Joo Viva vaan, mites Kuuban matkailijat? Mitä, Missä, Milloin? Yleiset asiat? Vinkkejä?
"Milloin" on tosin jo selvillä, eli vuodenvaihteen tienoilla, jos tuolla siis päätetään hallituksen kanssa käydä. Myös lähitienoon muista superkohteista saa vinkata. Meksiko on jo tosin "hoidossa".
Pari vuotta vanha vastaukseni tästä ketjusta, matka siis kahdeksan vuoden takaa, että en takaa kuinka validia tietoaa:
Käväisin ihan Matka-Vekan pakettimatkalla Kuubassa huhtikuussa 2002. Kahden viikon reissu, viikko Havannassa ja viikko rannalla Varaderossa. Olihan tuo ihan kiva nähdä, mutta uudestaan en lähtisi.
Joulukuuhan on alkukesää siellä, eli pitäisi olla kelien ja luonnon vehreyden kannalta parasta aikaa. Itse olimme aivan sesongin lopulla, jolloin nurmikot olivat ruskeiksi palaneita, tosin pääsimme sitten näkemään pari helvetin hienoa ukkosmyrskyä, kun myrskyaika oli aluillaan. Lämminhän siellä on, ei tosin aivan tappavaa, kun meri on kuitenkin aina lähellä. Muistaakseni päivälämpö oli n. 30 °C.
Kohde oli tuolloin uusi, meillä oli oppaana itse Folke West, jonka Vekka oli palkannut kehittämään retkiä yms. tuolla. Pinarin laaksossa poikettiin juurikin matkatoimiston retkellä. Tupakkafarmilla käytiin ja Jose-setä tarjosikin tilalla parhaasta tupakasta käärityn sikarin, aivan loistavia eivätkä maksaneet juuri mitään. Olisi niitä pitänyt enemmänkin ostaa. Laaksosta löytyi myös aivan käsittämättömän iso ja ruma kalliomaalaus tyylilajina sosialistinen realismi.
Havannassa ei kannata poistua turistialueelta, vähän kun mentiin sivummalle, niin meinasi tulla baseball-pallosta päähän. Ruoka ei ole ihmeellistä, joka ravintolassa tuntuu olevan suurin piirtein sama ruokalista. Hinnat vaihtelevat suuresti, emme keksineet miksi. Halpaahan siellä on, nyt taalan kurssin takia suomalaiselle ehkä vieläkin halvempaa. $10 oli käypä aterian hinta juomineen.
Varaderossa ei sitten oikein muuta tekemistä ollut, kuin maata rannalla.
Kaksoistaloushan siellä on. Eli pesotalous paikallisille ja dollaritalous turisteille ja maan eliitille. Paikallisiin kontaktia saa hotelli- ja ravintolahenkilökunnan lisäksi vain kaikenmaailman kaupustelijoihin. Kerjäläisiäkin jonkin verran on. Havannan illassa ovat sutenöörit myös varsin päällekäyvää sakkia. Minä olin emännän kanssa, eli sain olla yleensä rauhassa, mutta haettuani yhtenä iltana yksinäni tupakkaa ihan hotellin läheltä yksinäni sain heti pari kolme kimppuuni. Matkakaverit kertoivat niiden olevan joillain seuduilla Havannaa varsinainen riesa.
Näkyhän se Havannan vanha kaupunki on, samoin se autokanta on lievästi sanoen eksoottista. -50-luvun amerikanraudat joihin voi olla fiksattuna vaikkapa volgan vaihdelaatikko ovat aivan yleisiä. Kyytiinkin pääsee parilla taalalla.
Rommi on hyvää ja halpaa. Cuba Libren jos tilaa, niin kyypari kaataa lasiin rommia niin kauan kun näytät, että nyt piisaa. Rommi kun on halvempaa kuin kola. Mohitot, daiquirit ja pina-coladat ovat kansallisdrikkejä, helvetin hyviä keskimäärin, mutta rommia ei tosiaankaan säästellä. Äkkiä tuplasti vahvempia kuin mihin on tottunut.
t. hanu