Piti mennä huhtikuussa Ljubljanaan. No ei sattuneesta syystä menty. Nyt viimein tuli korvaushakemus käsitellyksi. Finnair tarjoaa ensisijaisesti lahjakorttia, mutta Ljubljanaan ei lennetä ainakaan ennen huhtikuuta 2021. Wien on ollut suunnilleen aina harkinnassa, kun ollaan mietitty kaupunkilomakohdetta joten oliskohan nyt sen vuoro? Tulevana syksynä. Mietteitä paikasta?
Vasta kerran olen käynyt, mutta palaan kyllä varmasti. Wien jätti hyvän vaikutelman itselleni, kiva miksaus hienostuneisuutta ja kuitenkin löytyy sellaista rosoista kapinahenkisyyttä. Historiaahan se tulvii joka suunnasta, eikä tarvitse olla mikään historiafriikki, kun eteen vain tulee kaikenmaailman palatsia, patsasta ja syntymäkotia. Itse kävin höpöttelemässä kameralle opetustarkoituksiin lyhyen setin Wienin taideakatemian edessä, ja olihan se hassua ajatella, että reilu sata vuotta sitten turhautunut parikymppinen Hitler noilla samoilla huudeilla potki kiviä naisenpuutteissaan.
Olin reissussa yksin, joten teemanani oli lähinnä historia, kalja ja paikalliset klassikkosafkat. Kulttuurielämykset jaan seuraavalla reissulla vaimon kanssa. Tai no, kävin syömässä sacherkakkua juuri viime mm-kisojen avausottelun aikaan, ja kai se omaksi kulttuurikokemukseksi lasketaan, kun hovimestari kysyi meiltä Cafe Sacheriin jonottaneilta, että onko kukaan kiinnostunut ottelusta? Itse joukkuepari oli muistaakseni aika mitäänsanomaton, mutta nostin mummojen ja kiinalaisten seasta ainoana käteni ja mut napattiin jonon ohitse, ohjattiin kabinettiin sohvalle ison telkkarin ääreen ja kysyttiin, mitä herralle saisi olla. Vedin siinä sitten kahvia, sacherkakkua, apfelstrudelia useammalla kymmenellä eurolla. Harmi, ettei matsi ollut kiinnostavampi, puitteet olivat kyllä kunnossa.
Wienistä pääsee Bratislavaan muutamalla eurolla tunnissa, joten kannattaa käydä katsomassa pikaisesti myös se ja varata vaikka yksi lisäpäivä reissuun. Mulla oli tuon Keski-Euroopan rundini tarkoituksena käydä treenaamassa kaikissa paikoissa, joissa yövyn, mutta Bratislavassa kävin testaamassa salin puhtaasti hintatason vuoksi. Jostain teollisuusalueelta se taksilla löytyi. Vanha kaupunki on sitä samaa kuin muuallakin, mutta ainahan noissa kivoja puoteja on ja halpaa kaljaa pienpanimobaarista löytyi Bratislavastakin.
Tägätään tähän myös
@CaliforniaNuts
Niin, ja jos CaliforniaNuts mietit, että kannattaako Berliiniin joskus mennä, niin kannattaa, todellakin. Vaikkei tykkäisi kaupungista, tykkää Berliinin dönereistä.