Matkakohteenne

  • 2 441 048
  • 14 487

scholl

Jäsen
Nyt en ole aivan varma, mutta tuonne taitaa päästä laillisesti turistikiertueelle. Ainakin jotain retkiä on järjestetty, mutta olikohan ne säännöllisiä.

Tempolhofilla olen ollut mm. Berliinin marathonin expossa ja iltajuhlissa. Nyt välissähän se toimi pakolaisten hätämajoitustilana.

Uuden lentokentän alueella järjestetään juoksukilpailu vuosittain nyt niin kauan kuin kenttä ei ole valmis.
 

scholl

Jäsen
Ehkä lukemani juttu sitten tarkoittikin sitä, että matkustajamääristä huolimatta rahaa ei tule tarpeeksi sisään, jos isojen yhtiöiden päähubit on ja pysyy muualla, ja Berliiniä käyttävät paljon halpalentoyhtiöt. Olikohan projektiin poltettu jo 7 miljardia?

Ryanair on kuitenkin ainoa firma, joka on juossut alhaisten lentokenttämaksujen perässä ja saanutkin hyviä ehtoja, kun on valinnut jotain noname-kenttiä tosi kaukaa kaupungeista. Berliinin kenttienhän on pikemminkin valitettu tienaavan tähän asti liikaa, kun ne ovat nostaneet maksuja. Lentoyhtiöt kuten LH ovat niistä valittaneet, kun ei kuitenkaan ole investoitu niihin kenttiin yhtään mitään. Nostavat maksuja ja "painavat näin ollen rahaa" jossain Tegelissä.

Siinä olet oikeassa, että kustannukset ovat nousseet paljon. Alun perin sen piti maksaa 2 miljardia. Sitten tuli isot viivästykset, virheitä rakentamisessa, uudet vaatimukset ja kentän selkeä laajentaminen, jotka ovat nostaneet arvion 7 miljardiin. Sitten jos se laajennetaan 55 miljoonan kapasiteettiin, niin mennee vielä joku 3 mrd. lisää. Tosin kaikki uudet kustannukset pitää hyväksyttää EU:ssa, jos niihin käytetään veronmaksajien rahaa, eikä oteta lainaa. Lainojen ottamisessa on se huono, että niin kauan kuin kenttä ei ole toiminnassa, eikä saada vuokratuloja tai lentoyhtiöiltä mitään landegebührejä perityksi, niin sitten ne lainat vain siirtyvät eteenpäin ja sen lisäksi kustannuksia syntyy lisää joka päivä.

Verrattuna muihin lentokenttiin erona on se, että niitä on laajennettu pikkuhiljaa, ts. vanhoja lainoja on ehditty maksaa pois, eikä kaikki tule nyt kertarysäyksellä. Niinpä ne toimivat yleensä voitollisesti ja jopa pääomakustannukset saadaan katetuksi. Lisäksi täytyy muistaa, että monessa paikassa muualla on verrattain suuri osuus sillä liikevaihdolla, joka tulee muusta kuin ilmailutoiminnasta. Sinne on rakennettu kaiken maailman toimistoja, hotelleita ja kenties joka jonkinlainen mini airport city, mikä tuottaa paljon vuokratuloja yhtiölle. En tiedä kuinka se tulee olemaan Berliinissä.

Mitä tulee matkustajien tyyppiin, niin on selvää, että kun kyseessä on pääasiassa lyhyitä point-to-point lentoja määränpäänään Berliini ja lisäksi syöttöliikennettä hubeihin kuten Frankfurtiin niin silloin se tarkoittaa, että tuon tyyppisessä liikenteessä hintajousto on merkittävämpi kuin jollain kentällä, josta hoidetaan paljon esim. mannertenvälistä liikennettä. Niinpä jos ja kun matkustajamaksuja joudutaan selkeästi nostamaan, niin se tuntuu enemmän matkustajien halukkuudessa matkustaa sinne kuin jossakin Frankfurtissa vaikuttaisi. Haastava se yhtälö joka tapauksessa on. Ei sen vuoksi, että tuo kenttä ei ole hub, vaan sen vuoksi, kun kentästä tuli niin pirun kallis.

Tuohan se syy on. Laki ja järjestys on kuitenkin aika erilaista aina rajan takana, vaikka kuinka oltaisiin samaa EU:ta.

Käytännössä maan sisällä siirtoja ei tarvitse tehdä niin paljon. Samaa autoa voi käyttää myös toisesta kaupungista käsin. Tosin sesonkien mukaan tietysti he tekevät aika paljonkin siirtoja. Esim. Alpeilla olleita autoja viedään rantakohteisiin kesäksi. Olen aamulenkillä joskus Etelä-Italiassa seurannut, kun autonkuljetusrekat ovat purkaneet vuokra-autoja, joita on siirretty paikasta toiseen. Itsekin vuokrasin ihan etelässä Golfin, jossa oli Torinon lentokentän parkkilappu sisällä. Laki ei sinänsä joka maassa velvoita sitä, että auto pitää olla rekisteröity siihen maahan. Suomessahan se niin on, mutta muualla ei välttämättä. Esim. Sixtillä on monissa maissa vuokra-autoja, jotka ovat Saksan kilvissä. Yksittäisen auton siirtäminen rajan takaa takaisin toisen maan vuokrapisteeseen on kuitenkin kallista.
 

Grafix

Jäsen
Olihan tuo Berliini nasta mesta, tykkäsin kovasti.

Just tulin itsekin takaisin Berliinistä ja aiemminkin käynyt joitain kertoja. Ihan kiva reissu taas ja kun kavereitakin siellä asuu, niin pääsee katselemaan kylää aika avartavasti. Neuköllnissä ja Kreuzbergissä tuli tällä kertaa lähinnä pyörittyä.

Mutta, tosiaan, taas vain ”ihan kiva”. Vaikka Berliinissä on periaatteessa kaikki itseä kiinnostavasti kohdallaan, eli mm virkeä musiikki- ja katukulttuuri, kiinnostava yöelämä, taidetta ja hyvää ruokaa, niin jostain syystä kaupunki ei vain pärähdä. Ihan kiva poiketa kun pari kaveria siellä asuu, mutta eipä sen kummempaa intoa kyseistä kylää kohtaan ole. Varmaan jos asustelisi paikan päällä pidempään, niin fiilis voisi muuttua.

Ensi viikolla työmatkalle Lyoniin. Onko kenelläkään tipsejä? Hyvä ruoka kiinnostaa ja sen löytäminen ei pitäisi olla käsittääkseni kovinkaan vaikeaa. Olikohan jotain hyvää lenkkeilypuistoa lähistöllä vai kirmaako kaikki joen reunusta edes takaisin?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta, tosiaan, taas vain ”ihan kiva”. Vaikka Berliinissä on periaatteessa kaikki itseä kiinnostavasti kohdallaan, eli mm virkeä musiikki- ja katukulttuuri, kiinnostava yöelämä, taidetta ja hyvää ruokaa, niin jostain syystä kaupunki ei vain pärähdä. Ihan kiva poiketa kun pari kaveria siellä asuu, mutta eipä sen kummempaa intoa kyseistä kylää kohtaan ole. Varmaan jos asustelisi paikan päällä pidempään, niin fiilis voisi muuttua.

Tässähän on omat tuntemuksenikin hyvin paketoitu. Jotkut paikat vain kiinnostaa enemmän kuin jotkut toiset, samalla lailla kuin ei jokaista vastaan tulevaa tyttöäkään rakasta, mutta monet voi olla ihan kiva. Se ei vain riitä.

Joskus taas uudelleen jostain syystä, nythän olisi yleisurheilun EM-kisat siellä. Pitää katsoa, jos vaikka menisi, mutta todennäköisesti on kisaähky siihen mennessä jo aivan riittävä. Liputkin on varmaan ylihintaisia.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Mikä on Singaporen hintataso elektroniikassa?
Syksyn filpparireissulla on mennen tullen stoppi Singaporessa ja uudelle, halvahkolle tabletille olisi tarvetta.
Onko siellä merkittävästi halvempaa kuin esimerkiksi Verkkokaupassa?
 
K

kiwipilot

Mikä on Singaporen hintataso elektroniikassa?
Syksyn filpparireissulla on mennen tullen stoppi Singaporessa ja uudelle, halvahkolle tabletille olisi tarvetta.
Onko siellä merkittävästi halvempaa kuin esimerkiksi Verkkokaupassa?

Muistaakseni ei. Joskus vuosia sitten ostin Sim Lim Squaren elektroniikkahelvetistä kameran kun oletin saavan halvemmalla kuin Suomesta. Muutaman kympin taisin säästää, tämäkin helvetillisen tinkaamisen ja väännön jälkeen. Muutenkin Aasiassa elektroniikka on kallista, esim. Honkkari, Tokio ja Osaka olivat aivan överikalliita vrt. Suomi. Osakassa menin joskus pöljänä innoisani ostamaan edullista laajakulmalinssiä vanhaan kanuunaan, kun nyt Tokinan kotimaassa oltiin. Ei tarvinnut vaivautua. Pari vuotta sitten esim. juuri ennen reissua Suomesta ostamani iPhone 6 oli Hong Kongissa järjestään sen 200-300€ kalliimpi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Singapore on kallis paikka ja sieltä ei mitään alennuselektroniikkaa saa. Mistähän tuo luulo edes tulee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on menossa Japaniin, JApanissa valmistettu kama on halvempaa, Yhdysvalloissa halvempaa on Yhdysvalloissa valmistettu kama. Tokihan kaikki tosin maksavat alvit Suomeen palatessa, mikä sitten nollaa hyödyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nojuu, mutta ideana täysin hylätty kenttä lähellä keskustaa on ihan pyörähtämisen arvoinen. Tosiaan olin siellä to-su, ja kyllähän siellä tarkeni. Ite kun siellä ekaa kertaa olin, niin oli ajatuksena ottaa helpomman kautta, ja painaa suoraan keskustaan TXL:llä. Kaduin kyllä puolenvälin kieppeillä tuota päätöstä.

Jos tarkoitat Tempelhofia, ei sitä hylätty ole vaan käytetään erittäin paljon tapahtumissa ja kaupunkilaisten ulkoilualueena.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio

Kaveri kaivoi sinulle tuollaisen:

Lezecká stena K2 - Najväčšia lezecká stena na Slovensku!

Itse tietäisin pubivisassa mikä on K2, mutta varmaan aika moni muukin, jos tuonne menee. Sitä ei voi tietää tietäisikö ne toisaalta mitkä ei mene.

(Linkki vie Slovakian suurimpaan kiipeilysirkukseen.)
Meinasin jo innostua, kun hinnat varsinkin olivat, no, olemattomia. Sitten huomasin, että paikka on suljettuna juuri reissuni ajan muutostöiden vuoksi jotain kisoja varten tms. Ei voi mitään. No, eiköhän tuolla päivän saa kulumaan. Pitää vaikka salitreenit käydä vetämässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meinasin jo innostua, kun hinnat varsinkin olivat, no, olemattomia. Sitten huomasin, että paikka on suljettuna juuri reissuni ajan muutostöiden vuoksi jotain kisoja varten tms. Ei voi mitään. No, eiköhän tuolla päivän saa kulumaan. Pitää vaikka salitreenit käydä vetämässä.

Ai parhaana kiipeilykautena remontissa, vaikka talvipaikkahan tuo sinänsä varmaankin on.

Joo, katsoin itsekin hintoja. Edelleen se vain on niin, että Suomessa on aika kallista matkustaa. Mitähän mahtaisi maksaa Suomessa tuollainen päivä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ai parhaana kiipeilykautena remontissa, vaikka talvipaikkahan tuo sinänsä varmaankin on.

Joo, katsoin itsekin hintoja. Edelleen se vain on niin, että Suomessa on aika kallista matkustaa. Mitähän mahtaisi maksaa Suomessa tuollainen päivä.
14 euroa Salmisaaressa, 20€ varusteineen. Tuo 5,90 Bratislavassa ei sisältänyt varusteita, jotka tuplaavat hinnan 12,90 euroon. Ja jos tähän halutaan ottaa Suomen kalleus matkailumaana mukaan, huomioidaan toki samalla se, että suomalaisen keskipalkka on ostovoimakorjattunakin yli tuplat slovakkiin verrattuna, ja tässä tapauksessa voidaan verrata ihan bruttoansioita, jolloin eurostatin viime vuoden vertailussa ero karkaa viisinkertaiseksi. Suomi on suomalaisille lopulta halapa!
 

12961

Jäsen
Kiitos @abianos ja @pernaveikko ja terveiset Ukrainasta!

Kiova on matkakohteena positiivisin ylläri aikoihin. Kyrillisten aakkosten osaaminen ja tshaikovskin liedien kautta opiskeltu venäjän lausuminen helpottaa huomattavasti liikkumista ja toimimista. Englantia ymmärretään ainakin keskusta-alueella kuitenkin yllättävän hyvin.

Kävimme myös päiväretkellä Chernobylissä toteamassa, että alkaa olla viimeisiä hetkiä löytää jo varsin raskaasti metsittyneestä Pripyatista kaupunkikuva. Surrealistinen paikka ja ehdottomasti kokemisen arvoinen retki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä on Singaporen hintataso elektroniikassa?
Syksyn filpparireissulla on mennen tullen stoppi Singaporessa ja uudelle, halvahkolle tabletille olisi tarvetta.
Onko siellä merkittävästi halvempaa kuin esimerkiksi Verkkokaupassa?

Elektroniikan hinta on jotakuinkin samaa tasoa joka puolella maailmaa.

Poikkeuksena toki jostain Kiinasta voi löytää epämääräistä halpiselektroniikkaa. Nettikaupoista toki niitäkin voi Suomeen tilailla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomi on suomalaisille lopulta halapa!

Olen käynyt jossain määrin kaikkialla Suomessa aina Lohjaa myöten, mutta niitä varsinaisia nähtävyyksiä on lopulta aika vähän tullut nähtyä. Ja ne maaseutumuseot.

Ehkä pitäisi unohtaa joku jenkkien roadtrip ja lähteä radalle. Maksaa minkä maksaa.

Elektroniikan hinta on jotakuinkin samaa tasoa joka puolella maailmaa.

Samalla lailla kuin lentoliput. Ei niitä lentoja myydä lähtömaan mukaan vaan sen verran mitä ne maksaa. Pieniä vaihteluita on, mutta ei merkittäviä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä pitäisi unohtaa joku jenkkien roadtrip ja lähteä radalle. Maksaa minkä maksaa.
Ei kannata, kyllä mäkin sinne reissuni jossain vaiheessa ulotan. Tosin voi kai sielläkin vetää laput silmillä ja tylsistyä, pl. New Yorkin valoissa ja LA:ssa Hollywood-kyltti taustalla selfietä ottaessaan. Enkä viittaa nyt sinuun tai kehenkään, vaan vetelen stereotypioilla, koska mä voin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ainakin nykyisessä asuinmaassani kotimaan lennot maksaa ehkä viidenneksen verrattuna Suomen sisäisiin lehtoihin. Kai tuossa kulurakenteessa jotain eroa on, tuskin nämä vuodesta toiseen lentelisivät hyvää hyvyyttään.

Onhan siinä nyt mitään eroa, mutta kerosiini esimerkiksi on kerosiinia ja minkä verran siitä voi sitten jonkun rajan ylittäessä laskuttaa. Sisäiset lennot lienee halvempia eri syistä vaan kansainväliset lennot eivät kovin paljoa vaihtele. Yksi syy on se, että pilotilla on sama palkka riippumatta mistä tai minne lentää. Tai missä tankataan.

Jos sitten lentoemolle ja siivoojalle ei suostuta maksamaan, niin siinä on varmaankin jonkun verran puljaamiseen varaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan siinä nyt mitään eroa, mutta kerosiini esimerkiksi on kerosiinia ja minkä verran siitä voi sitten jonkun rajan ylittäessä laskuttaa. Sisäiset lennot lienee halvempia eri syistä vaan kansainväliset lennot eivät kovin paljoa vaihtele. Yksi syy on se, että pilotilla on sama palkka riippumatta mistä tai minne lentää. Tai missä tankataan.

Jos sitten lentoemolle ja siivoojalle ei suostuta maksamaan, niin siinä on varmaankin jonkun verran puljaamiseen varaa.


Kerosiinin hinnalla tai lentäjien palkoilla ei ole käytännössä juuri mitään merkitystä lentämisen hintoihin. Lentämisen suurimmat kuluerät liittyvät lentokenttämaksuihin, veroihin ja itse kalustoon. Nämä ovat sellaisia asioita jotka vaihtelevat maasta, lentoyhtiöstä ja lentokentästä riippuen ja siksi lentäminen on eri hintaista eri paikoissa.
 

12961

Jäsen
Kerosiinin hinnalla tai lentäjien palkoilla ei ole käytännössä juuri mitään merkitystä lentämisen hintoihin. Lentämisen suurimmat kuluerät liittyvät lentokenttämaksuihin, veroihin ja itse kalustoon. Nämä ovat sellaisia asioita jotka vaihtelevat maasta, lentoyhtiöstä ja lentokentästä riippuen ja siksi lentäminen on eri hintaista eri paikoissa.

Kerosiinin hinnan vaikutus on sentään jonkinmoinen. Näiden lisäksi tietysti klassinen kysyntä ja tarjonta ovat merkittäviä tekijöitä hinnoittelussa.

Halpalentoyhtiöt ovat luoneet täysin uudenlaista tarjontaa ja asiakkaalla on erityisesti tiheästi lennetyillä reiteillä paljon enemmän valinnanvaraa kuin 20v sitten. Markkina on ihan erilainen.

Halpalentoyhtiöt tekevät paraikaa tuloaan myös pitemmän matkan lentoihin, käyttämällä halvemman käyttökustannuksen kapearunkokoneita ja niiden edelleen venytettyjä versioita (737-9 ja -10, A321neo) osin samoilla reiteillä joita perinteiset toimijat lentävät laajarunkoisilla lentolaitteilla. Kapearunkokoneiden paremmasta jälkimarkkinasta johtuen rahoitus on huomattavasti halvempaa ja vakuusarvot paremmat, joten koneen omistamisen hinta/matkustajapaikka on merkittävästi edullisempi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Meinasin kirjoittaa muutaman matkavinkin Budapestiin, kun oleskelen täällä isotätini luona kaukana keskustasta, mutta saa odottaa ensi viikkoon kun vihaan tätä puhelimella kirjoittamista.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Noniin, retki on valmis.

11.-14.7. München (täältä ostetaan auto).
14.7.15.7. Chur
15.-19.7. Lecco (Comojärvi)
19.-21.7 Milano
21.-23.7. Ancona->Split (risteily, pari yöpymistä)
23.-28.7. Sarajevo
28.-30.7. Budapest
30.7-1.8. Krakova
1.8.-3.8. Varsova
3.8.4.8. Kaunas
...ja sitten grindataan takaisin Ouluun.

Matkoihin (lento, risteily x2, juna) ja majoituksiin meni karvan alle 2k€ kahdelta + bensat, eli aika edullisesti. Vinkkejä saa antaa, vain reissun viimeiset neljä kohdetta ovat täysin tuttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös