Matkakohteenne

  • 2 445 083
  • 14 516

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Itse olen useasti käynyt Munchenissä vain jalkapalloa katsomassa. Onko itse kaupungissa paljon nähtävää ja mitä palstalaiset on tykännyt kaupungista? Onko näkemisen arvoinen? Tarkoitus olisi 4 yötä olla jossain Euroopan kaupunkikohteessa. Wienissä tulee useasti vuodessa käytyä ja Rooma ja Lontookin on pariin kertaan nähty. Jotain muuta olisi kiva kokea. Berliinistä on ihmiset sanoneet, että on ruma kaupunki ja DDR-tunnelma paistaa vieläkin. Myöskään Itä-Eurooppa ja entiset sosialistimaat eivät oiken nappaa.. Ehdotuksia?
En nyt paljon ole Münchenissä aikaa viettänyt. BMW:n tehtaat siellä kai on vierailun arvoinen, ehkä vilkaista olympiastadionia ja käydä kävelyllä Isar-joen rannalla. Sitten on tietenkin Hofbräuhaus. Muusta en oikeastaan tiedä.

Oma suosikkini Euroopan kaupungeista on Amsterdam. Rentoa meininkiä, ja katseltavaakin riittää ihan kohtuullisesti. Ja tulppaanit kukkivat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Berliinistä on ihmiset sanoneet, että on ruma kaupunki ja DDR-tunnelma paistaa vieläkin. Myöskään Itä-Eurooppa ja entiset sosialistimaat eivät oiken nappaa.. Ehdotuksia?
En ole käynyt Berliinissä, enkä toisaalta itsekään syty lähtökohtaisesti vanhan itäblokin alueesta, mutta Berliini on kuitenkin historiallisestikin jo niin ainutlaatuinen paikka, että aivan varmasti siellä riittää nähtävää ja koettavaa. Ei ehkä sellaisen silmäkarkin kera kuin jossain Wienissä, vaan niiden paikkojen taustat on tiedettävä. Käsittääkseni myös paikan ostos- ja ruokatarjonta on kohdillaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen useasti käynyt Munchenissä vain jalkapalloa katsomassa. Onko itse kaupungissa paljon nähtävää ja mitä palstalaiset on tykännyt kaupungista? Onko näkemisen arvoinen? Tarkoitus olisi 4 yötä olla jossain Euroopan kaupunkikohteessa.

Muutama työreissu on tullut paikkaan heitettyä, joten jotain tiedän paikasta, vaikka varsinainen turistimatkailu paikkaan onkin jäänyt väliin.

Näkemisen arvoisia kohteita voisivat olla ainakin Deutsches Museumin (http://www.deutsches-museum.de/index.php?id=1&L=1) molemmat toimipisteet. Tuossa keskustan pisteessä en ole ollut, mutta työreissullani olen päässyt tutustumaan tuohon kauempana olevaan lentokonemuseoon. Se oli ainakin varsin mielenkiintoinen paikka.

Ylipäätään Münchenin keskusta on oikein kivan tuntuinen paikka. Vanhoja (joskin II MS:n jälkeen pitkälti uudelleen rakennettuja) rakennuksia on jonkin verran. Ravintolaa ja olutpaikkaa riittää. Joskin Hofbräuhaus kannattanee turistirysänä jättää väliin. Huomattavasti halvemmalla syö muuallakin - ilman turistimassojen möykkää. Ravintolasuosituksia en tosin osaa antaa - itse olen pitkälti kulkenut saksalaisten isäntien matkassa, enkä enää muista paikkojen nimiä tai osoitteita. Rathauskeller raatihuoneen alla (http://www.ratskeller.com/index.php?id=66) on ainoa nimeltään ja sijainniltaan mieleen jäänyt paikka. Tosin sen menu ei mielestäni ollut ihan paras mahdollinen, mutta pakolliset perussapuskat löytyy kyllä - joskin ehkä hitusen kalliimmalla, kuin joistain paikoista.

Yhtä kaikki, varsin kiva kaupunki.

Myöskään Itä-Eurooppa ja entiset sosialistimaat eivät oiken nappaa.. Ehdotuksia?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksi? Onko huonoja kokemuksia taustalla, vai ennakkoluuloja? Onhan noissa maissa vielä paljon rähjäisyyttäkin, mutta monen kaupungin historialliset keskustat ovat jo erittäin tyylikkäitä. Turistejakin liikkuu paljon, ja tunnelma on minusta varsin kiva. Esim. Praha, Budapest ja vaikkapa Ljubljana ovat entisistä sosialistimaiden pääkaupungeista minusta sieltä tyylikkäämmästä päästä. Ja niiden hintataso (etenkin Praha ja Budapest) on kuitenkin selvästi halvempi, kuin länsimaiden.
 
Tarkoitus olisi 4 yötä olla jossain Euroopan kaupunkikohteessa. Wienissä tulee useasti vuodessa käytyä ja Rooma ja Lontookin on pariin kertaan nähty. Jotain muuta olisi kiva kokea. Ehdotuksia?

Riippuu tietenkin millaisessa seurassa ja koska olet reissuun lähdössä...

Pariisi on aina mukava ja tunnelmallinen kohde. Näkemistä, tekemistä ja fiilistelyä riittää ja lisäksi 23.5 alkaa Roland Garros jota voin helposti suositella. Kielimuuri ja ylimielisyys-puheet ovat vahvasti liioiteltuja!

Ja sitten tietenkin Barcelona on hyvä kohde jos haluaa hieman yhdistellä kaupunki- ja rantalomaa!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Allekirjoittanut varasi elokuun lopulle meno-paluun Serbiaan. Air Baltic lennättää Tampereelta Riian kautta Belgradiin ja takaisin hieman alle 200€:n, mikä oli minusta ihan kohtuullinen hinta. Olen reissussa hivenen reilun viikon verran, eli maanantaista seuraavaan keskiviikkoon. Ja tarkoituksena on nimenomaan kierrellä tuolla alueella.

Alustavasti olen suunnitellut jatkavani matkaa kohti Montenegroa ja heilahtavani sitten sieltä Bosniaan. Sarajevossa ajattelin viettää muutaman päivän ja käydä myöskin tsekkaamassa Mostarin sillan. Belgradiin ajattelin jättää tutustumisaikaa sitten reissun loppupäässä.

Onko tällä palstalla Montenegron tuntijoita? Oma alustava suunnitelmani on ottaa Belgradista juna Podgoricaan, mutta tuosta kaupungista olen saanut alustavasti selvitettyä, että kyseessä ei ole kovinkaan viehättävä paikka - ennemminkin vain sosialistiaikakauden betoniviidakko, josta kaikki vanha on tuhoutunut II MS:n aikana. Eli Podgoricasta ajattelin jatkavani rannikolle. Kotor olisi yksi vaihtoehto, mutta tuleeko jollain jotain muuta mieleen? Budva ei turistirysänä inspiroi.

Kroatian puolelle en usko tällä reissulla ennättäväni, vaikka esim. Dubrovnik olisi melko lähellä. Kroatiassa olen kuitenkin käynyt ennenkin. Montenegron rannikko tarjoaa melko lailla samat näkymät, kuin Kroatiankin, joskin turisteja lienee vähemmän (p.l. Budva) ja hintataso on edullisempi.

Muitakin vinkkejä alueelle saa toki antaa.
 

julle-jr

Jäsen
Allekirjoittanut varasi elokuun lopulle meno-paluun Serbiaan.
Kuulostaa mielenkiintoiselta reissulta. Pistä raporttia jahka pääset takaisin Suomeen. Samansuuntaista reissua olen itse suunnitellut loppukesälle tai alkusyksylle. En ole noilla kulmilla käynyt kunnolla muualla kuin Kroatiassa, joten en osaa auttaa. Tosin Dubrovnik on sen verran vaikuttava paikka, että ehkäpä siellä kannattaa ainakin kerran elämässään käydä. Eli jos mieli muuttuu paikan päällä etkä ole Dubrovnikissa käynyt, niin ei varmaan ole huono vaihtoehto piipahtaa Kroatian puolella.
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Tervehdys,

vaimoke sitten varasi lennot Pariisiin ja nyt pitäisi keksiä tekemistä siellä.
Viikko ollaan pelipaikoilla, joten ehtiihän siinä ajassa jo tehdä vaikka mitä.

Tämän hetkinen suunnitelma olisi olla ensimmäinen päivä Pariisissa ja sen jälkeen vuokrata auto ja ajella Normandiaan.

Joten nyt kyselisinkin onko arvon palstakäyttäjät käyneet Normandiassa ja jos ovat, niin kaikki vinkit, neuvot ja suositukset otetaan mielellään vastaan.

Kiitoksia!
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Alustavasti olen suunnitellut jatkavani matkaa kohti Montenegroa ja heilahtavani sitten sieltä Bosniaan. Sarajevossa ajattelin viettää muutaman päivän ja käydä myöskin tsekkaamassa Mostarin sillan. Belgradiin ajattelin jättää tutustumisaikaa sitten reissun loppupäässä.

Mostar on kyllä näkemisen arvoinen paikka. Kaupungissa on vielä valtava määrä Bosniansodan raunioita, ja on mieltä avartavaa nähdä millaista jälkeä nykyaseilla saa. Muutamat kivitalot ovat emmentaalia reikäisempiä. Tosin ehkä ovat taas edenneet raivauksessa. Omasta käynnistäni on jo kohta kolme vuotta. Toivottavasti kuitenkin jättävät jotakin jäljellekin muistoksi hulluudesta.

Mostarin silta on jälleenrakennuttunakin komea ja paikalliset uimaseuran pojat suorittavat maksua vastaan terveyttä uhkaavan hypyn sillalta. Komeassa maisemassahan Balkanin kaupungit ovat, ainakin näin tasaisesta Suomesta katsottuna.

Balkkanilla ei edelleenkään ole ihan paras taloustilanne, joten taskuvarkauksiin kannattaa varautua. Mutta näinhän se on kaikissa turisti paikoissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulostaa mielenkiintoiselta reissulta. Pistä raporttia jahka pääset takaisin Suomeen. Samansuuntaista reissua olen itse suunnitellut loppukesälle tai alkusyksylle. En ole noilla kulmilla käynyt kunnolla muualla kuin Kroatiassa, joten en osaa auttaa. Tosin Dubrovnik on sen verran vaikuttava paikka, että ehkäpä siellä kannattaa ainakin kerran elämässään käydä. Eli jos mieli muuttuu paikan päällä etkä ole Dubrovnikissa käynyt, niin ei varmaan ole huono vaihtoehto piipahtaa Kroatian puolella.

Loppukesästä/alkusyksystähän tuo omakin reissu on, joten ehkä tuleva raporttini tulee liian myöhään teikäläiselle, mutta lupaan kyllä kirjoittaa aiheesta tänne.

Jos reissuni olisi parikin viikkoa pitkä, käväisisin varmasti Dubrovnikissa. Mutta tällä kertaa tuo aika on kuitenkin varsin rajallinen. Sarajevoon haluan jättää ainakin neljä päivää aikaa. Ja Belgradiin lähes saman verran. Kun tuon Montenegron rannikonkin haluaa bongata, ei oikein jää enää aikaa. Eipä tuo Kotor ainakaan kuvista päätellen paljoa Dubrovnikille jää (jos ollenkaan): http://www.welterbestiftung.org/images/Kotor-gross.jpg
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itävallassa asuneena on tullut kierrettyä naapurimaita, eli Tsekkiä, Unkaria, Slovakiaa ja Sloveniaa. Hienoja paikkojahan kyseisissä maissa on riittämiin. Nyt ei vain enää riitä kiinnostusta lähteä samoille seuduille uudestaan pyörimään.

Allright, siinä on hyvä syy. En sitten tiedä, onko Münchenissäkään sinulle sen enempää mitään uutta. Minusta kaupungissa oli jotenkin samaa fiilistä, kuin Wienin ja Prahan äpärälapsessa. Erittäin kiva kohde, muttei ehkä tarjoa mitään uutta.

Jos etsit Euroopasta hyvää matkakohdetta, niin miten olisi Reykjavik? Icelandair lentää edullisimmillaan 250€:lla meno-paluun (tai ainakin vuosi sitten lensi), ja talouskriisistä johtuen hintataso on erittäin kohtuullinen - jopa alle Suomen hintojen. Toki tulivuoritilanteesta johtuen voi pieni pelko piillä persauksissa...

Sistiksen täytyy tehdä matkapäiväkirjaa reissultaan Serbian suunnalle. Olen lukenut kymmeniä kirjoja alueen konflikteista ja sodista. Mielenkiintoista olisi joskus käydä oikein siellä suunnalla.

Noh, eikö tuossakin sitten ole hyvä ratkaisu lomakohteeksi? Esim. juuri Belgrad tai vaikkapa Dubrovnik, jonne Blue1 lentää suoria lentoja Helsingistä.

Ja täytyy harkita vakaasti tuota matkapäiväkirjaa. En vain tiedä, ehtiikö sitä reissussa oikein kamalasti kirjoitella. Voi olla, että tyydyn vain jälkikäteen rääpäistyyn matkaraporttiin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joten nyt kyselisinkin onko arvon palstakäyttäjät käyneet Normandiassa ja jos ovat, niin kaikki vinkit, neuvot ja suositukset otetaan mielellään vastaan.
Enpä tiedä onko antaa suoranaisia vinkkejä, mutta ehdottomasti kannattaa maihinnousurannikolla käydä. Olin vuoden verran töissä Pariisissa ja sieltä tein itse päivän keikan Normandiaan. Autoreissun osalta kannattaa varautua siihen, että tiemaksut moottoriteille lohkaisevat pienen osan budjetista. Vastineeksi saa sitten ajella hienoilla ja hyvin hoidetuilla teillä. Loppupäässä eli lähellä rannikkoa pääsee perinteisille kyläteille, joilla jo sinänsä riittää nähtävää kaikissa niissä pienissä kylissä, joiden ohi sattuu ajelemaan.

Itse maihinnousurannikolla voisi varmaan viettää aikaa vaikka kuinka pitkään, mutta legendaarisimmat paikat käy helposti päivässä läpi. Mitään varsinaisia vinkkejä tuonne ei ole, mutta on hyvä tiedostaa, että eihän alue mikään huvipuisto ole vaan enemmänkin ihan normaalia rannikkoa, joka vaan sattuu historiallisesti olemaan merkittävä. Vaikuttava paikka on ainakin hautuumaa, jossa riittää ristejä nimellä "jumalan/luojan tuntema".

Ihan sotahistorian näkökulmasta saksalaisten asemat ovat mielenkiintoisia. Kun niistä vahvoista bunkkereista rantaan/merelle katsoo niin ei voi käsittää kuinka kukaan on päässyt läpi. Tulee ihan sellainen fiilis, että yhdellä kiväärillä olisi pudotellut komppanian ukkoja, niin tarjottimella maihin nousevat soltut ovat olleet.

Vielä yksi juttu kannattaa muistaa. Useissa maihinnousua käsittelevissä dokumenteissa ja tutkimuksissa suurena ongelmana ja haasteena liittoutuneille nähtiin pensasaidat, jotka tuolla ovat todella vahvoja ja tuuheita, lähinnä muureja. Olin tätä aina hieman ihmetellyt, mutta kun rantaan ajelin niin homma kyllä selkeni. Katselkaa ajellessanne niitä pensaita, muodostavat neliökilometrien kokoisen labyrintin ja ovat kyllä aivan mielettömän vahvoja. Kun tuon näkee niin ymmärtää hyvin, että edetäkseen liittoutuneiden piti raivata tietä eteenpäin "muuri" kerrallaan ja onhan tuo puolustajille aika loistava asetelma.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viroon tuli risteily varattua, ja olisi kiva saada vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista keskustan alueella, ensimmäistä kertaa kun Tallinnassa olen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viroon tuli risteily varattua, ja olisi kiva saada vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista keskustan alueella, ensimmäistä kertaa kun Tallinnassa olen.
Tallinna on erittäin hyvä matkakohde. Monilla vaan on ihan liikaa ennakkoluuloja kyseistä kaupunkia ja koko maata kohtaan. Ensivaikutelmakin Tallinnasta saattaa joitakin hieman pelästyttää, mutta jos kaupunkiin tutustuu tarkemmin, huomaa sen olevan aivan loistokohde monestakin eri syystä.

En tiedä montako yötä siellä meinaat olla vai vainko päiväristeilyllä, mutta tässä jotain perusvinkkejä matkailijalle.

Ensinnäkin hotelleista sen verran, että noin yleisesti ottaen suomalaisomisteisesta? (sokos hotel viru) hotellista saa 1-2 hengen huoneen yöksi 60+ eurolla, virolaisomisteisesta 40+ eurolla ja venäläisomisteisesta 20+ eurolla. Kesällä saattaa olla hieman kalliimmat hinnat, mutta noin suurin piirtein noilla hinnoilla saa huoneen ainakin tällä hetkellä. Tai siis sitä tarkoitan sanoa, että hotelli virussa maksat ylihintaa, mutta toisaalta onhan se paikka melko legendaarinen. Syömisestä sen verran, että ravintolat ovat oletetusti halvempia kuin täällä Suomessa. Vanhassakaupungissa ja varsinkin siinä suomituristien suosiman Viru-kadun lähettyvillä maksat ylihintaa paikalliseen hintatasoon nähden. Mutta onhan noi pari keskiaikaista ravintolaa aika erikoisia monelle, kuten esimerkiksi tuo mikä edellisessä viestissä mainittiin. Varsinkin lounasaikaan Tallinnassa voi syödä halvalla, esimerkiksi kolmellakin eurolla. Suurin osa päiväristeilijöistä ei tuota tajua hyödyntää. Ja esimerkiksi hesessäkin maksaa vain noin puolet siitä mitä Suomessa. Kalja (0.5l) maksaa keskustan ulkopuolella baareissa 1-2 euroa, ja keskustassa (vanhassakaupungissa) 2-3 euroa, tosin happy hourin aikaan niistäkin saa kaksi tuoppia yhden hinnalla. Yökerhoissa tai joissakin spesiaalibaareissa sitten on kalliimmat hinnat. Taksit on halvinta tilata keskuksen kautta, muuten voi helposti joutua maksamaan tuplastikin, tai no eihän sekään nyt niinkään haittaa jos vaan kerran kesässä käy reissussa. Itse yleensä kuljen Tallinnassa julkisilla. Monet ei tiedä, että viking linen matkustajat pääsevät viking linen bussilla ilmaiseksi satamasta keskustaan ja että keskustasta pääsee ilmaiseksi prisman bussilla isoon prismaan (tällä hetkellä vissiinkin rocca al mare kauppakeskus). Satamissa jaettavasta ilmaisjakelulehdestä Baltic Guidesta varmaan löytyy aikataulut, ja muutenkin hyödyllisiä mainoksia suomijunteille. Naisista en varmaankaan viitsi tässä sanoa mitään...

Nähtävää löytyy paljonkin varsinkin vanhastakaupungista. Kuuluisin kohde on varmastikin raatihuone ja sen edessä oleva tori. Myös muuri ja tornit ovat nähtävyyksiä, ja niitä näkee ehkäpä parhaiten vanhankaupungin luoteispuolella olevasta puistosta. Kuuluisimmat ja isoimmat tornit taitavat olla ihan pohjoispäädyssä oleva Paksu margareta ja ihan eteläpäädyssä oleva Kiek in de kök, jonka lähellä on myös Toompean linna ja sen kuuluisa torni, jossa liehuu Viron lippu. Sen näkee parhaiten linnan länsipuolelta. Vanhassakaupungissa on myös paljon todella vanhoja kirkkoja, joista myös tekisi mieli kertoa paljon, mutta enpä jaksa. Historiallinen pääkatu taitaa olla Pikk, mutta myös Lai ja Vene kadut kannattaa kävellä jos on paljon aikaa. Itseäni kiinnostaa paljonkin keskiaikaiset rakennukset, joita olen käynyt aika paljon kuvailemassa tuolla vanhassakaupungissa. Niistäkin voisin kertoa enemmän, mutta ei niitä oikein päiväristeilyllä ehdi käydä katsomassa. "Alakaupungin" vieressä on Toompeanmäki, jonne pääsee esimerkiksi Pikk jalg tai Luhike jalg katuja pitkin.

Raatihuoneentorin jälkeen oikeastaan seuraava "must" kohde on ne kaksi näköalapaikkaa tuolla mäellä, tai jos edes toisessa niistä kävisi. Niistä on hyvä näkymä yli vanhankaupungin, eikä maksa mitään. Kolmantena kohteena mainitsisin vanhankaupungin etelä-/lounaispäädyn (Kiek in de kök tornin ja Toompean linnan seutu, jossa löytyy mm. Aleksanteri Nevskin katedraali, Tanskan kuninkaan tarha ja Vapauden aukio). Myös baareja löytyy aika paljon tuolta raatihuoneentorin eteläpuolella olevalta alueelta. Muuten sitten vaikka vaan hengailee ihan sokkona ympäriinsä tuolla vanhassakaupungissa. Laivasta tai viimeistään satamassa saa varmaankin ilmaisen kartan, edes jonkun pienen vaikkapa vaan jostakin mainoksesta.

Myös vanhankaupungin ulkopuolelta löytyy vaikka mitä mielenkiintoista...

Itse olin Tallinnassa viimeksi viime viikolla. Lasnamäellä, Mahtra hostellissa.

EDIT. Ja ai niin, rahanvaihdostakin piti kanssa kertoa. Virossa on siis Viron kruunu. Eurot käyvät joissakin harvoissa paikoissa, mutta silloin joutuu maksamaan pienoista ylihintaa, ja onhan se hölmöä kysellä että käykö eurot. Todellisen kurssin mukaan 1 euro on 15.6466 kruunua. Itse olen pari kertaa vaihtanut Helsingissä espan vieressä olevalla Fabianinkadulla (ei mikään homopaikka, hehheh) olevassa Tavexissa kurssilla 15.52. Vertailun vuoksi esimerkiksi siinä kulman takana Forexilla kurssi on vain 15.16. Ihme, että niin moni suosii tuota paikkaa. Tallinnan päädyssä joistakin liikkeistä voi vaihtaa vielä hieman tuota Tavexiakin paremmallakin kurssilla, mutta monissa taas, kuten esim. Monexilla lopullinen kurssi voi olla todella huono, joten siellä kannattaa olla tarkkana. Myös laivan infossa ne vaihtaa rahaa. Ja kortillakin voi tietenkin Tallinnassa maksaa, mutta esimerkiksi vanhankaupungin käsityöputiikeissa tai pienissä torikahviloissa ei aina kortit käy. Myös automaateista voi nostaa kruunuja, mutta siinäkin menee muutama euro välistä. Hmm, mitähän muuta...
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vanhassa kaupungissa oikeastaan mikä mesta tahansa, mutta tietysti kokemuksena varmasti Olde Hansa.

pöytä on syytä varata...

Menisin kyllä ihan mihin muuhun paikkaan tahansa ennemmin kuin tuonne. Ruoka hyvin keskinkertaista ja hinnat Suomen tasoa. Jos ei ole ihan ensimmäistä kertaa Tallinnassa käymässä, kannattaa koko vanhakaupunki ylihinnoitteluineen jättää väliin/kävellä vain torin kautta Toompealle ja tutustua kaupungin menoon jossain muualla.

Sinänsä en nyt osaa ruokapaikan suhteen mitään erikoisia vinkkejä antaa, koska en mitään kummoisia gourmet paikkoja ole kohtuu hintaan löytänyt. Ruoan taso ei juuri muutu turistirysästä kauemmaksi mentäessä, mutta hinnat putoavat puoleen ja tunnelma muuttuu enemmän virolaiseksi kuin suomalaisten örveltäjien pilaamaksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallinnasta vielä sen verran, että sieltä löytyy paljon kahviloita, joissa kanssa voi syödä. Myös monesta vanhankaupungin baarista (esim. st.patricks, nimeta baar, molly malones) saa ruokaa. Iso osa niistä asiakkaista vaikuttaa olevan turisteja ja ruokalistatkin ovat siis sen mukaisia. Ja hinnat ovat vähän edullisemmat kuin mitä täällä Suomessa. Ja aika jännää, että kotipizzassakin näytti olevan happy hour ajat keskellä päivää, jolloin siis sai kaksi pizzaa yhden hinnalla. Mutta onkohan tuota tarjousta enää kesällä. Mikäli siis ei paikallisista ruuista niinkään välitä. Mutta jos vaan kerran eläissään käy Tallinnassa, niin kannattaishan sitä jotain erikoisempaakin maistaa.

Viime reissulla Tallinnassa käväsin myös parturissa. Noin 6,5 euroa maksoi. Sanaakaan se nainen ei osannut suomea eikä englantia, mutta ihan hyvin se leikkasi. Täältä Helsingistähän kannattaa jo pelkän parturinkin takia käydä Tallinnassa esimerkiksi päiväristeilyllä.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Viroon tuli risteily varattua, ja olisi kiva saada vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista keskustan alueella, ensimmäistä kertaa kun Tallinnassa olen.

Kannattaa hankkia Mondon matkaopas. Opas osasi suositella todella hyviä baareja, joidenka sijainti oli hitusen vanhan kaupungin pääkatuja sivumalla ja turistien sijaan paikalla oli lähinnä paikallisia. Tarjoilijat puhuvat nykyään myös varsin hyvää englantia ja ainakin oma tunne oli, että kyseisellä kielellä sai parempaa palvelua kuin suomea sönkkäämällä. Ja kuten joku mainitsikin, saa monista baareista ihan ok vatsan täytettä. Opas osaa myös mainita kokeilemisen arvoisia ruokapaikkoja.

Satamasta kannattaa lähteä kävelemään luoteeseen Linnahall'n kautta kohti Kalaranna'a ja nyt jo suljettua Patarein vankilaa. Itse emme vankilaan reissullamme päässeet, mutta kaverit kehuivat kovin vaikuttavaksi. Oli tuo kyllä sitä jo ulkoakin päin. Muutenkin kannattaa kulkea silmät auki ja avoimin mielin. Saimme aivan mahtavia valokuvia reissusta, kun keskityimme pieniin yksityiskohtiin, emmekä vaeltaneet massojen mukana paria katua edestakas.

Jos on aikaa, kannattaa myös hypätä bussiin ja ajaa Öismäkeen. Pyöreää betonilähiötä on viime aikoina siistitty ja paikka vaikuttaa varsin sympaattiselta. Löytyy google mapsista Väik Öismäe -haulla.

No, tuli vastattua vähän ohi kysymyksen...

-Maila
 

Miguel

Jäsen
Kokemuksia Milanosta ja Gardajärvestä sekä ideoita mitä kannattaa tehdä?

Milano on ollut viime vuosina bongaamistani suurkaupungeista ehkä isoin pettymys. Tai, no, en minä uskomattoman korkeita odotuksia ollut asettanutkaan kun en sinne varta vasten turistimatkalle lähtenyt, mutta todella kalsea kaupunki oli. Toki olin siellä tammikuun lopussa eli koleaan ja huonoon matkustusaikaan, mutta ainakaan kaupungin ruma rakennuskanta (pl. ydinkeskustan nähtävyydet) ei muutu kesäksi. Tuomiokirkko oli tietysti hieno ja katolla kannattaa käydä. Futisfanille Interin myymälä oli selvästi ACM:n vastaavaa tyylikkäämpi, vaikuttava etenkin alakertansa historiarekvisiitan ja oleskelutilojen ansiosta. Ei-seurakohtaisista futistuotemyymälöistä voi tehdä hyviä löytöjä. Muuten kummempia suosituksia en osaa kokemuksieni perusteella antaa. Jos pitäisi uudestaan mennä Milanoon talviseen aikaan, pitäisi katsoa ohjelmaa kunnolla etukäteen, sillä vaeltelemalla ei kaupungilta elämää löydä kuin ydinkeskustan kalliista paikoista tai muualta suurella tuurilla. Todennäköisemmin löytää hiljaisia katuja ja laudoitettuja näyteikkunoita.

EDIT: Niin, ja myytti italialaisen ruoan erikoisuudesta ja erinomaisuudesta on vahvasti liioiteltu. Hinta ja laatu vaihtelevat suuresti ravintoloiden välillä. Hinta ei välttämättä takaa huippuherkullista makuelämystä eikä ison nälän tyydyttämistä, vaan annoskoot on usein tehty sillä oletuksella, että asiakas syö myös alkuruoan. Eikä tämä päde vain kalliisiin fiineihin ravintoloihin, vaan myös nuhjuisemmissa paikoissa alkuruoka + pääruoka saattaa olla normaalioletus asiakkaan tarpeista. Kyllähän matkoilla kelpaa herkutella isosti, mutta rajallisella matkabudjetilla operoiville monen ruokalajin kombojen jatkuva syöminen tuntuu kukkarossa äkkiä. Lyhyesti sanottuna viestini: jos löydät hyvän ruokapaikan, ei välttämättä kannata käyttää aikaa uusien etsimiseen ja pettyä. Nimim. "parhaat pizzat sai keskinkertaisen näköisestä ja edullisesta ravintolasta ihan hotellimme vierestä"
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tiedän että asiaa on täällä käsiteltykin mutta voipi olla helpompaa kysellä kuin käydä ketjua läpi.

Haussa olisi hinta-/laatusuhteeltaan hyvä hotelli New Yorkista. Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedän että asiaa on täällä käsiteltykin mutta voipi olla helpompaa kysellä kuin käydä ketjua läpi.

Haussa olisi hinta-/laatusuhteeltaan hyvä hotelli New Yorkista. Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=35847&highlight=new+york+city Tsekkaahan tuo ketju, siellä paljon aiheeseen liittyvää keskustelua. Lähtökohtaisestihan Nykissä, varsinkin Manhattanilla, hotelit ovat kalliita. Kannattaa olla ajossa liikkeellä ja yrittää bongailla eri paikoista early bird -tarjouksia. Itse olen ollut kolmessa hotellissa Manhattanilla, kaksi oli Times Squarella ja yksi Chelseassa. Paras hintalaatusuhde on ehdottomasti Hotel Novotel Times Squaressa. Hyvä ja siisti hotelli ihan TS:n ytimessä. Hotelli on lentoyhtiöiden suosiossa, joten ainakin viimeksi siellä oli paljon lentoemäntiä ja kapteeneja asiakkaina :)
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Allekirjoittanut varasi elokuun lopulle meno-paluun Serbiaan. Air Baltic lennättää Tampereelta Riian kautta Belgradiin ja takaisin hieman alle 200€:n, mikä oli minusta ihan kohtuullinen hinta. Olen reissussa hivenen reilun viikon verran, eli maanantaista seuraavaan keskiviikkoon. Ja tarkoituksena on nimenomaan kierrellä tuolla alueella.
Oikein valittu! Belgrad on jo itsessään kaupunki, missä varmaan saisi tuon koko ajan tarvittaessa kulumaan. Mistään Bukarestin harmaudesta ei ole tietoakaan, vaikka kyseessä onkin tavallaan vähän vastaava Itä-Euroopan "tuntemattomampi" suurkaupunki. Jokunen päivähän menee tarvittaessa jo ihan vain rennosti pivotellenkin; paikallinen olut on hyvää ja baarihinnoillakin suomalaiselle lähes ilmaista. :)

Jos/kun meinasit muutenkin Balkanilla kierrellä, niin kannattaa tosiaan ymmärtää se, että välimatkat tuolla ovat ajallisesti aika pitkiä. Infra on edelleen sotien jäljiltä vähän heikkoa ja maasto vuoristoista, joten junienkaan vauhti ei päätä huimaa - maisemat parhaimmillaan kylläkin!

Onko tällä palstalla Montenegron tuntijoita? Oma alustava suunnitelmani on ottaa Belgradista juna Podgoricaan, mutta tuosta kaupungista olen saanut alustavasti selvitettyä, että kyseessä ei ole kovinkaan viehättävä paikka - ennemminkin vain sosialistiaikakauden betoniviidakko, josta kaikki vanha on tuhoutunut II MS:n aikana. Eli Podgoricasta ajattelin jatkavani rannikolle. Kotor olisi yksi vaihtoehto, mutta tuleeko jollain jotain muuta mieleen? Budva ei turistirysänä inspiroi.
Podgorica on tosiaan juuri niin ankea kaupunki kuin olet varmaan käsittänytkin. Ei siellä ole mitään nähtävää, ja lisäksi edes kohtuuhintaisen majoituksen löytäminen järkevällä sijainnilla on hyvin vaikeaa. Kaupungin ainoa hyvä puoli lienee sijainti, jos haluaa kierrellä Montenegrossa.

Kotoria sen sijaan suosittelen ehdottomasti. Idyllinen vanha kaupunki uskomattoman kauniilla paikalla. Vielä upeammiksi maisemat muuttuvat, jos jaksaa kavuta kaupungin muureilla ylöspäin vuoren rinnettä. Rannikolla sijaitseva Bar vaikutti myös pikaisella käynnillä ihan pirteältä paikalta, ja sen etuna on myös hyvät yhteydet Podgoricaan ja sitä kautta muualle.

Jos vuoristoiset järvimaisemat kiinnostavat, niin Albanian ja Montenegron rajalla sijaitseva Skadarsko-järvi on myös käymisen arvoinen paikka. Komeiden maisemien lisäksi järvellä on mahdollisuus nähdä hyvällä tuurilla mm. pelikaaneja.

Tässä nyt jotain pointteja, mitä tuli äkkiä mieleen. Reissasin itse viime keväänä kuukauden tuolla entisen Jugoslavian alueella, joten kysele vaikka yv:llä lisää, jos kaipaat jotain vinkkejä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei siellä ole mitään nähtävää, ja lisäksi edes kohtuuhintaisen majoituksen löytäminen järkevällä sijainnilla on hyvin vaikeaa.

Tähän täytyy tarttua, vaikka Podgorica itsessään on vielä näkemättä. Tuolla päin maailmaa on kotimajoitus voimissaan. Antaa pisnesmiesten majoittua niissä hotelleissa, ei tarvitse olla edes hippi, normaali ihminen riittää. Bussi- tai juna-asemalla on taatusti tarjontaa enemmän kuin tarpeeksi. Itse kaupunkia haukkuvat ihan kaikki siellä käyneet. Miksi, aion käydä itse kurkistamassa ja kerron sitten.

Belgradille täältäkin pisteet, parikin kertaa tullut käytyä. Koko alue on vain jotain uskomattoman hienoa. Ihmiset eivät vain ymmärrä, että se sota meni jo ja sinne voi mennä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos/kun meinasit muutenkin Balkanilla kierrellä, niin kannattaa tosiaan ymmärtää se, että välimatkat tuolla ovat ajallisesti aika pitkiä. Infra on edelleen sotien jäljiltä vähän heikkoa ja maasto vuoristoista, joten junienkaan vauhti ei päätä huimaa - maisemat parhaimmillaan kylläkin!

Jeps, tuo on tiedossa. Olen jo pari vuotta suunnitellut reissua, ja todennut silloin pitkät aikataulut. Balkan taitaa olla siinä mielessä ainutlaatuinen paikka, että siellä bussi on monesti junaa nopeampi keino liikkua kahden kaupungin välillä. Maisemat ovat varmasti upeita. Itse olen matkustanut viisi vuotta sitten bussilla Zagrebista Istrian niemimaan rannikolla olleeseen Pulan kaupunkiin sekä Pulasta edelleen junalla Ljubljanaan. Mutta nuo parhaat maisemat ovat käsittääkseni juurikin tuolla Bosnia - Serbia - Montenegro -akselilla.

Podgorica on tosiaan juuri niin ankea kaupunki kuin olet varmaan käsittänytkin. Ei siellä ole mitään nähtävää, ja lisäksi edes kohtuuhintaisen majoituksen löytäminen järkevällä sijainnilla on hyvin vaikeaa. Kaupungin ainoa hyvä puoli lienee sijainti, jos haluaa kierrellä Montenegrossa.

Olen vähän tutkaillut, että jos matkustaisin Belgradista yöjunalla Podgoricaan. Sitten siitä hetimiten bussi jonnekin. Kotor on se tämän hetken suunnitelman mukainen kohde.

Kotoria sen sijaan suosittelen ehdottomasti. Idyllinen vanha kaupunki uskomattoman kauniilla paikalla. Vielä upeammiksi maisemat muuttuvat, jos jaksaa kavuta kaupungin muureilla ylöspäin vuoren rinnettä. Rannikolla sijaitseva Bar vaikutti myös pikaisella käynnillä ihan pirteältä paikalta, ja sen etuna on myös hyvät yhteydet Podgoricaan ja sitä kautta muualle.

Kiitän tästäkin vinkistä. Bar on myös yksi mahdollinen kohde, jota olen pohtinut. Pitää penkoa siitäkin lisää informaatiota.

Jos vuoristoiset järvimaisemat kiinnostavat, niin Albanian ja Montenegron rajalla sijaitseva Skadarsko-järvi on myös käymisen arvoinen paikka. Komeiden maisemien lisäksi järvellä on mahdollisuus nähdä hyvällä tuurilla mm. pelikaaneja.

Tuossakin voisi olla yksi kohde. Pitää miettiä, jos menisi tuonne ensin, ja sitten valuisi rannikkoa pitkin kohti Kotoria, josta matka jatkuisi sitten Bosniaan.

Tässä nyt jotain pointteja, mitä tuli äkkiä mieleen. Reissasin itse viime keväänä kuukauden tuolla entisen Jugoslavian alueella, joten kysele vaikka yv:llä lisää, jos kaipaat jotain vinkkejä.

Kiitoksia vinkeistä! Näillä pääsee alkuun. Pistin pari päivää sitten tilaukseen Itä-Euroopasta kertovan Lonely Planetin oppaan, joten tsekkailen sitä nyt seuraavaksi. Jos sen pohjalta herää kysymyksiä, tiedän kehen ottaa yhteyttä.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joten nyt kyselisinkin onko arvon palstakäyttäjät käyneet Normandiassa ja jos ovat, niin kaikki vinkit, neuvot ja suositukset otetaan mielellään vastaan.

Olimme Normandiassa 2007 toukokuussa ja sieltä jäi paljon hienoja muistoja! Kuten bozik jo sanoi, niin periaatteessahan tuo on ihan normaalia rannikkoa, mutta itse nautimme ajelusta maaseudulla/rannikolla. Välillä oli kiva pysähtyä kahlaamaan meressä ja pieniä kylissä saattoi levähtää ja aistia paikallista tunnelmaa. Normandiahan on tunnettu esimerkiksi siideristä, ja kävimmekin sitten jollain paikallisella tilalla hieman sitä maistamassa. Elämys oli melkoinen, koska kun extempore seurasimme kylttiä, joka ohjasi maistatukseen, kuvittelemme pääsevämme jonkinlaiseen "kauppaan" tai hienolle tilalle, mutta määränpäässä odottikin vain tuikitavallinen maalaistalo, jonka piha oli kohtuu täynnä erilaista romua. Pääsimme sisälle taloon, normaaliin ranskalaiseen kotiin, ja isännän haettua siideriä kellarista seisoimme keskenämme keskellä olohuonetta maistelemassa juomaa. Keittiössä talon väki tiskasi astioita ja hoiti askareitaan meistä välittämättä, ja oma olo oli kuin ulkopuolisella tarkkailijalla. Siideri oli sitten loppujen lopuksi kylläkin hieman pahaa, mutta kohteliaisuudesta ostimme pullon (maksoi vain kaksi euroa) ja kiitellen poistuimme paikalta. Hauska muisto tuo on, ja kehotan rohkeasti kokeilemaan tätäkin.

Maihinnousupaikat ja hautausmaat ovat myös hyviä vierailukohteita. On hurjaa kävellä pitin hiekkarannikkoa ja miettiä, että täällä on joskus taisteltu kunnolla. Hautausmaat olivat ainakin itselleni myös melko pysäyttäviä ja herkistäviä paikkoja. Esimerkiksi jenkkien hautausmaalla valkoisten ristien loputon määrä veti aika hiljaiseksi.

En tiedä, aiotteko varata majoituksia jo etukäteen, mutta jos ette, niin älkää laskeko liikaa sen varaan, että esim. Bayeuxista löytyy majoitus tuosta noin vain. Matkaopas (siis kirja) varoitteli asiasta kyseisen kaupungin osalta, mutta ajattelimme positiivisesti, että kyllähän varmaan toukokuussa vielä on tilaa. Eipä ollut, vaan kiersimme epätoivoisina varmaan kaikki kaupungin hotellit läpi. Lopulta sitten ajoimme keskellä yötä naapurikaupunki Caeniin, jossa ensimmäisenä kohdalle osunut Holiday Inn otti väsyneet matkailijat vastaan, joskin tyyriiseen hintaan.

Se Normandiasta, nyt kolmen viikon päästä olemme suuntaamassa Etelä-Ranskaan. Lennämme ensin Marseilleen ja ja sitten vajaan parin viikon päästä takaisin Suomeen Nizzasta. Tarkoituksena on pyöriä autolla niin Provencen alueella kuin Rhonen laaksossakin, kunnes sitten palautamme auton ja vietämme viimeiset päivät Nizzan seudulla. Eniten kaiketi kiinnostaa maaseutu, viinitilat ja luonnon ihmetteleminen ja sitten totta kai myös kaupunki- ja kulttuurihoukutukset. Mitään tiukkaa aikataulua emme aio tehdä, vaan aiomme lähinnä vain mennä fiiliksen mukaan ja hotellejakaan emme juuri varaile etukäteen. Aiemmilla sivuilla olikin jo hyvä matkatarina Nizzasta, mutta vielä lisää otetaan vinkkejä vastaan myös liittyen tähän viinitilamatkailuun ja alueella kiertelyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös