Parin viikon päästä lähden Barcelonaan neljäksi päiväksi. Hotelli on Ramblasin nurkilla, joten ilmeisesti ainakin suhteellisen lähellä ihmisvilinää yövytään. Koskaan en ole Barcelonassa käynyt, joten vinkkejä otetaan vastaan, jos niitä jollakulla on. Ilmeisesti kaupungissa on myös ihan kohtuullinen uimaranta ja muita aktiviteetteja, joissa reilu neljävuotias tyttäreni voisi tuhlata ylimääräistä energiaa pois?
Barcelona on hieno kaupunki, ainakin aikuismatkailijan silmin. Itse olin noin vuosi sitten kyseisessä paikassa. Koska en omista lapsia, en osaa oikein siihen suuntaan antaa vinkkiä, mutta tuo uimaranta nyt ainakin on sellainen, jossa voi ihan hyvin viettää aikaa. Ranta on varsin pätevä, mutta myös erittäin täynnä ihmisiä. Lisäksi pienikin tuuli sai aikaan melko kohtuulliset aallot. Yksi hyvä kohde teillä voisi olla myöskin Tibidabon kukkula kaupungin eteläpuolella. Placa Cataluñalta otatte vain FGC-junan, ja jatkatte jonkin matkaa (asemaa en muista tähän hätään). Sieltä sitten hammasratasjunalla huipulle. Paikalta on kuulemma hyvät näkymät, ja lisäksi siellä on huvipuisto. Tuo kohde jäi minulta väliin suunnitelmistani huolimatta, joten omakohtaisia kokemuksia en osaa sanoa.
Mitähän vielä... Ramblas on kyllä täynnä ihmisvilinää, mutta haittapuoli onkin siinä, että se vilinä pitää meteliä läpi yön. Itse vietin pari yötä myös Ramblasin kulmilla, ja siellä oli vähän hankala nukkua.
Muita kohteita, joita kannattanee bongata: Montjunc-vuori, josta on hyvät näkymät kaupunkiin, oli mukava kohde. Joskin, jos Tibidabolle suuntaatte, sieltä saattaa kaupunkimaisemakiintiön saada tyydytettyä nopeastikin. Sagrada Familian kirkko kannattaa käydä katsomassa, onhan se kaupungin maamerkki. Tosin 8€:n sisäänpääsyä kannattaa kahteen kertaa harkita. Itse kävin sisällä päiväsaikaan, ja sillä pääsi bongaamaan rakennustyömaan, cola-automaatin ja tornin näköalatasanteelle vieneen jonon, jossa olisi mennyt kaksi tuntia. Jäi siis väliin.
Jos maisemat kiinnostavat, niin Placa Cataluñalta lähtee FGC-junia Montserratin vuoristoluostariin. Yhdistelmälippu junaan + köysirataan/hammasratasjunaan ei maksanut paljoakaan. Kohde on nimenomaan maisemiensa takia ehdoton kohde. Näkymät ovat uskomattomat.
Ruoka on halpaa ja hyvää, kunhan astut Ramblasilta sivulle. Kahvikuppi-indeksillä mitattuna Ramblasin ravintolat olivat kahdeksan kertaa kalliimpia, kuin sadan metrin päässä siitä olleet kuppilat.
Hyvää matkaa, Barcelona on ehdottomasti yksi suosikkikaupungeistani. Euroopassa se on Prahan jälkeen kakkosena.