Norwegianin toiminta vähän ihmetyttää. Taustallahan ovat yhtiön talousongelmat jo ennen koronaa. Tuli sitten varattua perheelle lennot Malagaan heinäkuulle (jo ennen koronaa) (luottokortilla toki). Ensin sieltä tuli ilmo, että peruvat vähän lentoja, hintakalenterista HEL-AGP poistuivat lennot 15.6. asti. Sitten jossain vaiheessa hintakalenterista poistuivat varausmahdollisuudet 16.6. - heinä- ja elokuu. Eli siis ekat varattavissa olevat lennot olivat alkaen 1.9. Tuolloin ajattelin, että "heippa vaan lomalle". Finski sitten ilmoitti aloittavansa lennot heinäkuun alusta sinne (toki vain ke ja la). En sitten varannut Finskiltä lentoja (4 hlö perhe alle 1000 € meno-paluu, yhteensä), kun ajattelin, että jos Finski lentää, niin sitten varmaan myös Norski aloittaa lennot. Sittemmin Finskin lentojen hinnat nousivat ( vähän vaille 4 k€ perheeltä), joten kysyntä lienee ollut kova. Sittemmin Finskin hinnat putosivat, mutta ei sinne viitsisi rahoja laittaa, kun voi olla, että Norski lentää kuitenkin. Välilaskuilla lennot Lufthansan tai KLM:n kautta olisivat edullisemmat. Ongelma vaan on se, että jos itse peruu Norskin lennot, saa tilalle vouchereita, joilla ei konkassa ole mitään arvoa. Ja tällöin luottokorttiyhtiö ei korvaa tappioita. Jos Norski itse peruisi lennot, voisin vaatia fyrkat takaisin (luottokorttiyhtiö korvaa, jos Norski menee nurin). Nyt on vähän patti-tilanne.
Norski ei ole ilmoittanut lennoistaan mitään. Kuin ihmeen kaupalla ehkä viikko-pari sitten Norskin hintakalenteriin ilmestyivät hinnat lennoille heinä- ja elokuuksi takaisin. Meinaavat sittenkin lentää? Mitään infoa ei ole tullut, mitä meinaavat tehdä. Kassakriisi on ilmeisesti niin akuutti, että viivyttelevät tällaisia tietoja viimeiseen asti, jotta rahoja ei tarvitse palauttaa... Ymmärrettävää, kun firmaa yritetään pelastaa, ja samalla näin kuluttajalle raivostuttavaa.
Eilen tuli vähän lisäinfoa. Kesäkuun lopun yhtiökokouksessa meinaavat hankkia valtuuksia johdolle, jotta velkaa voisi vaihtaa osakkeiksi.
Norwegian Air seeks approval to raise cash quickly
Sen vähän mitä tässä kevään aikana olen firman tilannetta netistä seurannut, olen päätynyt tällaiseen:
Norski ilmeisesti pelaa kovaa peliä rahoittajien kanssa: koneet pysyvät maassa jopa ensi vuoden kevääseen/kesään, se on ainakin uhka (ja yhtiön oma ilmoitus). Rahoittajilla on ongelma, jonka yhtiö tietää: kukaan markkinoilla ei ole ostamassa yli sataa konetta. Muillakin lentoyhtiöillä kun on kassasta rahat vähissä. Konkurssissa koneet tulevat seisomaan kentillä kauan, mutta jos rahoittajat muuttavat velkojaan yhtiön omaksi pääomaksi, niin yhtiö selviää (mahdollisesti), ja rahoittajien tappiot olisivat pienemmät. Norski siis laskee sen varaan, että on pelannut itsensä liian isoksi, jotta sitä voisi tässä markkinatilanteessa päästää nurin.
On tää vähän perseestä. En tiedä miten omien lomienkaan siirto enää onnistuu. Kaikkinensa kurja juttu. Ei auta kuin odotella. Luultavasti tuon yhtiökokouksen jälkeen olemme viisaampia. (Jossain uutisessa oli myös mainittu yhtiökokouksen päiväksi 30.6. joten se päiväkin jäi vähän auki, tuossa Reutersin jutussa oli 26.6.)