Rahat ainakin kerätään Riian risteilyllä pois. 1640€ edullisin hytti. Taitaa päivä Tukholmassa olla ”hiukan” halvempaa.
Aijaa, itse katsoin tänään ikaalistenmatkatoimistosta niin alkaen oli 32e per nassu Serenaden risteily Riikaan kesä-elokuussa
Rahat ainakin kerätään Riian risteilyllä pois. 1640€ edullisin hytti. Taitaa päivä Tukholmassa olla ”hiukan” halvempaa.
Siljan hinnoittelussa oli joku tekninen vika, lisäksi hinnat pomppasivat, kun kysynnässä tuli piikki. Itse maksoin deluxe-hytistä 120€ + 20.000 p. (sis. erikoisaamiaisen molempina aamuina kaikille).
Tämä tuli ekana mieleen kanssa. Hiukan vaan huvittavaa kun käyt Siljan sivuilta katsomaan, että esim. Muumi-perhehytti on 5500€ heinäkuun Riian risteilyllä. Autonkin näytti saavan kahdeksi päiväksi laivaan mukaan halvalla 600€ hinnalla.
Bratislava on omien kokemusteni mukaan heittämällä yksi Euroopan hienoimpia paikkoja. Toki häviää monessa asiassa jollekin Roomalle ja Pariisille, mutta kompaktiudessaan ja ruuhkattomuudessaan ajaa tunnetumpien tovereidensa edelle. Prahaan jos vertaa (ei välttämättä järkevää verrata), niin pienemmällä rahalla saa huomattavasti vähemmän turismia ja reilusti parempaa palvelua hymyjen kera. Kaupunki itsessään on pieni, mutta tällainenkin ”maailmanmatkaaja” on käynyt lepuuttamassa siellä silmiään useamman kerran yhteensä parin viikon ajan. Ensimmäisen kerran kävin 2005 vailla mitään odotuksia saati tietoa kaupungissa, ja olin kuin taivaissa. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.
Wien on myös kaunis, mutta samalla paljon suurempi kaupunki. Täysin erilainen kokemus. En jättäisi missään nimessä käymättä.
Berliini puolestaan on itselleni sellainen ikuinen rakkaus. Kaupunki on, kuten jossain pitchissä mainittiin, ”rather ugly, but super sexy”. Ja sitähän se on. Täynnä historiaa ja rosoa yllinkyllin. Vanhoja rakennuksia ei juurikaan ole jäljellä, mutta East Side Gallery, Checkpoint Charlie ja tuhannet muut kohteet pitävät huolen siitä, että historia on jatkuvasti läsnä. Illaksi Kreuzbergiin nauttimaan vähän erilaisesta kulttuurista. Toistakymmentä vuotta olen siellä käynyt vuosittain, ja aina tuntuu löytyvän lisää nähtävää ja koettavaa. Ja toisaalta on myös helppo vain olla ja nauttia, kun mikään pakko ei ole ”suorittaa”.
Vinkki: voisi olla järkevää tehdä tuo reissu jotenkin näin: Wienin lentokenttä - Bratislava - jokilaiva - Wien - Wienin lentokenttä (kaupunkien keskinäisellä järjestyksellä ei väliä).Aiemmin kyselemän Wien sai suosituksia myös käydä Bratislavassa. Päädyttiin sitten vaimon kanssa niin, että yhdistetään nämä. Lähtökohta vois olla 3 yötä Wienissä ja 2 Bratislavassa. Siirtymä kaupungista toiseen jokialuksella Tonavaa pitkin.
Finski perui Krakovan lennot syyskuussa eli jää toiseen kertaan tutustuminen tuohon kaupunkiin. No, vielä on onneksi Riika elokuussa jäljellä. Jokohan sitä syksyllä kuitenkin pääsisi Suomesta ilman karanteenia johonkin muuallekin kuin Baltiaan? Joku syyspatikkareissu vaikka Alpeilla voisi olla kiva juttu.
Tää on jännä juttu, kuullut joskus muiltakin. Yksi bloggari oli sitten ihmeissään, kun oli käynyt Saksan Alpeilla, että olipa siellä kaunista ja mielikuva maasta muuttui täysin. Jännä juttu, miten luonto ei noudata kansallisvaltioiden rajoja.Berliinissä en ole käynyt eikä kiinnosta paskan vertaa, kun ei huvita mennä Saksaan.
Tää on jännä juttu, kuullut joskus muiltakin. Yksi bloggari oli sitten ihmeissään, kun oli käynyt Saksan Alpeilla, että olipa siellä kaunista ja mielikuva maasta muuttui täysin. Jännä juttu, miten luonto ei noudata kansallisvaltioiden rajoja.
Itse olen valmis menemään oikeastaan kaikkialle, ainoa rajoittava asia on oma taloustilanne. Tylsiä paikkoja ei olekaan, on vain tylsiä mieliä.
Nää on jänniä juttuja. Useita vuosia sanoin etten Thaikkuihin lähde, mut kävin ja tykkäsin. Mut silti pidin enemmän Myanmarista, se kun tuli samalla katsastettua ja samoin Laos.Olen käynyt muualla Saksassa ja sen lisäksi n. 40 maassa. Ja maailmassa on edelleen paljon paikkoja, jotka kiinnostavat enemmän kuin Berliini.
Joskus kannattaa mennä sinne mikä ei ihan heti kiinnosta. Ja tämä ei siis ole lainatulle kohdistettu, ihan yleisesti. Saattaa yllättyä.
Nää on jänniä juttuja. Useita vuosia sanoin etten Thaikkuihin lähde, mut kävin ja tykkäsin. Mut silti pidin enemmän Myanmarista, se kun tuli samalla katsastettua ja samoin Laos.
Joskus kannattaa mennä sinne mikä ei ihan heti kiinnosta. Ja tämä ei siis ole lainatulle kohdistettu, ihan yleisesti. Saattaa yllättyä.
Juu, niin olen käsittänyt, että olet matkustellut paljon, ja siksi hiukan ihmettelinkin tätä edellisen viestisi mustavalkoista sävyä. En nyt meinaa, että siitä olisi pakko tykätä, mutta tosiaan aika monesta paikasta olen itse lopulta tykännyt ennakkoluuloistani huolimatta ja siksi nykyään olen avoin liki kaikille kohteille niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, kunhan ovat budjettini rajoissa.Olen käynyt muualla Saksassa ja sen lisäksi n. 40 maassa. Ja maailmassa on edelleen paljon paikkoja, jotka kiinnostavat enemmän kuin Berliini.
Tämä setti muakin kiehtoo. Maailmassa on varmasti paljon muitakin maagisia kaupunkeja vielä kirjavimpine katuruokavalikoimineen, kultturitarjontoineen ja historioineen (no, 1900-luvun osalta Berliiniä on kyllä vaikea voittaa), mutta kun tuo kaikki mainitsemasi on vaille satasen ja muutaman tunnin menopaluun päässä, on paketti aika lyömätön.Nyt seitsemän reissun jälkeen kaupunki on kohonnut oman suurkaupunkien rangkingin kärkeen kun otetaan huomioon saavutettavuus, nähtävyydet, helppous, yleinen fiilis, ostosmahdollisuudet, hintataso sekä ruokakultuuri.
Tarkoitinkin karanteenia siellä toisessa päässä. Varmaan Krakovaan tulee reissattua jossain välissä.Wizzillä tarjouksessa Tku-Krk-Tku 20€ menopaluu. Viisi henkeä ensi keväänä Puolaan, yht. 100€.
Karanteenihan on edelleen omaehtoinen (ihan oxymoron koko termi) ja tullee poistumaan tätä menoa piakkoin.
Vai onko sitten niin, että jotkin kohteet on lukittu liian bulkiksi enemmän matkustelleiden kohdalla. Yksi kollega alkuvuonna matkailusta jutellessamme sanoi Berliinistä, että ei ole kiinnostunut, kun kaikki siellä ramppaa. Vähän samaa olen kuullut milloin Tallinnasta, milloin Tukholmasta ja milloin mistäkin yleisimmistä kaupunkikohteista, kotimaankohteista puhumattakaan, toki jälkimmäisissä yleensä kaikki ovat käyneet.
Jep, se on ihan selkeä homma, että vierailluista paikoista jotkut iskevät enemmän kuin toiset. Jonnekin on päästävä kerta toisensa jälkeen ja sitten taas joku kehuttu paikka on ihan jees, mutta ei erityisemmin nappaa rampata, kuten mulle vaikkapa Lontoo. Se mua kuitenkin aina hiukan ihmetyttää, että vierailematon kohde luokitellaan jonkin mustavalkoisen mielikuvan perusteella täysin no go:ksi. On kaikilla mieltymyksensä, mutta ehdottomuus on aina vähän tylsää.Eipä noita järjellä voi selittää. Itse käynyt Berliinissä kolme kertaa ja korkeintaan ns. ihan ok paikka. Kyllä toisaalta taas ymmärrän miksi ihmiset ihastuu Berliiniin palavasti. Sitten taas toisaalta Reykjavikissa käynyt seitsemän kertaa, ja se nyt on nähty periaatteessa yhden päivän aikana, enkä vaan kyllästy.
Jep, se on ihan selkeä homma, että vierailluista paikoista jotkut iskevät enemmän kuin toiset. Jonnekin on päästävä kerta toisensa jälkeen ja sitten taas joku kehuttu paikka on ihan jees, mutta ei erityisemmin nappaa rampata, kuten mulle vaikkapa Lontoo.
En ainakaan itse menetä yöuniani siitä, että joku ei pidä samoista paikoista kuin mistä itse pidän. Olisihan maailma aika tylsä paikka, jos kaikki pitäisivät Berliinistä ja vihaisivat Forssaa.Lontoo on myös paikka, jossa en ole käynyt - kuten en koko Englannissa. Ei hirveästi kiinnosta, mutta kai tuonne vielä joskus eksyy. Jos nopeasti oikein laskin, niin käynyt Euroopassa 30 maassa, käymättä Englannin lisäksi mm. Irlanti, Islanti, Venäjä, Kreikka, Romania ja Bulgaria (piti mennä tänä kesänä, mutta peruuntui). Dublin kiinnostaisi, samaten Skotlanti. Lisäksi Bukarestiin haluaisin ja Madridissa olen luvannut käydä espanjalaisen kaverin luona, vaikkei Espanja muuten juuri kiinnosta (Barcelona kiinnostaa yhtä vähän kuin Berliini). Lisäksi Kiova olisi mielenkiintoista nähdä.
Pahoittelut vielä kaikille, että olen kyseenalaistanut, että Berliinin dönerit ovat maailman parhaita ja todennut, että koko kaupunki ei itseäni pätkääkään kiinnosta. Tämä tuntuu olevan arka aihe.
Irlanti ja Kreikka ovat omalla listallani myös ns. must see, samoin Skotlanti ja oikeastaan Brittien maaseutu noin muutenkin. Venääkin olisi Karjalaa laajemmin kiva tutkia, tosin lääniä on vähän turhan paljon kovin tarkkaan koluamiseen. Islannissa olen kerran käynyt ja luonnon haluaisin vielä jossain vaiheessa näyttää muullekin perheelle. Reykjavik ei muutamien tähän ketjuun kommentoineiden tapaan kuitenkaan erityisemmin sytyttänyt, vaikka ihan viehättävä pieni pääkaupunkin olikin. Lisäksi Berchtesgadeniin Saksan Alpeille olen luvannut vaimoni viedä joskus, ja samalla voisi tehdä pienen linnakierroksen Etelä-Saksassa.Lontoo on myös paikka, jossa en ole käynyt - kuten en koko Englannissa. Ei hirveästi kiinnosta, mutta kai tuonne vielä joskus eksyy. Jos nopeasti oikein laskin, niin käynyt Euroopassa 30 maassa, käymättä Englannin lisäksi mm. Irlanti, Islanti, Venäjä, Kreikka, Romania ja Bulgaria (piti mennä tänä kesänä, mutta peruuntui). Dublin kiinnostaisi, samaten Skotlanti. Lisäksi Bukarestiin haluaisin ja Madridissa olen luvannut käydä espanjalaisen kaverin luona, vaikkei Espanja muuten juuri kiinnosta (Barcelona kiinnostaa yhtä vähän kuin Berliini). Lisäksi Kiova olisi mielenkiintoista nähdä.
Ei mua sinänsä ahdista se, että joku on kanssani eri mieltä, vaan lähinnä tartuin tuohon aika voimakkaaseen keskusteluun mukaantuloosi, jonka sisältö oli lähinnä se, että Berliini on paska paikka, vaikket ole edes käynyt siellä. En mä tietysti voi kieltää oikeuttasi tähän mielikuvaan, lähinnä vain kiinnostaa aina nämä mustavalkoiset tyypittelyt varsinkin ilman kokemuspohjaa. Itse en oikein osaa edetä aivan noin voimakkaasti ennakkoluulojen mukaan, vaikka toki meillä kaikilla ne vaikuttavat tavalla tai toisella valintoihimme.Pahoittelut vielä kaikille, että olen kyseenalaistanut, että Berliinin dönerit ovat maailman parhaita ja todennut, että koko kaupunki ei itseäni pätkääkään kiinnosta. Tämä tuntuu olevan arka aihe.