia Lapissakaan vaan täynnä venäläisiä ja remuremmejä.

Jos ei murtsikka kiinnosta, niin Lapilla ei ole oikein tarjottavaa. Maisemat ovat komea - jees - mutta niin ne ovat muuallakin. Ja olen itsekin patikoinut ja lasketellut aika monenlaisissa maissa useammalla mantereella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulle lappi vs. alpit on ihan siitä kiinni, mitä reissultaan hakee. Jos hakee pelkästään pitkiä mäkiä ja hyvää afterskita, niin voittajasta tuskin on epäselvyyttä, mutta jos puolestaan arvottaa luonnonrauhaa, mahdollisuutta päästä hankikelillä heittämään 50km murtsikkalenkin mahtavassa auringonpaisteessa keskellä erämaata yhdistettynä ihan kelvolliseen lasketteluun, niin silloinkaan ei tarvitse paljoa kinastella voittajasta.
Eihän tämä selviä muuten kuin laskemalla.

Maisemat: Alpit 2, Lappi 1
Rinteet: Alpit 10, Lappi 1 (jos ei tykkää laskettelusta, jaetaan 10:llä)
Ladut: Alpit 0, Lappi 1 (jos ei tykkää väkisinhiihdosta, pisteet negatiivisena)
Ruoka: Gulaschensuppe 1, Poronkäristys 1
Juoma: Jägertee 1, Lapin Kulta 0
Luonnorauha: Alpit 0, Lappi 1
Hattu: Tirolilaishattu 1, Neljäntuulenhattu 1
Paikalliset: Alpit 1, Jänkhä-Joonas 0
Turistit: Alpit -1, Lappi -1
Musiikki: Alppihumppa 1, Joikhu 1
Afterski: who cares

Lopputulos: Alpit 16, Lappi 5
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pallas tai Pyhä sesongin ulkopuolella? Vastaavaa luonnonrauhaa et Alpeilta helposti löydä.
En ymmärrä luonnonrauhaa argumenttina, kun puhutaan hiihtolomasta. Hiihtäminen itsessään on jo luonnonrauhan rikkomista. Enkä minä todellakaan lähde hiihtolomalle tuijottamaan jäkäliä, vaan ihan reippaasti reippailemaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jotkut tykkäävät tietysti Lapistakin, eikä siinä mitään kyllä mullekin Ylläs ja Pyhä käy, mutta kaikin yleisellä skaalalla mitattavin arvoin Alpit pyyhkivät Lapilla lattiaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä luonnonrauhaa argumenttina, kun puhutaan hiihtolomasta. Hiihtäminen itsessään on jo luonnonrauhan rikkomista. Enkä minä todellakaan lähde hiihtolomalle tuijottamaan jäkäliä, vaan ihan reippaasti reippailemaan.

Ja after ski menee "who cares?" -osastoon? Kuulostaa minusta jäkälien tuijottelu -lomalta.
 

Fordél

Jäsen
En ymmärrä luonnonrauhaa argumenttina, kun puhutaan hiihtolomasta. Hiihtäminen itsessään on jo luonnonrauhan rikkomista. Enkä minä todellakaan lähde hiihtolomalle tuijottamaan jäkäliä, vaan ihan reippaasti reippailemaan.

Sinä et varmasti lähde tuijottelemaan jäkäliä, mutta kyllä mun sielunmaisemaan natsaa paremmin karu Lapin luonto ja sen maisemat kuin Alpit. Alpeillakin olen käynyt ja ne maisemat ovat aivan mahtavat, mutta näin suomalaisena kuitenkin erityistä vetoa juuri Lapin maisemiin. Nämä ovat puhtaasti makuasioita, mutta niitäkin voi ymmärtää toisen vinkkelistä. Toiselle Lapin maisemat vaan saattaa tarjota enemmän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sinä et varmasti lähde tuijottelemaan jäkäliä, mutta kyllä mun sielunmaisemaan natsaa paremmin karu Lapin luonto ja sen maisemat kuin Alpit. Alpeillakin olen käynyt ja ne maisemat ovat aivan mahtavat, mutta näin suomalaisena kuitenkin erityistä vetoa juuri Lapin maisemiin. Nämä ovat puhtaasti makuasioita, mutta niitäkin voi ymmärtää toisen vinkkelistä. Toiselle Lapin maisemat vaan saattaa tarjota enemmän.
No siksi annoinkin pisteet tasan, kun toisiin vetoaa asiat eri tavoin kuin toisiin. Talvella Lapissa on pimeää ja lumista. Alpeilla on upeat maisemat vuodenajasta riippumatta.

After ski on periaatteessa aika rasittava tapahtuma. Sen kestää nipinnapin vetämällä lärvit, joka on toisaalta pitkän laskettelupäivän jälkeen aina hyvä vaihtoehto paikasta riippumatta. Ja sen jälkeen se on who cares.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kap Verden matka edessä!

Eli viikon päästä olisi edessä lähtö (toivottavasti) lämpöiseen ja aurinkoiseen Kap Verdeen. Ajatuksissa oli pimeän ja loskaisen syksyn katkaisu, ennen kuin masennus ja SaiPan syysromahdus iskevät. Esteenä on enää tuo vajaan 10 tunnin lentomatka, joka minulle on kyllä todellinen testi, kun jo 200 km automatka tuntuu tuskaiselta.

Onko kukaan ollut kyseisillä saarilla? Me olemme siis Boavistan saarelle majoittumassa ja ilmeisesti kyseinen saari on lähinnä hiekkaa ja merta. Hotelli on All-Inclusive, joten sen puoleen tekemistä riittää, vaan keksisiköhän siellä jotain muutakin? Tuota retkeä läheiselle pääkaupunkisaarelle (Santiago) ollaan suunniteltu - siellä kun ilmeisesti on vähän vaihtelevammin nähtävää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Varmaan Lapilla on omat hyvät puolensa, enkä vähättele suinkaan komeita maisemia, mutta minua henkilökohtaisesti Lappi ei houkuttele laskettelupaikkana, patikalle syysruskaan korkeintaan (kun ei ole enää hyttysiä ja mäkäräisiä). Alpeilla on sää yleensä miellyttävä, rinteet kohdallaan ja maisemat hulppeita. Revontuliakin pääsee näkemaan Kanadassa, jos niitä kaipaa. Minua ei after ski kovinkaan kiinnosta ja hiihtopäivän jälkeen en enää jaksakaan mitään biletyksiä (joskus nuorena ehkä). Alpeilla olen ollut lukemattomia kertoja kesällä ja talvella ja se seutu on miellyttää niin paljon, ettei Lappi houkuttele. Ihmismassatkaan eivät häiritse, jos ei matkusta heinä-elokuussa. Tosin totta on, että erämaata sieltä ei Lapin lailla löydä, jos sellaista kaipaa. Esim olin vuosi sitten syyskuussa Chamonixissa viikonlopun ja vaellusreitillä ei meidän porukkamme lisäksi ollut kuin yksi koiran kanssa kävellyt kanssavaeltaja. Ja nyt puhutaan sentään yhdestä Alppien legendaarisimmista ja arvostetuimmista patikkaseuduista. Pääsisipä joskus kävelemään Tour du Mont Blancin...
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onko kukaan ollut kyseisillä saarilla?

On.

Me olemme siis Boavistan saarelle majoittumassa ja ilmeisesti kyseinen saari on lähinnä hiekkaa ja merta.

Siellä on joka mesta täynnä hiekkaa ja merta. Muuta siellä ei ole.

Hotelli on All-Inclusive...

Ainoa oikea ko saarille. Nautihan auringosta ja juomista. Grog-viina on ihan hyvää, loppujen lopuksi. Kossuunkin kaiketi tottuu.

Tuota retkeä läheiselle pääkaupunkisaarelle (Santiago) ollaan suunniteltu - siellä kun ilmeisesti on vähän vaihtelevammin nähtävää.

Varaa rahaa, oikeasti rahaa, jos haluat jotain nähdä / kokea. Se on edelleen kehitysmaa ja kaikki mitä sinne viedään, maksaa. Muistaakseni nim baarimikko kanssa täällä oli aikaisemmin keskustelua aiheesta, joten skrollaa vaan...

Mulla on tosin muutama vuosi siellä käynnistä ja moni asia muuttuu, vaikkei sitä meinaa edes uskoa. Siellä nousee hotellia kuin pipoa, mutta se on varmaa; ilma siellä on lähes aina mahtava. Löhöilyn ja all in clusive-dokailun paratiisi. Ördääjiä ei näy, kun ne jää maihin jo paljon aikaisemmin. Varaa lennolle luettavaa/ tekemistä, niin kyllä se siitä. Välilasku Tanskassa, mutta röökille ei pääse.
Laita yyveetä, jos haluat jotain tarkempaa infoa.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siellä on joka mesta täynnä hiekkaa ja merta. Muuta siellä ei ole.
Näin olen ymmärtänyt. Tosin joitain kuvia katselemalla parilla saarella (Santiago ja Santo Antao) näyttäisi vähän vihreääkin löytyvän.
Löhöilyn ja all in clusive-dokailun paratiisi. Ördääjiä ei näy, kun ne jää maihin jo paljon aikaisemmin. Varaa lennolle luettavaa/ tekemistä, niin kyllä se siitä. Välilasku Tanskassa, mutta röökille ei pääse.
Löhöilyä ja ruokaa - kelpaa kyllä. Välilasku Tanskassa on näemmä jäänyt pois, mutta Kanarialla pysähdytään.

Kiitosta vaan infosta!
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Varmaan Lapilla on omat hyvät puolensa, enkä vähättele suinkaan komeita maisemia, mutta minua henkilökohtaisesti Lappi ei houkuttele laskettelupaikkana, patikalle syysruskaan korkeintaan (kun ei ole enää hyttysiä ja mäkäräisiä)...

Niin, minäkin olen käynyt alpeilla varmasti enemmän kuin lapissa aikaisemmin erittäin aktiivisen (nyt vain tällainen 'jäähdyttelijä') vuorikiipeilytaustan vuoksi, mutta halusin tuoda toisenkin puolen esille. Mutta kaipa se on myös niin, että lapin kuume joko on tai ei ole ja jos sitä ei ole, niin toisten innostusta lappia kohtaan ei voi käsittää! Mielestäni silti erittäin ainutlaatuinen paikka ihan maailmanlaajuisestikin, kunhan vain liikkuu oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Itse en siellä käy juhannuksen ja elokuun puolivälin aikaan kirottujen hyttysten vuoksi, enkä (yleensä) talvella (ennen kevättä) pimeyden ja kylmyyden vuoksi.

Esimerkiksi mainitsemistasi venäläisturisteista ei ole mitään haittaa, kun lähtee edes 10km hiihtokeskuksen ulkopuolelle. Takuulla riittää luonnonrauhaa. Minulle tuo erittäin suuren luontoelämuksen se, että voin hiihdellä upeissa maisemissa parikymppiä ja tehdä tulet johonkin suojaiseen kuruun tai kauniiseen joenmutkaan, tarkkailla luontoa ja sen elämää, paistella makkarat ja keitellä kahvit, ottaa ehkä pienet nokoset nuotion ääressä ja jatkaa sitten hiljakseen paluumatkaa.

Mutta kuten jo aluksi mainitsin, lapin suhteen ajoitus on ihan oleellinen juttu. En minäkään lappiin lähde keskeillä synkintä kaamosta tai kovimpia paukkupakkasia, ellen sitten halua (kuten silloin tällöin olen halunnut) testata omia - tai retkeilyvälineitteni - rajojani esimerkiksi talvivaelluksen merkeissä. Tästä syystä itse suuntaisin alpeille joulun ja maaliskuun puolenvälin välisenä aikana ja lappiin puolestaan, jos loman ajankohta sijoittuu maalikuun puolestavälistä toukokuun puoleenväliin. Monet (suomalaisetkaan) eivät tajua, että lapissa parhaat kelit sijoittuvat yleensä toukokun vaihteen molemmin puolin, silloin kun stadissa alkaa ruoho jo vihertämään ja kesän ensimerkit voi (optimistisimmat luonteet) haistaa ilmasta.

Minulle ne ovat niin erilaisia paikkoja ja tarjoavat niin erilaisia elämyksiä, että sikäli niiden vertaaminen on hiukan turhaa. Halusin vain tuoda nimimerkki Leonin esittämään kysymykseen joitakin näkökulmia, miksi lappi voi kiinnostaa muutakin kuin kielitaidotonta junttia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulle ne ovat niin erilaisia paikkoja ja tarjoavat niin erilaisia elämyksiä, että sikäli niiden vertaaminen on hiukan turhaa. Halusin vain tuoda nimimerkki Leonin esittämään kysymykseen joitakin näkökulmia, miksi lappi voi kiinnostaa muutakin kuin kielitaidotonta junttia.
Enhän minä Lappia dissaa, päinvastoin. Jos en tehnyt asiaa tarpeeksi selväksi, olen lähestynyt asiaa aika puhtaasti laskettelun näkökulmasta. Minua oikeasti harmittaa, että en ole vieläkään pystynyt järjestämään itseäni ruskaretkelle kameran kanssa. Nautin suunnattomasti patikoinnista upeissa maisemissa. Lappi kuuluu ehdottomasti listalle, jossa on vielä käytävä. Olosuhteet eivät vain ole vielä olleet otolliset tuolle reissulle.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Riika vai Wien?

Nyt tarvitsisi pikaisesti muutaman mielipiteen matkakohteen valinnassa. Ollaan lähdössä tällä hetkellä joko Riikaan tai Wieniin, mutta ei oikein osata päättää kumpaan. Lähdössä siis minä ja avovaimo. Riika olisi lähempänä, siis lähinnä lentoaika lyhyempi. Kuitenkin jotenkin Wien kiehtoisi enemmän. Tuonne vain saa lentää kellon ympäri mennen-tullen, ellei halua itseään kipeäksi maksaa...

Kumpaan siis lähdemme? Muutama mielipide puolesta tai vastaan tai sekä-että olisi kullanarvoinen. Ajankohta tuossa pari viikkoa ennen Joulua, joka ei toki säiden puolesta paras aika välttämättä ole, mutta tuon emme lomaa aio antaa pilata missään tapauksessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole kummassakaan käynyt, mutta itse en empisi hetkeäkään valinnassa. Wien houkuttaa lähtökohtaisesti paljon enemmän, ja eiköhän tuo joulunaluskaupunkinakin ole mehukkaampi kuin Riika. Kai molemmissa turisteja riittää, mutta nuo Baltian isot kaupungit ovat vähän profiloituneet hummailupaikoiksi, ja toisaalta ainakaan itseäni ei itä-eurooppalainen joulukrääsämeininki ympärivuorokautisella teknopopituksella hirveästi napannut, kun kävin Vilnassa joskus marraskuussa muutama vuosi sitten. Voisin kuvitella, että Wienissa tunnelma on hiukan hienostuneempi kaikin puolin. Riika on ehkä halvempi ja tietysti lähempänä, mutta jos vaimoinesi tykkäät tunnelmoida yhtään kahviloissa ja kivoissa maisemissa, niin Wieniin mars. Vaikken ole siellä siis itse vieraillutkaan. Muut kumotkoon tuomioni, jos olen täysin väärässä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
.. tällä hetkellä joko Riikaan tai Wieniin, mutta ei oikein osata päättää kumpaan.

Jos sinne Riikaan on pakko päästä, niin mene edes kesällä. Jurmalan rannalla saa sentään ajan kulumaan löhöillessä. Ja Riika on aika nopealla aikataululla nähty, paitsi naisten kohdalla, kun joka toinen putiikki on kenkäkauppa.

Ääneni siis Wienille.
 
Nyt tarvitsisi pikaisesti muutaman mielipiteen matkakohteen valinnassa. Ollaan lähdössä tällä hetkellä joko Riikaan tai Wieniin, mutta ei oikein osata päättää kumpaan.

En ole käynyt noista kuin Riikassa. Ihan jees paikka, mutta en minä noiden välillä arpoisi hetkeäkään. Tottakai Wien.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Riika: Ihmiset haisee, kaupunki haisee ja ruoka on pahaa ja haisee. Juu erittäin epäonnistunut matka oli ja mun puolesta saa koko kaupunki vajota meren syvyyksiin. Siellä ei ole mitään nähtävää, paitsi jos tykkää neuvosto-ajan rakennuksista. Wien taas kuullostaa paikalta, jossa pääsee arjesta mukavasti irti ja jossa on tyylikästä katseltavaa.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Riika: Mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, naiset seksikkäitä, ruoka on hyvää ja semihalpaa. Onnistunut kesäinen reissu muutama vuotta sitten ja kaipaan mm. Jūrmalan rannoille. Ihan mukiinmenevät maisemat, tosin nopeasti tarkastettu.
Mene silti Wieniin.
 

Fordél

Jäsen
Nää on aina hyviä, kun arvioidaan kohteita, joissa ei ole käyty:) Tehdääs siis itse samoin!

Jos matka on tarkoitus tehdä joulun tienoilla niin uskoisin Wienin tarjoavan selkeästi enemmän koettavaa kuin Riika, joka on varmasti omimmillaan kesällä. Toki Wienkin on hieno kesällä (lähiseudulla sentään käynyt), mutta toimii myös talvella. Riikaa puolustaa talvella varmaan vain se, että se on selkeästi halvempi. Lentoaikoja ei kannata miettiä, kun merkittävää eroa ei ole.

Ääni siis ehdottomasti Wienille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös