Mainos

Matkakohteenne

  • 2 567 622
  • 14 922

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En muista, olenko jo täällä kysellyt, mutta alkaa kesän suunnitelmat selkiintyä, kun vaimon työkuviot Suomessa loksahtivat kohdilleen. Tarkoitus olisi jättää aavikko taakse kesäkuun puolivälissä pojan kanssa ja lentää Lontooseen, jonne perheen naisväki tulisi Suomesta. Ehkä yö tai pari siellä, ja sitten junalla pohjoiseen, jossa olisi Skotlantia tarkoitus kierrellä jonkin aikaa. Jacobite Steam Train on pojan tähtäimessä, ja sitten noita luoteisrannikon luontokohteita varmaan reitille osuisi. Invernesin kautta Edinburghiin ja sieltä Suomeen, jossa sitten tiiviisti loppuloma.

Pari kyssäriä Englannissa enemmän reissanneille, ennen kuin alan googlailla rajummin:
- Juna vai UK:n sisäinen lento Lontoo-Edinburgh
- Auto lienee se helpoin ylämaiden koluamiseen
- Riittääkö kymmenen päivää autolla, jos ajatellaan, että sekä Lontoossa että Edinburghissa oltaisiin se yö tai pari?
 

Eelie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, S.S Lazio
Sellaista mietin, että onko Philadelphiassa ja Washington D.C.:ssä nähtävää? Mietin, että jos olisi esimerkiksi 4 yötä Washingtonissa ja sen jälkeen 2 yötä Philadelphiassa lokakuussa. Ensin 1 yö New Yorkissa ja matkan lopuksi mahdollisesti vielä 2-3 yötä New Yorkissa. New Yorkissa olin jo 9 yötä vuonna 2014, että se on tutuhko paikka.

Junalla ajattelin liikkua New York-Washington-Philadelphia-New York väliä ja netistä saa niitä lippuja ostettua. Junia menee noin tunnin välein. Matka on vielä ihan suunnitteluasteella. Philadelphiassa kiinnostaa ainakin ne Rocky Balboan portaat ja Philly cheesesteak. Noin 3 tunnissa pitäisi päästä junalla New York City Pennstationilta Washington D.C.:hen.
Tähän ei ollutkaan kukaan vielä vastannut. Itse olen tuon tyylisen reissun tehnyt viime vuonna. Philadelphia on kyllä mielenkiintoinen paikka. Heti ensimmäisen majoituksen hississä paikallinen ihmetteli, että miten ollaan tänne edes eksytty. Osa syynä oli tietenkin lätkä. Heti kun metroasemalle pääsi, niin haisi lievästi sanottuna erittäin paha kusi. Oli kyllä sellainen mesta, missä näky hyvin köyhyys. Joka tapauksessa jäi kyllä positiivisesti mieleen kaupunki koko reissun aikana. Nuo samat nähtävyydet käytiin, ja sen lisäksi The Liberty Bell Center ja yksi hieno yliopistoalue. Sekin oli ihan kokemisen arvoinen. Ylipäätänsä kaupungissa hengailu oli siellä parasta. Tultiin New Yorkista tänne kansa junalla, ja mitä aiemmin sen varasi niin sitä halvempaa. Junat oli kyllä siistejä ja penkkirivit jotenkin "isoja". Philadelphia on kyllä muutama alue, jonne ei vaan tullut mentyä. Yleensä itsellä on tarkoituksena kokea myös noita huonoja alueita, mutta tuolla jäi jostain syystä väliin. Youtubesta oli tullut katsottua liikaa videoita. Philadelphia oli muutenkin majoitusten osalta paljon halvempi kuin New York.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juna vai UK:n sisäinen lento Lontoo-Edinburgh
En voi näin kokemusasiantuntijana suositella junamatkailua UK:ssa kellekään. Ilman paikkalippua aivan lottoa, pakaaseja ei saa minnekään. Yllättäviä junanvaihtoja ja edelliset potenssiin kaksi. The horror...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pari kyssäriä Englannissa enemmän reissanneille, ennen kuin alan googlailla rajummin:
- Juna vai UK:n sisäinen lento Lontoo-Edinburgh
- Auto lienee se helpoin ylämaiden koluamiseen
- Riittääkö kymmenen päivää autolla, jos ajatellaan, että sekä Lontoossa että Edinburghissa oltaisiin se yö tai pari?
Sisäiset lennot halpiksilla ovat halpoja, mutta päälle tulee sitten kaikki ylimääräiset kulut matkakamoista jne. eikä lentokenttä todennäköisesti ole Heathrow vaan se voi olla Stainsted tai Luton. Junaliput voivat olla halpoja, mutta vankasti suosittelen junalla sen tason lippuja, että paikkalippu on. Ei ollut kivaa seistä Birminghamista Lontooseen. Itse lentäisin tuon välin.

Auto on aika must ja 10 päivää saa hyvin kulumaan rannikolla ja saarilla. Edinburghissa majoitus on tosi kallista kesäisin ja sulla alkaa olla kohta kiire löytää kohtuuhintaista.

Skotlannissa alkaa muuten midge season kesäkuussa ja ylämaan mäkäräiset ovat kauheita. Niiden määrät toki vaihtelevat vuosittain. BBC:llä on midge forecast -sivusto. Be warned.

Edit: se olikin tämä: The Scottish Midge Forecast
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän ei ollutkaan kukaan vielä vastannut. Itse olen tuon tyylisen reissun tehnyt viime vuonna. Philadelphia on kyllä mielenkiintoinen paikka. Heti ensimmäisen majoituksen hississä paikallinen ihmetteli, että miten ollaan tänne edes eksytty. Osa syynä oli tietenkin lätkä. Heti kun metroasemalle pääsi, niin haisi lievästi sanottuna erittäin paha kusi. Oli kyllä sellainen mesta, missä näky hyvin köyhyys. Joka tapauksessa jäi kyllä positiivisesti mieleen kaupunki koko reissun aikana. Nuo samat nähtävyydet käytiin, ja sen lisäksi The Liberty Bell Center ja yksi hieno yliopistoalue. Sekin oli ihan kokemisen arvoinen. Ylipäätänsä kaupungissa hengailu oli siellä parasta. Tultiin New Yorkista tänne kansa junalla, ja mitä aiemmin sen varasi niin sitä halvempaa. Junat oli kyllä siistejä ja penkkirivit jotenkin "isoja". Philadelphia on kyllä muutama alue, jonne ei vaan tullut mentyä. Yleensä itsellä on tarkoituksena kokea myös noita huonoja alueita, mutta tuolla jäi jostain syystä väliin. Youtubesta oli tullut katsottua liikaa videoita. Philadelphia oli muutenkin majoitusten osalta paljon halvempi kuin New York.
Paljon kiitoksia tästä viestistä. Sen olen kuullut, että Philadelphian Kensingtonissa ei kannata käydä. Jääkiekko-ottelut kiinnostavat kyllä Washingtonissa, Philadelphiassa, New Yorkissa ja New Jerseyn puolella. 2014 näin New York Rangersin ja New Jersey Devilsin kotipelit, mutta katsotaan, että osuisiko mahdolliselle lokakuun reissulle pelejä. Ja kiva kuulla, että joku muukin suomalainen on junaillut New Yorkin ja Philadelphian väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Skotlannissa alkaa muuten midge season kesäkuussa ja ylämaan mäkäräiset ovat kauheita. Niiden määrät toki vaihtelevat vuosittain. BBC:llä on midge forecast -sivusto. Be warned.

Edit: se olikin tämä: The Scottish Midge Forecast
Kiitokset erityisesti tästä, en erityisemmin välitä minkään sortin önniäisistä, ja niihin saa tuttavuutta Suomessakin, joten tämä on hyvä tietää. Ainoa sauma tuonne valitettavasti on juuri tuo kesäkuun loppu, mutta täytyy nyt keskustella muun perheen kanssa vielä.

Voisi tietysti lentää suoraan Edinburghiin, kun tuossa välimaastossa ei lopulta ainakaan tämän matkan kannalta mitään erityistä kohdetta ole. Liput ovat jonkin verran kalliimmat mitä junalla tai halpalennolla Lontoosta, mutta olisipa saman tien pelipaikoilla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitokset erityisesti tästä, en erityisemmin välitä minkään sortin önniäisistä, ja niihin saa tuttavuutta Suomessakin, joten tämä on hyvä tietää. Ainoa sauma tuonne valitettavasti on juuri tuo kesäkuun loppu, mutta täytyy nyt keskustella muun perheen kanssa vielä.

Voisi tietysti lentää suoraan Edinburghiin, kun tuossa välimaastossa ei lopulta ainakaan tämän matkan kannalta mitään erityistä kohdetta ole. Liput ovat jonkin verran kalliimmat mitä junalla tai halpalennolla Lontoosta, mutta olisipa saman tien pelipaikoilla.
Junalippuja saa halvalla, mutta usko pois junat ovat täysiä ja paikkaliput maksavat. Ilman niitä voi oikeasti joutua ahtaalle. Toki junamatkustaminen on kivaa.

Mäkäräisongelma on hyvä tiedostaa Ylämaalla, mutta aika hyvin niiltä suojautuu vaatteilla ja karkotteilla. Me oltiin patikoimassa Assyntin alueella Ullapoolin lähellä heinäkuussa ja viikon aikana vain yhtenä päivänä niistä oli oikeasti kiusaa Mutta jos sataa paljon eikä tuule, niin ovat oikea riesa. Purevat ikävämmin kuin Lapin mäkäräiset. En kuitenkaan jättäisi Ylämaata näkemättä niiden vuoksi. Se on aivan mahtava paikka, yksi ihanimmista jossa olen ollut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En voi näin kokemusasiantuntijana suositella junamatkailua UK:ssa kellekään. Ilman paikkalippua aivan lottoa, pakaaseja ei saa minnekään. Yllättäviä junanvaihtoja ja edelliset potenssiin kaksi. The horror...
Tästä muistuikin kun Lontoon reissun lähtöpäivänä aamun Gatwick Express peruttiin hetkeä ennen lähtöä kun ei kuulemma ollut riittävästi henkilökuntaa ajaa sitä. Sitten mentiinkin kentälle jollakin superhitaalla junalla joka pysähtyi varmaan joka ikiselle pysäkille joka siitä Lontoon ja Gatwickin väliltä löytyi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sellaista mietin, että onko Philadelphiassa ja Washington D.C.:ssä nähtävää?
Washington D.C.:ssä on nähtävää vaikka kuinka. Koko tuo National Mall:in alue monine museoineen (oma suosikkinin on Air&Space). Valkoisen Talon kierrosta en ole käynyt, ja sinne varmaan vaaditaan aikaiset varaukset. Samoin kongressin katsastamiseen. Vähän matkan päässä on sitten esim. Mount Vernon, itse George Washingtonin talo. D.C.:n vieressä on Virginian Alexandria, jossa on sellainen kodikas pikkukaupungin tunnelma lukemattomine ravintoloineen. Potomac-joen varsi on aika viehättävää seutua. Georgetownista löytyy nuorempaa porukkaa ja kaikenlaisia etnisiä ja muita ravintoloita. Rock Creek on mielenkiintoinen ja ainakin kesällä kaunis alue, jonka eläintarhaa voi myös suositella. Verrattuna johonkin Philadelphiaan ja Baltimoreen, D.C. on ihan toista maata.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoiskaarre
En voi näin kokemusasiantuntijana suositella junamatkailua UK:ssa kellekään. Ilman paikkalippua aivan lottoa, pakaaseja ei saa minnekään. Yllättäviä junanvaihtoja ja edelliset potenssiin kaksi. The horror...
Hieman tähän aiheeseen liittyen: Maaliskuun loppupuolella olen lähdössä katsomaan Huuhkajien matsia Walesiin. Lennän Lontooseen (Heathrow) ja tuolta olisi sitten tarkoitus jatkaa jollain vehkeellä Cardifiin. Mikähän olisi suositeltava liikkumismuoto tuolle Lontoo-Cardiff välille? Junaa olin ajatellut, mutta näitä viestejä lukiessa miettii väkisinkin myös muita vaihtoehtoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Junaliput voivat olla halpoja, mutta vankasti suosittelen junalla sen tason lippuja, että paikkalippu on. Ei ollut kivaa seistä Birminghamista Lontooseen. Itse lentäisin tuon välin.

Tämä on hyvää tietoa itsellenikin. En nyt tänä vuonna ole aikeissa vielä tätä toteuttaa, mutta haaveissa on ollut Britannian kiertely junalla, kun tuonne myydään erilaisia junapasseja. Joku sellainen puolentoista viikon reissu, jossa katsastaisi 3-4 paikkaa (ja ehkä niiden lähiympäristöä) on ollut visiona. Noilla kun on erilaisia alueellisia tai koko maan kattavia junapasseja olemassa.

Mutta tällainen kuvaus vähän vie pohjaa tältä suunnitelmalta. Ehkä se ei sittenkään ole kaiken tuon arvoista. Näyttää noilla olevan bussipassejakin esim. National Expressin bussiverkostolle. Oliisko se sitten yhtään sen parempi ratkaisu? Täytyy joskus perehtyä.

Autolla en tuolla liikkuisi, vaikka se helpoin tapa varmasti onkin. Ajan Suomessakin todella vähän, ja jotenkin vasemmanpuoleinen liikenne ja Englannin ruuhkat eivät vain houkuta.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Calgaryyn vie tie (työmatka) tuossa maaliskuun puolivälissä. Mitäs muuta kuin änärimatsi kannattaa tsekata? 3 ns. vapaapäivää ehtii siellä viettämään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Hieman tähän aiheeseen liittyen: Maaliskuun loppupuolella olen lähdössä katsomaan Huuhkajien matsia Walesiin. Lennän Lontooseen (Heathrow) ja tuolta olisi sitten tarkoitus jatkaa jollain vehkeellä Cardifiin. Mikähän olisi suositeltava liikkumismuoto tuolle Lontoo-Cardiff välille? Junaa olin ajatellut, mutta näitä viestejä lukiessa miettii väkisinkin myös muita vaihtoehtoja.
Kyllä tuon välin varmaan uskaltaa junalla mennä; junia näyttää lähtevän Lontoosta n 30 min välein. TRAVEL TO CARDIFF Osta paikkalippu, jos mahdollista niin et ainakaan seiso junassa, jos se tulee täyteen. Jos sulla on paljon kamaa, niin suosittelen ryysimään vaunuun. Mun kokemukseni on , että isoille laukuille on junissa varattu tosi vähän tilaa.

Yleisesti kannattaa muistaa, että Briteissä ei ole mitään VR:ää vastaavaa vaan siellä on useita toimijoita Englannissa / Skotlannissa / Walesissa. Varmaan yksi meidän tekemistämme junamatkoista on sujunut ongelmitta, tai itse asiassa kaksi. Tätä toista uhkasi lakko mutta huomattiin, että kyseinen raideyhtiö ei ollutkaan lakossa vaan se toinen.

@sampio lle vielä. Lontoosta pääsee yöjunalla Edinburghiin. Esim. Caledonian Sleeper Train | Buy tickets online | Train travel across the UK
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Sellaista mietin, että onko Philadelphiassa ja Washington D.C.:ssä nähtävää? Mietin, että jos olisi esimerkiksi 4 yötä Washingtonissa ja sen jälkeen 2 yötä Philadelphiassa lokakuussa. Ensin 1 yö New Yorkissa ja matkan lopuksi mahdollisesti vielä 2-3 yötä New Yorkissa. New Yorkissa olin jo 9 yötä vuonna 2014, että se on tutuhko paikka.

Junalla ajattelin liikkua New York-Washington-Philadelphia-New York väliä ja netistä saa niitä lippuja ostettua. Junia menee noin tunnin välein. Matka on vielä ihan suunnitteluasteella. Philadelphiassa kiinnostaa ainakin ne Rocky Balboan portaat ja Philly cheesesteak. Noin 3 tunnissa pitäisi päästä junalla New York City Pennstationilta Washington D.C.:hen.
Alexandria, lähellä DC:tä. Älyttömän hieno vanha kaupunki. Olimme siellä muutama vuosi sitten kesäaikaan ja siellä oli hyvä meininki, mukavia baareja ja hyvää uokaa. Helppo mennä DC:stä käymään.

Old Town Alexandria Guide | Things to Do & Restaurants
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hieman tähän aiheeseen liittyen: Maaliskuun loppupuolella olen lähdössä katsomaan Huuhkajien matsia Walesiin. Lennän Lontooseen (Heathrow) ja tuolta olisi sitten tarkoitus jatkaa jollain vehkeellä Cardifiin. Mikähän olisi suositeltava liikkumismuoto tuolle Lontoo-Cardiff välille? Junaa olin ajatellut, mutta näitä viestejä lukiessa miettii väkisinkin myös muita vaihtoehtoja.

Bussi halvin, juna mukavin. Ostin itse liput jo kun tulivat myyntiin, eli 3 kk ennen. Tuolloin olivat maltillisen hintaiset Paddingtonin kautta.
 

Montana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset.
Calgaryyn vie tie (työmatka) tuossa maaliskuun puolivälissä. Mitäs muuta kuin änärimatsi kannattaa tsekata? 3 ns. vapaapäivää ehtii siellä viettämään.

Pari kertaa käynyt, kerran 20 vuotta sitten talvella NHL pelissä ja sitten uudestaan perheen kanssa muutama vuosi sitten kesällä.

Olumpiamäet käytiin katsomassa, ne oli vierailun arvoiset kyllä kun muistaa historian.

Se torni siellä keskustassa oli ihan ok, näkee kaupungin alueen ihan hienosti mutta ei mikään must visit.

Eläintarha oli kyllä oikeasti hieno, mutta ei välttämättä työmatkalaiselle niin uppoa kuin lapsiperheelle.

Baariskene ja yöelämä oli 20 vuotta sitten oikein vauhdikasta, en osaa suositella siihen kyllä nyt mitään.

Banff on ihan mahtava jos on kirkas sää. Toki maaliskuussa siellä on ihan talvi ja autoon tarvitaan "snow tires" joita tuskin on ilman erillistä varausta vuokraamosta. Pelkillä "all season tires" en lähtisi Banffiin maaliskuussa. Banff vaatii kyllä päiväreissun, on sen verta kaupungin ulkopuolella mutta visiitin arvoinen.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Maaliskuussa olisi muutaman päivän Baijerin kierros, joka sisältää pääasiassa lätkää ja futista, mutta muutaman tärpin saa kertoa Ingolstadtiin, Regensburgiin ja Nürnbergiin. Kaikissa ollaan n. 8 h matsien lisäksi, joten aikataulusyistä museot jää väliin, mutta etenkin ruoka-, juoma- ja must see-skene kiinnostelee.

Myös Makarskan rivieralle saa juttuja vinkkailla Kroatian kutsuessa toukokuussa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Keväällä olisi edessä muutaman päivän reissu Uzbekistaniin Bukharaan. Tashkentin suljin pois heti, ja valinnan tein Buharan ja Samarkandin väliltä. Ei siinä, sillä olisi Tashkent varmasti ollut mielenkiintoinen sekin, mutta jälkimmäisissä silkkitie kaupungeissa on enemmän uniikkia nähtävää. Toki junamatka Buharasta Samarkandiin ottaisi vain pari tuntia, joten ei täysin mahdotonta ole etteikö sielläkin käväisisi. Eiköhän tästäkin ihan kivan reissun saa aikaan.

Alunperin tutkin mahdollisuutta käväistä Turkmenistanissa Ashgabatissa, mutta viisumin hankkiminen tuonne on sen verran vaivalloista, että saanee jäädä tulevaisuuden tavoitteeksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko täällä Porton kävijöitä? Vaimon kanssa tykästytty kovasti Portugaliin ja tuo Porto ollut käytävien kaupunkien listalla, mutta mikä olisi paras vuodenaika käydä tuolla? Vaimo ei oikein tykkää kuumista +25 keleistä mutta olisi kiva myös jos ei olisi kovin sateista (käsittääkseni on aika sateinen kaupunki) ja että olisi myös luonto parhaimmillaan.

Mitä suositeltavia paikkoja Porton ympäristössä tai Lissabon-Porto -välillä jos suunnitelma olisi sellainen, että vuokraisi Lissabonin kentältä auton viikoksi, ajaisi Portoon ja sitten mahdollisesti viikon aikana ajelisi siinä ympäristössä eri paikoissa. Paluulento sitten myös Lissabonista. Näytti siltä, että Portoon ei ole suoria lentoja ollenkaan joten mieluummin suoralla lennolla Lissaboniin ja sieltä sitten autolla Portoon.
 
Lainaan omaa vanhaa viestiä.
Keväällä on vähemmän sateista ja maaliskuusta toukokuuhun sopivat kelit. Uimakelit vasta kesällä ja syksyllä.

Tässä vähän yleisohjetta.

Ruoka ja juoma:

-Bacalhau eli pohjois-Atlantin turska on "loogisesti" kansallisruoka. Snackinä erinomainen pikkupasteijoiden täytteenä. Myös kasvis-, liha ja merenelävätäytteiset pikkupasteijat ovat maistuvia.
-Vaikka merimahdista onkin kyse, löytyy Portugalista maistuvia liharuokia kuten naudanlihapihvi kahden sämpylänpuolikkaan välissä. Ei siis jauhelihaa vaan nuijittu pihvi.
-Kaikkien makuun ei ole, mutta itse pidän paikallisista Vinho verde viineistä. Portviinit ovat sitten ona lukunsa. Portviinituvat löytyvät Porton naapurista.

Lissabon:
-Parhaat paikalliset ravintolat löytyvät kun menee hieman keskustasta sivuun esim. Castelo de S. Jorgen etelä- ja länsipuolelta ja päiväsaikaan esim. Bairro Altossa
-Kahvittelun yhteydessä ehdottomasti pastei de Nata eli vaniljaleivos tai kolme-viisi kpl.
-Pienistä paikallisista pystybaareista ginjinha, eli napsu kirsikkaviinaa. Noin 18% alkoholia ja pikkumukin hinta eurosta ylöspäin. Kirsikoilla vai ilman? kirsikoiden siemenet syljetään.
-Time out market kauppahallista löytyy monelaista syötävää. Iso kauppahalli niille jotka eivät ole Tampereelta
-Bairro alton mäki. Mäen päältä huikeat näkymät etelään. Yöelämästään tunnettu alue. Päivällä paras tapa nousta sinne on perinteinen ratikka reitillä Gloria S.Pedro Alcantara
-Praca do Comercio aukio keskustan eteläpuolella rannassa. Tuolla aukiolla ymmärtää minkälainen maailmanmahti Portugali on joskus ollut.
-Päivän reissuja esim. Cascaisiin tai Sintraan. Junamatkat on halpoja.
-Estorilia suosittelen välttämään. Miljonäärien leikkikenttä ja hinnat sen mukaiset.
-Castelo de S. Jorge linnoitus on hieno ja sen ääreltä vaikuttavat näkymät joka suuntaan. Myös kiemurteleva matka ylös on kokemus.
-Belemin torni rannassa länsipuolella. Löydätkö maailman kartan tornin liepeiltä maassa olevasta laatoituksesta?

Coimbra:
Entinen pääkaupunki ja nykyinen opiskelijakaupunki karkeasti Porton ja Lissabonin puolivälissä. Upeaa arkkitehtuuria. Hotellitarjonta tässä noin Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on vaatimatonta.
Täällä kävi Hammerille pikku moka. Tilasin mielestäni sujuvalla portugalilla iiiison tuopin paikallista olutta. Kyyppari näytti kummastuneena jotain saakelin sormustinta. Lopulta tajusi että isoin maljakko on Hammerin tuoppikoko. Hammer vähän yllättyi kun tuoppi olikin piripintaan Vinho Verdea. Alas meni kylänmiesten supistessa ja virnuillessa.

Porto:
-Portugalin Tampere. Rauhallisempi syke. Ystävällisemmät ihmiset, edullisemmat hinnat.
-Korkeuserot vielä suurempia keskustassa kuin Lissabonissa. Jos vetää vähän suuremmat kännit, suosittelen kiipeämään baariin ylämäkeen. Illalla on aika työlästä kivuta jyrkkää mäkeä tuhannen päissään takaisin hotellille nimimerkillä kerran kokeiltu, never again.
-Joki paljon jylhempi ja komeampi kuin Lissabonissa. Jokiristeilyt viinialueille ja ylipäätään pienetkin jokiristeilyt on upeita.
-Francesinha. Äärimmäinen krapularuoka ja Porton paikallinen erikoisuus. Vie nälän päiväksi-kolmeksi
-Portviinituvat joen etelärannalla Vila nova de Gaian puolella. Porton keskusta on joen rannalla, mutta vastarannalla on toinen lähes saman kokoinen kaupunki. Yhteensä noin Helsingin luokkaa.
-Vähemmän huumekauppiaita ja taskuvarkaita kuin Lissabonissa mutta yleinen tarkkaavaisuus suotavaa.
-Air-BnB:sta löytyy upeita ja edullisia majoitusvaihtoehtoja. Itse valitsen tuolla aina majoituksen joko parvekkeella tai terassilla.
-Arkkitehtuuri vanhempaa kuin Lissabonissa, jonka maanjäristys tuhosi 1755.
-Ilma aina pari astetta viileämpää kuin Lissabonissa.
-Atlantin rannalla aivan mahtavat aallot.
-Pont de Luis sillan alaosassa kulkevat autot ja jalankulkijat. Yläosassa kulkee metro. Silta on mielestäni kauniimpi teos muuan Gustaf Eiffeliltä kuin se rautamötti Pariisissa.
-Parhaat valokuvat Porton vanhasta kaupungista saa joko kukkulan laelta, vastarannalta tai joelta.

Summa summarum: Aloitin Portugalin matkailun Lissabonista. Nykyään valitse Porton ympäristön aina ensisijaiseksi kohteeksi.

Ping @Dino
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onko kukaan käynyt Tallinnassa tuollaisessa Proto keksintötehtaassa? Näyttää ainakin kivalta ja luulisin että nuo 15v ja 12v viihtyisivät siellä myös.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse olen jonkin verran aurinkorannikolla käynyt. Torremolinos jäänyt tosi taka alalle. Krokotiilipuisto kyllä oikein mukava Benalmadenassa ollut majoitus jokusen kerran, kun ensimmäisiä kertoja tuolla käytiin. Lintupuisto ja satama, siinäpä se pitkälti. Mikäli rauhaa kaipaa, niin ihan ok valinta. Fuengirola on kyllä miun suositus, mikäli aurinkorannikolle menee. Löytyy kyllä lähes kaikkea mitä lomalta voi toivoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös