Mainos

Matkakohteenne

  • 2 569 044
  • 14 917

scholl

Jäsen
Kahdestaan matkustettaessa tosin se pieninkin auto riittää pitkälle, lähtöhinnathan jossain opel corsassa tms on alle 200 eurossa eli satku per naama, ja varaa vielä 50 euroa bensaan lisäksi: Autonvuokraus | Halpa Autovuokraamo - car rental eAutovuokraamo.

Hissilipuissahan ei ole mitään hintaeroa alpit vs lappi.

Ei riitä. Mulla ei mahdu pieneen autoon edes omat matkatavarat välttämättä vaikka menisin vaan juoksukamojen kanssa, puhumattakaan laskettelusta. Jos on 2 niin pitää olla vähintään farkku, jotta tarpeeksi isot laukut mahtuu messiin + vielä suksipussit.

Murtsikaa ajatellen kannattaa miettiä tosiaan tuota lumitilannetta. Esim. viime kevät oli superlämmin mm. Sveitsissä. Jo helmikuussa tuli jo ihan kevätkelit, huhtikuun alussa oli kaikkialla lehdet täysin puussa. Siellä oli enemmän kevät kuin Italiassa vaikkapa Milanon alueella silloin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei riitä. Mulla ei mahdu pieneen autoon edes omat matkatavarat välttämättä vaikka menisin vaan juoksukamojen kanssa, puhumattakaan laskettelusta. Jos on 2 niin pitää olla vähintään farkku, jotta tarpeeksi isot laukut mahtuu messiin + vielä suksipussit
Joku Corsa saattaa nyt tietysti olla liian pieni, jotkut miehet ilmeisesti pakkaavat kuin naiset, mutta kokoluokka Focus riittää aivan varmasti kahdelle. Ja jos haluaa väkisinraahata suksensa mukaan, autovuokraamot vuokraavat pieneen lisähintaan myös kattotelineitä suksille.

Tietullitarra kannattaa muuten hommata huoltoasemalta tuolla suunnalla ajaessa, sen puuttumisesta saattaa tulla kallis yllätys...
 

Ratta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Thaimaa & Malesia/Indonesia

Olisi kaverin kanssa liput varattuna Bangkokiin. Vähän yli kuukauden reissu kyseessä ja molemmille kolmas reissu Thaimaahan / kaakkois-Aasiaan. Tammikuu ajankohta.

Käytynä tähän mennessä on Bangkok, itärannikolta useampi kaupunki (mm. Rayong, Chanthaburi ja Trat) ja saarista Kot Chang, Lanta ja PhiPhi. Tosin Changilla ja PhiPhillä kummassakin vain yksi yö.

Vähän yli kuukauden reissu kun on kyseessä niin ajattelimme noin viikon piipahtaa myös Thaimaan ulkopuolella. Kohteena todennäköisesti Malesia tai Indonesia. Näistä kahdesta jos olisikin jotain vinkkiä tai omakohtaisia kokemuksia heittää, että minne kannattaa tai ei missään nimessä kannata mennä. Matkakumppanini tykkää sukellella, joten tämä mahdollisuus olisi jees, mutta ei pakollinen. Luultavasti lennämme Thaimaan puolelta jompaan kumpaan kohteeseen aikaa säästääksemme.

Thaimaan puolelta olisi kiinnostusta Ko Lipeen ja/tai Ko Tarutaoon. Kummastakaan saaresta jatkiksen matkaajilla kokemusta? Vinkit muistakin käymisen arvoisista paikoista otetaan ilolla vastaan! Pohjoiseen emme tällä reissulla lähdelle vaan sille pyhitetään oma reissu joskus lähitulevaisuudessa.

Kiitos!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joku Corsa saattaa nyt tietysti olla liian pieni, jotkut miehet ilmeisesti pakkaavat kuin naiset, mutta kokoluokka Focus riittää aivan varmasti kahdelle. Ja jos haluaa väkisinraahata suksensa mukaan, autovuokraamot vuokraavat pieneen lisähintaan myös kattotelineitä suksille.

Tietullitarra kannattaa muuten hommata huoltoasemalta tuolla suunnalla ajaessa, sen puuttumisesta saattaa tulla kallis yllätys...
Vaikka luen itseni lähinnä sunnuntailaskettelijaksi, niin en voisi kuvitella lähteväni Alpeille hiihtämään tai laskettelemaan ilman omia suksia. Focus suksiboksilla voi riittää silti kahdelle, mutta suksipussi, varustelaukku luokkaa lätkäkassi plus pienempi kassi ja/tai reppu on ihan minimi per henkilö. Ei farkkumallinen Focus suksiboksilla ole niin kovin suuri auto enää kahdelle, ja viimeistään kolmelle se on jo selkeästi liian ahdas. Siis jos tavaraa on mukana siten, että käydään ahkerasti mutkamäessä, viihteellä ja kierrellään nähtävyyksissä tms.

Jos on tarkoitus viettää viikko tai vähän pidempi aika Keski-Euroopassa, mahdollisesti vaihtaa majapaikkaa välillä ja kierrellä paikkoja katsomassa, niin on dorkaa säästää vuokra-autossa. Fyrkkaa kunnolla tiskiin ja riittävän rempseä auto alle. Nelivetoisella tila-autolla tai maasturilla matka taittuu pieneltä porukalta erityisen mukavasti, suosittelen. Kaksi henkilöä matkustaa isoine tavaroineen jollakin farkku-Mondeolla tms. mukavasti, varsinkin jos on suksiboksi, ja tietty Audi A6:lla tai E-Mersun farmareilla vieläkin jämäkämmin. Jos joutuu ajamaan vähänkin pidempää matkaa, niin skimbojen makuuttaminen matkustamon puolella vituttaa ketä hyvänsä laadukkaaseen henkilöautoiluun tottunutta.

Tietullitarran suhteen olen samaa mieltä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vaikka luen itseni lähinnä sunnuntailaskettelijaksi, niin en voisi kuvitella lähteväni Alpeille hiihtämään tai laskettelemaan ilman omia suksia. Focus suksiboksilla voi riittää silti kahdelle, mutta suksipussi, varustelaukku luokkaa lätkäkassi plus pienempi kassi ja/tai reppu on ihan minimi per henkilö. Ei farkkumallinen Focus suksiboksilla ole niin kovin suuri auto enää kahdelle, ja viimeistään kolmelle se on jo selkeästi liian ahdas. Siis jos tavaraa on mukana siten, että käydään ahkerasti mutkamäessä, viihteellä ja kierrellään nähtävyyksissä tms.
Lasken itseni varsin aktiiviseksi laskijaksi, ja aika 50/50 on lähteekö omien suksien kanssa vai vuokraako periltä. Riippuu paljon kohteesta ja lumitilanteesta - omia ei ole kiva iskeä kiville, vuokrakamojen kanssa ei ole murheita. Tasokkaita suksia ovat kuitenkin vuokrasuksetkin jos nyt ei ihan siitä halvimmasta lafkasta hae. Toki jos ei ole kokemuksia useammasta merkistä ja mallista voi oudot sukset tehdä laskemisesta turhan raskasta... Jos on taidollisesti ehtinyt siihen pisteeseen, että tunnistaa minkälaiset sukset on jalassa =P

Monta pointtia mitkä pitää ottaa huomioon. Jos budjetti on tiukka, silloin tietysti omat sukset.

Sama vuokra-auton suhteen, valinnanvaraa on ja se mikä kenellekin nyt on paras vaihtoehto riippuu heistä itsestään. Minulle nyt ainoa kriteeri auton suhteen on, mihin autoon saa automaattivaihteiston sillä pari kertaa kunnon staussa istuneena ei vaan normaalistkin automaatilla ajavana jaksa manuaalia. Tästä muuten vielä lisävinkki. STAUGEFAHRT taivasmerkissä tarkoittaa ruuhkavaroitusta, STAU taas ruuhkaa, ja varoitusvilkut edellä tarkoittavat sitä, että auto on ruuhkan viimeisenä ja todennäköisesti lähestyy aika vauhdilla... =)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olisi kaverin kanssa liput varattuna Bangkokiin. Vähän yli kuukauden reissu kyseessä ja molemmille kolmas reissu Thaimaahan / kaakkois-Aasiaan. Tammikuu ajankohta.

Käytynä tähän mennessä on Bangkok, itärannikolta useampi kaupunki (mm. Rayong, Chanthaburi ja Trat) ja saarista Kot Chang, Lanta ja PhiPhi. Tosin Changilla ja PhiPhillä kummassakin vain yksi yö.

Vähän yli kuukauden reissu kun on kyseessä niin ajattelimme noin viikon piipahtaa myös Thaimaan ulkopuolella. Kohteena todennäköisesti Malesia tai Indonesia. Näistä kahdesta jos olisikin jotain vinkkiä tai omakohtaisia kokemuksia heittää, että minne kannattaa tai ei missään nimessä kannata mennä. Matkakumppanini tykkää sukellella, joten tämä mahdollisuus olisi jees, mutta ei pakollinen. Luultavasti lennämme Thaimaan puolelta jompaan kumpaan kohteeseen aikaa säästääksemme.

Thaimaan puolelta olisi kiinnostusta Ko Lipeen ja/tai Ko Tarutaoon. Kummastakaan saaresta jatkiksen matkaajilla kokemusta? Vinkit muistakin käymisen arvoisista paikoista otetaan ilolla vastaan! Pohjoiseen emme tällä reissulla lähdelle vaan sille pyhitetään oma reissu joskus lähitulevaisuudessa.

Kiitos!

Vaikka Thaimaassa olen viettänyt kuukausia en ole käynyt vielä Ko Lipe tai Ko Tarutaolla mutta jos sukeltelu kiinnostaa niin itärannikon saari Ko Tao on SE paikka. Rentoa chillausta ja sukeltajat kehuvat paikkaa ehkä Thaimaan parhaaksi. Tosin säätiedoituksia kannattaa katsella netissä, aallot voivat olla yllättävän isoja ja matka yhtä tuskaa (varsinkin katamaraanilla, Thaimaassa kun ajetaan, keli kuin keli.) Olen yhden helvetillisen matkan tehnyt sinne 5-6m allokossa, takaisin piti ottaa sitten isompi alus kuin katamaraani.
Myös kokeilemisen arvoinen on Railay beach, mahtavat karst-kalliot ympäröivät hienoja rantoja. Jos kalliokiipelyn kokeilu kiinnostaa niin sinne. Vaikka joka vuosi enemmän ja enemmän turistejaa tulee tuonne niin siltikin paikassa on vähän "Jamaicamainen" fiilis. Eli rento, ei kiire minnekään. Varsinkin Ton sai rannalla (joka tosin rantana ei ole hieno mutta fiilis on)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vaikka luen itseni lähinnä sunnuntailaskettelijaksi, niin en voisi kuvitella lähteväni Alpeille hiihtämään tai laskettelemaan ilman omia suksia.
Mun mielestäni taas, jos lähtee kiertelemään Alppeja autolla, niin järjetöntä ajaa sukset mukana. Olen viime vuosina roudannut skimbareissulle vaan monot ja sukset on vuokrattu. Aina on saatu laadukkaat vermeet alle ihan kohtuuhinnalla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Intian viisumeista kyselisin. Avautui, että viisumin voisi hankkia myös paikanpäältä lentokentältä, kunhan on täyttänyt lähetystön sivuilla olevan kaavakkeen, tulostanut sen ja ottanut mukaan, liittäen siihen tarvittavan valokuvan. Ja ilmeisesti myös halvemmalla kuin 50€/viisumi, mitä Suomen suurlähetystö pyytää. Tästähän ei toki lähetystön sivuilla mitään näytettäisi mainittavan eli kokemuksia? Tosin veikkaa, että Katajanokalta nuo tulee tällä kertaa haettua matkan läheisyyden takia, mutta siis jatkoa ajatellen.

Myös vinkkejä Delhiin, Agraan ja Pohjois-Intiaan yleensä otetaan mielellään vastaan.
 

Ratta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka Thaimaassa olen viettänyt kuukausia en ole käynyt vielä Ko Lipe tai Ko Tarutaolla mutta jos sukeltelu kiinnostaa niin itärannikon saari Ko Tao on SE paikka. Rentoa chillausta ja sukeltajat kehuvat paikkaa ehkä Thaimaan parhaaksi. Tosin säätiedoituksia kannattaa katsella netissä, aallot voivat olla yllättävän isoja ja matka yhtä tuskaa (varsinkin katamaraanilla, Thaimaassa kun ajetaan, keli kuin keli.) Olen yhden helvetillisen matkan tehnyt sinne 5-6m allokossa, takaisin piti ottaa sitten isompi alus kuin katamaraani.
Myös kokeilemisen arvoinen on Railay beach, mahtavat karst-kalliot ympäröivät hienoja rantoja. Jos kalliokiipelyn kokeilu kiinnostaa niin sinne. Vaikka joka vuosi enemmän ja enemmän turistejaa tulee tuonne niin siltikin paikassa on vähän "Jamaicamainen" fiilis. Eli rento, ei kiire minnekään. Varsinkin Ton sai rannalla (joka tosin rantana ei ole hieno mutta fiilis on)

Ko Tao tulee olemaan ensimmäinen kohde, kunhan Bangkokista päästään liikkeelle. Kaveri käy jonkun sukelluksen jatkokurssin siellä ja vetää samalla muutamat sukellukset. Itse menen noille sukellusreissuille mukaan, jos snorklaaminen on mahdollista eikä hinta ole liian paha. Lantalla olisi päässyt mukaan reissuille snorklaamaan, mutta hinta oli aika suolainen.

Railay jäi itseltäni viime reissulla väliin ajan loputtua ikävästi kesken, mutta kaksi kaveriani kävi kokemassa muutaman päivän kiipeilyrupeaman. Mursin kesän alussa nilkkani juurikin kiipeilyn parissa, joten en tiedä uskaltaako vielä tammikuussa lähteä kalliolle hämähäkkiä leikkimään. Jos sattuu reitin varrelle, niin erittäin varteenotettava vaihtoehto.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Intian viisumeista kyselisin. Avautui, että viisumin voisi hankkia myös paikanpäältä lentokentältä, kunhan on täyttänyt lähetystön sivuilla olevan kaavakkeen, tulostanut sen ja ottanut mukaan, liittäen siihen tarvittavan valokuvan. Ja ilmeisesti myös halvemmalla kuin 50€/viisumi, mitä Suomen suurlähetystö pyytää. Tästähän ei toki lähetystön sivuilla mitään näytettäisi mainittavan eli kokemuksia? Tosin veikkaa, että Katajanokalta nuo tulee tällä kertaa haettua matkan läheisyyden takia, mutta siis jatkoa ajatellen.

Myös vinkkejä Delhiin, Agraan ja Pohjois-Intiaan yleensä otetaan mielellään vastaan.
En todellakaan suosittele ostamaan viisumia varsinkaan Delhin lentokentältä. Vuonna 2010 Finnair lensi vielä vanhaan, mutta alkeelliseen terminaaliin, jossa jokainen ylimääräinen vietetty minuutti oli perseestä. Intian rajaviranomaiset ovat erittäin tarkkoja kaikesta ja ehkä jopa hieman vainoharhaisia. Muutenkin Finnairin reittivuoron saapuminen Delhiin oli joskus 5:00 aamulla paikallista aikaa.

Delhi on kohteena aika eksoottinen. Varsinkin, jos ensimmäistä kertaa matkustaa, kulttuurishokki iskee suhteellisen varmasti. Kaupunki on aika massiivinen ja infrastruktuuri vielä pahasti vaiheessa. Saasteita ja kirjaimellisesti paskaa löytyy joka puolelta. Mutta ei se mitään! Olin Delhissä viikon verran ja viihdyin oikein mainiosti. Hyvää ruokaa siellä ainakin oli.

Olin Agrassa päiväreissulla ja kävin Taj Mahalissa. Ikimuistoinen paikka, vaikkakin aikamoisen turistihuorattu. Sisäänpääsy taisi maksaa ulkomaalaiselta joku 15e, kun taas paikallinen maksoi sisäänpääsystä joku 20 rupiaa. Agra ei muuten kaupunki ollut mikään erikoinen. Taj Mahalista johtuen siellä oli kuitenkin enemmän paikallisia onnenonkijoita kuin Delhissä.

Kysy vaan, jos tulee jotain mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Intian rajaviranomaiset ovat erittäin tarkkoja kaikesta ja ehkä jopa hieman vainoharhaisia.

Juurikin tämän takia otetaan, ainakin vielä tällä kertaa, viisumi jo lähtiessä Katajanokan lähetystön kautta.

Muutenkin Finnairin reittivuoron saapuminen Delhiin oli joskus 5:00 aamulla paikallista aikaa.

6.40 taitaa nykyisin saapua, mutta ymmärrän kyllä pointin.

Kysy vaan, jos tulee jotain mieleen.

Dillissä on nähty se yleisolemus ja nähtävyyksistä mm. India Gate, Red Fort, Lodhi Garden ja muut normi "turistirysät". Mikä olisi jotain spesiaalia? Toki yksi kokemus on kokea Intiassa ns. "western-style mall" eli olisiko suositella jotain täysin ylimenevää ostoskeskusta Delhissä? Myös tuo lievästi hämmentävä sisarkaupunki Dwarka Sector, johon metro vie, kiinnostaisi. Ehkä.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Dillissä on nähty se yleisolemus ja nähtävyyksistä mm. India Gate, Red Fort, Lodhi Garden ja muut normi "turistirysät". Mikä olisi jotain spesiaalia? Toki yksi kokemus on kokea Intiassa ns. "western-style mall" eli olisiko suositella jotain täysin ylim
enevää ostoskeskusta Delhissä? Myös tuo lievästi hämmentävä sisarkaupunki Dwarka Sector, johon metro vie, kiinnostaisi. Ehkä.
Haha, taitaa olla mahdottomuus löytää länsimaista hupia Delhistä, ellei Connaught Placea lasketa. Kiertelin metrolinjoja hypäten poissa missä milloinkin, mutta elämä tuntui muuttuvan kurjemmaksi, mitä kauemmas meni. Tyydyin ostosten suhteen itse lähinnä Chandhi Chowkiin, kun juuri mitään järkevää ostettavaa ei löytynyt muualta. Voi olla, että reilussa vuodessa on tosin noussut joku ostoskeskittymä jonkun metrolinjan varteen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Voi olla, että reilussa vuodessa on tosin noussut joku ostoskeskittymä jonkun metrolinjan varteen.

Siis kyllähän näitä Suomen sellot/jumbot/ideat/itikset toiseksi jättäviä lopun alun palatseja Delhissä on vaikka kuinka, lähinnä meinasin mikä olisi se absurdein. Samaan tapaan kuin täälläkin ovat toki ns. ydinkeskustan ulkopuolella. Onhan tuo kontrasti huikea, kun jengi katsellee mäkkäriin 15 min välein pestyistä ikkuinoista, kun alla asuu ihmisiä teltoissa ja peltihökkeleissä. Suosittelen jokaiselle silti tuota kokemusta, jotta jonkinlainen perspektiivi tähän maailman nykymenoon tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Laitetaas nyt tännekkin. Eli tarkoitus olisi lähteä Los Angelesiin katselemaan jääkiekkoa. Ja kun kyseessä on ensimmäinen Amerikan matka niin kaikki tieto on tervetullutta. Eniten kiinnostaa vinkit hotelleista, auton vuokrauksesta ja tärkeimmistä nähtävyyksistä. Sen tiedän, että passi ilmeisesti menee uusiksi ja toi ESTA homma on myös tiedossa. Kyseessä todennäköisesti melko ainutkertainen reissu, joten koitetaan nyt tätäkin kautta saada kaikki mahdollinen etukäteen irti.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kukaan käynyt Espanjan itärannikolla Torreviejassa? Pitäisi lähteä ottamaan kaupunki haltuun tuossa ensi viikolla ja jotakin tekemistä voisi kehitellä. Vinkkejä aktiviteeteistä?

Olen tosin siellä jo kerran käynyt, mutta se matka meni lähinnä sukulaisten terassilla istuessa sangria kädessä. Joten nyt ehkä hivenen jotain muutakin olisi mielessä. Mutta mitä siellä olis tarjolla?
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Lappi ei ole oikeasti vaihtoehto jos laskettelemaan lähtee. Kylmää ja pimeää ja hintataso rinteessä järjetön. Ainoat bonukset ovat minttukaakao ja lonkero.

Ja höpöhöpö. Millä tavalla Lapissa on niin kylmää ja pimeää maaliskuussa? Aurinko ei paista yhtä lämpimästi kuin Keski-Euroopassa, mutta noin muuten kelit on mitä parhaat. Ja Lapissa voi laskea myös ihan oikeasti ja täyspainoisesti.

Ja Lappi on oikeasti hyvä vaihtoehto, oli sitten aktiivilaskija, semiaktiivi tai satunnainen harrastaja. Esimerkiksi Ylläs, jossa on Suomen oloihin parhaat mahdollisuudet harrastaa monipuolista laskettelua, riittää taatusti harrastajalle kuin harrastajalle. Rinteiden keskipituus on kuitenkin yli kilometrissä, ja vertikaaleja riittää aloittelijan tasosta FIS-luokiteltuun. Myös offareita pääsee laskemaan, joko rinteiden vierustoja, tunturin takapuolelle vähän vaativampaan maastoon tai sitten voi lähteä valloittamaan lähituntureita, joiden takamaastossa riittää oikeasti hyvää laskettavaa (ja noustavaa ilman hissiä).

Opetan sivutyönä alppihiihtoa ja viime kaudella laskupäiviä tuli noin 90. Suomessa tuosta noin 70 (Ylläs, Tahko, Riihivuori) ja Alpeilla loput (Verbier, Ischgl). Minulle ainakin Ylläksen tasoinen paikka riittää ja hyvin. Totta kai Alpeilla maisemat hulppeammat, laskut pidempiä ja mahdollisuus offpiste-laskuun paremmat. Sanon silti, että Ylläksen tasoinen paikka riittää ihan kaikille, oli sitten miten superlaskija tahansa. Perusrinteet ovat aivan riittävän pitkiä ja vaihtelevia ja puuterilaskua on tarpeeksi haastavaa, Vilpertti voi käydä vaikka kokeilemassa Kesänkitunturin pohjoisseinän (reitti: Ylläksen päältä lasku alas Keskisen huipun kautta kohti Kellostapulia, Kellostapuli ylös[ei tarvitse skinejä] ja Kellostapulin "legendaarinen" Papinkuru offari alas Kesänkijärvelle, josta uuvuttava Pirunkurun nousu [vaatii skinit] ja Kesängin huippua myöten hiihtäen pohjoishuipulle, josta oikeasti todella pitkä ja hyvä offari kohti Hangaskurua. Loistava pätkä).

Laskun puolesta Alpit tarjoaa pidemmät rinteet ja helpommin saavutettavissa olevat offarit, mutta Ylläksen tasoinen paikka riittää oikeasti kaikille. Alpeilla maisemat on totta kai hulpeammat, after ski railakkaampaa ja aurinkokin paistaa lämpimmämmin. Lapissa on taas suomalaisen luonnon rauha ja kauneus, afteri löytyy ihan tarpeeksi ja aurinkoakin saa, jos ei tammikuussa pelipaikoille mene. Ja vielä kerran: sekä rinteet että off-pisteet riittää vallan mainosti aktiivillekin, saati sitten harrastajalle.

Jos Alpeille aikoo, niin Fordelin tapauksessa suosittelen: Cervinia, Engelberg, Vald´issere, Monte Rosa. Kaikki loistavia isohkoja keskuksissa, joissa muutakin tekemistä kuin laskeminen, mutta ei mitään after-skin mekkoja.

Ja mitä tulee tähän sukset mukaan vai ei keskusteluun, niin peruslaskijan housuissa ottaisin mukaan vain omat monot ja kypärän. Ne on tärkeitä olla istuvat. Muut voi ja kannattaa vuokrata paikan päältä. Sitten jos tarvitsee skinejä yms. niin totta kai omat vehkeet.

Edit: Jatketaan muulla aiheella: vinkkejä Hong Kongista ja Singaporesta otetaan mielellään vastaan. Lähtö kuukauden päästä. Hong Kongissa 6pv, Singaporessa 4pv ja sen jälkeen vielä Khao Lakissa 9pv. Singaporessa 4pv menee nopeasti, Khao Lakissa on tarkoitus levyttää ja sukeltaa. Hong Kong on se minne kaipaisin eniten vinkkejä. Aikaa on kohtalaisen hyvin, mutta ei silti viitsi tuhlata turhuuksiin: mitä kannattaa nähdä/missä kannattaa käydä/minne ei kannata mennä.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ja Lappi on oikeasti hyvä vaihtoehto, oli sitten aktiivilaskija, semiaktiivi tai satunnainen harrastaja. Esimerkiksi Ylläs
Ylläs on ainoa kohde mihin Suomessa lähden laskemaan jos itse pitää maksaa... Ehkä myös Pyhä. Rahalle vain saa parempaa vastinetta Alpeilla.

Tietysti, riippuu niin paljon siitä kenen kanssa lähtee. Olen tässä puuhaillut joidenkin vuosien ajan 6-10 hengen reissuja kaveriporukalla Alpeille ja Lappiin ja kustannustaso vs mitä rahalla saa on vaan vaikea asia Lapin kannalta. Kun Alpeilta saa 200-400 eurolla per naama viikoksi majoituksen aivan hissin ala-aseman vierestä näkemällä pientä googlemaps- ja sähköpostikirjeenvaihtovaivaa, on Lapissa vastaava majoitus aina automatkan päässä mäestä. Tai sitten puhutaan tammikuun puolen välin kuolleesta ajasta.

Ylläksellä (ja osin Levillä) huonona puolena on gondolin haavoittuvuus tunturin huipulla. Koska etenkin Ylläs on merkittyjen rinteiden laskijalle lähes täysin gondolin varassa, on harmituksen vaara erittäin suuri.

Yksi Alppien kyläehdotus lisäksi voisi olla legendaarisen St. Antonin vieressä sijaitsevat Lech ja Zürs jos noin kahdestaan on vaimon kanssa liikenteessä. Lech valittiin joitain vuosia sitten Euroopan kauneimmaksi kyläksi ja ei missään nimessä turhaan. Rinteetkin ovat vaihtelevia ja maisemat ovat totutusti mahtavia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Sen tiedän, että passi ilmeisesti menee uusiksi ja toi ESTA homma on myös tiedossa. Kyseessä todennäköisesti melko ainutkertainen reissu, joten koitetaan nyt tätäkin kautta saada kaikki mahdollinen etukäteen irti.

Los Angelesista kertomisen jätän jollekulle, joka on siellä käynyt, mutta tuosta ESTAsta ja maahantulosta muutama omiin kokemuksiin perustuva kommentti. Passi tosiaan uusiksi, jos on alle puoli vuotta enää voimassa. ESTA on pakollinen, mutta se ei takaa maahanpääsyä. Rajalla joudut todennäköisesti antamaan sormenjäljet, joko vain oikeasta tai sitten molemmista käsistä. Rajavartija voi kysellä vaikka mitä, ja sinut voidaan laittaa jonottamaan tunneiksi "secondary inspectioniin" joka sekin voi olla vaikka mitä maan ja taivaan väliltä. Voi olla, että joudut vain täyttämään vihreän pahvikortin, jossa kysytään samat kysymykset kuin ESTAssa. Nyrkkisääntö on, että vastaat vain esitettyihin kysymyksiin, et vitsaile, ja olet kohtelias muttet imelä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kukaan käynyt Espanjan itärannikolla Torreviejassa? Pitäisi lähteä ottamaan kaupunki haltuun tuossa ensi viikolla ja jotakin tekemistä voisi kehitellä. Vinkkejä aktiviteeteistä?

Olen tosin siellä jo kerran käynyt, mutta se matka meni lähinnä sukulaisten terassilla istuessa sangria kädessä. Joten nyt ehkä hivenen jotain muutakin olisi mielessä. Mutta mitä siellä olis tarjolla?
Nuorena siellä tuli käytyä, mutta eipä tullut oikein muuta kuin maattua rannalla. Alicantessa taitaa olla enemmän nähtävää ja sinne taitaa olla vain muutama kymmenen kilometriä matkaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mun mielestäni taas, jos lähtee kiertelemään Alppeja autolla, niin järjetöntä ajaa sukset mukana. Olen viime vuosina roudannut skimbareissulle vaan monot ja sukset on vuokrattu. Aina on saatu laadukkaat vermeet alle ihan kohtuuhinnalla.
Pitäisi varmaan kokeilla joskus. Jos liikkuu useammassa paikassa, niin olen jotenkin pitänyt luontevana että omat sukset seuraavat mukana. Ei tarvitse juosta vuokraamoissa, ja aina on tutut välineet alla. Rajoittunutta ehkä. Jotenkin olen vaan tottunut toimimaan tällä tavalla.

Vilpertin mainitsema automaattivaihteisto on kyllä suosituslistalla korkealla. Ruuhkat, taajamat ja mäkimaastot kulkevat mukavammin. Myös ilmastointi on asiaa silloinkin kun sitä ei käytetä viilentämiseen, se poistaa huurun laseista sähäkästi.

Lapin dissaaminen on minusta vähäsen tarpeetonta, ja näen asian pitkälti kuten Micco! laajasti kirjoitti. Mitään 20km laskuja yms. ei Lapissa ole, mutta en osaa nähdä tällaisia kohtuuttomina puutteina. Majoitus tahtoo olla Lapissa suolaisen hintaista sesonkiaikaan, mutta kaikki on tietysti suhteellista. Hiihtolomaviikko keskitasoisessa mökissä jossakin Himoksella on vielä paljon häijymmissä hinnoissa, jos majoitushinnat suhteuttaa rinnetarjontaan.
 

Fordél

Jäsen
Nonni, nyt on enää jäljellä lomavaihtoehdoista maaliskuussa reissu Lappiin ja Ylläkselle tai sitten vaihtoehtoisesti touko-kesäkuun vaihteessa Pariisiin ja Ranskan avoimia katsomaan:) Alpit on siis nyt unohdettu ja jompi kumpi noista reissuista pitäisi toteuttaa. Hinnaltaan ovat samat, mutta luonteeltaan reissut on niin erilaiset, että se on sama kun vertailisi niitä legendaarisia suklaata ja tiistaita keskenään. Täysin mahdoton tehtävä ja siltä se myös tuntuu.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edit: Jatketaan muulla aiheella: vinkkejä Hong Kongista ja Singaporesta otetaan mielellään vastaan. Lähtö kuukauden päästä. Hong Kongissa 6pv, Singaporessa 4pv ja sen jälkeen vielä Khao Lakissa 9pv. Singaporessa 4pv menee nopeasti, Khao Lakissa on tarkoitus levyttää ja sukeltaa. Hong Kong on se minne kaipaisin eniten vinkkejä. Aikaa on kohtalaisen hyvin, mutta ei silti viitsi tuhlata turhuuksiin: mitä kannattaa nähdä/missä kannattaa käydä/minne ei kannata mennä.

Singaporessa tosiaan menee nopeasti tuo 4 päivää. En tiedä paljonko olette jo paikkaan tutustuneet, mutta ainakin Sentosa islandia voin ehdottomasti yhdeksi päiväksi suositella. Sentosalla on Universal Studios Singapore, kulku saarelle on (riittävän ylhäällä liikkuvalla) Cable Carilla ja sentosalla on myös hiekkarantaa jos haluaa siihen hommaan ottaa varaslähdön jo ennen Thaikkulaa. Itse ainakin tykkäsin.

Singapore Flyerkin on ihan hieno kokemus, tosin pelkäksi maailmanpyöräreissuksi suht kallis.

Vaikkette olisi Majoitusta Marina Baysta ottaneetkaan kannattaa silti poiketa ko. hotellilla, kattoterassi on ihan käsittämätön. Sellainen kolmen pilvenpiirtäjän päälle tehty banaanin tai laivan mallinen hiekkaranta josta on näkymä yli singaporen. Huoneet on suht kalliita mutta turisteilu muistaakseni kohtuuedullista. Hotel in Singapore | Official Site Marina Bay Sands Singapore | Luxury Hotel Casino
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Löytyisiköhän keneltäkään infoa, mikä sivusto olisi paras jenkkien sisäisten lentojen hakuun? Keväälle olisi reissua suunnitteilla ja tarkoitus olisi varmaan lentää rannikolta toiselle jossain välissä.
 
K

kiwipilot

Löytyisiköhän keneltäkään infoa, mikä sivusto olisi paras jenkkien sisäisten lentojen hakuun? Keväälle olisi reissua suunnitteilla ja tarkoitus olisi varmaan lentää rannikolta toiselle jossain välissä.

Mä ostelin tämän syksyn jenkkilennot ihan vertaa.fi:n kautta: esim. NYC-Denver kustansi 90€ (Frontier), Phoenix - San Jose 70€ (US Airways) sekä Frisco - Seattle (Alaska Airlines) 60€. Lisäksi tietenkin 20-25 USD/ruumaan menevä laukku per lento. "Halpiksia" kuten Southwest ja JetBlue ei ainakaan vertaa.fi:n kautta löytynyt. JetBluen omilta sivuilta olen lentoja ostellut ja hyvin on homma toiminut.

Edit. En tiedä minnepäin olette menossa, mutta esim. Losin (LAX) ja Friscon (SFO) lähettyvillä on paljon hieman pienempiä kenttiä joihin lennettäessä hinnat voivat olla näitä megakenttiä halvemmat (Oakland, San Jose, Santa Ana, Burbank yms.).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Löytyisiköhän keneltäkään infoa, mikä sivusto olisi paras jenkkien sisäisten lentojen hakuun? Keväälle olisi reissua suunnitteilla ja tarkoitus olisi varmaan lentää rannikolta toiselle jossain välissä.

Skyscanner on mielestäni paras hakukone oikeastaan kaikkeen, lensi sitten mistä tahansa, minne tahansa. Tiettyjä Aasian lentoja voi saada muualta halvemmalla. Skyscanner hakee monipuolisesti monista eri hakukoneista. Kannattaa laittaa halutusta kaupungista/seudusta aina vaihtoehto "kaikki kentät", niin löytää muutkin kuin pääkentän.

Hakee laajemmin kuin mm. Vertaa.fi. Linkki yllättäen sinne skyscanneriin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös