6 yötä olin siis Hampurissa. Otin suorat lennot Finnairilla Hampuriin. Eivät olleet mitkään ihan halvimmat lennot. Vähän halvemmalla olisi päässyt Lufthansalla, jos olisi vaihtanut Frankfurt am Mainissa tai Münchenissä. Hotelli minulla oli aika lähellä Berliner Torin junapysäkkiä, 1,9 kilometrin päässä päärautatieasemalta.
Hampuri on Saksan toiseksi suurin kaupunki ja siellä on 1,9 miljoonaa ihmistä. Hampurin rautatieasema on ilmeisesti Euroopan toiseksi vilkkain Pariisin jälkeen. Ihmispaljous ja vilkkaus toi omia lieveilmiöitään, kuten kerjäläisiä joka paikassa ja oli vähän räihnäistä ehkäpä, kun graffitteja oli joka puolella juna-asemilla (mutta on niitä muuallakin kai). Ruoka ei ollut mitenkään pahan hintaista, varsinkin kun on tottunut Suomen hintoihin. Lounasaikoihin monessa paikassa sai noin 10 eurolla lounastarjouksen. Lounasajan ulkopuolella oli sitten ehkä vähän kalliimpaa.
Sadekelien takia kävin 3 kertaa rautatieaseman vieressä kiinalaisessa Mei Moonissa syömässä lämmittävän 3 lihan keiton kasviksilla (12,50€). Bratwurstia, pizzaa, pihviä, schnitzeliä ja kreikkalaista ruokaa tuli myös syötyä. Zum Griechen oli todella hyvä kreikkalainen ravintola lähellä lentokenttää ja sielläkin oli noin 10 euron lounastarjoukset.
Hampurissa on loistava julkinen liikenne S-Bahneineen, U-Bahneineen, busseineen ja lauttoineen. 9-Uhr-päivälippu maksoi 7,10€ ja ennen 9 ostettu lippu 8,40€. Lippu oli vyöhykkeille AB, mutta AB-vyöhykkeet riittivät käytännössä kaikille S- ja U-Bahn-linjoille aina lentokentälle asti. Sillä lipulla pääsi myös ilman erillistä maksua joillekin lautoille, kuten vaikkapa linjalle 62 Landungsbrückenistä Winkerwerderiin. Maksimissaan viidelle hengelle olisi pystynyt ostamaan reilulla 13 eurolla ryhmälipun julkiseen liikenteeseen.
Yhtenä päivänä kävin Elben risteilyllä sillä 62-lautalla ja menin sen reitin kokonaan (reilu 30 minuuttia). Lautta lähti Landunbrückenistä laiturilta 3. Winkerwerderissä jalkauduin ja kävin syömässä, mutta paluumatkalla jäin vähän aikaisemmin pois ja käväisin Hamburg-Altonassa, joka on rikkaampien ihmisten aluetta. Siellä söin kunnon pihvit.
Hamburg-Altonasta lähtee myös pitkän matkan junia jonkun verran. Yksi junalinja menee koko Saksan läpi Müncheniin asti. Suurin piirtein kaikki junat ovat myöhässä, enemmän tai vähemmän. Yhtenä päivänä käväisin junalla Dortmundissa, minne oli vajaa 3 tunnin matka. Dortmundissa olen käynyt 5 vuodein välein, 2013, 2018 ja 2023. 2013 kävin ihan peliä katsomassa, mutta tällä kertaa vain faniliikkeessä ja ravintolassa syömässä sekä juomassa Brinkhoffs no 1-olutta, joka on Borussia Dortmundin sponsorina tunnettu. Faniliikkeestä ostin 150 eurolla Dortmundin t-paitoja. Dortmund on suurin piirtein Helsingin kokoinen kaupunki.
Toisena päivänä käväisin Bremenissä, joka on myös Helsingin kokoinen kaupunki. Bremeniin oli alle tunnin junamatka. Junaliput Dortmundiin ja Bremeniin ostin Suomessa D-Bahnin nettisivuilta ja tulostin ne paperille. Kahdelle hengelle menopaluut olivat yhteensä noin 70€ ja 90€. ICE-junan liput ostin molemmille reissuille. Bremenin reissu oli siinä mielessä ikävä, että vettä tuli aika lailla. Bremenissä kävin poseeraamassa perusnähtävyyksillä, kuten vaikka Bremenin soittoniekkojen patsaalla tai Roland-patsaalla. Siellä oli todella paljon nähtävyyksiä ja hieno vanha kaupunki, mutta vesisateen takia kävin vain pikaisesti nähtävyydet läpi. Beck´sin oluttehdas olisi myös Bremenissä, mutta netistä luin, että siellä on todella rajoitetut aukioloajat eikä se kiinnostanut niin paljoa.
Hampurin nähtävyyksiin palatakseni piti Irwinin innoittamana käydä St. Paulissa ja Reeperbahnilla. St. Pauli on kaupunginosa ja Reeperbahn on kilometrin pituinen katu siellä. St. Paulissa oli jalkapallostadionin lähellä aukeaa ja kova tuuli. Siellä lähistöllä oli myös Flakturm IV- bunkkeri, josta piti ottaa muutama kuva. Perjantaina kävelin muutaman kerran Reeperbahnin päästä päähän, ensin päivällä ja myöhemmin illemmalla. Ei siellä katukuvassa näkynyt ilotyttöjä, ehkä he ovat vielä myöhemmin liikkeellä. Ravintoloita, seksiliikkeitä, baareja yms. oli Reeperbahnilla. Oli siellä Colibri-baari, josta Irwin ilmeisesti laulaa St. Pauli ja Reeperbahn -kappaleessa?
Aika sateinen oli tosiaan reissu ja moneen kertaan tuli kastuttua. Sääennusteet heittivät häränpyllyä, kun piti olla monena päivänä yli 20 astetta lämmintä, mutta satoikin melkein joka päivä. Toki se taitaa olla aika yleistä Hampurissa. Pienoismallimaailmaan olin menossa, mutta siellä olisi joutunut jonottamaan 60-90 minuuttia sisään päästäkseen. Jollain nettisovelluksella olisi ehkä saanut lipun ostettua ja välttynyt jonottamiselta? Mutta ei minua haittaa, että pienoismallimaailma jäi näkemättä. Sen verran paljon näin eri paikkoja reissussa.
Hampuri oli näkemisen arvoinen paikka, mutta 6 yön reissu oli ihan riittävän pitkä Hampurin näkemiseen, ainakin minun mielestäni. Toki melkein 2 päivää meni vielä tästä 6 yön reissusta Dortmundissa ja Bremenissä.