Paavolan tammi taitaa osua tuolle alueelle Se oli ihan ok, mutta en tiedä kannattaisiko sitä jostain San Franciscosta asti lähteä katsomaan... Punkinhan sieltä vielä saa mukaansa.Mä voin tästä Lohjalta piirtää 30 km säteellä ympyrän j
Paavolan tammi taitaa osua tuolle alueelle Se oli ihan ok, mutta en tiedä kannattaisiko sitä jostain San Franciscosta asti lähteä katsomaan... Punkinhan sieltä vielä saa mukaansa.Mä voin tästä Lohjalta piirtää 30 km säteellä ympyrän j
Paitsi että alkuperäinen pointti ei ollut ollenkaan siinä, lähteekö joku jostain valtameren takaa nimenomaan Lohjalle. Mutta jätän sut nyt ihan rauhassa kikattelemaan yksiksesi nokkeluuksillesi.Paavolan tammi taitaa osua tuolle alueelle Se oli ihan ok, mutta en tiedä kannattaisiko sitä jostain San Franciscosta asti lähteä katsomaan... Punkinhan sieltä vielä saa mukaansa.
Moneen kertaan käyty läpi, mutta kun Suomi on niin kallis maa matkustaa. Olisi todella hienoa vetää joku useamman viikon roadtrippi, mutta siinä ei vain hinta/laatu oikein kohtaisi. Sata euroa per yö hotellissa, niin kyllä sitä vain alkaa tutkia muita vaihtoehtoja. VR:lla joku siivu myös ainakin 50 euroa ja bensa maksaa, jos olisi autolla.
Pointti on nimenomaan siinä että joku voisi lähteä Lohjalta katsomaan mammuttipetäjiä Kaliforniaan mutta toisinpäin ei kannata...Paitsi että alkuperäinen pointti ei ollut ollenkaan siinä, lähteekö joku jostain valtameren takaa nimenomaan Lohjalle. Mutta jätän sut nyt ihan rauhassa kikattelemaan yksiksesi nokkeluuksillesi.
Lisäksi AirBnB toimii syrjäkylilläkin ja erinäisiä maatilamajoituksia löytyy vaikka kuinka ainakin kesäaikaan.Hotellit hinnoissaan, junalla matkustaminen ja polttoaineet sen sijaan Suomessa eivät eurooppalaisittain ole kovin kalliita. Keskitasoa.
Lisäksi AirBnB toimii syrjäkylilläkin ja erinäisiä maatilamajoituksia löytyy vaikka kuinka ainakin kesäaikaan.
Kerta kiellon päälle - puhuimme joidenkin suomalaisten osoittamasta halveksunnasta tai vähintäänkin vähättelystä kotimaanmatkailua kohtaan.Pointti on nimenomaan siinä että joku voisi lähteä Lohjalta katsomaan mammuttipetäjiä Kaliforniaan mutta toisinpäin ei kannata...
Tämä voi selvitä nopeiten kysymällä suoraan vuokraamosta. Ainakin Suomessa nämä Avikset ja Herzit ovat ihan omia firmojaan, eikä niillä ole sen kummempaa yhteyttä ulkomailla toimiviin vuokraamoihin.
Kyllä ihan suomalainen asiakaspalvelu voi auttaa myös ulkomaanvarauksissa suomalaisia asiakkaita näissä isoissa, globaaleissa vuokraamoketjuissa. Avis, Budget, Herz ja Sixt toimivat globaalisti ympäri maailmaa. Monesti asiakaspalvelun taso on huomattavasti parempi, kuin esimerkiksi tietyissä Etelä-Euroopan maissa.
Maksaahan se hunajaa, jos auton palauttaa toiseen maahan. Esimerkiksi jos Suomesta lähtevän auton palauttaa ulkomaille, voidaan puhua tuhansien eurojen jättömaksusta. Keski-Euroopassa naapurimaahan palautus voi olla vähän halvempaa, mutta silti kalliiksi tulee. Lisäksi eri firmoilla on olemassa rajoituksia tyyliin "saksalaisilla autoilla ei saa ajaa Puolaan".
Toikin on totta, ei kaikki majoitus tolkuttoman hintaista ole. Jopa sesongilla löytyy kaikennäköistä idyllistä aittaa ja päärakennuksen nurkkaa 50 euron pintaankin.
Näissä olisi varmasti maakuntien matkailusta vastaavilla tahoilla varmasti sarkaa ja on jonkin verran duunia tehtykin.
Ja siksi meillä voidaan tehdä tv-draamaa siitä, kuinka Jyrki Sukula laittaa tällaisia hotelleja ja ravintoloita kuntoon...
Kyllä nuo nyt kuitenkin on Gordon Ramsayn formaattia eikä suomalaista juttua. Ongelmallista se silti toki on varsinkin nykyaikana, kun puhelinta ei soittamiseen tarvitse eikä kiinnosta käyttää.
Ainoat pienet miinukset tulevat kyllä Tegelin kentästä, ja siirtymästä bussilla keskustaan. Helteessä bussimatka keskustaa kentältä täydessä linkissä ei ollut mikään hohdokas ensikosketus, mutta huumorilla siitäkin selvittiin. Josko ne sais sen uuden kentän auki tässä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tempelhoffin kentästä on näemmä tehty aika passeli ulkoilualue. Vähän harmittaa ettei riittänyt energiaa käydä siellä. Ehkä enskerralla.
Tegelin kenttä on kyllä niin jeesuksen aikainen kuin olla ja voi, mutta bussistahan voi hypätä pois ensimmäisellä pysäkillä ja siirtyä matkustamaan väljemmin S/U-Bahnilla. Kuumuuteen sekään ei tietysti kauheasti auta. Helvetin kuuma oli viikonloppuna, vaikka ilmeisesti lämpöä oli lähes 10 astetta vähemmän kuin aiemmin viikolla. Mahdetaankohan sitä uutta kenttää saada ikinä auki? Jotenkin käsittämätöntä, että Saksassa voidaan ryssiä jotain noin pahasti.
Tempelhoffin kentällä oli näköjään ajettu viime kuussa Formula E kilpailu, mikä voisi olla ihan mielenkiintoinen tapahtuma, jos sattuu paikalle samaan aikaan. Muutenhan tyhjissä kiitoradoissa ei kauheasti nähtävää ole verrattuna kaupungin muihin puistoihin.
@Larppa Käsittääkseni uudella kentällä on jouduttu jo uusimaan mm. näyttötauluja, koska niillä tullut käyttöikä vastaan. Myös metroliikennettä kentälle on pidetty yllä, koska osa ilmanvaihdosta perustuu metron puskemaan ilmaan putkissa. Että sellainen insinöörityön taidonnäyte. Mutta Tegelin kentän no "jonotuskarsinoiden" nauhat oli lainattu Brandenburgin kentältä. Oli pakko tsekata tuon projektin tila, ilmeisesti 2020 olisi avajaiset. Toki, silloin ei kapasiteetti enää riitä, ja kenttä on auttamatta liian pieni. *facepalm*
@Larppa Käsittääkseni uudella kentällä on jouduttu jo uusimaan mm. näyttötauluja, koska niillä tullut käyttöikä vastaan. Myös metroliikennettä kentälle on pidetty yllä, koska osa ilmanvaihdosta perustuu metron puskemaan ilmaan putkissa. Että sellainen insinöörityön taidonnäyte. Mutta Tegelin kentän no "jonotuskarsinoiden" nauhat oli lainattu Brandenburgin kentältä. Oli pakko tsekata tuon projektin tila, ilmeisesti 2020 olisi avajaiset. Toki, silloin ei kapasiteetti enää riitä, ja kenttä on auttamatta liian pieni. *facepalm*
Ehkä tuonne pitäisi joskus tehdä turistireissu, vaikka lentämällä ei pääsekään.
Ongelmia on tosiaan ollut ihan järjetön määrä, mutta kapasiteetin riittämättömyydestä en ollut kuullut aiemmin, vaan ennemmin siitä, että onko tuolle järjettömän kalliille kentälle edes tarpeeksi tulijoita.
Minkä verran kokemusta auton vuokraamisesta yhdestä maasta ja palauttamisesta toiseen? Mietinnässä loppukesään tai syksyyn reissu Praha-Wien ja voisi autolla kiertää Tsekkiä vaihtaessa kaupunkia. Junaa mietittiin myös, mutta vuokra-autolla voisi viettää 2-3 päivää siirtymämatkalla katselln paikkoja.
kyllähän se kapasiteetti on jo monta vuotta sitten arvioitu liian pieneksi. Ainakin viisi vuotta on mediassa puhuttu siitä, ettei kapasiteetti tule riittämään alkuunkaan. Kaupunki kasvaa koko ajan ja tuo Euroopan de facto pääkaupunki vetää puoleensa valtavasti matkailijoita. Ei transit-matkustajia, vaan sellaisia henkilöitä, joiden määränpää on nimen omaan Berliini. 2017 Schönefeldissä ja Tegelissä oli yhteensä yli 33,3 miljoonaa matkustajaa. Uusi lentokenttä suunniteltiin niin, että se mahdollistaisi aluksi vain 22 miljoonan matkustajamäärän.
Jos mietitään vaikkapa viiden vuoden välein taaksepäin matkustajamääriä niin 2017 tosiaan 33,3 miljoonaa, 2012 25,3 miljoonaa, 2007 20,0 miljoonaa, 2002 12,2 miljoonaa, 1997 11,6 miljoonaa. Kasvu on ollut siis hurjaa, kun lentomatkustajien määrä on 20 vuodessa kolminkertaistunut.
Toki nyt on tehty sitten hätäpäissään jo monta kertaa suunnitelmia, jolla kapasiteettia voidaan laajentaa. On puhuttu, että 2035 uudella kentällä voisi olla kapasiteettia jopa 55 miljoonalle matkustajalle.
Puolassa joskus ajettiin vuokra-autolla Gdanskista Krakovaan ja jätettiin auto sinne, siitä ei paljoa lisähintaa tullut. Euroopassa vissiin tuo maan rajojen ulkopuolelle auton vienti on nimenomaan kallista, vaikka matkaa ei paljoa olisikaan.