Ehkä lukemani juttu sitten tarkoittikin sitä, että matkustajamääristä huolimatta rahaa ei tule tarpeeksi sisään, jos isojen yhtiöiden päähubit on ja pysyy muualla, ja Berliiniä käyttävät paljon halpalentoyhtiöt. Olikohan projektiin poltettu jo 7 miljardia?
Ryanair on kuitenkin ainoa firma, joka on juossut alhaisten lentokenttämaksujen perässä ja saanutkin hyviä ehtoja, kun on valinnut jotain noname-kenttiä tosi kaukaa kaupungeista. Berliinin kenttienhän on pikemminkin valitettu tienaavan tähän asti liikaa, kun ne ovat nostaneet maksuja. Lentoyhtiöt kuten LH ovat niistä valittaneet, kun ei kuitenkaan ole investoitu niihin kenttiin yhtään mitään. Nostavat maksuja ja "painavat näin ollen rahaa" jossain Tegelissä.
Siinä olet oikeassa, että kustannukset ovat nousseet paljon. Alun perin sen piti maksaa 2 miljardia. Sitten tuli isot viivästykset, virheitä rakentamisessa, uudet vaatimukset ja kentän selkeä laajentaminen, jotka ovat nostaneet arvion 7 miljardiin. Sitten jos se laajennetaan 55 miljoonan kapasiteettiin, niin mennee vielä joku 3 mrd. lisää. Tosin kaikki uudet kustannukset pitää hyväksyttää EU:ssa, jos niihin käytetään veronmaksajien rahaa, eikä oteta lainaa. Lainojen ottamisessa on se huono, että niin kauan kuin kenttä ei ole toiminnassa, eikä saada vuokratuloja tai lentoyhtiöiltä mitään landegebührejä perityksi, niin sitten ne lainat vain siirtyvät eteenpäin ja sen lisäksi kustannuksia syntyy lisää joka päivä.
Verrattuna muihin lentokenttiin erona on se, että niitä on laajennettu pikkuhiljaa, ts. vanhoja lainoja on ehditty maksaa pois, eikä kaikki tule nyt kertarysäyksellä. Niinpä ne toimivat yleensä voitollisesti ja jopa pääomakustannukset saadaan katetuksi. Lisäksi täytyy muistaa, että monessa paikassa muualla on verrattain suuri osuus sillä liikevaihdolla, joka tulee muusta kuin ilmailutoiminnasta. Sinne on rakennettu kaiken maailman toimistoja, hotelleita ja kenties joka jonkinlainen mini airport city, mikä tuottaa paljon vuokratuloja yhtiölle. En tiedä kuinka se tulee olemaan Berliinissä.
Mitä tulee matkustajien tyyppiin, niin on selvää, että kun kyseessä on pääasiassa lyhyitä point-to-point lentoja määränpäänään Berliini ja lisäksi syöttöliikennettä hubeihin kuten Frankfurtiin niin silloin se tarkoittaa, että tuon tyyppisessä liikenteessä hintajousto on merkittävämpi kuin jollain kentällä, josta hoidetaan paljon esim. mannertenvälistä liikennettä. Niinpä jos ja kun matkustajamaksuja joudutaan selkeästi nostamaan, niin se tuntuu enemmän matkustajien halukkuudessa matkustaa sinne kuin jossakin Frankfurtissa vaikuttaisi. Haastava se yhtälö joka tapauksessa on. Ei sen vuoksi, että tuo kenttä ei ole hub, vaan sen vuoksi, kun kentästä tuli niin pirun kallis.
Tuohan se syy on. Laki ja järjestys on kuitenkin aika erilaista aina rajan takana, vaikka kuinka oltaisiin samaa EU:ta.
Käytännössä maan sisällä siirtoja ei tarvitse tehdä niin paljon. Samaa autoa voi käyttää myös toisesta kaupungista käsin. Tosin sesonkien mukaan tietysti he tekevät aika paljonkin siirtoja. Esim. Alpeilla olleita autoja viedään rantakohteisiin kesäksi. Olen aamulenkillä joskus Etelä-Italiassa seurannut, kun autonkuljetusrekat ovat purkaneet vuokra-autoja, joita on siirretty paikasta toiseen. Itsekin vuokrasin ihan etelässä Golfin, jossa oli Torinon lentokentän parkkilappu sisällä. Laki ei sinänsä joka maassa velvoita sitä, että auto pitää olla rekisteröity siihen maahan. Suomessahan se niin on, mutta muualla ei välttämättä. Esim. Sixtillä on monissa maissa vuokra-autoja, jotka ovat Saksan kilvissä. Yksittäisen auton siirtäminen rajan takaa takaisin toisen maan vuokrapisteeseen on kuitenkin kallista.