@Pinturicchio
Vähän kuten muissakin suurkaupungeissa, kannattaa majoitus tsekata melkein sen mukaan, missä eniten pyörii. Mittasuhteet ovat joka tapauksessa sen verran massiivisia, että kaikkea ei voi saada. Yleensä itse suurkaupungeissa kriteerini on se, että majapaikan kulmilta lähtee mieluiten metro tai vähintäänkin jokin julkinen yhteys, mielellään pari eri linjaakin.
Lontoossa käytin itse viimeksi suoraan luottokorttia. Voi olla, että jokin Oyster tms tulisi halvemmaksi, mutta ero tuskin on niin suuri, etteikö helppous voittaisi. Tietysti jonkin määräaikaisen tiketin voi saada hyvällä diilillä, varsinkin jos matkustaa porukalla. En nyt muista, oliko pariskunnille jotain, ja noin pitkä aika tietysti voi tulla määräaikaisella kortilla halvemmaksi. Itse työmatkoilla huidon vain luottokorttia ja yleensä omilla iltareissuilla tein saman omalla Visalla.
Hotelleista voi saada ihan hyviä diilejä, mutta nyrkkisääntönä se, että kolme tähteä Lontoossa on kaksi tähteä Pohjoismaissa. Olen ollut AirBnB:n ja Bookingin kautta ja suoraan hotelliin varauksen tekemällä, ja kaikissa on ollut puolensa. Kerran löytyi kivasta lähiöstä vähän kauempaa vilinästä ihan kiva hiljainen majatalo aamupalalla AirBnB:n kautta, se lienee hinnan ja laadun osalta paras. Blackfriarista joku suht tunnettu hotelliketju oli viimeisin, ja siinä oli etuna hyvä sijainti Gatwickin sekä messukohteen välissä ja asema hotellin vieressä. Mutta tämä nyt siis samalla klausuulilla, että millaista laatua vaaditte. Metron läheltä toimii mikä tahansa alue, ellei erityisiä preferenssejä muutoin ole. Laatu on tosiaan heikkoa Suomenkin tähtiin verrattuna - perheen kanssa budjettilomalla oli lattia vinossa, kokolattiamatto haisi homeelle ja suihkussa sai pelätä, että rikkoo paikat astuessaan suihkukoppiin, jos nyt edes mahtuu sinne. Mutta ihan hauska reissu oli sekin.
Kyllä tuollakin kävellen kohteita tavoittaa, mutta tosiaan liikaa ei kannata kahmia. Vaikka tubea käyttäisi joka välissä, tulee askeleita helposti sen 20000. Itse tykkään ottaa sen pääkohteen tai kaksi per päivä, ja sitten edetä aika lunkisti. Siinä aina löytyy kaikenlaista kauppaa ja pubia, missä on kiva hengailla. Mieluummin ottaa iltapäivällä uuden kohteen, jos on aikaa, kuin tuskailee illalla jossain Jumalan selän takana sitä, ettei ole edes ehtinyt syödä kunnolla.