Lontoo on myös paikka, jossa en ole käynyt - kuten en koko Englannissa. Ei hirveästi kiinnosta, mutta kai tuonne vielä joskus eksyy. Jos nopeasti oikein laskin, niin käynyt Euroopassa 30 maassa, käymättä Englannin lisäksi mm. Irlanti, Islanti, Venäjä, Kreikka, Romania ja Bulgaria (piti mennä tänä kesänä, mutta peruuntui). Dublin kiinnostaisi, samaten Skotlanti. Lisäksi Bukarestiin haluaisin ja Madridissa olen luvannut käydä espanjalaisen kaverin luona, vaikkei Espanja muuten juuri kiinnosta (Barcelona kiinnostaa yhtä vähän kuin Berliini). Lisäksi Kiova olisi mielenkiintoista nähdä.
Irlanti ja Kreikka ovat omalla listallani myös ns. must see, samoin Skotlanti ja oikeastaan Brittien maaseutu noin muutenkin. Venääkin olisi Karjalaa laajemmin kiva tutkia, tosin lääniä on vähän turhan paljon kovin tarkkaan koluamiseen. Islannissa olen kerran käynyt ja luonnon haluaisin vielä jossain vaiheessa näyttää muullekin perheelle. Reykjavik ei muutamien tähän ketjuun kommentoineiden tapaan kuitenkaan erityisemmin sytyttänyt, vaikka ihan viehättävä pieni pääkaupunkin olikin. Lisäksi Berchtesgadeniin Saksan Alpeille olen luvannut vaimoni viedä joskus, ja samalla voisi tehdä pienen linnakierroksen Etelä-Saksassa.
Muutoin mulla ei varsinaisia pakko päästä -kohteita ole, vaan etenen vähän tilanteen mukaan. Lähtökohtaisesti kaikki kiinnostaa aina sen verran, että hyvän tarjouksen osuessa sopivaan aikaikkunaan, olen valmis lähtemään oikeastaan minne vain. Tosin tässä viime vuoden aikana olen alkanut kelailla vähän enemmän omaa panostani matkailupäästöissä, ja ehkä ainakin lyhyet vkl-reissut vain käymisen ilosta vähenevät jatkossakin ja säästän mieluummin vähän pidempiin matkoihin, kuten jo viime vuonna teimme. Mistä tulikin mieleeni, että tasan vuosi sitten nousin neljään kilsaan (hissillä) Chamonixissa, se jäänee kerran elämässä -kokemukseksi. Tai eihän sitä koskaan tiedä.
Pahoittelut vielä kaikille, että olen kyseenalaistanut, että Berliinin dönerit ovat maailman parhaita ja todennut, että koko kaupunki ei itseäni pätkääkään kiinnosta. Tämä tuntuu olevan arka aihe.
Ei mua sinänsä ahdista se, että joku on kanssani eri mieltä, vaan lähinnä tartuin tuohon aika voimakkaaseen keskusteluun mukaantuloosi, jonka sisältö oli lähinnä se, että Berliini on paska paikka, vaikket ole edes käynyt siellä. En mä tietysti voi kieltää oikeuttasi tähän mielikuvaan, lähinnä vain kiinnostaa aina nämä mustavalkoiset tyypittelyt varsinkin ilman kokemuspohjaa. Itse en oikein osaa edetä aivan noin voimakkaasti ennakkoluulojen mukaan, vaikka toki meillä kaikilla ne vaikuttavat tavalla tai toisella valintoihimme.
---
Asian vierestä, EasyJet tarjosi mahdollisuutta hakea rahoja takaisin tai ottaa voucherin. Taidan hakea rahat pois, ellei prosessi ole jumalaton, koska ei tästä virustilanteesta oikein tiedä, eikä mulla erityistä poltetta ole reissuun tällä hetkellä. Ehtii kai sitä joskus vielä.