Mainos

Matkakohteenne

  • 2 570 017
  • 14 917
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Lokakuussa olisi tarkoitus matkustaa Huuhkajien perässä Sloveniaan ja sen idylliseen pääkaupunkiin Ljubljanaan. Onko paikka jatkoaikalaisille tuttu? Neljä päivää (To-Ma) tuolla olisi tarkoitus viettää, joten aikaa on ihan reilusti. Vinkkejä otetaan ilomielin vastaan niin nähtävyyksistä, aktiiviteeteista, ravintoloista ja kaikesta mahdollisesta. Lisäksi kaupungin hintataso kiinnostaa.
Tänne tulee myös itse lähdettyä, hieman pidemmän balkanilaisen kaavan kautta vain, joten vinkkejä otan vastaan myös Belgradiin sekä Zagrebiin. Sloveniassa tarkoitus heittää päiväretket Bled-järvelle sekä Piranin kaupunkini ja tällä Piran-reissulla käväistä myös jommassa kummassa näistä kahdesta suositusta luolasta.

Millaisia vuokra-autokokemuksia porukalla on Sloveniasta tai Alamo-firmasta, jos on? Alamo tuntuu tarjoavan huokeampaan hintaan kuin esimerkiksi Europcar tai Sixt, tosin liekö tuolla firmalla suurempaa väliä, varmaan jokaiseen autonvuokrauslafkaan liittyy omat samat ongelmansa.

Riiassa tuli käytyä vuosi sitten ja jotain paikkoja jäi mieleen, mitä vois jakaa. Mutta jos reissu jo tehty, niin pahoittelut, että vasta näin viiveellä tulee vastattua.
Edellisellä reissulla oli välilasku Riikassa ja hämmästelin, kun tuonne ei lopulta lentänyt kuin vajaan tunnin. Ei ole koskaan tullut Riikassa tai Vilnassa, eikä oikeastaan Tallinnassakaan paljoa juuri satamaa pidemmällä käydä. Tuli kuitenkin mieleen, että voisi Riikaan heittää tässä talven aikana jonkun pidennetyn viikonloppureissun ja Vilnaan (sekä Kaunasiin) joskus myöhemmin hieman paremmalla ajalla.

Mutta myös itse mieluusti kuuntelisin vinkkejä noin parin päivän Riika-visiittiin vastaisuuden varalle. Kaiketi tuossa ajassa kaupungista ehtii mainiosti nähdä kaiken tarpeellisen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DR_J

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oho, no jopas. Nyt voidaan puhua jo tämän kohteen, tai oikeastaan näiden kohteiden veteraanista.

Lähinnä näitä ihan perinteisiä. Mitä kannattaa tehdä, mitä kannattaa nähdä, mitä välttää ja jotain kohteille ominaisia erityispiirteitä, joita olisi hyvä tiedostaa. Ja suurkiitokset jo etukäteen!
Tuolla olette luultavasti jossain all inclusive hotellissa ja Cancunin ranta-aluetta lukuun ottamatta, ne ovat aika eristyksissä, tarkoittaen että mihinkään ei lähdetä kävellen. Eikä kannatakkaan. Taksi kannattaa tilata hotellista, kirjaavat yleensä rekkarin ja kuskin tiedot ylös samalla. Tai sitten yksityinen kuljetus joltain hotellin suosittelemalta kuljetusfirmalta. Riippuen ihan minkä ikäisiä olette ja onko vain pariskunta vai lapset myös mukana. Yksi missä olen vaimon kanssa käynyt kaksi kertaa on Xcaret.
Tuolla riittää koko päiväksi käveltävää ja nähtävää, perhos reservaatti, linnuille samanlainen, kasvattavat myös papukaijoja ja vapauttavat niitä luontoon ja niitä saattaa lentää satapäinen parvi ihan lähellä. Akvaario, upeita suuria kilpikonnia ulkona joita sitten vapautetaan myös luontoon jne. Illalla on sitten vielä isolla areenalla iltaohjelma jossa käydään musiikin säestämänä lähes koko Meksikon historia läpi, hieno show ja kannattaa varata aikaa siihenkin.

La Isla ostoskeskus on Cancunin hotellialueella siellä on aika hieno merivesi akvaario.

Coco bongo on myös suosittu, jos haluaa juhlia. Hotellista yleensä saa sinnekin liput.

Päiväretkiä mm Isla Muheres tai sitten Isla Contoy joka on luonnonsuojelusaari hieno pieni laguuni jossa pääsee uimaan (hyttyskarkoitetta mukaan koska jos kävelee saaren läpi näkötorniin niin niitä on siellä.)




Vaikka emme koskaan ole törmänneet ongelmiin Meksikossa, on kartellien toiminta kuitenkin aktivoitunut alueella. Yleensä laitamilla mutta viime vuosina on ollut pari tapausta joissa sivulliset saaneet osansa ristitulesta, Yksi Play del Carmenissa jossain baarissa ja toinen taisi olla Hotel Tulumissa.
Tulumin rauniot ovat kuitenkin vierailun arvoiset ja upeat. Tuolla on jotenkin paahteinen ilma usein, joten reippaasti juomaa mukaan ja vaikka "talvi" onkin niin kuuma voi tulla.

Myös Cozumelin saari on hieno päiväretki kohde.

Chichen Itza on toki vaikuttava mutta raskas päivä ja aivan tukossa turisteja. Jos tuonne menee niin mielellään sellainen retki joka on mahd. aikaisin aamulla siellä, niin vähän vähemmän turisteja.

Jos tykkää snorklata tai haluaa kokeilla niin tuolla on upeat mahdollisuudet. Cenotet, joita tuollakin on, tarjoaa upeat puitteet. Lisäksi koko matkan rannikkoa pitkin, hyvin lähellä rantaa, kulkee maailman toiseksi pisin koralliriutta jonne tehdään myös veneretkiä.

Mitäs muuta? Ruoka on pääsääntöisesti hyvää tai todella hyvää ja vain yhden kerran ollut mahatauti. Normi käsihygienia ja pullovettä myös hammasten pesuun (vesijohtovedelläkin olen harjannut joskus mutta ei suositella.)
Jenkkituristien syystä myös all inclusive hotelleissa elää tippikulttuuri. Jos haluaa vähän tippiä antaa (ja se yleensä näkyy vielä vähän parempana tai nopeampana palveluna usein) niin Pesot ovat jees ja niitä saa yleensä vaihtaa hotellin aulasta tai sitten ihan nostaa automaatista - lentokentällä Cancunissa huonot kurssit.
Aamiaisella jättänyt 20-40 pesoa = 1 - 2 euro. Illallisella 20-40 pesoa jne. Baarimikolle 20 pesoa, illalla hotellin ala carte ravintolassa 40. Pikkusummia. Mutta kuten sanottu, palvelu on hyvää ilmankin, mutta oikeasti tekevät pitkää päivää matalalla palkalla ja olen tosiaan tipannut, säännöllisen epäsäännöllisesti.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Allekirjoittanut saapui tänä aamuna Azerbaidzhanin Bakuun ja nyt kun ensimmäinen päivä alkaa olla takana niin fiilikset ovat positiivisesti yllättyneet.
Heti ensimmäisenä tuli hankittua paikallinen prepaid kentältä, koska reissupaketteja ei ainakaan Telia tänne tarjoa ja roaming hinnat ovat suorastaan epäeettisen korkeat 12,40€/mts.
Maahantuloprosessiin jonottaminen kesti ehkä maksimissaan kaksi minuuttia, joten erittäin nopeaa toimintaa. Eivät edes tenttailleet tai tutkineet tavaroita, joista ennen matkaa itseäni varoiteltiin.

Taksimatka hotellille oli erittäin mielenkiintoinen ja maisemat olivat sekoitus jäänteitä Neuvostoliitosta pienellä lähi-itä twistillä. Vanhoja ladoja ja romu busseja näkyi liikenteessä ilahduttavan paljon. Taksikuski veteli rööki suussa ohituksia vasemmalta ja oikealta sen kummempia liikennesäännöistä välittämättä, mutta nopeasti ja ehjänä kuitenkin selvittiin perille.

Kontrasti oli kuitenkin valtava keskustaan tullessa kun hienot öljymassirakennukset alkoivat saavuttaa näköpiiriä. Myös osia F1 radasta kuten varikot ja muuta sälää näkyy edelleen vaikka kisasta on jo muutama kuukausi. Mitäpä niitä toisaalta purkamaankaan.

Hintataso on naurettavan halpa ja euron tuoppeja ja 4-5€ ravintoannoksia löytyy ympäri kaupunkia.
Englantia porukka osaa yllättävän hyvin. Ei siis mitenkään laajaa sanavarastoa, mutta sen verran että asiointi hoituu.
Kulkukissoja on hemmetisti.

Huomenna olisi sitten vuorossa tutustuminen vanhaan kaupunkiin.
 
Viimeksi muokattu:

eddy28

Jäsen
Suosikkijoukkue
IPK, KalPa
Mutta myös itse mieluusti kuuntelisin vinkkejä noin parin päivän Riika-visiittiin vastaisuuden varalle. Kaiketi tuossa ajassa kaupungista ehtii mainiosti nähdä kaiken tarpeellisen.
Joo, tosiaan reilu vuosi sitten reissattiin vaimon kanssa autolla Viroa ympäri ja tuli siinä samalla tehtyä parin päivän reissu Latvian puolella. Aika vähän tuli paneuduttua Riikaan ennen matkaa, joten moni asia mm. ravintolat tuli eteen vasta paikan päällä. Riika matkakohteena on hyvä viikonlopulle/pitkälle viikonloppureissulle. Siinä ajassa ehtii saada riittävän hyvän kuvan kaupungista. Jätimme ihan suosiolla oman automme hotellin parkkipaikalle. Pari kertaa taisimme testata ratikkaa, mutta koska iso osa kohteista on saavutettavissa kävellen, on Riika helppo kokea jalkaisin. Pari kertaa käytimme Bolt-taksia, kun pyykkiä piti käydä pesemässä pesulassa. Noista taksimatkoista vain hyviä kokemuksia ja hyvä palvelu. Hintatasokin kohtuullinen.

Nähtävyyksistä voisi nostaa toki luonnollisesti vanhan kaupungin, jossa voi ihastella vanhoja rakennuksia mm. hienoja kirkkoja. Näistä taisimme piipahtaa Pyhän Pietarin kirkossa (Rīgas Svētā Pētera baznīca), jossa pääsi alle 10 euron sisäänpääsymaksulla katselemaan maisemia tornista. Hyviä kuvia sai napattua tuolta ja hienosti avautuu kaupungin maisemat. Toki täytyy myöntää, että Tallinnan vanha kaupunki on omasta mielestäni laajempi ja hienompi, kuin Riiassa. Kaupungin maisemat näkyi hyvin myös Latvian kansalliskirjaston yläkerrasta. Jos sillä puolella jokea sattuu olemaan, niin mielenkiintoinen rakennus hyvillä maisemilla, ja ilmaiseksi pääsee sisään.

Neuvostoaika näkyy omalla tavalla Riiassa ja stalinistista arkkitehtuuria edustava Latvian tiedeakatemian rakennus "Stalinin hammas" on näyttävä pilvenpiirtäjä, josta maisemiakin pääsee katsomaan. Itse en tuolla käynyt sisällä mutta toki muutaman kuvan kävin napsimassa itse rakennuksesta. Tuossa lähellä sijaitsee Riian keskustori, jossa torin lisäksi erikoiset kauppahallit, jotka rakennettu alunperin zeppeliinien huoltohalleiksi. Tuolta löytyy lukuisia ruokakojuja ja matkamuistomyymälöitä. Erikoinen ilmiö oli, että iso osa kojujen myyjärouvista puhui venäjää palvelukielenä.

Ravintoloista: Mildassa tarjolla perinteisempää latvialaista ruokaa. Italialaistyyppisessä The Goodfatherissa kävimme pizzoilla, josta tykkäsimme kovasti, mutta myös muut ruoat näytti hyviltä. Vierailumme aikana sattui ravintolassa olemaan myös livemusiikkia. Jos burgeripaikkaa etsii, suositus Late night munchies ravintolalle.

Toki jos sattuu kesän aikana matkustamaan Riikaan, suosittelen päiväreissua Jurmalan rantakaupunkiin, jossa myös kävimme. Pieni viihtyisä kaupunki, jossa pitkä uimaranta ja hienoja puutaloja. Junamatka Jurmalaan vanhalla neuvostojunalla oli jo itsessään oma elämys ja junalippu taisi maksaa vain muutamia euroja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitokset näistä! Playa Del Carmenissa on tosiaan päämaja All Inclusivessa, ja sieltä sitten tarkoitus tehdä täsmäiskuja lähialueille.

Ihan mielenkiinnosta, jos saa kysyä. Mikä sinut/teidät on ajanut noin monta kertaa takaisin tuonne päin maailmaa?
Sopiva lämpö, foodiena myös ruoka eli hotellit joissa olemme olleet olivat ruoan suhteen kovatasoisia, eli vain aamiainen buffasta, kaikki muut erityylisiä ala carte ravintoloita ja erilaisia meksikolaisia iltoja yms. Oikeasti hyvä ja ystävällinen palvelu, kulttuuri, se että pakki ei ole 100% varmasti enemmän tai vähemmän sekaisin joka reissu kuten oli Aasiassa jossa reissattiin paljon ennen tätä. Valokuvasta harrastavalle myös luonto ja varsinkin linnut ja liskot yms. Saako kysyä missä hotellissa olette?

Ai niin. Jos hotellissa on ala carte ravintoloita, ne vaativat yleensä pöytävarauksen ja saattaa olla vaikea saada, varsinkaan jos aamulla yrittää varata illaksi. Suosittelen heti ekana päivänä varaamaan 2-3 iltaa eteenpäin, siis jos niitä on useita erilaisia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vietettiin puolitoista vuotta sitten helmi-maaliskuussa reilu kaksi viikkoa Meksikossa, Baja California Surissa ja pidin kovasti maasta. Sää oli mukavasti reilut 20 astetta ja aurinko tuntui hyvältä Suomen talven jälkeen. Meksikolainen elo on iloista ja värikästä ja ruoka on todella hyvää. Erikoismaininta parhaalle kahville ikinä! Bulkkioluet olivat aika mitäänsanomattomia tai suorastaan pahoja, mutta BCS:ssa on jo pienoista mikropanimokulttuuria ja paikallisia, hyviäkin oluita löytyi. Asuimme boutique-hotelleissa muutamassa kaupungissa ja kävimme syömässä paikoissa, joissa paikalliset näkyivät viihtyvän eikä kärsitty mahaoireista sen kummemmin. En oikein innostu all-inclusive -matkailusta missään ja jenkkituristit erityisesti kansoittavat näitä hotelleja Meksikossa. Piipahdimme päivän Los Cabosissa aivan niemimaan päässä ja se tuntui olevan jonkinlainen perusamerikkalaisten Kanariansaaret ja hintataso oli sen mukaisesti aivan järkyttävä ja muutenkin jenkkimeininki oli kamalaa. Kyseistä paikkaa ei voi suositella kuin ehkä vihamiehelleen.

Luonto oli karunpuoleista tuolla päin Meksikoa, mutta kaktuksia riitti ja me kävimme usealla valaankatseluretkellä. Valaita näimme useita lajeja ja muutakin merielämää runsaasti. Koska oli talvi, niin kaikki 13 lajia paikallisia kalkkarokäärmeitä oli talviunilla eikä kilpikonniakaan näkynyt. Harmistus! Meksikolainen kulttuuri on monipuolisen hienoa ja BCS:ssä se painottui neoliittisiin kulttuureihin maalauksineen ja myöhemmin Hernan Cortezin mukanaan tuomien jesuiittojen perintöön. Maya- tai atsteekkikulttuuria ei niemimaalla ollut.

Kaikkinensa Baja California oli hieno kohde, jota turismi ei ole vielä (pl Cabo) pilannut. Ainoa miinus on järjettömän pitkä matka Suomesta.

Knoppina vielä: Caesar-salaatti on muuten kotoisin Baja Californiasta. Tijuanalaisen Caesars-hotellin keittiömestari on joskus kehitellyt reseptin. Ei käyty Tijuanassa, mutta söin oikein hyvää La Pazissa olevassa Tres Virgines -ravintolassa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Sopiva lämpö, foodiena myös ruoka eli hotellit joissa olemme olleet olivat ruoan suhteen kovatasoisia, eli vain aamiainen buffasta, kaikki muut erityylisiä ala carte ravintoloita ja erilaisia meksikolaisia iltoja yms. Oikeasti hyvä ja ystävällinen palvelu, kulttuuri, se että pakki ei ole 100% varmasti enemmän tai vähemmän sekaisin joka reissu kuten oli Aasiassa jossa reissattiin paljon ennen tätä. Valokuvasta harrastavalle myös luonto ja varsinkin linnut ja liskot yms. Saako kysyä missä hotellissa olette?

Ai niin. Jos hotellissa on ala carte ravintoloita, ne vaativat yleensä pöytävarauksen ja saattaa olla vaikea saada, varsinkaan jos aamulla yrittää varata illaksi. Suosittelen heti ekana päivänä varaamaan 2-3 iltaa eteenpäin, siis jos niitä on useita erilaisia.
Hotellissamme taisi olla juuri tuo kolme ravintolaa. Ja hotelli on Wyndhamin Viva Maya.

Mutta tuo on hyvä tietää, että pöytävarauksissa tulee olla etupeltoon liikkeellä. Itse en ole koskaan elämässäni ollut All Inclusivessa, mutta luulet että Buffet alkaa kyllästyttää nopeasti. Ja ulkona käydään myös varmasti syömässä.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Tuo Wyndham on melkein Playa del Carmenin keskustassa joten kavelemalla paasee muihinkin ravintoloihin ja baareihin. Muutenkin liikkuminen suht turvallista koko Riviera Mayan alueella vaikka siella onkin ollut viimesen parin vuoden aikana muutama tapaus turistialueella.

Karibian puolella ongelmana on sargazo, jonkinlainen merileva, jota on varsinkin talvella tosi paljon. Pari vuotta sitten ei esmes rannalla voinut menna tuo sargazon takia.
Paikalliset ja olisko merivoimat jotka sita yrittaa siivota mutta on aika toivoton tehtava.
Tuolla alueella se vaikuttaa kaikkiin rantoihin jotka on suoraan sinne avomerelle pain, esmes Cozumelin ne hotellien puoleiset rannat on suojassa koska ovat mantereelle pain.

Muutama tippi tekemisen suhteen:

Xcaret – joku tais mainita tuon jo mutta Xcaret on joukko erilaisia vesi/-yms puistoja. Ne tunnistaa hyvin koska jokaisen nimi alkaa X:lla, Xelha, Xplor, Xenses… Noi kaikki on kalliimpia mutta ihan rahanarvosia paikkoja. Xcaretille loytyy myos joku Cenote tour.
Tuo Xcaret tais olla vaan kiinni muutama paivan/viikon viime talvena just tuon merilevan takia.

Snorklaaminen Cozumelilla – Lautalla yli, ihan kavelymatkan paassa hotellillta, Cozumeliin ja siella snorkklausreissu pienemmalla paatilla. Varmista etta reissuun sisaltyy El Cielo, sellanen ihan valkonen hiekkariutta ehka kilometri rannasta ja siella nakee riippuen paivasta enemman tai vahemman meritahtija. Tuo El Cielo on luonnonpuistossa ja joskus laittavat sen kiinni jos on liikaa turisteja.

Lisaksi pari muuta pysakkia joista yhdessa, en nyt muista nimea, muuten sama kuin tuo edellinen mutta siella voi kavella silla riutalla ja pienet ja isommatkin rauskut uiskentelee ihan vieressa. Lisaksi ruokailu (ja juomailu) sellaselta kelluvalta poydalta, ruokana yleensa cevichea eli raakaa kalaa+ayriaisia sitruuna+chile+yms kastikkeessa.
Nuo reissut voi varata jo sielta lautan lahtopaikasta Play de Carmenin puolella. Normaalisti lauttamaksu ei kuulu hintaan vaan se pitaa maksaa erikseen.
Lautalla voi tulla paha olo jos on kovempi merenkaynti (kuten yleensa mulle kay) joten jos on taipumusta siihen niin kannattaa varautua.
Noilla sukellusreissuilla eivat salli aurinkovoiteitten kayttoa, tuhoaa korallia, joten suosittelevat niita t-paitoja (en nyt muista suomeksi nimea) joissa on jonkinlainen suoja mukana.

Noita rantajuttuja voi ostaa muuten Fullsand -nimisesta ketjusta, ei niin kalliita ja ihan ok-laatua ja niilla on myos kauppa siina ihan lautan vieressa.

Cenotes – Noihin varmaan kannattaa varata joku reissu, ite yleensa vuokrataan auto mutta aluetta tuntemattomalle helpommin loytyy noiden jarjestettyjen reissujen kautta.

Varisinkin nuo Cenotes ja snorklaaminen on aika pakollisia juttuja, Xcaret myos jos vaan kiinnostaa ko. aktiviteetit. Lisaksi jos snorklaaminen kiinnostaa enemman niin Puerto Morelokseen ja sielta lyhyt venematka (vajaa kilometri) koralliriutalle. Voi varmaan jarkata sielta Playa del Carmenista kans mutta Puerto Moreloksessa huomattavasti halvempaa, sinne paasee bussilla jotka lahtee siita ihan Playa del Carmenin keskustasta.

Bissea loytyy monenlaista – Ne normi Sol ja Corona kannattaa jattaa ihan suosiolla valiin, kokeile bulkkilaagereista Victoria, Montejo, Indio, Pasifico. Vahan tummempia Negra Modelo, Leon, Noche Buena (joulun aikaan tai varmaan koko talvena), Bohemia (Tumma ja vaalea). Pienpanimoiden oluita, kalliimpia ja vaikeampi loytaa, esmes Minerva ja Colimita.

Noin yleisesti suosittelisin Pasificon puolta lomakohteeksi Mehikoon, Puerta Vallarta + pienet kylat siina ymparilla, Huatulcon alue on monta eri kohdetta, Mazatlan, jne. Halvempaa, parempaa ruokaa (parempi laatu merielavissa), kivempi ja ei aina niin samanlainen meri. Ja varmaan muutenkin enemman tekemista ja nakemista.
 
Noilla sukellusreissuilla eivat salli aurinkovoiteitten kayttoa, tuhoaa korallia, joten suosittelevat niita t-paitoja (en nyt muista suomeksi nimea) joissa on jonkinlainen suoja mukana.

Sukeltaessa käytännössä aina lämpimissäkin vesissä märkäpuku, snorklatessa 'rash guard' tai myös ihan tavan t-paita käy. Ja lyhythiuksisislle / hiuksettomille ehdottomasti joku tuubihuivi/lippis, ettei takaraivosta kuoriudu nahkat ja saa nukuttua seuraavanakin yönä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Karibian puolella ongelmana on sargazo, jonkinlainen merileva, jota on varsinkin talvella tosi paljon. Pari vuotta sitten ei esmes rannalla voinut menna tuo sargazon takia.
Paikalliset ja olisko merivoimat jotka sita yrittaa siivota mutta on aika toivoton tehtava.
Tuolla alueella se vaikuttaa kaikkiin rantoihin jotka on suoraan sinne avomerelle pain, esmes Cozumelin ne hotellien puoleiset rannat on suojassa koska ovat mantereelle pain.

Tuosta levästä on tosiaan jonkin verran tullut googleteltua, ja olen saanut käsityksen että Lokakuussa pitäisi pahin leväkausi olla ohi ainakin joidenkin lähteiden mukaan. Mutta toivotaan, että sitä ei tosiaan kovinkaan paljoa olisi Joulukuussa, jolloin olemme siis menossa. Ja kiitokset teikäläisellekin kattavista vinkeistä!

EDIT: Onko muuten jotain tiettyä cenotea, jota suosittelisit?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensi viikolla matkustan 6 yöksi Hampuriin. Hampurissa en ole ennen käynyt. Hampurin lisäksi käyn yhtenä päivänä Dortmundissa faniliikkeessä ja syömässä, Dortmundin jalkapallopeliin en tällä reissulla mene. Bremenissäkin käyn yhtenä päivänä. Dortmundissa olen käynyt 2 kertaa, mutta Bremenissä en ikinä. Bremenissä on ainakin Beck´sin oluttehdas ja paljon vanhoja rakennuksia (ainakin kuvissa on vanhoja rakennuksia).

Ilmeisesti jotain alle 8€ maksaa päivälippu Hampurin julkisessa liikenteessä ja lentokentältä pääsee päärautatieasemalle junalla 3,6€ hintaan. Hotelli on alle 2 kilometrin päässä päärautatieasemalta. St. Pauli ja Reeperbahn pitää ainakin nähdä ja Elbe (ehkä jollain lauttamatkalla). Ilmeisesti Elben lautoille pääsee päivälipulla? Mahdollisesti sitten vielä pienoismallimuseo ja jotain muuta näkemisen arvoista Hampurissa. Siellä on myös Flakturm IV, joka oli sodanaikainen ilmantorjuntabunkkeri.

Jos aika käy pitkäksi, niin pitänee käväistä Kielissä tai Lyypekissä lisäksi, mutta ehkä ei kannata liikaa aktiviteettia hommatta. Dortmundin reissulla menee 12 tuntia ja Bremenin reissulla 8 tuntia (kaikkinensa). Siinä jää 5 muuta päivää Hampurin katselemiseen.

Hampurissa väitetään olevan loistava julkinen liikenne. Mieluummin matkustan junalla kuin bussilla. Sen takia Bremeniinkin menen junalla, vaikka bussi saattaisi olla paljon halvempi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ensi viikolla matkustan 6 yöksi Hampuriin. Hampurissa en ole ennen käynyt.

Pistä ihmeessä kokemuksia reissun jälkeen. Jostain kumman syystä olen aina halunnut käydä Hampurissa (ehkä joku vanha Irwin-juttu) mutta ei ole koskaan tullut käytyä. Monessa muussa isommassa Saksan kaupungissa on käyty, jossain parikin kertaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ensi viikolla matkustan 6 yöksi Hampuriin.
Kiva paikka. Suosittelen ajan salliessa menemään myös iltaristeilylle Elbe-joelle. Se oli aika hauska kokemus, kun paatti puikkelehti Hampurin satamassa olleiden valtavien konttialusten lomassa ja lastien purkamisessa ja lastaamisessa oli vauhtia. Kuski piti huolen selostuksesta in English. Risteily pyöri myös joen reunassa olevissa kanavissa ja varmaan nykyään se piipahtaa myös Ooppeatalolla (oli vasta työmaana meidän aikana). Kannattaa varautua siihen, että vesillä voi tulla kylmä.

Liikenne toimi hyvin. Lentokenttäjunalla oli helppo matkustaa keskustaan, mutta pieni varotuksen sana: silloin kun me kävimme, oli osassa junia muutama viimeinen vaunu, jotka jatkoivat jossain väliasemalla eri suuntaan. Ei tiedä, onko tilanne nykyään vielä sama mutta tuolloin oli riskinä ajautua johonkin Pumpernickeliin, mikäli ei ollut tarkkana.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pistä ihmeessä kokemuksia reissun jälkeen. Jostain kumman syystä olen aina halunnut käydä Hampurissa (ehkä joku vanha Irwin-juttu) mutta ei ole koskaan tullut käytyä. Monessa muussa isommassa Saksan kaupungissa on käyty, jossain parikin kertaa.
Yritän jotain kirjoittaa reissun jälkeen matkakokemuksista.
Liikenne toimi hyvin. Lentokenttäjunalla oli helppo matkustaa keskustaan, mutta pieni varotuksen sana: silloin kun me kävimme, oli osassa junia muutama viimeinen vaunu, jotka jatkoivat jossain väliasemalla eri suuntaan. Ei tiedä, onko tilanne nykyään vielä sama mutta tuolloin oli riskinä ajautua johonkin Pumpernickeliin, mikäli ei ollut tarkkana.
Kiitos ohjeista ja neuvoista. Olen jonkun verran matkustellut junilla Saksassa ja olen huomannut, että pitää olla tarkkana, että mihin osaan junasta menee. Toinen osa saattaa jatkaa ihan jonnekin muualle, mihin on tarkoitus mennä. Eivätkä junat aina pysähdy ihan kohdilleen opastetaulujen kohdalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensi kevääksi pitäisi mahdollisesti keksiä joku pitkän viikonlopun reissu erityisestä syystä. Isäukko täyttää 80 vuotta, ja äitimuorin kanssa ottivat puheeksi, että jos minä ja avovaimoni suostuisimme lähtemään mukaan, niin jonnekin kaupunkilomalle voisi vielä lähteä. Kahdestaan eivät enää viitsi lähteä. No, alustavasti näytimme vihreää valoa, joten pitää lunastaa lupaus.

Ainakin Berliini, Pariisi, Praha, Dublin, Amsterdam ja Reykjavik rajautuvat kohteista pois, koska vanhempani ovat niissä käyneet suhteellisen hiljattain (eli 20 vuoden sisään), ja lähikaupungit, kuten Tukholma ja Tallinna ovat jopa liian tuttuja.

Paras tapa on ehdottaa muutamia kohteita ja antaa sitten juhlakalun päättää. Kohteen pitäisi joka tapauksessa olla melko helposti saavutettavissa, ja mieluiten suoralla lennolla. Ikäisekseen vanhemmat ovat ihan hyvässä kunnossa, eli jaksavat myös liikkua kävellen ja katsastaa nähtävyyksiä. Historia ja luonto kiinnostavat heitä, kuten meitäkin, joten sinänsä kohteita löytää varsin helposti, kun seuraa omia mieltymyksiä.

Potentiaalisia vaihtoehtoja olen saanut päähäni tällä hetkellä jokusen. Edinburgh on ehkä se kaikkein houkuttelevin. Sieltä voisi tehdä jonkun opastetun puolipäiväretken jonnekin maaseudulle, niin näkee myös maisemia. Lontoota myös mietin, mutta siitä eivät oikein innostuneet. München voisi olla yksi mahdollisuus, mistä voisi keskustella.

Noilla spekseillä voi ehdottaa kohteita, jos mieleen tulee. Kovinkaan aktiivista suunnittelua en vielä aio tehdä, kun etenkin tuossa iässä on ihan mahdollista, että jotain ikävää ja yllättävää saattaa myös tulla lyhyelläkin varoitusajalla, eikä reissu onnistukaan. Mutta se on elämän realiteetti. Toki mielessä kävi, että voisiko tässä tapauksessa olla jopa fiksua turvautua kerrankin pakettimatkaan. Sellaisen peruminen taitaa edelleen olla helpompaa, kuin itse hankittujen lentojen... No, pitää tuumailla...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ainakin Berliini, Pariisi, Praha, Dublin, Amsterdam ja Reykjavik rajautuvat kohteista pois, koska vanhempani ovat niissä käyneet suhteellisen hiljattain (eli 20 vuoden sisään), ja lähikaupungit, kuten Tukholma ja Tallinna ovat jopa liian tuttuja.

Wien tai Budapest tulee heti mieleen. Molempiin pääsee suht lyhyillä Finnairin suorilla lennoilla. Vanhoja rakennuksia ja kulttuuria löytyy kyllä molemmista yllin kyllin. Wien on toki astetta kalliimpi oleskella mutta sieltä voi heittää päiväreissun vaikka naapurimaan pääkaupunkiin eli Slovakian Bratislavaan, ei ole kuin muutama kymmenen kilometrin reissu. Budassa taas on Buda ja Pest kaksi erilaista kaupunkia kaupungin sisällä. Vanhemmille ihmisille molemmissa plussana ratikkaliikenne, joka helpottaa isoissa kaupungeissa liikkumista. Metrot saattavat rappusineen olla monille hankalampia kulkea.
 
Ensi kevääksi pitäisi mahdollisesti keksiä joku pitkän viikonlopun reissu erityisestä syystä. Isäukko täyttää 80 vuotta, ja äitimuorin kanssa ottivat puheeksi, että jos minä ja avovaimoni suostuisimme lähtemään mukaan, niin jonnekin kaupunkilomalle voisi vielä lähteä. Kahdestaan eivät enää viitsi lähteä. No, alustavasti näytimme vihreää valoa, joten pitää lunastaa lupaus.

Ainakin Berliini, Pariisi, Praha, Dublin, Amsterdam ja Reykjavik rajautuvat kohteista pois, koska vanhempani ovat niissä käyneet suhteellisen hiljattain (eli 20 vuoden sisään), ja lähikaupungit, kuten Tukholma ja Tallinna ovat jopa liian tuttuja.

Paras tapa on ehdottaa muutamia kohteita ja antaa sitten juhlakalun päättää. Kohteen pitäisi joka tapauksessa olla melko helposti saavutettavissa, ja mieluiten suoralla lennolla. Ikäisekseen vanhemmat ovat ihan hyvässä kunnossa, eli jaksavat myös liikkua kävellen ja katsastaa nähtävyyksiä. Historia ja luonto kiinnostavat heitä, kuten meitäkin, joten sinänsä kohteita löytää varsin helposti, kun seuraa omia mieltymyksiä.

Potentiaalisia vaihtoehtoja olen saanut päähäni tällä hetkellä jokusen. Edinburgh on ehkä se kaikkein houkuttelevin. Sieltä voisi tehdä jonkun opastetun puolipäiväretken jonnekin maaseudulle, niin näkee myös maisemia. Lontoota myös mietin, mutta siitä eivät oikein innostuneet. München voisi olla yksi mahdollisuus, mistä voisi keskustella.

Noilla spekseillä voi ehdottaa kohteita, jos mieleen tulee. Kovinkaan aktiivista suunnittelua en vielä aio tehdä, kun etenkin tuossa iässä on ihan mahdollista, että jotain ikävää ja yllättävää saattaa myös tulla lyhyelläkin varoitusajalla, eikä reissu onnistukaan. Mutta se on elämän realiteetti. Toki mielessä kävi, että voisiko tässä tapauksessa olla jopa fiksua turvautua kerrankin pakettimatkaan. Sellaisen peruminen taitaa edelleen olla helpompaa, kuin itse hankittujen lentojen... No, pitää tuumailla...
Kööpenhaminassa ei ainakaan etäisyydet tai Korkeuserot haittaa. Myös ruoka- ja kulttuuritarjonta on kattavaa. Kaikki puhuvat englantia ja muutenkin ystävällinen ja lupsakka meno.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Wien tai Budapest tulee heti mieleen. Molempiin pääsee suht lyhyillä Finnairin suorilla lennoilla. Vanhoja rakennuksia ja kulttuuria löytyy kyllä molemmista yllin kyllin. Wien on toki astetta kalliimpi oleskella mutta sieltä voi heittää päiväreissun vaikka naapurimaan pääkaupunkiin eli Slovakian Bratislavaan, ei ole kuin muutama kymmenen kilometrin reissu. Budassa taas on Buda ja Pest kaksi erilaista kaupunkia kaupungin sisällä. Vanhemmille ihmisille molemmissa plussana ratikkaliikenne, joka helpottaa isoissa kaupungeissa liikkumista. Metrot saattavat rappusineen olla monille hankalampia kulkea.

Nuo ovat tosiaan kaikki hyvin lähellä toisiaan, ja itsekin olen 15 vuotta takaperin viettänyt juhannusaaton kaikissa noista. Aamulla muutaman tunnin junamatka Budapestistä Bratislavaan, jossa tavarat hotellille. Sitten juna Wieniin, jossa muutama tunti, ja illaksi takaisin Bratislavaan, jossa yöpyminen.

Wien voisi olla ihan hyvä kohde. Voi olla, että ovat siellä olleet vuosia sitten, mutta siitä on jo niin kauan, että tuo ei välttämättä haittaisi. Budapestissä ovat käyneet reilu 30 vuotta sitten, joten se ei välttämättä ole heille niin kiinnostava. Ja toisaalta siellä saisivat pärjätä kahdestaan, kun itse en suostu Orbatšovin valtakaudella Unkariin matkaamaan. :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kööpenhaminassa ei ainakaan etäisyydet tai Korkeuserot haittaa. Myös ruoka- ja kulttuuritarjonta on kattavaa. Kaikki puhuvat englantia ja muutenkin ystävällinen ja lupsakka meno.

No juu, miksipä ei. Kiva kaupunki tuokin. Edellisestä omasta visiitistäni tuonne on sen verran vähän aikaa, että taidan mainita tuon vaihtoehtona, mutta ehkä markkinoin vähemmän sen hyviä puolia. :)
 
No juu, miksipä ei. Kiva kaupunki tuokin. Edellisestä omasta visiitistäni tuonne on sen verran vähän aikaa, että taidan mainita tuon vaihtoehtona, mutta ehkä markkinoin vähemmän sen hyviä puolia. :)
No nokitampa sitten mestalla jossa et ole hetkeen käynyt. Aarhus; Tanskan Tampere. Puoli vuosituhatta Köpistä vanhempi mesta. Arkkitehtuuria, Köpistä rennompi meininki. Laadukkaita ravintoloita. Den gamle by ulkoilmamuseo...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Edinburgh on ehkä se kaikkein houkuttelevin. Sieltä voisi tehdä jonkun opastetun puolipäiväretken jonnekin maaseudulle, niin näkee myös maisemia. Lontoota myös mietin, mutta siitä eivät oikein innostuneet. München voisi olla yksi mahdollisuus, mistä voisi keskustella.
Edinburgh on kyllä hieno kaupunki, joskin aika mäkinen. Mutta jos vanhukset ovat kunnossa, niin se ei liene ongelma. Hintataso on korkeahko ja asialliset hotellit kalliita. Siellä jos missä on paljon historiaa tarjolla. Princes streetin turistikaupat ovat pääsääntöisesti laadukkaita: Harris Tweediä, viskin maistelua ja niin edelleen.

Rabbie's tours järjestää kaikenlaisia retkiä Skotlannissa ja muuallakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No nokitampa sitten mestalla jossa et ole hetkeen käynyt. Aarhus; Tanskan Tampere. Puoli vuosituhatta Köpistä vanhempi mesta. Arkkitehtuuria, Köpistä rennompi meininki. Laadukkaita ravintoloita. Den gamle by ulkoilmamuseo...

Totta, en ole hetkeen käynyt. Edellinen ja ainoa visiitti oli noin kuukausi ripille pääsyni jälkeen, eli heinäkuussa 1995. Sittemmin erosin kirkosta, mutta se ei johtunut Aarhusista. Edellinen visiitti oli varmaan parin tunnin mittainen, ettei siitä jäänyt siksikään suuremmin mieleen.

Kyllä tuollainen Tanskan kiertomatkakin voisi olla ihan mahdollinen. Ja jos se ei toteudu nyt, niin vinkkisi ei siltikään mene hukkaan, sillä tuollainen reissu on ollut takaraivossa ideatasolla jo pitkään. Noilla spekseillä Aarhus on pakollinen pysähdys.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
@moby anteeksi että vaivaan mutta muistelin että teikäläinen oli thaimaa-asiantuntija niin lähdin kyselemään että vaikka siellä on nyt ilmeisesti sadekausi menossa niin kannattaako matkustaa bangkok-pattaya-seudulle tuossa lokakuun puolivälissä? Olisin menossa pääasiassa ruokamatkalle ja hinnat tuntuvat olevan suotuisia varmaankin johtuen juuri sadekaudesta¿
 
4

444

Ensi viikolla matkustan 6 yöksi Hampuriin. Hampurissa en ole ennen käynyt. Hampurin lisäksi käyn yhtenä päivänä Dortmundissa faniliikkeessä ja syömässä, Dortmundin jalkapallopeliin en tällä reissulla mene. Bremenissäkin käyn yhtenä päivänä. Dortmundissa olen käynyt 2 kertaa, mutta Bremenissä en ikinä. Bremenissä on ainakin Beck´sin oluttehdas ja paljon vanhoja rakennuksia (ainakin kuvissa on vanhoja rakennuksia).

Ilmeisesti jotain alle 8€ maksaa päivälippu Hampurin julkisessa liikenteessä ja lentokentältä pääsee päärautatieasemalle junalla 3,6€ hintaan. Hotelli on alle 2 kilometrin päässä päärautatieasemalta. St. Pauli ja Reeperbahn pitää ainakin nähdä ja Elbe (ehkä jollain lauttamatkalla). Ilmeisesti Elben lautoille pääsee päivälipulla? Mahdollisesti sitten vielä pienoismallimuseo ja jotain muuta näkemisen arvoista Hampurissa. Siellä on myös Flakturm IV, joka oli sodanaikainen ilmantorjuntabunkkeri.

Jos aika käy pitkäksi, niin pitänee käväistä Kielissä tai Lyypekissä lisäksi, mutta ehkä ei kannata liikaa aktiviteettia hommatta. Dortmundin reissulla menee 12 tuntia ja Bremenin reissulla 8 tuntia (kaikkinensa). Siinä jää 5 muuta päivää Hampurin katselemiseen.

Hampurissa väitetään olevan loistava julkinen liikenne. Mieluummin matkustan junalla kuin bussilla. Sen takia Bremeniinkin menen junalla, vaikka bussi saattaisi olla paljon halvempi.
Hampurissa tuo Sankt Paulin kaupunginosa on kyllä näkemisen arvoinen. Vietin kaupungissa vuodenvaihteen 2017-18. Luonnollisesti piti lähteä vetämään pää täyteen Reeperbahnille. Ja onhan se… paikka… Kontrasti yön ja päivän välillä on aika huikea. Koko alue tuntuisi aamulla potevan elämänsä krapulaa. Siinä Reeperbahnin lähistöllä on sitten melko aggressiivisesti itseään tyrkyttäviä maksullisia ihmisiä. Eivät ole häveliäästi ikkunan takana kuin Amsterdamissa, vaan tulevat kadulla ihan kirjaimellisesti iholle. Helpommalla pääsee, kun tunnistaa nämä ajoissa ja vaihtaa vaikka kadun toiselle puolen. Kaukanahan tuo alue on jostain 60-luvun kultaloistostaan, mutta tällaiselle hönölle härmäläiselle näkemisen ja kokemisen arvoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös