Jos nyt saisi Lappiin lähdettyä. Koronan tultua ei olla käyty. Ja ennen käytiin joka vuosi. Kesällä. Lappi talvella on vielä enemmän perseestä kuin tämä P-Karjala. Siellä on kylmempää. Vihaan kylmyyttä. Kesäisin Lapissa on hienoa.
Heinäkuussa viikon majoitus Pärnussa. Kyseinen kaupunki lähiympäristöineen tulee varmasti koluttua hyvin läpi, mutta muiden kohteiden osalta pari kysymystä:
1. Onko ympäristössä jotain päiväretken arvoisia kohteita? Ei puhuta shoppailusta, vaan nähtävyyksistä.
2. Jos ajelee päiväretkelle Riikaan, niin mihin kannattaa jättää auto (kriteereinä turvallisuus, hinta ja sijainti)?
Tosiaan omalla autolla liikenteessä ja mukana 4-13 -vuotiaita lapsia.
Cavtat on rauhallinen rantalomakohde. Ei mikään nähtävyys itsessään, mutta sitä tuskin odotitkaan. Kohti Montenegron rajaa Lovornon suuntaan löytyy mukavaa pyöräilyyn soveltuvaa maisemareittiä. Viinitilaa ja maatilamatkailua, jos sellaiseen löytyy aikaa tai halua. (Ps. muista ostaa viikunahilloa!)Varattiin lennot neljän viikon päähän pe-ma mutta majoitus päädyttiin lopulta ottamaan läheltä kenttää Cavtatista.
Kuumimmalla turistikaudella vuokra-auto on Kroatiassa muutenkin kohtalaisen toivoton väline liikkumiseen. Tämä tuli todettua itse kantapään kautta, kun vuokrattiin auto Dubrovnikista, ajeltiin pitkin rannikkoa Splitiin, missä oltiin muutama päivä ajellen siellä lähiseuduilla, ja sitten palattiin takaisin Dubrovnikiin. Parkkipaikan löytäminen oikeastaan ihan mistä tahansa oli todella tuskallista. Vaikeinta oli Adrianmeren rannikolla, esim. Makarskassa ja niissä rannikon pienissä kylissä, joissa tien varretkin oli noiden kylien kohdalla usean kilometrin matkalta täynnä autoja. Noissa kylissä olisi ollut kivaa pysähdellä enemmän, mutta ei ollut mahdollista koska ei vaan yksinkertaisesti saanut autoa parkkiin mihinkään. Sama juttu Dubrovnikissa ja Splitissä, että noiden suosituimpien turistikohteiden lähelle on aivan turha yrittää autolla.Rantaa seuraavan päätien varrella liikkuessa linja-auto on se fiksuin liikkumismuoto. Linja-autolla pääsee Dubrovnikin vanhankaupungin liepeille, kun taas vuokra-auton joutuu jättämään etäparkkiin jonkin verran kauemmas. (Tai näin meille kävi aikanaan.)
Krka oli kyllä ainakin silloin elokuussa aika hyvin kansoitettu, mutta onneksi siellä kuitekin on tilaa sillä tavalla että se ei ollut mitenkään ahdistavaa ja tuosta vierailusta jäi ihan positiivinen kuva. Hieno paikka, ja erityisesti Skradinski Bukin putouksella pulikointi jäi mieleen. Muutoin tuo Krkan ympäristö oli minusta parasta Kroatiaa, kun ajeltiin siellä ristiin rastiin kaikenlaisia pikkuteitä. Plitviceen ei viitsitty lähteä edes yrittämään, kun se pääsylippusysteemi oli siellä erikoinen, että liput olisi pitänyt ostaa joko päiväkausia etukäteen (ja samalla päättää monelta sinne menee) tai sitten ajaa tuntikausia paikan päälle vaan todetakseen että sille päivälle portilta myytäväksi varatut liput on jo myyty.Kroatiassa viime syksynä olleena sanoisin, että kannattaa mahdollisuuksien mukaan vältellä rannikon pahimpia turistirysiä (Split, Dubrovnik, Makarskan rivieran alue) ja nauttia maan uskomattoman kauniista luonnosta joko saaristossa tai menemällä mantereen puolella hieman kauemmaksi em. paikoista. Split ja Dubrovnik ovat toki itsessään hienoja nähtävyyksiä, mutta oman kokemukseni mukaan päivä per kaupunki olisi riittänyt aivan hyvin näkemään kaiken näkemisen arvoisen niissä. Jälkikäteen kadutti, kun tuli suunniteltua oma reissu siten, että reilun viikon ajasta oli varattu 2½ päivää Splitiin ja 3 Dubrovnikiin. Tuo ja reissussa saatu korona aiheuttivat sen, että luontokohteista ja idyllisistä maalaiskylistä ei pystynyt nauttimaan niin paljon, kuin olisi ollut mahdollista. Jossain sentään ehdittiin käymään, ja esim. Krkan ja etenkin Plitvicen kansallispuistot suomalaisille eksoottisine turkoosin eri sävyissä kimaltelevine järvineen olivat huikeita elämyksiä. Nuo ovat toki molemmat myös suosittuja turistikohteita, mutta ainakaan syyskuussa väkeä ei ollut liikaa toisin kuin Splitin ja Dubrovnikin keskustoissa.
Vuokra-auto on tosiaan em. turistialueella parkkitilan puutteen sekä kaoottisen liikenteen takia epämiellyttävä kulkuväline, mutta turisteilta piilossa olevaa "aitoa" Kroatiaa ei pysty kokemaan ilman sitä, sillä julkinen liikenne on Kroatiassa aika olematonta. Itse tein niin, että otin auton ainoastaan kaupunkipäivien välissä olevalle "road trip"-ajalle, koska kaupungeissa siitä on vaan haittaa eivätkä useimmat hotellit edes tarjoa mitään pysäköintimahdollisuutta. Tiet Kroatiassa ovat hyvässä kunnossa ja liikennettä on kaupunkialueiden ulkopuolella vähän, joten autoiluun maa on oikein miellyttävä. Auton voi myös ottaa mukaan saarille (tämä oli omissakin suunnitelmissa, mutta koronan takia jäi tekemättä), mutta tästä täytyy maksaa vuokraamolle muutama kymppi ekstraa.
Mitkä ovat ne ilmeisimmät nähtävyydet listallasi? Voin kertoa lisää, jos mulla on jotain listan ulkopuolelta. Olen käynyt Islannissa useamman kerran. Oletko checkannut majoitukset Airbnb:stä ja vastaavista myös? Siellä on ihan mökkimajoituksiakin about keskellä ei mitään.Heinäkuun alussa perheen kanssa Islantiin. Tarkoitus ottaa auto alle ja kiertää 9 yötä/10 päivää käytännössä ajamalla ympäri tuo Islannin kiertävä ykköstie. Etelä-Islanti näyttää olevan hyvin pitkälle loppuunmyyty koko kesän osalta, joten majoitusten kanssa joutui vähän joustamaan. Ehkä tuolta joitain peruutuksia ja sen myötä vapautuvia paikkoja voi bongailla, mutta onpahan nyt jotkut majoitukset hallussa.
Hyviä vinkkejä reissuun saa antaa. Ilmeisimmät nähtävyydet tiedossa, mutta jos jotain erityistä kannattaisi tsekata.
Kuumimmalla turistikaudella vuokra-auto on Kroatiassa muutenkin kohtalaisen toivoton väline liikkumiseen. Tämä tuli todettua itse kantapään kautta, kun vuokrattiin auto Dubrovnikista, ajeltiin pitkin rannikkoa Splitiin, missä oltiin muutama päivä ajellen siellä lähiseuduilla, ja sitten palattiin takaisin Dubrovnikiin. Parkkipaikan löytäminen oikeastaan ihan mistä tahansa oli todella tuskallista. Vaikeinta oli Adrianmeren rannikolla, esim. Makarskassa ja niissä rannikon pienissä kylissä, joissa tien varretkin oli noiden kylien kohdalla usean kilometrin matkalta täynnä autoja. Noissa kylissä olisi ollut kivaa pysähdellä enemmän, mutta ei ollut mahdollista koska ei vaan yksinkertaisesti saanut autoa parkkiin mihinkään. Sama juttu Dubrovnikissa ja Splitissä, että noiden suosituimpien turistikohteiden lähelle on aivan turha yrittää autolla.
Kroatiasta jäikin päällimmäisenä sellainen kuva, että infra ei ollut pysynyt millään tavalla turistimäärien perässä.
Sama kuin ylempänä Alamummolla, mainitse muutama ilmeinen nähtävyys Golden Circlen lisäksi, niin tietää jättää ne pois.Heinäkuun alussa perheen kanssa Islantiin. Tarkoitus ottaa auto alle ja kiertää 9 yötä/10 päivää käytännössä ajamalla ympäri tuo Islannin kiertävä ykköstie. Etelä-Islanti näyttää olevan hyvin pitkälle loppuunmyyty koko kesän osalta, joten majoitusten kanssa joutui vähän joustamaan. Ehkä tuolta joitain peruutuksia ja sen myötä vapautuvia paikkoja voi bongailla, mutta onpahan nyt jotkut majoitukset hallussa.
Hyviä vinkkejä reissuun saa antaa. Ilmeisimmät nähtävyydet tiedossa, mutta jos jotain erityistä kannattaisi tsekata.
Rajusti OT, mutta ihanko oikeasti sulla on tuollaista settiä vain paikallisesti tallennettuna? Tästä saa sillan matkailuun siksikin, että jep, netti ei toimi kaikkialla, mutta laitteen lisäksi pilveen synkkaus kaikille. Heti. Nyt. Juuri tällaisten tapausten varalle.Minulla oli hemmetin kattavat muistiinpanot tästä Islannin reissustani olemassa, mutta ne katosivat varastetun tietokoneeni mukana muutama viikko sitten.
Nyt mennään tosiaan jo rajusti OT:n puolelle, mutta käytössäni on ainoastaan työläppäri. Kaikki muu siinä on pilvessä (tiedostot, ohjelmat yms), paitsi kaikki tuollaiset henkilökohtaiset tiedostot olen pitänyt sen ulkopuolella.Rajusti OT, mutta ihanko oikeasti sulla on tuollaista settiä vain paikallisesti tallennettuna? Tästä saa sillan matkailuun siksikin, että jep, netti ei toimi kaikkialla, mutta laitteen lisäksi pilveen synkkaus kaikille. Heti. Nyt. Juuri tällaisten tapausten varalle.
Lyhyet pari kokemusta Kroatiasta ovat sellaiset, että tuskin olen ihan heti menossa uudestaan. Ns. pelipaikat ovat jo kalliimpia kuin muualla Etelä-Euroopassa ja esim. Italian ja Etelä-Ranskan tarjonta on paljon laajempaa ja luontokohteita sielläkin riittää. Monella tuntuu olevan mielikuva Kroatiasta, että se on jotenkin uusi ja vähemmän tunnettu paikka, mutta paljon ruuhkaisemmalta se on tuntunut kuin vaikkapa Pohjois-Italia tai nuo mainitsemani paikat. Kaupan päälle varsin sekasortoinen kaavoitus Jugoslavian ajoilta noissa isommissa kaupungeissa.
Jos ja kun noita paikkoja uudemmankin kerran lähtee joskus tarkastelemaan, niin Splitit ja Dubrovnikit saavat jäädä omaan rauhaansa ja pitää tehdä tutkimusta ja kierrellä ihan muissa paikoissa ehkä jotain isompaa Balkanin turneeta.
Yleinen vinkki on että kannattaa ottaa lämmintä päälle, itse kun oltiin kesäkuussa, niin yllätyksenä tuli miten kylmä tuuli voi paikoittain olla. Toki lähdin vähän rotsi auki ehkä liikenteeseen.Hyviä vinkkejä reissuun saa antaa. Ilmeisimmät nähtävyydet tiedossa, mutta jos jotain erityistä kannattaisi tsekata.
Tulee lainattua omaa viestiä, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Itsellä kun nimenomaan on positiivisemmat kokemukset Kroatiasta, kuin muilla palstalaisilla näyttää olevan.Dubrovnikissa tuli käytyä viime kesänä toukokuun puolella. Silloin ei ainakaan ollut niin täynnä turisteja, mitä ehkä netissä (täälläkin) annetaan olettaa. Vanhaan kaupunkiin ja muureille kannattaa luonnollisesti suunnata aamulla, sillä silloin siellä saa olla yllättävänkin rauhassa.
Dubrovnikista puhuttaessa ei yleensä nouse esiin lukuisat kauniit rannat, joita kaupungissa on. Rannoilla sai olla yllättävän rauhassa, eivätkä ne olleet täyteen pakattuja, vaikka lämpöä oli +25-30 astetta. Ei kannata siis jumittua liikaa vanhan kaupungin äärelle vaan lähteä bussilla kauemmas, jolloin turistien määräkin vähenee. Suosittelen myös virallisten rantojen lisäksi kävelemään rantaviivaa pitkin. Kallioilta löytyy mitä kauneimpia paikkoja pulahtaa uimaan virallisten rantojen ulkopuolella. Yleensä kallioihin on vielä kiinnitetty portaat, jottei veteen tarvitse hyppiä.
Tämä siis nuoren pariskunnan reissusta toukokuusta. Tiedä sitten, miten nämä soveltuvat perheen lomareissuun. Ja voi olla ettei toukokuu ollut vielä aivan huippusesonkia, joten siksikin oli oikein miellyttävä reissu ja Dubrovnikia voi kyllä suositella kenelle vaan
Loppuun vielä rantasuositus, joka on lähellä vanhaa kaupunkia, muttei kuitenkaan tupaten täynnä. Uskomattoman kauniissa paikassa kallioiden välissä. Ei ole hotellin oma ranta vaikka niin nimestä voisi päätellä.
Vastasinkin jo yleisesti suunnitelmista, mutta vielä tuohon tarkentavaan kysymykseen. Kyllä, Airbnb tsekattu myös ja itse asiassa sitä kautta buukattu yhden yön majoitus. Ja tosiaan tuosta Etelä-Islannin majoitustilanteesta on uutisoitu ihan Islannin suunnallakin: Uutinen Etelä-Islannin kesän tilanteestaMitkä ovat ne ilmeisimmät nähtävyydet listallasi? Voin kertoa lisää, jos mulla on jotain listan ulkopuolelta. Olen käynyt Islannissa useamman kerran. Oletko checkannut majoitukset Airbnb:stä ja vastaavista myös? Siellä on ihan mökkimajoituksiakin about keskellä ei mitään.
Tulee lainattua omaa viestiä, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Itsellä kun nimenomaan on positiivisemmat kokemukset Kroatiasta, kuin muilla palstalaisilla näyttää olevan.
Takaisin nimenomaan on päästävä: kristallinkirkas ja turkoosi meri oikein kuin kutsuvat uimaan, ja missä muualla voit vain lähteä kävelemään lähes rakentamatonta rantaviivaa pitkin ja löytää mitä parhaimpia uimapaikkoja suoraan kallioilta. Tällaisia rauhallisiakin spotteja löytyy pitkin rantaviivaa, jos vain on aikaa ja vaivaa kävellä.
Ja kyllä tuolla ainakin AirBnb-majoitukset ovat huomattavasti halvempia kuin vaikkapa Italiassa tai Ranskassa (Nizza). Eli on Kroatia vielä sen puolesta halpakin. Laadukkaan AirBnB-majoituksen löytää jopa Dubrovnikista 40€/yö. Myös ruuat ovat mielestäni huomattavasti halvempia verrattuna vaikkapa Italiaan.
Pohjoisessa Akureyri on kiva kaupunki ja kyllä siellä päivän viihtyy. Luontoretkiä ja patikkaa siellä on ainakin tarjolla.Kiitokset, useampikin jo reagoinut Islanti-kysymykseen. Tarkennetaan sen verran, että tosiaan Golden Circle hoidetaan ensimmäisenä alta pois ja sen jälkeen myötäpäivään saari ympäri. Myvatn vaikuttaa mielenkiintoiselta alueelta ylipäätään ja siellä tarkoitus kierrellä pari päivää. 3h valasristeily harkinnassa tuolta pohjoisen Husavikistä, mutta se vielä auki. Sitten idän kautta alas etelään, jossa tietysti jäätiköt yms.
Kiitoksia. Akureyrissä ollaan pari yötä ja ajatus oli kierrällä juuri tuolla Mývatnin ympäristössä. Hverfjall oli silti mennyt silmien ohi. Se täytynee katsastaa, voisi olla juuri sopiva jaloittelu ja kevyt patikointi jossain välissä. Lasten kanssa tosiaan liikenteessä (8-12v), joten mitään älyttömiä päivän patikointeja emme ole tekemässä. Mutta kyllä me liikuttu ollaan, että muutaman kilsan patikoinnit eivät ole haaste.Pohjoisessa Akureyri on kiva kaupunki ja kyllä siellä päivän viihtyy. Luontoretkiä ja patikkaa siellä on ainakin tarjolla.
Suosittelen kyllä lämpimästi viettämään pari päivää Mývatnilla. Mývatnin geotermaalinen alue on mielenkiintoinen, samoin n 10 km päässä sijaitseva Dimmuborgir, joka on ikivanhan tulivuoren jämä. Vieressä on yksi hienoimpia ja täydellisimmän muotoisia purkauskraatereita - Hverfjall - joita Islannista löytää. Sen päälle on suhteellisen helppo reitti kavuta ja ainakin mun käyntini aikana kraaterin ympäri pystyi kävelemään. Mývatnin leirintäalueelta pystyi ainakin silloin vuokraamaan pyöriä, joilla oli mukava liikkua alueella.
Kun järveltä tai Húsavikista lähtee eteenpäin itärannikolle, niin jonkun matkan päästä kun kääntyy pohjoiseen pääsee mahtaville Dettifoss -putouksille. Mikäli itärannikolla piipahdatte Borgarfjordur Eystri -nimisellä pikkupaikalla, niin siellä kannattaa etsiä lunnikalliot. Lunneja näkee ko kylässä enemmän kuin missään Islannissa (poislukien varmaan Westmanna -saaret). Tämä vaatii kyllä poikkeamisen 1-tieltä, mutta lunnit ovat söpöjä.
Etelässä sitten ovat Jökulsárlón -jäätikköjärvi ja Skaftafellin luonnonpuisto sekä 1-tieltä tavoitettavissa olevat hienot vesiputoukset Skógafoss ja Seljalandsfoss, joista jälkimmäsen takaa voi kävellä. Mutta nämä lienevät jo listallasi. Suosittelen myös kokeilemaan issikoilla ratsastamista, jos aikaa riittää. Reykjavikissa tarjontaa ratsastusreissuille riittää ja kokemattomillekin ratsastajille löytyy sopiva ratsu, myös lapsille.
Jos rengastieltä poikkeaa Reykjanesin niemimaalle, niin sieltä löytyy Fagradalsfjall, joka on viimeksi purkautunut tulivuori. Sinne pääsee näköjään ajamaan aika lähelle ja sitten vaan kävellen paikan päälle opasteita noudattaen. En ole käynyt, mutta varmasti tuoretta ja vielä savuavaa tulivuorimaisemaa tarjolla, ei tosin mitään massiivista kartiotulivuorta. Me käytiin Eyjafjatlajökull -tulivuorella (joka purkautui 2010) ja siellä 2015 vielä maa savusi paikoin ja retkeilijät kaivoivat nakkipaketteja purkauksessa muodostuneen pienen kraaterin hiekkaan lämpiämään.
Reykjavikissa on myös kiva pikkuinen hiekkaranta Perlanin takana (kukkulan päällä oleva puolikaaren muotoinen rakennus, joka on itse asiassa vesitorni). Hiekkarannalla taisi olla jopa sellainen luonnonaltaan tapainen, mihin tuli lämpöistä vettä maasta. Siellä oli myös kiva seurata Reykjavikin pikkukentälle laskeutuvia koneita.
Auto: mihinkään pikkuteille tai sisämaahan ei kannata lähteä ihan perushenkilöautolla vaan kunnon nelivedolla, jossa on riittävä maavara. Tiet ovat paikoin pelkkiä uria ja jokia voi joutua ylittämään autolla. Lisäksi kannattaa varmistaa aina bensatilanteensa. Asemia ei välttämättä ole joka nurkalla.
Kuten jo kanssakirjoittajat tuossa aiemmin totesivat, niin vaatteita on syytä olla mukana neljän vuodenajan mukaan ja kunnon kengät ovat must. Itikoita voi olla, mutta mun kesäreissuillani ne eivät ole oikeastaan vaivanneet.
Voin myös antaa patikkaneuvoja kun olen paikalla käynyt aina patikat mielessä, mutta jos sulla on lapset mukana, niin eikä ne eivät ole teille se juttu.
Kyllä olisitte huomanneet sen paikan päällä. Näkyy aika kauas ja on niin symmetrinen, että kiinnittää huomiota. Ja Dimmuborgirin laavamuodostelmat ovat kävelymatkan päässä.Kiitoksia. Akureyrissä ollaan pari yötä ja ajatus oli kierrällä juuri tuolla Mývatnin ympäristössä. Hverfjall oli silti mennyt silmien ohi.
Länsivuonoissa ei ole muuta huonoa kuin ajomatka sinne eli se on pitkä.Länsivuonoilla juuri olleena sitä voi suositella luontokohteena. Ja onhan Isafjördur todella idyllisessä paikassa, jos vaan jaksaa sinne ajaa. Lisäksi Dynjandin putoukset ovat yhdet maan hienoimmista ja Länsivuonoilla voi kokea ylivoimaisesti eniten tyhjän luonnon ihanuutta, siellä kun asuu vähiten väkeä koko maassa suhteessa alueeseen.
Ring road on itsessään pääosin aika tylsä, joten kannattaa poiketa vähintään niemimaille. Ja neliveto, mielellään korkea alle. Ajokiellot ovat syystä tietyillä teillä.