Matkakohteenne

  • 2 422 146
  • 14 418

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Joo Viva vaan, mites Kuuban matkailijat? Mitä, Missä, Milloin? Yleiset asiat? Vinkkejä?

"Milloin" on tosin jo selvillä, eli vuodenvaihteen tienoilla, jos tuolla siis päätetään hallituksen kanssa käydä. Myös lähitienoon muista superkohteista saa vinkata. Meksiko on jo tosin "hoidossa".

Pari vuotta vanha vastaukseni tästä ketjusta, matka siis kahdeksan vuoden takaa, että en takaa kuinka validia tietoaa:

Käväisin ihan Matka-Vekan pakettimatkalla Kuubassa huhtikuussa 2002. Kahden viikon reissu, viikko Havannassa ja viikko rannalla Varaderossa. Olihan tuo ihan kiva nähdä, mutta uudestaan en lähtisi.

Joulukuuhan on alkukesää siellä, eli pitäisi olla kelien ja luonnon vehreyden kannalta parasta aikaa. Itse olimme aivan sesongin lopulla, jolloin nurmikot olivat ruskeiksi palaneita, tosin pääsimme sitten näkemään pari helvetin hienoa ukkosmyrskyä, kun myrskyaika oli aluillaan. Lämminhän siellä on, ei tosin aivan tappavaa, kun meri on kuitenkin aina lähellä. Muistaakseni päivälämpö oli n. 30 °C.

Kohde oli tuolloin uusi, meillä oli oppaana itse Folke West, jonka Vekka oli palkannut kehittämään retkiä yms. tuolla. Pinarin laaksossa poikettiin juurikin matkatoimiston retkellä. Tupakkafarmilla käytiin ja Jose-setä tarjosikin tilalla parhaasta tupakasta käärityn sikarin, aivan loistavia eivätkä maksaneet juuri mitään. Olisi niitä pitänyt enemmänkin ostaa. Laaksosta löytyi myös aivan käsittämättömän iso ja ruma kalliomaalaus tyylilajina sosialistinen realismi.

Havannassa ei kannata poistua turistialueelta, vähän kun mentiin sivummalle, niin meinasi tulla baseball-pallosta päähän. Ruoka ei ole ihmeellistä, joka ravintolassa tuntuu olevan suurin piirtein sama ruokalista. Hinnat vaihtelevat suuresti, emme keksineet miksi. Halpaahan siellä on, nyt taalan kurssin takia suomalaiselle ehkä vieläkin halvempaa. $10 oli käypä aterian hinta juomineen.

Varaderossa ei sitten oikein muuta tekemistä ollut, kuin maata rannalla.

Kaksoistaloushan siellä on. Eli pesotalous paikallisille ja dollaritalous turisteille ja maan eliitille. Paikallisiin kontaktia saa hotelli- ja ravintolahenkilökunnan lisäksi vain kaikenmaailman kaupustelijoihin. Kerjäläisiäkin jonkin verran on. Havannan illassa ovat sutenöörit myös varsin päällekäyvää sakkia. Minä olin emännän kanssa, eli sain olla yleensä rauhassa, mutta haettuani yhtenä iltana yksinäni tupakkaa ihan hotellin läheltä yksinäni sain heti pari kolme kimppuuni. Matkakaverit kertoivat niiden olevan joillain seuduilla Havannaa varsinainen riesa.

Näkyhän se Havannan vanha kaupunki on, samoin se autokanta on lievästi sanoen eksoottista. -50-luvun amerikanraudat joihin voi olla fiksattuna vaikkapa volgan vaihdelaatikko ovat aivan yleisiä. Kyytiinkin pääsee parilla taalalla.

Rommi on hyvää ja halpaa. Cuba Libren jos tilaa, niin kyypari kaataa lasiin rommia niin kauan kun näytät, että nyt piisaa. Rommi kun on halvempaa kuin kola. Mohitot, daiquirit ja pina-coladat ovat kansallisdrikkejä, helvetin hyviä keskimäärin, mutta rommia ei tosiaankaan säästellä. Äkkiä tuplasti vahvempia kuin mihin on tottunut.

t. hanu
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen tässä vaimon kanssa katsellut lomamatkaa tuonne Etelä-Euroopan suuntaan. Tällä hetkellä listoilla on muutama paikka, Dubrovnik, Nizza, Kreikka (joku saarista). Olisiko kenelläkään kertoa ajatuksia em. paikoista? Mitään biletyslomaa ei lähdetä hakemaan, vaan rauhallista kiertelyä ja katselua.
 

Fordél

Jäsen
Olen tässä vaimon kanssa katsellut lomamatkaa tuonne Etelä-Euroopan suuntaan. Tällä hetkellä listoilla on muutama paikka, Dubrovnik, Nizza, Kreikka (joku saarista). Olisiko kenelläkään kertoa ajatuksia em. paikoista? Mitään biletyslomaa ei lähdetä hakemaan, vaan rauhallista kiertelyä ja katselua.

No paljoa kokemusta ei ole, mutta jaetaan se vähä mitä on eli Kreikan saarista jättäisin ainakin Zakynthoksen väliin. Siellä ei ole suuremmin mitään katseltavaa tai kierreltävää vaan aika perus rantalomakohde. Nizzaa ovat kaikki kehuneet (vaikka on toki kait kallis), joten se ei liene ihan pässimpi paikka.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tarkoitus olisi tällä kertaa viettää helpompi pariviikkoinen joten lomakohde valikoitui todella perusmestaksi. Eli kohde on siis Kreikan saarista Naxos. Lennot siis Ateenaan ja siitä laivalla perille. Onko joku käynyt kyseisellä saarella? Jos on niin saa kertoa mestasta jos haluaa.
 

MR8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi, Kallion Voima
Pari vuotta vanha vastaukseni tästä ketjusta, matka siis kahdeksan vuoden takaa, että en takaa kuinka validia tietoaa:

Kiitokset vain hyvästä raportista! Valitettavasti en pääse hyödyntämään neuvojasi, koska suunnitelmat muuttuvat kuten tämänkaltaisissa omatoimireissuissa tuppaa: Nyt matkasuunnitelma kulkee Guatemalan ja El Salvadorin kautta Hondurakseen ja Roatan/Utila-saarille, missä kuulemma on uskomattomat sukellusvedet.

Ja tietysti, jos jollain on näistä maista/kohteista vinkkejä, ne otetaan kiitollisena vastaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaisia kokemuksia palstasisaruksilla? Suositeltavia ravintoloita ja nähtävyyksiä?

Nähtävyyksistä nyt voisi mainita esim. linnavuoren sekä eläintarhan. Tonavan ranta nyt on kokonaisuutena näkemisen arvoinen. Esim. parlamenttitalo kannattaa bongata Budan puolelta. Talo siis on Pestin puolella, mutta Budan puolelta se näkyy komeimmin. Jos keli on hyvä, niin Szechenyin kylpylä on varsin mukava kohde.

Viinipullot maksavat ravintoloissa noin 5€. Tai ainakin maksoivat pari vuotta sitten. Ja viini oli hyvää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo käväsin tossa pari viikkoa sitten Pietarissa, sellaisella viisumivapaalla risteilyllä. Ajattelinpa tässä kertoa jotain kokemuksia tuosta reissusta, sen laivafirman nettisivuilla kun lukee yllättävän vähän tietoa suomen kielellä. Mutta siis, se reissu meni tosi kätevästi vaikka muutama asia etukäteen arveluttikin. Se laiva oli hieno ja siisti, vaikka olikin vanha. Ja Pietari vaikutti hienolta kaupungilta. Itselleni tuli pienoisena yllätyksenä se, ettei siellä vallinnutkaan ihan niin sellaista "ryssämeininkiä", mitä ehkä jotenkin hassusti odotin. Esimerkiksi kaikissa paikoissa missä asioin, pärjäsi hyvin ilman ihmeellisempää kielitaitoa. Ja aika samanlaista se oli kävellä Pietarin keskustassa kuin mitä kävelisi esimerkiksi Helsingin keskustassakin. Itseasiassa siellä keskustassa oli yllättävänkin helppoa liikkua, karttaa ei pahemmin tarvinnut katsoa. Vaikka siinä kaupungissa asuu viitisen miljoonaa ihmistä, niin helpompi siellä oli suunnistaa kuin mitä täällä Helsingissä. Ja ihan turvallisen tuntuiselta kaupungilta se vaikutti, kolmen aikaan yöllä kun kömmin yksin ympäripäissäni baarista hotellille.

Tietenkin jos siellä menisi keskustasta kauemmas lähiöihin, voisi meininki muuttua vähän ankeemmaksi, mutta itse en niiden kahden päivän aikana kerennyt keskustan ulkopuolella käymään. Ja taitaahan se Pietari olla muutenkin Venäjän "eurooppalaisin" kaupunki. Mutta mutta, kaupunki oli kyllä mieleenkiintoinen ja se viisumivapaus toimi. Kannattaa kävästä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Miten paljon toi risteily maksoi ja miten kauan se kesti, laivamatka ja Pietarissa oloaika?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten paljon toi risteily maksoi ja miten kauan se kesti, laivamatka ja Pietarissa oloaika?
Niitä lähtöjä taitaa olla Helsingistä kolmena päivänä viikossa, ja voi valita, onko Pietarissa yhden, kaksi vai kolme päivää. Laiva lähtee illalla ja on aamulla perillä. Itse lähdin maanantaina ja tulin takaisin torstaina, eli siis olin laivassa yöt mennessä ja tullessa, sekä siinä välissä yhden yön hotellissa.

Itse valitsin sen halvimman vaihtoehdon, eli miespaikan haetussa hytissä autokannen alla, joka maksoi 30e per suunta. Tai itseasiassa sen "päiväristeilyn" taitaa saada vieläkin halvemmalla. Lisäksi jos matkustaa ilman viisumia, pitää ostaa 15 euroa maksava "kiertoajelu", joka käytännössä tarkoittaa kuljetusta satamasta keskustaan ja takaisin. Eli siis 75 euroa maksoin yhteensä, plus hotelli, jonka itse sain henkilökuntahintaan sokos hotellista. Aika halvaksi tuli reissu. Ja laivan tax freessa oli yllättävänkin halpaa. Esimerkiksi litran kossu maksoi vaan 7 euroa. Tallinnanlaivoillakin on tuplasti kalliimpaa.

Jos kaksi ihmistä matkustaa, niin oman hytin saa melko halvalla, mutta itse kun matkustin yksin, niin en kahden edestä viitsinyt maksaa, joten ostin vaan tuon sänkypaikan jaetusta hytistä. Kaikille tuo ei varmaankaan sovi, mutta itse kun olen tottunut esimerkiksi hostellien dormeissa nukkumaan reppureissuillani.

Ja mitä tuohon mun aiempaan viestiin tulee, niin voisin lisätä, että oikeastaan eihän se Pietari sinänsä yllättänyt siinä, miten samanlaista siellä oli kuin on täällä Helsingissä, vaan ennemminkin pitäisi sanoa, että tajusin miten paljon tämä Helsinki muistuttaa Pietaria/Venäjää esimerkiksi vaikkapa rakennuskannaltaan.
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Kesäkuun lopussa Budapestiin.

Millaisia kokemuksia palstasisaruksilla? Suositeltavia ravintoloita ja nähtävyyksiä?

Hyvä ravintola oli Admiral Tonavan rannassa Pestin puolella. Hienot näkymät varsinkin jos on sen verran lämmin sää että ulkona tarkenee syödä.

Nähtävyyksiä: no, me käytiin vaimon kanssa ainakin linnassa - juotiin kalastajalinnakkeessa pullollinen kuohista kun oltiin hääpäivän vietossa -, Aquinicumin vanhassa roomalaiskaupungissa, kansallismuseossa ja yleensä vaan kuljettiin kaupungilla (joka on jo nähtävyys itsessään).
Toiseen kertaan jäi ainakin patsaspuisto ja kylpylät.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Itse valitsin sen halvimman vaihtoehdon, eli miespaikan haetussa hytissä autokannen alla, joka maksoi 30e per suunta. Tai itseasiassa sen "päiväristeilyn" taitaa saada vieläkin halvemmalla. Lisäksi jos matkustaa ilman viisumia, pitää ostaa 15 euroa maksava "kiertoajelu", joka käytännössä tarkoittaa kuljetusta satamasta keskustaan ja takaisin. Eli siis 75 euroa maksoin yhteensä,

No ei tosiaan pahan hintainen, toki itselleni tulisi tuohon lisäksi matkat Turku - Helsinki - Turku, toki avovaimoni on sairautensa vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä ja matkustaa junassa pyörätuolilla joten hän pääsee puoleen hintaan ja itse pääsen avustajana ilmaiseksi joten sekään ei paljoa lisäkustannuksia tuo. Täytyy laittaa mietintään kyseinen reissu.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Belgradista olen miettinyt myös mahdollista pistohyökkäystä jonnekin, mutta kohdetta en ole vielä valinnut. Liikun julkisilla kulkuneuvoilla, joten se rajoittaa kohdevalikoimaa. Onko täällä esim. Novi Sadin kävijöitä? Onko kyseessä tutustumisen arvoinen kohde?
Novi Sad on varmastikin ihan hyvä päiväreissun kohde, kävin siellä itsekin omalla Balkanin tourillani viime keväänä Belgradista käsin. Junamatka kestää noin 1,5 tuntia suuntaansa eikä maksa kuin muutaman sata dinaaria eli euroina ihan kolikkoluokkaa. Mitään kovin erikoista kaupungissa ei sinällään ollut, mutta ihan kivaa vaihtelua Belgradin kaltaiselle miljoonakaupungille. Viihtyisän oloinen pienempi paikka ja Vojvodinan itsehallintoalueen pääkaupunkina myös ilmapiiriltään ainakin jonkin verran erilainen.

Tietysti jos enemmän aikaa olisi, niin visiitti Kosovon puolelle voisi olla hyvää "elämysmatkailua". Näin päin tehtynä reissun pitäisi onnistuakin, koska sulla kuitenkin olisi jo Serbian leima passissa lähtiessä. Mutta tämä keikka vaatisi tosiaan aikaa käytännössä vähintään sitten pari päivää, koska bussimatka on pitkä ja ennen kaikkea hidas.

Myös itse Belgradiin ja Sarajevoon saa heittää vinkkejä. Erityisesti, jos joku tietää jonkun täsmävinkin, jota ei turistioppaista (Lonely Planet, Wikitravel etc.) löydä, niin otetaan mielellään vastaan.
Kuten ex-kommarimaissa muutenkin, niin joku paikallinen lähiö kannattaa aina katsastaa eli rohkeasti vain ajelulle ratikoilla ja trollikoilla, vaikkei päämäärästä olisi niin tarkkaa tietoakaan. Antaa hieman perspektiiviä siihen ns. tavallisen kansan elämään.

Sarajevon länsilaidoilta löytyy myös kunnon betonikolossia, ja monissa taloissa on vielä selvästi sodan jäljetkin nähtävillä eli osumaa on tullut. Samalta suunnalta löytyy myös liki 20-kerroksinen tuhottu hotelli, jonka ranka on edelleen pystyssä ja ilmeisesti odottaa korjausta. Eli jos sodan tuhoja haluaa nähdä, niin tuo on hyvä kohde. Se parlamenttitalohan saatiin sentään jo muutama vuosi sitten korjattua eli tämä Hotel Bristol lienee nykyisin kaupungin suurin "sodan muistomerkki".

Tämä nyt tuli mieleen "nähtävyytenä", jota matkaopaskirjat eivät ehkä markkinoi. Joka tapauksessa Sarajevo on erittäin mielenkiintoinen, monipuolinen ja paikoin myös hyvin hämmentävä kaupunki. Itselläni se on ehdottomasti niitä paikkoja, joihin pitää vielä joskus päästä uudestaankin. Samaan kastiin kuuluu toki myös moni muu paikka Balkanilla - kiinnostaisihan se nähdä, että tapahtuuko tuolla todella jotain kehitystä vai ei.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko muuten yhtiö St Peter Line? Vai onko joku muu?
Joo juurikin tuo.

Ja siihen viisumivapauteen siis vaaditaan meno-paluulipun lisäksi se kiertoajelu sekä hotellivaraus.

Esim. tuolla näyttäisi olevan jonkin sortin tarjous. Itse tosin varasin suoraan sieltä st.peterlinen nettisivuilta niin ei mennyt mitään palvelumaksuja.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Joo juurikin tuo.

Ja siihen viisumivapauteen siis vaaditaan meno-paluulipun lisäksi se kiertoajelu sekä hotellivaraus.

Paikallisessa ilmaisjakelulehdessä oli mainos noista matkoista joten on sitä näyttävästi alettu mainostaakkin. Ai siinä pitää olla hotellivarauskin, mainoksessa mainostettiin myös 1½ vuorokauden reissuja ja jos matka yhteen suuntaan on 12 tuntia niin edestakaisiin matkoihin menee se vuorokausi ja sitten olisi 12 tuntia aikaa tutkailla kaupunkia, tommonen olisi ihan mukava reissu ja pääsisi hieman halvemmallakin, täytyy käydä paikallisessa matkatoimistossa vielä kyselemässä asiasta.
 

megamusil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Olisi heinäkuussa Blue1:n lento Oulusta Berliiniin ja vaihtoaika helsingissä on vaan 35 minuuttia. Blue1 asiakaspalvelu meinasi että 30min on minimivaihtoaika kotimaanlennolta ulkomaanlennolle, mutta kuulostaa silti aika tiukalta. Onko kokemuksia vastaavista vaihdoista Helsingissä?

Lennot on kuitenkin yhdellä lipulla, joten Blue1:n piikkiin myöhästyminen menisi. Helsingistä ei tosin samana päivänä suoria Berliinin lentoja Blue1:lla ole, joten korvaava lentäisi kai sitten Tukholman tms kautta?
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi heinäkuussa Blue1:n lento Oulusta Berliiniin ja vaihtoaika helsingissä on vaan 35 minuuttia. Blue1 asiakaspalvelu meinasi että 30min on minimivaihtoaika kotimaanlennolta ulkomaanlennolle, mutta kuulostaa silti aika tiukalta. Onko kokemuksia vastaavista vaihdoista Helsingissä?

Ei pitäisi olla ongelma. Tampereelta olen Helsingin kautta useamman kerran lentänyt vastaavalla tai lyhyemmälläkin vaihtoajalla eteenpäin, eikä kertaakaan ole tullut edes kiire.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paikallisessa ilmaisjakelulehdessä oli mainos noista matkoista joten on sitä näyttävästi alettu mainostaakkin. Ai siinä pitää olla hotellivarauskin, mainoksessa mainostettiin myös 1½ vuorokauden reissuja ja jos matka yhteen suuntaan on 12 tuntia niin edestakaisiin matkoihin menee se vuorokausi ja sitten olisi 12 tuntia aikaa tutkailla kaupunkia, tommonen olisi ihan mukava reissu ja pääsisi hieman halvemmallakin, täytyy käydä paikallisessa matkatoimistossa vielä kyselemässä asiasta.

12 tunnissa et vaan ehdi Pietarista nähdä mitään. Et yhtään mitään. Ehdottomasti kannattaa ennemmin rakentaa vähintään se muutaman päivän hotellimatka, niihin taas olennaisesti helpompi tapa on bussi tai juna (juna toki kallein), jollet nyt sitten ehdottoman välttämättä halua laivalla mennä. Laiva on hitain ja vaivalloisin, mutta onhan risteilyssä oma viehätyksensä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
12 tunnissa et vaan ehdi Pietarista nähdä mitään. Et yhtään mitään. Ehdottomasti kannattaa ennemmin rakentaa vähintään se muutaman päivän hotellimatka, niihin taas olennaisesti helpompi tapa on bussi tai juna (juna toki kallein), jollet nyt sitten ehdottoman välttämättä halua laivalla mennä. Laiva on hitain ja vaivalloisin, mutta onhan risteilyssä oma viehätyksensä.

Ja kun avovaimo tulee mukaan niin maksimi junamatka jonka pystyy olemaan yhteen menoon on Turku - Tampere/Helsinki joten se siitä vaihtoehdosta, bussilla just ja just toi sama matka voi mennä joten se siitäkin vaihtoehdosta joten ainoat vaihtoehdot ovat joko tuo risteily tai lentäen ja omasta mielestäni laiva ei ole mitenkään vaivalloinen päin vastoin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ja siihen viisumivapauteen siis vaaditaan meno-paluulipun lisäksi se kiertoajelu sekä hotellivaraus..

Niin, itse olen myös katsellut vähän sillä silmällä noita viisumivapaita Pietarinristeilyjä ja ehkä ainoa asia mikä arveluttaa on se, että mitenkähän käy, jos miliisi pysäyttää kadulla tai tullissa ja alkaa tivaamaan viisumia, jota ei siis ole.

Eli pitääkö siis käytännössä kanniskella passia, sekä em. hotelli- ja risteilypapereita koko ajan mukana?

Täältä tähän
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
En vanno mutta olen ymmärtänyt että paluulippu (vamaan sen hyttiavaimen kokoinen) toimii tässä tapauksessa "viisumina".

Niin, näinhän sen pitäisi mennä. Pointti on vain siinä, haluaako se miliisi tms. venäläinen virkamies myös nähdä asian näin, ja jos haluaa, niin mihin hintaan?

Itse en siis ole vielä aivan vakuuttunut siitä, että asiat luistavat Venäjällä näin kätevästi.

Täältä tähän
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, näinhän sen pitäisi mennä. Pointti on vain siinä, haluaako se miliisi tms. venäläinen virkamies myös nähdä asian näin, ja jos haluaa, niin mihin hintaan?

Itse en siis ole vielä aivan vakuuttunut siitä, että asiat luistavat Venäjällä näin kätevästi.

Täältä tähän

Kyllä luistavat. Samalla tavallahan (niille, jotka ovat Pietarissa matkailleet, lie tuttua) hotellin vizitkakin kelpaa viisumista ja passista sillä aikaa kun paperit ovat rekisteröinnissä hotellissa. Ei tuo mitenkään tavaton juttu ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös