Onko jatkislaisilla kokemuksia Ranskan neljänneksi suurimmasta kaupungista Toulousesta? Rouvan kanssa suunnitellaan ensi kevääksi Ranskan reissua. Meille ovat jo Pariisi ja Nizza lähiseutuineen tuttuja, ja nyt kiinnostaisi Toulouse ja sen lähiseutu. Voitteko suositella, onko suosituksia, onko kokemuksia, plussat ja miinukset?
Toulouse sinällään vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupungilta. Ranskalaiset itse tykkäävät matkustaa kaupunkiin. Muille eurooppalaisille Toulouse on sitten jo tuntemattomampi kaupunki. Englantilaiset ovat ilmeisesti viime vuosina löytäneet Toulousen turistipaikkana. Toulouse vaikuttaa turvalliselta, esimerkiksi Marseillea turvallisempi (Marseille on Ranskan Napoli. Toki Napolin seudulla Sorrento on turvallinen ja ihana paikka).
Toulouse vaikuttaa modernilta kaupungilta, pitkän historian lisäksi. Sieltä löytyy turistikohteita tiedekeskuksista komeisiin kirkkoihin ja arkkitehtuuriin. Toulouse on iso opiskelija- ja yliopistokaupunki. Lähiseudulla on myös paljon nähtävää, mm. Pyreneet, Andorra, Carcassonne ja Carcassonnen linnoitus.
Itse diggaan siitä, että jos löydän ventovieraasta kohteesta jotain mielenkiintoista, josta ottaa kiinni, takertua ja ottaa lisää selvää. Toulousessa ja sen lähiseudulla se "koukku" mulle on ollut tässä tapauksessa "Canal du Midi". Kanava, joka yhdistää jokien kanssa Välimeren ja Atlantin. Vau! Vaikuttaa melkoiselta "ulkoilmamuseolta".
Noiden nähtävyyksien lisäksi rouvan kanssa arvostamme aina turistikohteen ruoka-, juoma- ja ravintolatarjontaa. Onkohan Toulousessa paljon hyviä ravintoloita? Tykätään käydä aina paikallisissa kauppahallissa ja kauppatoreilla.
Uskoisin, että helposti Toulousessa ja sen lähiseudulla on viikoksi nähtävää, mutta mitä mieltä, onko kokemuksia? Sana on vapaa!
Edit. Oikeastaan, mitä enemmän Toulousesta lukee, sitä varmemmaksi tulee Toulousen valinta.