Mainos

Matkakohteenne

  • 2 567 761
  • 14 922

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Moneen kertaan käyty läpi, mutta kun Suomi on niin kallis maa matkustaa. Olisi todella hienoa vetää joku useamman viikon roadtrippi, mutta siinä ei vain hinta/laatu oikein kohtaisi. Sata euroa per yö hotellissa, niin kyllä sitä vain alkaa tutkia muita vaihtoehtoja. VR:lla joku siivu myös ainakin 50 euroa ja bensa maksaa, jos olisi autolla.

Hotellit hinnoissaan, junalla matkustaminen ja polttoaineet sen sijaan Suomessa eivät eurooppalaisittain ole kovin kalliita. Keskitasoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi että alkuperäinen pointti ei ollut ollenkaan siinä, lähteekö joku jostain valtameren takaa nimenomaan Lohjalle. Mutta jätän sut nyt ihan rauhassa kikattelemaan yksiksesi nokkeluuksillesi.
Pointti on nimenomaan siinä että joku voisi lähteä Lohjalta katsomaan mammuttipetäjiä Kaliforniaan mutta toisinpäin ei kannata...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hotellit hinnoissaan, junalla matkustaminen ja polttoaineet sen sijaan Suomessa eivät eurooppalaisittain ole kovin kalliita. Keskitasoa.
Lisäksi AirBnB toimii syrjäkylilläkin ja erinäisiä maatilamajoituksia löytyy vaikka kuinka ainakin kesäaikaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lisäksi AirBnB toimii syrjäkylilläkin ja erinäisiä maatilamajoituksia löytyy vaikka kuinka ainakin kesäaikaan.

Toikin on totta, ei kaikki majoitus tolkuttoman hintaista ole. Jopa sesongilla löytyy kaikennäköistä idyllistä aittaa ja päärakennuksen nurkkaa 50 euron pintaankin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pointti on nimenomaan siinä että joku voisi lähteä Lohjalta katsomaan mammuttipetäjiä Kaliforniaan mutta toisinpäin ei kannata...
Kerta kiellon päälle - puhuimme joidenkin suomalaisten osoittamasta halveksunnasta tai vähintäänkin vähättelystä kotimaanmatkailua kohtaan.

Mutta siinä olet aivan oikeassa, että dramaattisilla luonnonilmiöillä ei Suomea voi markkinoida pl. revontulet. Sen sijaan rauhallisuus ja puhtaus ovat kai niitä juttuja, joita tänne on tullut moni etsimään ympäri maailman. Jotkut jopa ihastuneetkin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämä voi selvitä nopeiten kysymällä suoraan vuokraamosta. Ainakin Suomessa nämä Avikset ja Herzit ovat ihan omia firmojaan, eikä niillä ole sen kummempaa yhteyttä ulkomailla toimiviin vuokraamoihin.

Kyllä ihan suomalainen asiakaspalvelu voi auttaa myös ulkomaanvarauksissa suomalaisia asiakkaita näissä isoissa, globaaleissa vuokraamoketjuissa. Avis, Budget, Herz ja Sixt toimivat globaalisti ympäri maailmaa. Monesti asiakaspalvelun taso on huomattavasti parempi, kuin esimerkiksi tietyissä Etelä-Euroopan maissa.

Maksaahan se hunajaa, jos auton palauttaa toiseen maahan. Esimerkiksi jos Suomesta lähtevän auton palauttaa ulkomaille, voidaan puhua tuhansien eurojen jättömaksusta. Keski-Euroopassa naapurimaahan palautus voi olla vähän halvempaa, mutta silti kalliiksi tulee. Lisäksi eri firmoilla on olemassa rajoituksia tyyliin "saksalaisilla autoilla ei saa ajaa Puolaan".
 

Outsider

Jäsen
Kyllä ihan suomalainen asiakaspalvelu voi auttaa myös ulkomaanvarauksissa suomalaisia asiakkaita näissä isoissa, globaaleissa vuokraamoketjuissa. Avis, Budget, Herz ja Sixt toimivat globaalisti ympäri maailmaa. Monesti asiakaspalvelun taso on huomattavasti parempi, kuin esimerkiksi tietyissä Etelä-Euroopan maissa.

Maksaahan se hunajaa, jos auton palauttaa toiseen maahan. Esimerkiksi jos Suomesta lähtevän auton palauttaa ulkomaille, voidaan puhua tuhansien eurojen jättömaksusta. Keski-Euroopassa naapurimaahan palautus voi olla vähän halvempaa, mutta silti kalliiksi tulee. Lisäksi eri firmoilla on olemassa rajoituksia tyyliin "saksalaisilla autoilla ei saa ajaa Puolaan".

Tottakai asiakaspalvelu voi auttaa, kun voihan sen varauksenkin tehdä samalta nettisivulta eri maihin. Ne autot on kuitenki joka maassa eri firmojen omistuksessa ja jokainen firma myös hinnoittelee bisneksensä niin kuin haluaa. Siihen ei Suomesta käsin voi kukaan vaikuttaa. Luonnollisesti se maksaa hunajaa, että jonkun on haettava auto takaisin lähtöpisteeseen, kun ei se toisessa maassa toimiva firma voi vuokrata toisen autoa eteenpäin, vaikka kyltissä lukeekin sama nimi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toikin on totta, ei kaikki majoitus tolkuttoman hintaista ole. Jopa sesongilla löytyy kaikennäköistä idyllistä aittaa ja päärakennuksen nurkkaa 50 euron pintaankin.

Tämä on totta. Valitettavasti omien havaintojeni pohjalta näiden markkinoinnissa olisi parantamisen varaa. Aivan liian usein näiden paikkojen verkkosivuilla ei näe varaustilannetta, eikä välttämättä edes hintaa. Saattaa vain olla puhelinnumero, jonne voi soittaa tarjousta kysyäkseen.

Itse olen niin laiska, etten ryhdy soittelemaan mihinkään kysyäkseni tällaisia perusasioita, mikäli vain löytyy sellaisia vaihtoehtoja, joiden varaus onnistuu suoraan. Tähän asti sellaisia on aina löytynyt. Tappio on vain näiden menneeseen jämähtäneiden majoituksen tarjoajien.

Etenkin kansainvälisten turistien kannalta tuollainen perusjuttu olisi saatava kuntoon...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Sistis
Totta, että aika usein edullisten perheyritysten jotkut maatilamajoitukset tms. ovat aika heikosti markkinoituja. Syynä varmasti ihan vain se, ettei osaamista ole, vaikka ihan Facebook-sivuilla pääsisi pitkälle. Tai saattaa olla jotkut kummipojan bensapalkalla tekemät alkeelliset nettisivut, joita on päivitetty viimeksi kymmenen vuotta sitten. Näissä olisi varmasti maakuntien matkailusta vastaavilla tahoilla varmasti sarkaa ja on jonkin verran duunia tehtykin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä olisi varmasti maakuntien matkailusta vastaavilla tahoilla varmasti sarkaa ja on jonkin verran duunia tehtykin.

Varmasti tuo pitää paikkaansa. Jotenkin minusta tuntuu siltä, että taustalla on myös tyypillinen suomalainen asenne: "kyllä se kelpaa tuollaisena, kun on kelvannut jo 15 vuotta". Ei se tänä päivänä vaan mene noin. Kuluttajat haluavat vertailla vaihtoehtoja ilman, että heidän täytyy soitella useampi puhelu. Jos jo sellainen perusasia kuin hintatieto puuttuu, ollaan hyvinkin ohuilla jäillä.

Keskustelin asiasta joskus erään ravintola-alalla olevan henkilön kanssa, ja samanlainen asenne on yleistä esimerkiksi erilaisten pitopalveluyrittäjien keskuudessa. "Ota yhteyttä, niin kerromme tarkemmin palveluistamme".

Ja siksi meillä voidaan tehdä tv-draamaa siitä, kuinka Jyrki Sukula laittaa tällaisia hotelleja ja ravintoloita kuntoon...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja siksi meillä voidaan tehdä tv-draamaa siitä, kuinka Jyrki Sukula laittaa tällaisia hotelleja ja ravintoloita kuntoon...

Kyllä nuo nyt kuitenkin on Gordon Ramsayn formaattia eikä suomalaista juttua. Ongelmallista se silti toki on varsinkin nykyaikana, kun puhelinta ei soittamiseen tarvitse eikä kiinnosta käyttää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä nuo nyt kuitenkin on Gordon Ramsayn formaattia eikä suomalaista juttua. Ongelmallista se silti toki on varsinkin nykyaikana, kun puhelinta ei soittamiseen tarvitse eikä kiinnosta käyttää.

Toki tiedän alkuperäisen formaatin. Mutta ei se Suomessa toimisi, jos täällä ei olisi näitä menneisyyteen jämähtäneitä instituutioita.

En minä jaksa alkaa soitella useampaan paikkaan kysyäkseni, että onko heillä tilaa, ja jos on, mitä majoitus mahdollisesti maksaisi. On minulla parempaakin tekemistä. Minä katson muutaman vaihtoehdon, joka kertoo suoraan nämä tiedot. Usein hyödynnän tässä aikaa, jolloin istun bussissa matkalla töihin tai töistä kotiin. Kun paikka on löytynyt, teen varauksen. Nettivaraus on ollut teknisesti mahdollista jo yli kymmenen vuotta, joten kyllä sen pitäisi olla automaattisesti käytössä jo kaikilla sivuilla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Olihan tuo Berliini nasta mesta, tykkäsin kovasti.
Tosin, ihan hirveästi ei olis kannattanut suunnitella etukäteen. Yksi iltapäivä meni pyöriessä keskustassa, ja tsekattua perus Brandenburgit, Tiergartenit sekä Juutalaisten muistomerkin. Muuten menikin sitten pyöriessä Kreuzbergissä sekä Friedrichshainissa. Järjetön määrä hyviä ruokamestoja sekä baareja. Tuo 63 (noin) sillan jokiristeily oli yllättävän passeli vaihtoehto, koska bisseä sai kivasti koko matkan. Erityismaininnat pitää antaa Ostbahnhoffin vieressä, Spreen rannalla olevalle jamaikalaistyyliselle Yaam-"yökerholle". Puolivilli ravintolakonsepti, missä oli rantatuoleja, hiekkarantaa sekä rentoa menoa. Toinen mielenkiintoinen kompleksi oli Urban Spree- galleria / baari-alue. Mesta on joku vanha teollisuusalue, minne oli rakennettu kulttuurikeskus, missä on baareja, klubeja, kiipeilyseiniä, hot-rod- safaria.. Taidan jatkossakin suosia tuollaista go with the flow- tyyppistä matkailua, ilman sen suurempaa stressaamista.

Ainoat pienet miinukset tulevat kyllä Tegelin kentästä, ja siirtymästä bussilla keskustaan. Helteessä bussimatka keskustaa kentältä täydessä linkissä ei ollut mikään hohdokas ensikosketus, mutta huumorilla siitäkin selvittiin. Josko ne sais sen uuden kentän auki tässä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tempelhoffin kentästä on näemmä tehty aika passeli ulkoilualue. Vähän harmittaa ettei riittänyt energiaa käydä siellä. Ehkä enskerralla.
 

Outsider

Jäsen
Ainoat pienet miinukset tulevat kyllä Tegelin kentästä, ja siirtymästä bussilla keskustaan. Helteessä bussimatka keskustaa kentältä täydessä linkissä ei ollut mikään hohdokas ensikosketus, mutta huumorilla siitäkin selvittiin. Josko ne sais sen uuden kentän auki tässä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tempelhoffin kentästä on näemmä tehty aika passeli ulkoilualue. Vähän harmittaa ettei riittänyt energiaa käydä siellä. Ehkä enskerralla.

Tegelin kenttä on kyllä niin jeesuksen aikainen kuin olla ja voi, mutta bussistahan voi hypätä pois ensimmäisellä pysäkillä ja siirtyä matkustamaan väljemmin S/U-Bahnilla. Kuumuuteen sekään ei tietysti kauheasti auta. Helvetin kuuma oli viikonloppuna, vaikka ilmeisesti lämpöä oli lähes 10 astetta vähemmän kuin aiemmin viikolla. Mahdetaankohan sitä uutta kenttää saada ikinä auki? Jotenkin käsittämätöntä, että Saksassa voidaan ryssiä jotain noin pahasti.

Tempelhoffin kentällä oli näköjään ajettu viime kuussa Formula E kilpailu, mikä voisi olla ihan mielenkiintoinen tapahtuma, jos sattuu paikalle samaan aikaan. Muutenhan tyhjissä kiitoradoissa ei kauheasti nähtävää ole verrattuna kaupungin muihin puistoihin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tegelin kenttä on kyllä niin jeesuksen aikainen kuin olla ja voi, mutta bussistahan voi hypätä pois ensimmäisellä pysäkillä ja siirtyä matkustamaan väljemmin S/U-Bahnilla. Kuumuuteen sekään ei tietysti kauheasti auta. Helvetin kuuma oli viikonloppuna, vaikka ilmeisesti lämpöä oli lähes 10 astetta vähemmän kuin aiemmin viikolla. Mahdetaankohan sitä uutta kenttää saada ikinä auki? Jotenkin käsittämätöntä, että Saksassa voidaan ryssiä jotain noin pahasti.

Tempelhoffin kentällä oli näköjään ajettu viime kuussa Formula E kilpailu, mikä voisi olla ihan mielenkiintoinen tapahtuma, jos sattuu paikalle samaan aikaan. Muutenhan tyhjissä kiitoradoissa ei kauheasti nähtävää ole verrattuna kaupungin muihin puistoihin.

Nojuu, mutta ideana täysin hylätty kenttä lähellä keskustaa on ihan pyörähtämisen arvoinen. Tosiaan olin siellä to-su, ja kyllähän siellä tarkeni. Ite kun siellä ekaa kertaa olin, niin oli ajatuksena ottaa helpomman kautta, ja painaa suoraan keskustaan TXL:llä. Kaduin kyllä puolenvälin kieppeillä tuota päätöstä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Larppa Käsittääkseni uudella kentällä on jouduttu jo uusimaan mm. näyttötauluja, koska niillä tullut käyttöikä vastaan. Myös metroliikennettä kentälle on pidetty yllä, koska osa ilmanvaihdosta perustuu metron puskemaan ilmaan putkissa. Että sellainen insinöörityön taidonnäyte. Mutta Tegelin kentän no "jonotuskarsinoiden" nauhat oli lainattu Brandenburgin kentältä. Oli pakko tsekata tuon projektin tila, ilmeisesti 2020 olisi avajaiset. Toki, silloin ei kapasiteetti enää riitä, ja kenttä on auttamatta liian pieni. *facepalm*
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
@Larppa Käsittääkseni uudella kentällä on jouduttu jo uusimaan mm. näyttötauluja, koska niillä tullut käyttöikä vastaan. Myös metroliikennettä kentälle on pidetty yllä, koska osa ilmanvaihdosta perustuu metron puskemaan ilmaan putkissa. Että sellainen insinöörityön taidonnäyte. Mutta Tegelin kentän no "jonotuskarsinoiden" nauhat oli lainattu Brandenburgin kentältä. Oli pakko tsekata tuon projektin tila, ilmeisesti 2020 olisi avajaiset. Toki, silloin ei kapasiteetti enää riitä, ja kenttä on auttamatta liian pieni. *facepalm*

Onhan siellä työntekijöitä vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi lentokenttähotellissakin on pakko niitä huoneita siivota ja ylläpitää. Ehkä jonain päivänä tulee vielä joku asiakaskin.
 

Outsider

Jäsen
@Larppa Käsittääkseni uudella kentällä on jouduttu jo uusimaan mm. näyttötauluja, koska niillä tullut käyttöikä vastaan. Myös metroliikennettä kentälle on pidetty yllä, koska osa ilmanvaihdosta perustuu metron puskemaan ilmaan putkissa. Että sellainen insinöörityön taidonnäyte. Mutta Tegelin kentän no "jonotuskarsinoiden" nauhat oli lainattu Brandenburgin kentältä. Oli pakko tsekata tuon projektin tila, ilmeisesti 2020 olisi avajaiset. Toki, silloin ei kapasiteetti enää riitä, ja kenttä on auttamatta liian pieni. *facepalm*

Ongelmia on tosiaan ollut ihan järjetön määrä, mutta kapasiteetin riittämättömyydestä en ollut kuullut aiemmin, vaan ennemmin siitä, että onko tuolle järjettömän kalliille kentälle edes tarpeeksi tulijoita. Isot yhtiöt lentävät paremman sijainnin Frankfurtista ja Münchenistä, joten miksi siirtyä Berliiniin. Ehkä tuonne pitäisi joskus tehdä turistireissu, vaikka lentämällä ei pääsekään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä tuonne pitäisi joskus tehdä turistireissu, vaikka lentämällä ei pääsekään.

Nyt en ole aivan varma, mutta tuonne taitaa päästä laillisesti turistikiertueelle. Ainakin jotain retkiä on järjestetty, mutta olikohan ne säännöllisiä.

Vähän kuin Tšernobylin keikat.
 

scholl

Jäsen
Ongelmia on tosiaan ollut ihan järjetön määrä, mutta kapasiteetin riittämättömyydestä en ollut kuullut aiemmin, vaan ennemmin siitä, että onko tuolle järjettömän kalliille kentälle edes tarpeeksi tulijoita.

kyllähän se kapasiteetti on jo monta vuotta sitten arvioitu liian pieneksi. Ainakin viisi vuotta on mediassa puhuttu siitä, ettei kapasiteetti tule riittämään alkuunkaan. Kaupunki kasvaa koko ajan ja tuo Euroopan de facto pääkaupunki vetää puoleensa valtavasti matkailijoita. Ei transit-matkustajia, vaan sellaisia henkilöitä, joiden määränpää on nimen omaan Berliini. 2017 Schönefeldissä ja Tegelissä oli yhteensä yli 33,3 miljoonaa matkustajaa. Uusi lentokenttä suunniteltiin niin, että se mahdollistaisi aluksi vain 22 miljoonan matkustajamäärän.

Jos mietitään vaikkapa viiden vuoden välein taaksepäin matkustajamääriä niin 2017 tosiaan 33,3 miljoonaa, 2012 25,3 miljoonaa, 2007 20,0 miljoonaa, 2002 12,2 miljoonaa, 1997 11,6 miljoonaa. Kasvu on ollut siis hurjaa, kun lentomatkustajien määrä on 20 vuodessa kolminkertaistunut.

Toki nyt on tehty sitten hätäpäissään jo monta kertaa suunnitelmia, jolla kapasiteettia voidaan laajentaa. On puhuttu, että 2035 uudella kentällä voisi olla kapasiteettia jopa 55 miljoonalle matkustajalle.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minkä verran kokemusta auton vuokraamisesta yhdestä maasta ja palauttamisesta toiseen? Mietinnässä loppukesään tai syksyyn reissu Praha-Wien ja voisi autolla kiertää Tsekkiä vaihtaessa kaupunkia. Junaa mietittiin myös, mutta vuokra-autolla voisi viettää 2-3 päivää siirtymämatkalla katselln paikkoja.

Jokunen vuosi sitten mietittiin samaa asiaa, ja päädyttiin tekemään rinkireissu reitillä Praha-Karlovy Vary-Cesky Krumlov-Wien-Bratislava-Praha. Vuokra-auton hinnassa olisi tosiaan ollut tommonen useamman huntin lisäys jos olisi auton muualle jättänyt, ja lennotkin sai muistaakseni halvemmalla kun tuli ja meni samasta mestasta. Tuolla nuo etäisyydet eivät ole mitään ihmeellisiä ja maisemat ovat jo melkeinpä itsessään ajelemisen arvoisia, joten ei oo paha rasti ajella vähän pidempää reittiäkään jos vaan aikaa on.

Noista reitin mestoista ei yövytty kylpyläkaupunki Karlovy Varyssa eikä melko tylsäksi osoittautuneessa Bratislavassa, Cesky Krumlovissa oltiin kai yks yö ja oltaisko pari yötä Wienissä vietetty. Wien tuntu jopa hieman lattealta paikalta tuon Cesky Krumlovin jälkeen, sinne kyllä iso suositus tehdä koukkaus jos vaan aikaa on, perhanan pittoreski paikka. Joskus oon varmaan tänne jotain blogilinkkejäkin täällä tosta reisssusta ja noista mestoista jaellut, enää en tahdo sitä tehdä koska @abianos tulisi taas kuitenkin jostain vittuilemaan kun sillä seuraavan kerran narahtaa korkki auki.

Puolassa joskus ajettiin vuokra-autolla Gdanskista Krakovaan ja jätettiin auto sinne, siitä ei paljoa lisähintaa tullut. Euroopassa vissiin tuo maan rajojen ulkopuolelle auton vienti on nimenomaan kallista, vaikka matkaa ei paljoa olisikaan.
 

Outsider

Jäsen
kyllähän se kapasiteetti on jo monta vuotta sitten arvioitu liian pieneksi. Ainakin viisi vuotta on mediassa puhuttu siitä, ettei kapasiteetti tule riittämään alkuunkaan. Kaupunki kasvaa koko ajan ja tuo Euroopan de facto pääkaupunki vetää puoleensa valtavasti matkailijoita. Ei transit-matkustajia, vaan sellaisia henkilöitä, joiden määränpää on nimen omaan Berliini. 2017 Schönefeldissä ja Tegelissä oli yhteensä yli 33,3 miljoonaa matkustajaa. Uusi lentokenttä suunniteltiin niin, että se mahdollistaisi aluksi vain 22 miljoonan matkustajamäärän.

Jos mietitään vaikkapa viiden vuoden välein taaksepäin matkustajamääriä niin 2017 tosiaan 33,3 miljoonaa, 2012 25,3 miljoonaa, 2007 20,0 miljoonaa, 2002 12,2 miljoonaa, 1997 11,6 miljoonaa. Kasvu on ollut siis hurjaa, kun lentomatkustajien määrä on 20 vuodessa kolminkertaistunut.

Toki nyt on tehty sitten hätäpäissään jo monta kertaa suunnitelmia, jolla kapasiteettia voidaan laajentaa. On puhuttu, että 2035 uudella kentällä voisi olla kapasiteettia jopa 55 miljoonalle matkustajalle.

Ehkä lukemani juttu sitten tarkoittikin sitä, että matkustajamääristä huolimatta rahaa ei tule tarpeeksi sisään, jos isojen yhtiöiden päähubit on ja pysyy muualla, ja Berliiniä käyttävät paljon halpalentoyhtiöt. Olikohan projektiin poltettu jo 7 miljardia?

Kova on kyllä ollut kasvu matkustajissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolassa joskus ajettiin vuokra-autolla Gdanskista Krakovaan ja jätettiin auto sinne, siitä ei paljoa lisähintaa tullut. Euroopassa vissiin tuo maan rajojen ulkopuolelle auton vienti on nimenomaan kallista, vaikka matkaa ei paljoa olisikaan.

Tuohan se syy on. Laki ja järjestys on kuitenkin aika erilaista aina rajan takana, vaikka kuinka oltaisiin samaa EU:ta.
 

scholl

Jäsen
Nyt en ole aivan varma, mutta tuonne taitaa päästä laillisesti turistikiertueelle. Ainakin jotain retkiä on järjestetty, mutta olikohan ne säännöllisiä.

Tempolhofilla olen ollut mm. Berliinin marathonin expossa ja iltajuhlissa. Nyt välissähän se toimi pakolaisten hätämajoitustilana.

Uuden lentokentän alueella järjestetään juoksukilpailu vuosittain nyt niin kauan kuin kenttä ei ole valmis.
 

scholl

Jäsen
Ehkä lukemani juttu sitten tarkoittikin sitä, että matkustajamääristä huolimatta rahaa ei tule tarpeeksi sisään, jos isojen yhtiöiden päähubit on ja pysyy muualla, ja Berliiniä käyttävät paljon halpalentoyhtiöt. Olikohan projektiin poltettu jo 7 miljardia?

Ryanair on kuitenkin ainoa firma, joka on juossut alhaisten lentokenttämaksujen perässä ja saanutkin hyviä ehtoja, kun on valinnut jotain noname-kenttiä tosi kaukaa kaupungeista. Berliinin kenttienhän on pikemminkin valitettu tienaavan tähän asti liikaa, kun ne ovat nostaneet maksuja. Lentoyhtiöt kuten LH ovat niistä valittaneet, kun ei kuitenkaan ole investoitu niihin kenttiin yhtään mitään. Nostavat maksuja ja "painavat näin ollen rahaa" jossain Tegelissä.

Siinä olet oikeassa, että kustannukset ovat nousseet paljon. Alun perin sen piti maksaa 2 miljardia. Sitten tuli isot viivästykset, virheitä rakentamisessa, uudet vaatimukset ja kentän selkeä laajentaminen, jotka ovat nostaneet arvion 7 miljardiin. Sitten jos se laajennetaan 55 miljoonan kapasiteettiin, niin mennee vielä joku 3 mrd. lisää. Tosin kaikki uudet kustannukset pitää hyväksyttää EU:ssa, jos niihin käytetään veronmaksajien rahaa, eikä oteta lainaa. Lainojen ottamisessa on se huono, että niin kauan kuin kenttä ei ole toiminnassa, eikä saada vuokratuloja tai lentoyhtiöiltä mitään landegebührejä perityksi, niin sitten ne lainat vain siirtyvät eteenpäin ja sen lisäksi kustannuksia syntyy lisää joka päivä.

Verrattuna muihin lentokenttiin erona on se, että niitä on laajennettu pikkuhiljaa, ts. vanhoja lainoja on ehditty maksaa pois, eikä kaikki tule nyt kertarysäyksellä. Niinpä ne toimivat yleensä voitollisesti ja jopa pääomakustannukset saadaan katetuksi. Lisäksi täytyy muistaa, että monessa paikassa muualla on verrattain suuri osuus sillä liikevaihdolla, joka tulee muusta kuin ilmailutoiminnasta. Sinne on rakennettu kaiken maailman toimistoja, hotelleita ja kenties joka jonkinlainen mini airport city, mikä tuottaa paljon vuokratuloja yhtiölle. En tiedä kuinka se tulee olemaan Berliinissä.

Mitä tulee matkustajien tyyppiin, niin on selvää, että kun kyseessä on pääasiassa lyhyitä point-to-point lentoja määränpäänään Berliini ja lisäksi syöttöliikennettä hubeihin kuten Frankfurtiin niin silloin se tarkoittaa, että tuon tyyppisessä liikenteessä hintajousto on merkittävämpi kuin jollain kentällä, josta hoidetaan paljon esim. mannertenvälistä liikennettä. Niinpä jos ja kun matkustajamaksuja joudutaan selkeästi nostamaan, niin se tuntuu enemmän matkustajien halukkuudessa matkustaa sinne kuin jossakin Frankfurtissa vaikuttaisi. Haastava se yhtälö joka tapauksessa on. Ei sen vuoksi, että tuo kenttä ei ole hub, vaan sen vuoksi, kun kentästä tuli niin pirun kallis.

Tuohan se syy on. Laki ja järjestys on kuitenkin aika erilaista aina rajan takana, vaikka kuinka oltaisiin samaa EU:ta.

Käytännössä maan sisällä siirtoja ei tarvitse tehdä niin paljon. Samaa autoa voi käyttää myös toisesta kaupungista käsin. Tosin sesonkien mukaan tietysti he tekevät aika paljonkin siirtoja. Esim. Alpeilla olleita autoja viedään rantakohteisiin kesäksi. Olen aamulenkillä joskus Etelä-Italiassa seurannut, kun autonkuljetusrekat ovat purkaneet vuokra-autoja, joita on siirretty paikasta toiseen. Itsekin vuokrasin ihan etelässä Golfin, jossa oli Torinon lentokentän parkkilappu sisällä. Laki ei sinänsä joka maassa velvoita sitä, että auto pitää olla rekisteröity siihen maahan. Suomessahan se niin on, mutta muualla ei välttämättä. Esim. Sixtillä on monissa maissa vuokra-autoja, jotka ovat Saksan kilvissä. Yksittäisen auton siirtäminen rajan takaa takaisin toisen maan vuokrapisteeseen on kuitenkin kallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös