Viroon tuli risteily varattua, ja olisi kiva saada vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista keskustan alueella, ensimmäistä kertaa kun Tallinnassa olen.
Tallinna on erittäin hyvä matkakohde. Monilla vaan on ihan liikaa ennakkoluuloja kyseistä kaupunkia ja koko maata kohtaan. Ensivaikutelmakin Tallinnasta saattaa joitakin hieman pelästyttää, mutta jos kaupunkiin tutustuu tarkemmin, huomaa sen olevan aivan loistokohde monestakin eri syystä.
En tiedä montako yötä siellä meinaat olla vai vainko päiväristeilyllä, mutta tässä jotain perusvinkkejä matkailijalle.
Ensinnäkin hotelleista sen verran, että noin yleisesti ottaen suomalaisomisteisesta? (sokos hotel viru) hotellista saa 1-2 hengen huoneen yöksi 60+ eurolla, virolaisomisteisesta 40+ eurolla ja venäläisomisteisesta 20+ eurolla. Kesällä saattaa olla hieman kalliimmat hinnat, mutta noin suurin piirtein noilla hinnoilla saa huoneen ainakin tällä hetkellä. Tai siis sitä tarkoitan sanoa, että hotelli virussa maksat ylihintaa, mutta toisaalta onhan se paikka melko legendaarinen. Syömisestä sen verran, että ravintolat ovat oletetusti halvempia kuin täällä Suomessa. Vanhassakaupungissa ja varsinkin siinä suomituristien suosiman Viru-kadun lähettyvillä maksat ylihintaa paikalliseen hintatasoon nähden. Mutta onhan noi pari keskiaikaista ravintolaa aika erikoisia monelle, kuten esimerkiksi tuo mikä edellisessä viestissä mainittiin. Varsinkin lounasaikaan Tallinnassa voi syödä halvalla, esimerkiksi kolmellakin eurolla. Suurin osa päiväristeilijöistä ei tuota tajua hyödyntää. Ja esimerkiksi hesessäkin maksaa vain noin puolet siitä mitä Suomessa. Kalja (0.5l) maksaa keskustan ulkopuolella baareissa 1-2 euroa, ja keskustassa (vanhassakaupungissa) 2-3 euroa, tosin happy hourin aikaan niistäkin saa kaksi tuoppia yhden hinnalla. Yökerhoissa tai joissakin spesiaalibaareissa sitten on kalliimmat hinnat. Taksit on halvinta tilata keskuksen kautta, muuten voi helposti joutua maksamaan tuplastikin, tai no eihän sekään nyt niinkään haittaa jos vaan kerran kesässä käy reissussa. Itse yleensä kuljen Tallinnassa julkisilla. Monet ei tiedä, että viking linen matkustajat pääsevät viking linen bussilla ilmaiseksi satamasta keskustaan ja että keskustasta pääsee ilmaiseksi prisman bussilla isoon prismaan (tällä hetkellä vissiinkin rocca al mare kauppakeskus). Satamissa jaettavasta ilmaisjakelulehdestä Baltic Guidesta varmaan löytyy aikataulut, ja muutenkin hyödyllisiä mainoksia suomijunteille. Naisista en varmaankaan viitsi tässä sanoa mitään...
Nähtävää löytyy paljonkin varsinkin vanhastakaupungista. Kuuluisin kohde on varmastikin raatihuone ja sen edessä oleva tori. Myös muuri ja tornit ovat nähtävyyksiä, ja niitä näkee ehkäpä parhaiten vanhankaupungin luoteispuolella olevasta puistosta. Kuuluisimmat ja isoimmat tornit taitavat olla ihan pohjoispäädyssä oleva Paksu margareta ja ihan eteläpäädyssä oleva Kiek in de kök, jonka lähellä on myös Toompean linna ja sen kuuluisa torni, jossa liehuu Viron lippu. Sen näkee parhaiten linnan länsipuolelta. Vanhassakaupungissa on myös paljon todella vanhoja kirkkoja, joista myös tekisi mieli kertoa paljon, mutta enpä jaksa. Historiallinen pääkatu taitaa olla Pikk, mutta myös Lai ja Vene kadut kannattaa kävellä jos on paljon aikaa. Itseäni kiinnostaa paljonkin keskiaikaiset rakennukset, joita olen käynyt aika paljon kuvailemassa tuolla vanhassakaupungissa. Niistäkin voisin kertoa enemmän, mutta ei niitä oikein päiväristeilyllä ehdi käydä katsomassa. "Alakaupungin" vieressä on Toompeanmäki, jonne pääsee esimerkiksi Pikk jalg tai Luhike jalg katuja pitkin.
Raatihuoneentorin jälkeen oikeastaan seuraava "must" kohde on ne kaksi näköalapaikkaa tuolla mäellä, tai jos edes toisessa niistä kävisi. Niistä on hyvä näkymä yli vanhankaupungin, eikä maksa mitään. Kolmantena kohteena mainitsisin vanhankaupungin etelä-/lounaispäädyn (Kiek in de kök tornin ja Toompean linnan seutu, jossa löytyy mm. Aleksanteri Nevskin katedraali, Tanskan kuninkaan tarha ja Vapauden aukio). Myös baareja löytyy aika paljon tuolta raatihuoneentorin eteläpuolella olevalta alueelta. Muuten sitten vaikka vaan hengailee ihan sokkona ympäriinsä tuolla vanhassakaupungissa. Laivasta tai viimeistään satamassa saa varmaankin ilmaisen kartan, edes jonkun pienen vaikkapa vaan jostakin mainoksesta.
Myös vanhankaupungin ulkopuolelta löytyy vaikka mitä mielenkiintoista...
Itse olin Tallinnassa viimeksi viime viikolla. Lasnamäellä, Mahtra hostellissa.
EDIT. Ja ai niin, rahanvaihdostakin piti kanssa kertoa. Virossa on siis Viron kruunu. Eurot käyvät joissakin harvoissa paikoissa, mutta silloin joutuu maksamaan pienoista ylihintaa, ja onhan se hölmöä kysellä että käykö eurot. Todellisen kurssin mukaan 1 euro on 15.6466 kruunua. Itse olen pari kertaa vaihtanut Helsingissä espan vieressä olevalla Fabianinkadulla (ei mikään homopaikka, hehheh) olevassa Tavexissa kurssilla 15.52. Vertailun vuoksi esimerkiksi siinä kulman takana Forexilla kurssi on vain 15.16. Ihme, että niin moni suosii tuota paikkaa. Tallinnan päädyssä joistakin liikkeistä voi vaihtaa vielä hieman tuota Tavexiakin paremmallakin kurssilla, mutta monissa taas, kuten esim. Monexilla lopullinen kurssi voi olla todella huono, joten siellä kannattaa olla tarkkana. Myös laivan infossa ne vaihtaa rahaa. Ja kortillakin voi tietenkin Tallinnassa maksaa, mutta esimerkiksi vanhankaupungin käsityöputiikeissa tai pienissä torikahviloissa ei aina kortit käy. Myös automaateista voi nostaa kruunuja, mutta siinäkin menee muutama euro välistä. Hmm, mitähän muuta...