Matkakohteenne

  • 2 434 935
  • 14 465

Outsider

Jäsen
Minkä verran kokemusta auton vuokraamisesta yhdestä maasta ja palauttamisesta toiseen? Mietinnässä loppukesään tai syksyyn reissu Praha-Wien ja voisi autolla kiertää Tsekkiä vaihtaessa kaupunkia. Junaa mietittiin myös, mutta vuokra-autolla voisi viettää 2-3 päivää siirtymämatkalla katselln paikkoja.

Tämä voi selvitä nopeiten kysymällä suoraan vuokraamosta. Ainakin Suomessa nämä Avikset ja Herzit ovat ihan omia firmojaan, eikä niillä ole sen kummempaa yhteyttä ulkomailla toimiviin vuokraamoihin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä voi selvitä nopeiten kysymällä suoraan vuokraamosta. Ainakin Suomessa nämä Avikset ja Herzit ovat ihan omia firmojaan, eikä niillä ole sen kummempaa yhteyttä ulkomailla toimiviin vuokraamoihin.

Yhtä vuokra-autoretkeä aikoinaan tutkin ja se kaatui esimerkiksi siihen naurettavaan hintapyyntöön. Eri firmoja ne on, ethän voi Oslon Nordeaankaan mennä sanomaan saisinko nostaa käteistä suomalaiselta tililtä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minkä verran kokemusta auton vuokraamisesta yhdestä maasta ja palauttamisesta toiseen? Mietinnässä loppukesään tai syksyyn reissu Praha-Wien ja voisi autolla kiertää Tsekkiä vaihtaessa kaupunkia. Junaa mietittiin myös, mutta vuokra-autolla voisi viettää 2-3 päivää siirtymämatkalla katselln paikkoja.
Kokemusta ei ole, mutta Kanada - USA:ta joskus selvittelin ja pari vuotta sitten Saksa - Tanskaa. Kumpikin olisi maksanut yli 1000 euroa extraa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yhtä vuokra-autoretkeä aikoinaan tutkin ja se kaatui esimerkiksi siihen naurettavaan hintapyyntöön. Eri firmoja ne on, ethän voi Oslon Nordeaankaan mennä sanomaan saisinko nostaa käteistä suomalaiselta tililtä.

Nordea tosin siitä huono esimerkki, että ne ovat nimenomaan sama yritys. Tähän saakka Suomen Nordea on ollut ruotsalaisen Nordea AB:n Suomen sivuliike, nyt kai asetelma kääntyy toisinpäin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nordea tosin siitä huono esimerkki, että ne ovat nimenomaan sama yritys. Tähän saakka Suomen Nordea on ollut ruotsalaisen Nordea AB:n Suomen sivuliike, nyt kai asetelma kääntyy toisinpäin.

Joo, mutta aivan varmasti käteistä et sieltä saa, vaikka takahuoneessa neuvottelisi pahvimukisen kahvin kanssa ja passi tai ajokorttikin olisi voimassa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemusta ei ole, mutta Kanada - USA:ta joskus selvittelin ja pari vuotta sitten Saksa - Tanskaa. Kumpikin olisi maksanut yli 1000 euroa extraa.

Ei tuo nyt ihan tonnia ekstraa maksa mitä itse näitä pari vuotta sitten katselin. Selvittelin Saksa-Itävalta-Italia -välillä auton jättämistä toiseen maahan ja silloin olisi joutunut maksamaan n. 300e lisää. Samaan maahan, mutta eri kaupunkiin auton luovuttaminen olisi ollut jotain satasen luokkaa. Kovia lisämaksuja toki nämäkin.
 

Montana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset.
Ei tuo nyt ihan tonnia ekstraa maksa mitä itse näitä pari vuotta sitten katselin. Selvittelin Saksa-Itävalta-Italia -välillä auton jättämistä toiseen maahan ja silloin olisi joutunut maksamaan n. 300e lisää. Samaan maahan, mutta eri kaupunkiin auton luovuttaminen olisi ollut jotain satasen luokkaa. Kovia lisämaksuja toki nämäkin.

Tuon maksun määrä lienee riippuvainen vuokra-ajasta. Itsellä oli taannoin tilanne että piti olla viikko työreissussa yhdessä kaupungissa, sen jälkeen siirtyä toiseen kaupunkiin (USAn sisällä, eri osavaltioissa) vielä muutamaksi päiväksi. Vuokrafirman tiskillä kertoilivat että se extramaksu palautuksesta toiseen kaupunkiin kerätään ihan jokaiselta vuokrapäivältä. Tuossa tapauksessa olisi ollut halvin siis vuokrata kolme autoa, ja palauttaa se siirtymäauto mahdollisimman nopeasti. Olin silloin laiska mulkku työnantajan luottokortin kanssa, joten vuokrasin vaan yhden auton.

Euroopassa voi olla toki eri säännöt.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tuon maksun määrä lienee riippuvainen vuokra-ajasta. Itsellä oli taannoin tilanne että piti olla viikko työreissussa yhdessä kaupungissa, sen jälkeen siirtyä toiseen kaupunkiin (USAn sisällä, eri osavaltioissa) vielä muutamaksi päiväksi. Vuokrafirman tiskillä kertoilivat että se extramaksu palautuksesta toiseen kaupunkiin kerätään ihan jokaiselta vuokrapäivältä. Tuossa tapauksessa olisi ollut halvin siis vuokrata kolme autoa, ja palauttaa se siirtymäauto mahdollisimman nopeasti. Olin silloin laiska mulkku työnantajan luottokortin kanssa, joten vuokrasin vaan yhden auton.

Euroopassa voi olla toki eri säännöt.
Joskus Ameriikassa voi saada hyviakin autonvuokraussopimuksia (palautetaan toiselle paikkakunnalle). Esim. kevaalla vuokraamot alkavat siirtamaan autojaan etelasta pohjoiseen, syksylla painvastoin, voi paasta halvallakin autonrattiin. Toki siina voi olla aika paljon rajoitukset, aika, mailit jne.

JOL
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Floridan roadtripille ideoita?

Tuli vähän puskista, että aikaistettiin vuodella lähtöä...Maalis / huhtikuussa pitäisi lähteä.

Mietin, että 3-5 päivän Bahaman risteilyn siihen voisi yhdistää.
Yhteensä noin 18 päivää, miten loput päivät jaottelisi? Ideoita?

2 pv Miami
2 pv Key West
2 pv Everglades
Naples? Tampa?
2 Orlando (sisältäisi Space Kennedy Centerin)
Jotain väliin?
1 pv Miami
5 pv Risteily
1 pv Miami ja kotiin

Jotenkaan en osaa yhtään miettiä aikataulutusta, antakaa vinkkejä!
Orlandon/avaruuskeskuksen yhteyteen voisi liittaa Ameriikan vanhimman kaupungin, Saint Agustine:n (San Agustin), jonkun verran pohjoiseen avaruuskeskuksesta.

JOL
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Minkä verran kokemusta auton vuokraamisesta yhdestä maasta ja palauttamisesta toiseen? Mietinnässä loppukesään tai syksyyn reissu Praha-Wien ja voisi autolla kiertää Tsekkiä vaihtaessa kaupunkia. Junaa mietittiin myös, mutta vuokra-autolla voisi viettää 2-3 päivää siirtymämatkalla katselln paikkoja.
Kokemusta yhden reissun verran 10 vuoden takaa (2008). Vuokrattiin auto Dubrovnikista Kroatiasta ja ajeltiin Balkanilla palauttaen auto lopulta Ljubljanaan Sloveniaan. 100€ tuosta joutui maksamaan ekstraa, ei sen enempää. Kuulemma vuokrausfirman kaveri lähti sitten hakemaan auton Ljubljanasta takaisin Dubrovnikiin. Ja Sixt oli firma.

En tiedä, miten tilanne on 10 vuodessa muuttunut.
 

Undrafted

Jäsen
Kiitokset kaikille kommenteista. Selvisi tähän tarpeeseen oleellisen paljon. Katsotaan miten suunnitelmat elää kun reissua ruodimme. Voi tuota pitää vaihtoehtona tai sitten teemme vain rengasreissun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Wieniin olen perehtynyt jonkin verran, mutta Bratislava tulee tsekattua siitä viereltä samalla reissulla pikaisesti. Onko jotain erityistä heittäää sieltä, raflaa, nähtävyyttä, museota tai hengailumestaa muutamaksi tunniksi? Toki ihan ihmetellessä ja jossain syödessä saa pintapuolisen kuvan paikasta, mutta voin olla siellä vaikka aamusta iltaan, jos nyt joku tietää jonkin ehdottoman hienon jutun. Voin vaikka käydä paikallisella salillakin tai kiipeilypuistossa tai periaatteessa mitä vain laillista ja suht huokeaa tehdä, kun yksin olen liikkeellä. Pointtina lähinnä ottaa tyypit paikasta mahdollista paluuta ajatellen.

Toki Wienistäkin saa heittää underground-kohteita, vaikka aikalailla perusjuttuihin aika varmaan kuluu. Pari palatsia, Prater, Nachtsmarkt sekä yleistä ihmettelyä ja joku paikallinen kuntosali pitää nyt ainakin ihan rauhassa katsella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voin vaikka käydä paikallisella salillakin tai kiipeilypuistossa tai periaatteessa mitä vain laillista ja suht huokeaa tehdä, kun yksin olen liikkeellä.

Hyvä ystäväni asuu nykyään Espoossa, mutta on Bratislavasta kotoisin. Paikalliset muuten kutsuu sitä Partyslavaksi, jos ryyppääminen kiinnostaa, niin siihen ainakin on neuvoja.

Voin koittaa kysyä myös jotain terveellisempiä (ja laillisia) vaihtoehtoja. Ei mitään tietoa onko siellä kiipeilypuistoja.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko jotain erityistä heittäää sieltä, raflaa, nähtävyyttä, museota tai hengailumestaa muutamaksi tunniksi?
Bratislava on selkeästi tylsin lomakohde, jossa olen ikinä käynyt. Häviää jopa Münchenille... Päivä riittänee hyvin siihen että kiertää vanhan kaupungin, käy linnassa (joka on rakennettu joskus reilut 50 vuotta sitten uudelleen) ja toteaa etei tänne tartte toiste tulla. Pelkälle ryyppyreissullekin Praha on paljon parempi vaihtoehto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voin koittaa kysyä myös jotain terveellisempiä (ja laillisia) vaihtoehtoja. Ei mitään tietoa onko siellä kiipeilypuistoja.
Joo, tuo kiipeilypuisto tuli mieleen ensimmäisenä, kun jotain yritin heittää esimerkiksi. Ei tarvitse olla mitään liikunnallista aktiviteettia varsinaisesti, mutta ryyppäämistäkään en harrasta, ellei tuopillista jotain paikallista olutta lasketa. Se kun on vakiojuttu kaikkialla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bratislava on selkeästi tylsin lomakohde, jossa olen ikinä käynyt. Häviää jopa Münchenille... Päivä riittänee hyvin siihen että kiertää vanhan kaupungin, käy linnassa (joka on rakennettu joskus reilut 50 vuotta sitten uudelleen) ja toteaa etei tänne tartte toiste tulla. Pelkälle ryyppyreissullekin Praha on paljon parempi vaihtoehto.
Näin olen kuullut. Toisaalta mä tykkään vain haahuilla ja katsella paikkoja, joten ehkä tuolla päivän saa kulumaan. Historia tietenkin kiinnostaa ja se on sikäli kiitollinen intressi, että jokaisella kohteella on tarinansa, joten ehkä sukellan nettiin tuossa joku päivä ja kaivan sieltä jotain ihmettelyn arvoista esille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Näin olen kuullut. Toisaalta mä tykkään vain haahuilla ja katsella paikkoja, joten ehkä tuolla päivän saa kulumaan. Historia tietenkin kiinnostaa ja se on sikäli kiitollinen intressi, että jokaisella kohteella on tarinansa, joten ehkä sukellan nettiin tuossa joku päivä ja kaivan sieltä jotain ihmettelyn arvoista esille.

Eihän tuolla tosiaan sillä lailla mitään turistille ole, vaikka se on oikeasti muuten mukava paikka. Siitä nyt ei ole pelkoa, että päivää ei saisi kulumaan.

Olin kerran Keravalla muutaman tunnin, siinähän sekin meni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin kerran Keravalla muutaman tunnin, siinähän sekin meni.
Me ollaan töissä välillä väännetty tästä, miten joillekin kaikki suurin piirtein Helsinkiä pienemmät paikat ovat tylsiä, ellei niissä satu jokin erityisen dramaattinen luontokohde tai rakennus olemaan. Itse taas keksisin kotipaikkakunnaltani helposti erilaisille turistiporukoille ainakin päiväksi tekemistä ja näkemistä, vaikka kyseessä onkin Kerava-sarjan kaupunki. Ei nyt siis tuohon Kerava-heittoosi suoraan tämä, ymmärrän pointtisi, vaan tulipa vain mieleeni. Toki jokainen saa tehdä ja tykätä jutuistaan, mutta ihmetyttää hiukan silti se, että koko ajan pitäisi olla jotain erityistä tekemässä tai näkemässä. Tiedän kyllä olevani vähemmistössä, kun tykkään olla yksin ja käydä esim. paikallisissa ruokakaupoissa hakemassa evääni, ja kyllä mäkin nautin dramaattisista maisemista tai oluesta terassilla, mutta pääosin rauhallisuus ja syventyminen eteen tuleviin tilanteisiin on se juttu mulle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
miten joillekin kaikki suurin piirtein Helsinkiä pienemmät paikat ovat tylsiä, ellei niissä satu jokin erityisen dramaattinen luontokohde tai rakennus olemaan.
Kyllähän se suomalaiselle Suomessa noin onkin, kaikki on jo periaatteessa nähty ja koettu. Esimerkiksi ruokailuissa se Sotkamon Rosso ei ole yhtään sen kummempi kuin Hakaniemen Rosso ja mitään järkeviä ruokapaikkoja noista pikkukylistä on turha hakea. Tai nähtävyyksissä... toki joku Sodankylän vanha kirkko oli ihan hauska, mutta ei siellä kylässä tuntia kauempaa kukaan jaksa olla. Mutta jossain Toscanassa voi poiketa johonkin random pikkukylään, jossa on vähintään 800 vuotta vanha kirkko, aurinkoisella terassilla voi nauttia lasillisen hyvää viiniä ja pizzan, jonka veroista ei saa mistään Suomessa ja samalla nauttia maisemista, joita ei täällä kotimaassa näe.

Tiedän kyllä olevani vähemmistössä, kun tykkään olla yksin ja käydä esim. paikallisissa ruokakaupoissa hakemassa evääni

Me kyllä tykätään tuollaisesta myös, otetaan esim. Airbnb kämppä, käydään jostain supermarketista hakemassa vähintään aamiaistarpeet. Joskus on jouluateriakin tehty Lontoossa ollessamme itse.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tiedän kyllä olevani vähemmistössä, kun tykkään olla yksin ja käydä esim. paikallisissa ruokakaupoissa hakemassa evääni, ja kyllä mäkin nautin dramaattisista maisemista tai oluesta terassilla, mutta pääosin rauhallisuus ja syventyminen eteen tuleviin tilanteisiin on se juttu mulle.

Tokihan noin tehdään, mutta people watching on kivempaa, jos siellä on oikeasti ihmisiä. Ei tarvitse olla suurkaupunki, mutta on se vähän tyhmää istua puiston penkillä tunti, jos siitä menee ohi 0-2 ihmistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllähän se suomalaiselle Suomessa noin onkin, kaikki on jo periaatteessa nähty ja koettu. Esimerkiksi ruokailuissa se Sotkamon Rosso ei ole yhtään sen kummempi kuin Hakaniemen Rosso ja mitään järkeviä ruokapaikkoja noista pikkukylistä on turha hakea. Tai nähtävyyksissä... toki joku Sodankylän vanha kirkko oli ihan hauska, mutta ei siellä kylässä tuntia kauempaa kukaan jaksa olla. Mutta jossain Toscanassa voi poiketa johonkin random pikkukylään, jossa on vähintään 800 vuotta vanha kirkko, aurinkoisella terassilla voi nauttia lasillisen hyvää viiniä ja pizzan, jonka veroista ei saa mistään Suomessa ja samalla nauttia maisemista, joita ei täällä kotimaassa näe.
Niin no, nää on näitä. Olen nyt kymmenkunta vuotta joka kesä tehnyt eri pituisia matkoja Suomessa, enkä koe todellakaan nähneeni kaikkea. En tarkoita, että yrittäisin kiertää jokaisen kirkonkylän ja torikahvilan, mutta aika paljon omaleimaisuutta eri puolilla Suomea ja eri kylissä sekä laupungeissa silti on, olkoonkin, että 60-70 -lukujen arkkitehtuuri tasapäisti visuaalisesti niitä kovasti. Rossossa ja ABC:ssä syömällä näitä kulttuurisia piirteitä ei silti ehkä tavoita siinä määrin kuin vaikkapa siinä Sotkamon eteläpuolella Valtimossa sijaitsevassa Puukarin Pysäkissä.

Erilaisuus on tietenkin helpompaa ottaa vastaan ulkomailla, ja tietenkin se ero kotimaahan kiehtoo, sen vuoksi minäkin rajojen ulkopuolella ramppaan. Lähinnä mulle tässä Suomen vähättelyssä, mitä toisinaan joiltain kollegoiltani kuulen, nyppii se, ettei maahan edes tutustuta. Eipä tuo kovin paljon mielikuvitusta ja perehtymistä vaadi, kun pääsee sisälle oman maan hienoihin piirteisiin ja sen paikallisiin erityispiirteisiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lähinnä mulle tässä Suomen vähättelyssä, mitä toisinaan joiltain kollegoiltani kuulen, nyppii se, ettei maahan edes tutustuta. Eipä tuo kovin paljon mielikuvitusta ja perehtymistä vaadi, kun pääsee sisälle oman maan hienoihin piirteisiin ja sen paikallisiin erityispiirteisiin.

Moneen kertaan käyty läpi, mutta kun Suomi on niin kallis maa matkustaa. Olisi todella hienoa vetää joku useamman viikon roadtrippi, mutta siinä ei vain hinta/laatu oikein kohtaisi. Sata euroa per yö hotellissa, niin kyllä sitä vain alkaa tutkia muita vaihtoehtoja. VR:lla joku siivu myös ainakin 50 euroa ja bensa maksaa, jos olisi autolla.

Ja pandatkin maksaa monta kymppiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tuo kovin paljon mielikuvitusta ja perehtymistä vaadi, kun pääsee sisälle oman maan hienoihin piirteisiin ja sen paikallisiin erityispiirteisiin.
No, minä oon kyllä kiertänyt aika ison osan maata, majoittunut kaupungeissa, kylissä ja mökeillä. Kyllä täällä siistejä kohteita löytyy, mutta kovin ne ovat harvassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, minä oon kyllä kiertänyt aika ison osan maata, majoittunut kaupungeissa, kylissä ja mökeillä. Kyllä täällä siistejä kohteita löytyy, mutta kovin ne ovat harvassa.

Useamman kerran on tullut esimerkiksi Savossa seikkailtua ja onhan se mukavaa puuhaa ja erikoista menoa niillä. On se sitten kyllä äkkiä nähtykin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, en mä ala tästä kinastella, koska meillä saa olla aivan vapaasti erilaiset standardit tarkastella tätä asiaa. Mä voin tästä Lohjalta piirtää 30 km säteellä ympyrän jättäen pk-seudun pois, ja silti mukaan osuisi aika monta päiväretkikohdetta ihan omasta kaupungista alkaen, osa taas ajaa kylän läpi tylsistyneenä ja toteaa että paskan möivät. Mulle tuollaisesta tulee väkisinkin mieleeni tylsä ja laiska mieli, nämä taas pitävät minua varmasti muuten vain tylsänä. Toki pohjoisemmassa ja idempänä ei populaa ole edes sitä mitä täällä ja ihmisten muodostamaa nähtävää ei sillä tavoin olekaan, mutta sitten taas em. suunnilla luonto on aivan ylivoimaista verrattuna etelään ja länteen. No, eteläiset lehtomaiset metsät ovat kyllä nekin kivoja vaikkapa tässä Lohjan lähellä. Ja tietysti tuo järvi on kova juttu näin Järvi-Suomen kasvatille. Suomen maisemat eivät ole yhtä dramaattiset kuin Alpeilla tai jossain Norjan vuonoilla, mutta ihan tolkuttoman kauniit ne ovat, kun jotain harjutietä ajelee ja molemmin puolin vilkkaa järvenselkä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös