Mainos

Matkakohteenne

  • 2 591 561
  • 14 996

julle-jr

Jäsen
Totta, tämä on vain väite, johon olen toistuvasti törmännyt varsinkin Döner Harjun fanien puolelta ja johon meinasin jo aiemmin tässä ketjussa viitata. Döner Harjun perustajatkin selittivät ravintolaansa avatessaan, että olivat tehneet pohjatyötä Berliinissä, kun siellä ne parhaat kebabit on tjsp. Jo silloin vähän ihmettelin, että ette sitten viitsineet missään muussa maassa tai kaupungissa käydä tutkimassa. Veikkaan että esim. Istanbulissa, Teheranissa tai Beirutissa olisi saanut vähän laajempaa perspektiiviä.
www.donerharju.fi

"Haluamme tarjota Suomen parasta döneriä. Oppia haimme Istanbulista, Berliinistä, Tel Avivista ja Puhoksen ostarilta Itä-Helsingistä."
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
www.donerharju.fi

"Haluamme tarjota Suomen parasta döneriä. Oppia haimme Istanbulista, Berliinistä, Tel Avivista ja Puhoksen ostarilta Itä-Helsingistä."

Tämä selvä. Niissä parissa jutussa, jotka luin (mm. tämä Aromilehdessä), ei mainittu kuin Berliini.

"Ravintolan tuotekehitys on muutenkin pitkän työn tulos. Tutkimustyötä on tehty maailman kebab-pääkaupungissa Berliinissä"
Helsingin Uutiset
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Döner Harju on kökkö ja kallis.
Berliinissä on museoita ja näyttelyitä & konsertteja/tapahtumia joka lähtöön. Siihen kun lisätään historialliset paikat ja hienot puistot, niin nähtävää ja tekemistä riittää. Kuumana päivänä voi mennä vaikka Wannseelle uimaan.
Kaupungissa on myös kauppaliikkeitä ja kirpputoreja, missä edelleen kaupataan mm. juutalaisille tarpeettomaksi käyneitä astioita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaupungissa on myös kauppaliikkeitä ja kirpputoreja, missä edelleen kaupataan mm. juutalaisille tarpeettomaksi käyneitä astioita.
Ja katukiveyksistä voi bongata taloissa asuneiden, keskitysleireille kyyditettyjen juutalaisten nimiä pienistä messinkilaatoista. Historia on todellakin joka paikassa läsnä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Itsellä olisi tarkoitus lähteä lauantaina Itävaltaan viikoksi ja huomasin eilen, että passini oli mennyt umpeen viime vuonna. Minulla on kuitenkin viime vuoden keväällä myönnetty sirullinen henkilökortti, eikös tuo kuitenkin käy ihan ok, kun kuitenkin ollaan Schengen-alueella? Tarkoitus olisi käydä myös Saksan puolella, mietin vaan että tuolla on rajalla ilmeisesti väliaikaisesti otettu rajatarkastukset käyttöön niin eikös tuo henkilökortti kelpaa sielläkin? Hirveästi ei ole tullut matkusteltua Tallinnaa tai Tukholmaa pitemmälle viime vuosina joten aavistuksen pihalla olen näistä jutuista.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Itsellä olisi tarkoitus lähteä lauantaina Itävaltaan viikoksi ja huomasin eilen, että passini oli mennyt umpeen viime vuonna. Minulla on kuitenkin viime vuoden keväällä myönnetty sirullinen henkilökortti, eikös tuo kuitenkin käy ihan ok, kun kuitenkin ollaan Schengen-alueella? Tarkoitus olisi käydä myös Saksan puolella, mietin vaan että tuolla on rajalla ilmeisesti väliaikaisesti otettu rajatarkastukset käyttöön niin eikös tuo henkilökortti kelpaa sielläkin? Hirveästi ei ole tullut matkusteltua Tallinnaa tai Tukholmaa pitemmälle viime vuosina joten aavistuksen pihalla olen näistä jutuista.
Ainkin polisin sivulla tuo mainitaan kelpaavan Itävaltaan ja Saksaan.
Poliisi - Henkilökortin käyttö
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkoitus olisi käydä myös Saksan puolella, mietin vaan että tuolla on rajalla ilmeisesti väliaikaisesti otettu rajatarkastukset käyttöön niin eikös tuo henkilökortti kelpaa sielläkin?

Viime viikolla ylitin autolla Itävallan ja Saksan rajan molempiin suuntiin ja rajatarkastuksia ei ollut. Rajavartijoita ja poliiseja toki seisoskeli rajalla molempiin suuntiin mennessä, joten jonkinlaista näennäistä valmiutta siellä ainakin pidettiin yllä ja jonain toisena päivänä tilanne voi hyvinkin olla eri kuin viime viikolla.

Matkakohteena oli Tirolin Alpit ja tarkemmin sanottuna Kitzbuhelin seutu. Suosittelen lämpimästi, jos yhtään kiinnostaa vaeltelu vuorimaisemissa. Aiemmilta vuosilta on kokemusta vastaavista reissuista Zillertalin laaksosta, Zell Am Seen alueelta, Sierra Nevadasta, Dolomiiteilta Cortina d'Ampezzon liepeiltä ja Ranskan Pyreneiltä. Omassa rankingissani Kitzbuhelin Alpit meni heittämällä kärkeen.

Maininta vielä Innsbruckille hyvänä päiväretkikohteena.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Viime viikolla ylitin autolla Itävallan ja Saksan rajan molempiin suuntiin ja rajatarkastuksia ei ollut. Rajavartijoita ja poliiseja toki seisoskeli rajalla molempiin suuntiin mennessä, joten jonkinlaista näennäistä valmiutta siellä ainakin pidettiin yllä ja jonain toisena päivänä tilanne voi hyvinkin olla eri kuin viime viikolla.

Matkakohteena oli Tirolin Alpit ja tarkemmin sanottuna Kitzbuhelin seutu. Suosittelen lämpimästi, jos yhtään kiinnostaa vaeltelu vuorimaisemissa. Aiemmilta vuosilta on kokemusta vastaavista reissuista Zillertalin laaksosta, Zell Am Seen alueelta, Sierra Nevadasta, Dolomiiteilta Cortina d'Ampezzon liepeiltä ja Ranskan Pyreneiltä. Omassa rankingissani Kitzbuhelin Alpit meni heittämällä kärkeen.

Maininta vielä Innsbruckille hyvänä päiväretkikohteena.

Itse olen menossa tuonne Zell am Seehen, mutta muutenkin tuota aluetta on tarkoitus kierrellä. Tietyn mausteen tuo myös se, että juoksen sitten viikko Suomeen paluun jälkeen puolimaratonin, joten täytyy vähän treenata tuolla reissullakin. Tarkoitus olisi juosta ainakin kerran tuo Zeller-järvi ympäri (matkaa tulee jotain 11km) ja muutenkin liikkua suhtkoht paljon reissun aikana.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen menossa tuonne Zell am Seehen, mutta muutenkin tuota aluetta on tarkoitus kierrellä. Tietyn mausteen tuo myös se, että juoksen sitten viikko Suomeen paluun jälkeen puolimaratonin, joten täytyy vähän treenata tuolla reissullakin. Tarkoitus olisi juosta ainakin kerran tuo Zeller-järvi ympäri (matkaa tulee jotain 11km) ja muutenkin liikkua suhtkoht paljon reissun aikana.

Myös Zell Am See on loistava kohdevalinta. Itsekin juoksin tuon järven ympäri yhden kerran ja oli äärimmäisen hieno lenkki. Täytyy kyllä sanoa, että lenkki tuntui huomattavasti pidemmältä kuin 11 km. Siinä saattoi se 800 metriä merenpinnan yläpuolella hieman tuntua tällaisen tasamaa-asujan elimistössä samoin kuin edeltävien päivien touhuamiset vuorilla.

Jos vuorilla vaeltaminen kiinnostaa, niin väärää kohdevalintaahan noilla seuduilla ei voi tehdä. Cable careilla pääsee kätevästi ylös ja alas ja niiden käyttöä voi kyllä suositella. Monien hotellien kautta saa check-inin yhteydessä niihin lippuja ja sitten on aluekohtaisia kesädiilejä, joilla pääsee sopuhintaan käyttämään cable careja tietyn ajan. Esimerkiksi meillä oli neljän päivän mittainen Kitzbuhel Sommer Karte, jolla sai rajattoman käyttöoikeuden 37 lähiseudun cable cariin noin 60 eurolla per henkilö.

Sään puolesta vuorilla on välillä vähän lottoa. Viime viikolla eräänä päivänä olimme Kitzbuhelin Hahnenkamnin syöksyrinteen puolella retkeilemässä ja näkyvyys oli tuntien ajan noin 10-20 metriä ja lämpötila 2000 metrissä rapsakat 8 astetta, mutta muina päivinä vaellussää oli erinomainen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Zellistä pääsee myös nopeasti Kaprunin jäätikölle, jos kesäskimbaus kiinnostaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Todennäköisesti näin. Riika kyllä kiinnosta, ja sielläpä saatan käydäkin. Hieman isompi kylä se on, joten ehkäpä Hesan tasolla turvallisuutensa puolesta..?
Sopivaa majoituspaikkaa katselen netistä. Rauhallisempaa hotellipaikkaa, mutta kuitenkin kohtuu matkan päässä vanhastakaupungista.
Hei tilaahan sinne suuntaan sellaista +20 lämpöjä, ja vähemmän sateista.

Koskas ootkaan menossa ja meinaatko olla Riikassa miten pitkään ? Itse oon siellä käynyt 2 kertaa, mutta siitä on jo usempi vuosi aikaa.
Oltiin yötä molemmilla kerroilla [URL=www.tallinkhotels.com/fi/tallink-hotel-riga]Tallinkin -hotellissa[/URL]. Siisti hotelli ihan keskustan huudeilla. Rautatieasema tais olla ihan vieressä ja vanhaan kaupunkiin käveli hetkessä. Siitä en ole varma että saako autoa mihkään ?

Muutamien kilometrien päässä oli automuseo. Todella vanhoja autoja ja silleen. Jos kiinnostaa kannattaa käydä. Ja tossa Tallinkin hotellin lähellä oli joku historia museo tjsp. Kannattaa käydä kanssa ?

Vanhassa kaupungissa on hyvä burgeri mesta, Friday's. ja rautatieaseman vieressä oli hyvä pizza ja pasta mesta, il patio

Nykytilannetta en tiedä, mutta silloin vuosia sitten kannatti taksilla ajaa vaan jos ne ovat "viinin punaisia tai air baltic:in väreissä". Muut kusetti.

Toivottavasti noista ny oli jotain apua tjsp.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Oltiin yötä molemmilla kerroilla Tallinkin -hotellissa. Siisti hotelli ihan keskustan huudeilla. Rautatieasema tais olla ihan vieressä ja vanhaan kaupunkiin käveli hetkessä. Siitä en ole varma että saako autoa mihkään ?

Tallinkin alakerrassa on parkkihalli, ei mikään iso mutta jos ennakkoon kysyy niin voi paikka löytyä

edit: ei voi varata etukäteen vaan täytetään tulijoiden mukaan. Hinta 17e/vrk
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siitä en ole varma että saako autoa mihkään ?

Meillä oli vähän vaikeuksia löytää parkkipaikkaa Riiassa, mutta yksisuuntaisen Skolas iela -kadun alkupäästä löytyi sattumalta parkkipaikka, jossa Google Mapsin mukaan 2€/h. Siitä n. 700 m Esplanade-puistolle.
 
K

Kiekkokatsoja

Koskas ootkaan menossa ja meinaatko olla Riikassa miten pitkään ?
Oon nyt Pärnussa, ja kohta siirryn Riikaan. Pari yötä Riikassa. Vielä en tiedä että missäpäin Riikaa kävisin, muuta kuin vanhassa kaupungissa. Hotellilta pari kilsaa sinne, joten matka sujuu myös kävellen.
Eilen sateli Pärnuussa, mutta sade taukosi iltapv lopussa. Myös Riikaan on luvattu iltapv sadetta + ukkosta. No tuskin koko aikaa, niin voi olla ulkonakin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen sateli Pärnuussa, mutta sade taukosi iltapv lopussa. Myös Riikaan on luvattu iltapv sadetta + ukkosta. No tuskin koko aikaa, niin voi olla ulkonakin.

Samanlaista vaihtelevaa oli viikko sitten, kun oltiin siellä suunnalla. Via Baltikan varrella on pari parkkipaikkaa Latvian biitseillä (merkitty Google Mapsiin), jos sää sattuisi olemaan otollinen.
 
K

Kiekkokatsoja

Olen Riikassa. Latvian liikenne eroaa Virolaisesta liikenteestä. Virossa on paremmin huomioitu liikkuminen, ja rakennettu se turvalliseksi. Lisäksi Latvialaiset ovat hätäisempiä ja riskialttiimpia kuljettajia.
Riika on hieman monimutkainen ajaa klo 16 jälkeen. Turistina on ruuhkassa vaikeampaa esim valikoida sopivin kaista ajoissa. Mutta aika hyvin saa tilaa, kun laittaa vilkun päälle kaistanvaihtoa yrittäessä.
Kävi myös yksi erikoinen tapahtuma. Mulla oli vihreä nuolivalo oikealle, mutta samalla tulikin bussi vasemmalta eteen. Tarkkana saa olla, mutta itsekkin meistä jokainen tekee virheitä.
No oli muutakin erinlaista, mutta hotellille pääsin. Nyt pitää miettiä mihin syömään. Ja kävellen vai julkisilla? Taitaa ollakin vajaa 3km vanhankaupungin reunaan.

Lisäys. Pärnuussa oli hyvä ja halpa majoitus. Lisäksi sieltä löytyi hyvä ja halpa annosruoka ravintola. Molemmissa oli hinta-laatu erinomaisia. Tämä on harvinaista, mutta joskus löytöjäkin osuu kohdalleen. Riikassa alku ei luvannut hyvää, mutta hieman kaljaa ja viiniä, niin eiköhän taas pääse maassa maan tavalla tilanteeseen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Viime yönä kotiuduin Keski-Euroopan mäkiviikolta. Kierrettiin Münchenista lähtien Etelä-Saksaa, hieman Ranskaa, Sveitsin halki Liechtensteinin kautta Itävaltaan, josta takaisin Müncheniin.

Auto oli vuokralla Avisin kautta. Mynssenin lentokenttävuokraamo on saanut paljon lokaa niskaan internetissä eikä suotta. Meillä piti olla aamukymmeneltä E-sarjan Mersu noutovalmiina. Oltiin tiskillä klo 9:50. Tai siis jonon päässä. Jonoa oli tuossa vaiheessa ns. vitusti ja siinä vaiheessa kun päästiin tiskille jonon pituus oli kolminkertaistunut ja meidän jonotusaikamme oli tasan tunnin. No eipä mitään, hyvällä huumorilla otettiin jonotus lasten kanssa. Tiskillä arpajaiset noin vartin verran, minkä jälkeen huonoa englantia puhuva täti ilmoitti, ettei ole Mersua ja paras saatavilla oleva auto on Skoda Superb. Vaihtoehtona oli jäädä "jonotuslistalle" ja soittaisivat kun Mersu saadaan. Arvio oli 30-60 minuuttia.

Päätettiin jäädä listalle jonottamaan ja käytiin lounaalla ravintolassa. Sen jälkeen tapettiin aikaa kunnes joskus klo 13 aikoihin loppui kärsivällisyys ja marssin tiskille ilmoittamaan, ettei tämä peli nyt oikein vetele. Pitkällisen ihmettelyn ja käsienheiluttelun tuloksena managerin takataskusta "löytyi" avaimet parempaan autoon. Saatiin sitten uudehko BMW 730d Limousine ajoon. Hieman loksahti leuat kun tajusin minkä laitteen antoivat käyttöön. Olipa mukava ajella autobaanaa 200 km/h, kun autossa pystyi keskustelemaan kuiskaten. Lapsetkin viihtyivät reissussa hyvin, kun oli telkkarit takapenkillä.

Aivan järkyttävän haastava auto muuten parkkeerata ahtaisiin paikkoihin. Onnistuin kertaalleen raapaisemaan kylkeen naarmun parkkihallissa, kun auto vain oli yksinkertaisesti liian pitkä sinne eikä tahtonut kääntyä ulos. Onneksi oli omavastuun nollaus, palauttaessa tarkastaja-setä totesi "du ist a veri lucky boi". Jep! :D

Omia suosikkipaikkoja reissulla oli Furka Pass ja Chillonin linna Sveitsissä. Baanalla ajelu oli myös kivaa. Voin kirjoittaa kohteista enemmänkin jos jotakuta kiinnostaa.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päätettiin jäädä listalle jonottamaan ja käytiin lounaalla ravintolassa. Sen jälkeen tapettiin aikaa kunnes joskus klo 13 aikoihin loppui kärsivällisyys ja marssin tiskille ilmoittamaan, ettei tämä peli nyt oikein vetele. Pitkällisen ihmettelyn ja käsienheiluttelun tuloksena managerin takataskusta "löytyi" avaimet parempaan autoon. Saatiin sitten uudehko BMW 730d Limousine ajoon. Hieman loksahti leuat kun tajusin minkä laitteen antoivat käyttöön. Olipa mukava ajella autobaanaa 200 km/h, kun autossa pystyi keskustelemaan kuiskaten. Lapsetkin viihtyivät reissussa hyvin, kun oli telkkarit takapenkillä.
Paljonko maksoi auto ja paljonko vakuutukset yms? Miettinyt samanlaista reissua.
 
K

Kiekkokatsoja

Riikan vanhassakaupungissa oli ilmaista live musiikkia, vaikka olikin vain keskiviikko.
Hotellihuone kannattanee valita tarkkaan, sillä tässäkin huoneessa on hometta. Sen tuntee hengitysilmasta. Olo on tukkoinen. Homeen näkee siitä, että wc:n muovimatto on rikki, vesi menee sisään. Käytävän seinässä maali on kupruillut pieniksi pateiksi.
No melko edullinen hotelli, netissä kehuttu, ja aamupalakin kuului hintaan.
Varatessa oli eri tasoisia huoneita, mutta missään ei lukenut, että sijoitus on toiseen päärakennuksesta erillään olevaan piharakennukseen. Tämä rakennus on hyvin vanha, ja sitä on yritetty tehdä 10-20v sitten nykyaikaiseksi. Netissä lukenutta ilmastointia ei ole, mutta onneksi sää ei mene hellelukemiin.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Auto oli vuokralla Avisin kautta. Mynssenin lentokenttävuokraamo on saanut paljon lokaa niskaan internetissä eikä suotta. Meillä piti olla aamukymmeneltä E-sarjan Mersu noutovalmiina. Oltiin tiskillä klo 9:50. Tai siis jonon päässä. Jonoa oli tuossa vaiheessa ns. vitusti ja siinä vaiheessa kun päästiin tiskille jonon pituus oli kolminkertaistunut ja meidän jonotusaikamme oli tasan tunnin. No eipä mitään, hyvällä huumorilla otettiin jonotus lasten kanssa. Tiskillä arpajaiset noin vartin verran, minkä jälkeen huonoa englantia puhuva täti ilmoitti, ettei ole Mersua ja paras saatavilla oleva auto on Skoda Superb. Vaihtoehtona oli jäädä "jonotuslistalle" ja soittaisivat kun Mersu saadaan. Arvio oli 30-60 minuuttia.

Pystyn samaistumaan.. Noin pari viikkoa sitten tuli itsekin jonotettua Munchenin kentällä ns. perkeleen kauan (2,5 h). Firmana oli SIXT. Munchenin kentällä kun kaikkien vuokrafirmojen tiskit ovat lähellä toisiaan niin se jonojen muodostuminen oli eräänlainen sirkus, pari vain saksaa puhuvaa neitihenkilöä yritti järjestää ihmisiä oikeisiin jonoihin firmoittain, siinä juuri onnistumatta. Suomalaiset kun ovat jonottajakansaa ja vähään tyytyväisiä niin oma hermo piti aika hyvin, ajankuluksi seurailin parin ruotsalaisen jantterin kanssa mielenkiinnolla muiden, ei niin pitkähermoisten, jonottajien toimintaa ja yleistä häsellystä.

Tiskille kun pääsin niin homma sinänsä toimi ripeästi kun olen kyseistä firmaa käyttänyt aiemmin ja perustiedot löytyi. Minunkin toivoma E-sarjan Mersu oli loppu ja minullekin tarjottiin Skoda Superbia. En enää jaksanut siinä kohtaa jatkaa jonottamista vaan nappasin Skodan avaimet, ei siinä, hyvä auto sekin oli ajaa.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Paljonko maksoi auto ja paljonko vakuutukset yms? Miettinyt samanlaista reissua.

Itse auto oli noin 600 euroa / 8 päivää. Siihen päälle vakuutukset omavastuun nollauksella noin 300 (kerrankin kannatti maksaa vakuutuksista, korvaushinta aiheuttamastani naarmusta oli 1630 euroa) ja lastenistuimet kahdelle lapselle noin 100 euroa. Kokonaissumma melko tarkalleen tonnin. Ajettiin yhteensä 1650 kilometriä ja dieseliin meni noin 150 euroa. Ei tankattu Sveitsissä kertaakaan, koska siellä litrahinta oli melkein 50 senttiä enemmän kuin Saksassa ja Itävallassa.

Tuoreet matkakertomukset kiinnostavat aina, jos vain jaksat jotain rustata!

Okei, laitetaanpa reissuraamattua tajunnanvirtana!

Tosiaan reissun ensimmäisenä päivänä oli tarkoitus vierailla Reinin putouksilla Sveitsin puolella Schaffhausenissa. Vuokraamosekoilun vuoksi päästiin sinne vasta päivällisaikaan. Joen eteläpuolelta löytyi isot ilmaiset pysäköintialueet (Rheinfall Parkplatz), sinne oli selkeät opasteet pääteiltä. Itse putous oli ainakin tuolla puolella jokea "maksumuurin" takana, eli kaikki vähänkin valokuvaamiseen sopivat paikat oli aidattu ja olisi pitänyt maksaa pääsymaksu (muistaakseni vajaan kympin per pää). Periaatteesta boikotoimme tuota ja pyörittiin vain ilmaisilla alueilla. Oli niissäkin nähtävää ihan kivasti, käytiin Laufenin linnan sisäpihalla ja ajettiin ilmaisella näköalahissillä alas joen rantaan.

Ensimmäiseksi yöksi palattiin Saksan puolelle Lörrach-nimiseen pikkukaupunkiin, josta olin ennakkoon varannut hotelli Meyerhofista huoneen. Ihan kiva ja edullinen perhehotelli, joka toimii tosi vanhassa rakennuksessa. Oli aitoa eteläsaksalaista henkeä tuossa paikassa, tykkäsin. Huonona puolena oli ahdas parkkihalli. Auto ajettiin jyrkästi kääntyvää luiskaa alas ja piti parkkeerata ns. hissiin. Autoja laitettiin siis päällekkäin kahteen tai kolmeen "hyllyyn" ja hissillä sitten pystyi siirtämään maan tasalle sen auton mitä kulloinkin tarvittiin. Outo järjestely, mutta ihan toimiva itsessään. Hallista poistuminen oli kuitenkin se haastavin rasti. Bemarissa oli kyllä 360-kamerat, mutta ajoluiskassa ei ollut minkäänlaista valaistusta ja näkyvyys kameroiden kautta melkein nollissa. Arvioin auton pituuden hieman väärin ja vaikka vasemmalla puolella eturenkaat lähes raapivat seinää, osui oikean puolen kylki hallin nosto-oven kehikon reunaan. Tuloksena ~15cm skraidu kyljessä. Hetken vitutti hienon auton puolesta, mutta tieto omavastuun nollauksesta palautti fiilikset ja matka pääsi jatkumaan.

Ajettiin Lörrachista joen yli Ranskan puolelle vain, jotta voisi sanoa käyneensä Ranskassa. Tuosta maasta jäi kokemuksena käteen jäätävä ruuhka, kun Sveitsiin jonottavat rekat tukkivat kaksi kaistaa kolmesta. Ruuhkan ansiosta viivyimme patonginpurijoiden maassa peräti 20 minuuttia, kunnes pääsimme Sveitsin puolelle ja Berniin johtavalle moottoritielle. Ajeltiin tuota tietä etelälounaaseen pari tuntia, sujuvasti Bernin ohi, kunnes saavuimme Genevejärven rannalle Montreaux-nimiseen kaupunkiin. Tituleerasivat rantaa nimellä "Montreaux Riviera" ja olihan siinä tiettyä samankaltaisuutta havaittavissa. Lämmintä oli 25 astetta, aurinko paistoi ja palmut huojuivat. Hieno paikka! Ei kuitenkaan tultu Montreaux'n vuoksi paikalle, vaan tutustuttiin lähellä sijaitsevaan linnaan.

Château de Chillon oli meidän ennakkosuunnitelmissa pakollinen kohde emmekä pettyneet. Koko perheen lippu maksoi noin 25 euroa ja sillä pääsi tutustumaan vapaasti linnaan. Vietettiin 2,5 tuntia tutkien paikkaa ja enempiä spoilaamatta voin sanoa, että tuo oli ehkä reissun fiksuiten käytettyä rahaa. Okei, oli paljon kiinalaisia ja muitakin turisteja, mutta ei häiritsevän paljon (meidän vierailu oli noin klo 10:30-13:00 ja iltapäivällä alkoi ruuhkautua enemmän). Pysäköinti linnan yhteydessä on hoidettu parkkikiekolla, taisi olla 3 tai 4 tuntia maksimi. Paikkoja on aika rajallisesti, eli iltapäivän puolella tuskin löytyy ihan lähiseudulta pysäköintipaikkaa.

Linnakierroksen jälkeen oli hirveä nälkä ja meidän menosuunnassa ei löytynyt muuta nopeaa syötävää kuin McDonald's. Hienot näkymät vuorille oli ja aurinkoinen terassi. Aurinkoakin enemmän lämmitti Sveitsiläiset hinnat, ihan hiki meinasi tulla kassalla. Liioittelematta maksoimme kaksinkertaisesti verrattuna ympäröivien maiden hintoihin. Toki oli jo etukäteen tiedossa Sveitsin hintataso, mutta ensikosketuksena tuo oli silti aika pysäyttävä. Onneksi kävimme vain Mäkkärissä, olisi varmaan itku tullut jossain "oikeassa" ravintolassa.

Matka jatkui Genevejärven rannoilta vuoristoon. Aiglen pikkukylän kautta alkoi kunnon nousu ja reissun ensimmäiset serpentiinit. Nousun jälkeen päästiin ihastelemaan ylängöllä aitoja Sveitsiläisiä alppimaisemia, kun tie kiemurteli maaseudun halki pitkän matkaa. Ajettiin Thuninjärven rantaan ja käännyttiin Spiezin kohdalta oikealle vielä syvemmälle vuorten keskelle. Siellä sijaitsee Kandersteg, josta olin varannut AirBnB-majoituksen seuraavaksi yöksi. Kohde oli oikein perinteinen alppimaja, jonka alakerrassa oli meidän huoneisto. Taso oli "ihan ok", eli kaikki tarpeellinen löytyi, mutta ei vastannut ihan täysin odotuksia. Kuvia oli ehkä muokattu/siloiteltu huomattavasti AirBnB:tä varten. No, ihan hyvin tuolla nukkui ja varsinkin illallinen Kanderstegin keskustassa oli ikimuistoinen. Siinä on vaan jotain hienoa syödä ulkona terassilla, kun vieressä solisee vuoristojoki ja ympärillä kohoaa kourallinen yli kolmekilometrisiä vuorenhuippuja.

Kolmannen matkapäivän agendalla oli ajaa muutama kuuluisa sola läpi. Kanderstegista suunnattiin ensin Interlakeniin, jossa syötiin lounas italialaishenkisessä ravintolassa. Kahden aikuisen ja kahden lapsen syötävät holittomilla juomilla yhteensä 70 euroa. Varmaan Sveitsiläisellä mittapuulla halpaa, mutta nuukana ihmisenä kauhistelin silti. Vatsa täynnä oli kuitenkin mukava lähteä harrastamaan vuoristoajelua. Paljon olen maailmalla erilaisia vuoristoteitä ajanut, mutta kyllähän nuo alppitiet ovat ihan omalla tasollaan. Interlakenista ajettiin Grimselpassin huipulle, missä jo kuvittelin tämän olevan hienointa koko reissulla. No, vuorelta alas ja heti seuraava tie olikin Furkastrasse. Voi Jeesuksen ja Marian perhekalleudet sentään mikä reitti! Koko reissu oli jokaisen euron arvoinen ihan jo pelkästään tuon tien vuoksi. Matkalla pysähdyttiin ottamaan pari kuvaa kuuluisasta (suljetusta) "Bond-hotelli" Belvederestä ja sen vieressä olevasta hurjaa vauhtia sulavasta jäätiköstä.

Furkan jälkeen kaikki tiet tuntuivat jotenkin kesyiltä, mutta olihan tuossa Andermattin jälkeen vielä ihan kelvollista serpentiiniä ylöspäin. Seuraavaa yötä varten pysähdyttiin Tujetschiin, mistä olin taas varannut AirBnB-majoituksen. Tällä kertaa kyseessä oli pienkerrostalon ylimmän (kolmannen) kerroksen asunto ja oli huomattavasti parempi kuin kuvissa. Bonuksena olohuoneesta ja makuuhuoneesta esteetön näkymä lumihuippuisille vuorille ja alas laaksoon.

Neljäntenä matkapäivänä saatiin reissun ensimmäiset sateet. Ajettiin Churin kautta, käännyttiin pohjoiseen ja koukattiin pieni siivu Liechtensteiniä matkan varrella, samat perustelut kuin Ranskan vierailulla. Liechtensteinin puolella taivaan tulvaportit avautuivat ja vettä tulikin ihan kiitettävästi. Rankkasateessa navigoitiin Itävallan puolelle ja vähän vahingossa päädyttiin 15 kilometriä pitkään tunneliin (Arlberg Straßentunnel), jonka lopussa odotti 10 euron maksu. No, tuo nopeutti matkaa huomattavasti ja vuoristossa oli muutenkin heikko näkyvyys sateen vuoksi, niin eipä haitannut. Jatkettiin hotellille Leutaschiin, mistä olin varannut kahdeksi yöksi perhehuoneiston. Sateen vuoksi tuli loppupäivä lähinnä katsottua videoita puhelimesta.

Viides päivä pyhitettiin päiväkäynnille Innsbruckiin, johon oli puolen tunnin ajomatka hotellilta. Pyörittiin kaupungilla ja nautiskeltiin joutilaisuudesta. Tarkoitus oli käydä myös kurkistamassa näkymiä Nordketteltä, mutta paksu pilvimassa ja tihkusade ei houkutellut maksamaan hissinoususta. Innsbruckia oli hehkutettu minulle etukäteen todella paljon, mutta odotuksiin nähden kaupunki oli vähän pettymys. Ehkä kurja keli vaikutti asiaan. Iltapäivällä palattiin hotellille ja loppupäivä palauteltiin hotellilla mm. formuloita katsellen ja muuten vaan rentoutuen.

Kuudentena päivänä siirryttiin takaisin Saksan puolelle. Käytiin kurkkaamassa Garmisch-Partenkirchen hyppyrimäkineen ja poikettiin Neuschwansteinin linnalla. Ulkopuolelta saatiin pari hienoa kuvaa tuosta satulinnasta, mutta valtavien turistimassojen paine ajoi meidät tehokkaasti pois. Ajeltiin maaseudun pikkuteitä pitkin hiljalleen kohti Münchenia. Uffing am Staffelsee oli muuten ihan viihtyisä pikkukylä, mutta siitä ei päässyt autolla läpi millään keinolla. Tiellä oli poikittain paloauto ja poliisit tulivat huutamaan "HALT!" kun yritettiin kiertää. Ilmeisesti kylässä oli jotkut perinnejuhlat (porukkaa sankoin joukoin liikkeellä nahkahousuissa ja muissa perinnetamineissa) ja ainoa kylän läpi johtava tie oli suljettu. Ei auttanut muu kuin lähteä takaisinpäin ja kiertää parikymmentä kilometriä pidempää reittiä. Eipä haitannut isommin tuokaan, kun ei ollut minuuttiaikataulu.

Münchenissa oltiin sitten vielä kaksi yötä H2 Hotel Messessä. Tuolta käsin oli ihan kätevää tutkia kapunkia sekä autolla että julkisilla. Ihan ydinkeskustaan ei autolla pääsekään ilman vihreää tarraa, jonka saaminen on aika tarkoilla kriteereillä rajattu. Metrolla pääsi hotellilta alle puolessa tunnissa Marienplatzille, joten sijaintina tuo oli kyllä hyvä. Itse hotelli oli varsin nihkeä perhematkailua ajatellen, kun huoneissa ei ollut oikeastaan mitään tekemistä tai tilaa lasten leikeille. Bisnesmatkaajille varmasti ihan passeli. Kaupunki itsessään on kyllä liian iso parin päivän aikana tutkittavaksi. Käytiin läpi keskustan tärkeimmät nähtävyydet ja tietysti vaatekaupoissa täytyi paremman puoliskon toiveesta vierailla.

Münchenissa ollessa reissuväsymys alkoi jo hiipiä puseroon ja olikin kiva päästä takaisin Suomeen. Rahaa tuolla sai poltettua ihan kiitettävästi, mutta vastineeksi sai kyllä upeita muistoja ja kokemuksia.
 
K

Kiekkokatsoja

Hieman ihmetyttää Latvialaiset ihmiset. Olen siis Riikassa. Jotenkin he ovat kovin haluttomia palvelemaan työtehtävissään. Jos jotain ostaa, taikka samalla kysyy, heidän olemus on ikäänkuin että painu *ittuun siitä. Miksi tuut tänne ostamaan tai kyselemään. He haluaisivat olla omissa oloissaan. Räplätä kännykkäänsä, tai tehdä omia mukavuus juttuja työajallaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itä-Euroopassa ei tuo palvelukulttuuri ole aivan sitä samaa mitä ollaan edes Suomessa totuttu. Virossa on oman kokemukseni mukaan jo ihan hyvää palvelua nuoremman porukan osalta. Ranska on lännessä omista kohteistani töykein, mutta vaihtelua on aika paljon. Osaa ei kiinnosta pätkääkään, ellei osaa kieltä, osa taas yrittää huonollakin englannilla parhaansa. Nyt kun muistelen, niin taitaapi olla varttuneempaa väestöä tuo töykeä ranskalainen osasto myös. Ei kielitaidottomuus (sitähän se munkin osaltani on kun en ranskaa perusfraaseja enempää osaa) ole moitteen paikka varsinaisesti, vaan se ylimielinen ja töykeä suhtautuminen asiakkaaseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös