4
444
Ongelmahan noissa taskuvarkaustilanteissa on siinä, että joskus vain tulee se hetki, kun huomio herpaantuu pieneksi hetkeksi, ja se oli sitten siinä. Aikanaan tultiin metrolla Pariisissa kohti keskustaa juuri tuon kohtalaisen lyhyen siirtymän verran. Koko matkan olin paikallani kädet taskuissa varjelemassa omaisuuttani, kun väkeä oli vaunussa vähintään riittävästi. Siinä vaiheessa, kun piti nousta pois metrosta, niin yhtäkkiä hirveä härdelli, kun osa porukasta haluaa ulos, toiset siirtyvät vapautuneille penkeille, oven edestä pidemmälle jne. Tuossa hässäkässä piti ottaa hetken aikaa tukea jostain kaiteesta tai vastaavasta, ja voilà, puhelin lähti. Tajusin sen toki nopeasti, mutta ei mitään mahdollisuutta nähdä, kenen käsiin luuri jäi. Eli aina edes se äärimmäinen varovaisuus ei riitä, kun kohdalle osuu sellainen hetki, johon ei vain ehdi varautua.Itse olen monesti täyteen ladatuissa metroissa keskittynyt pitämään kiinni tavaroistani. Esimerkiksi selässä oleva reppu on helppoa avata ja penkoa ihmisruuhkassa niin sekin on parempi pitää edessä. Ja lompakko/kännykkä etutaskussa, siirtymät ovat kuitenkin yleensä nopeita 10-15min