Tavallisena karjalalippisäijänä olen optimismiharhaa pitänyt uusliberaalioikeistolaisten ominaisuutena.
Kyllä se on sosialisti, joka katsoo tietävänsä aina kaiken muita paremmin, kuten sinä tässä nyt. Käyttämäsi kirosana ja nimentoistelu osoittavat kuitenkin kiistatta sen, että sinulla ei ole henkilökohtaisesti mitään hajua taloustieteen olemuksesta. Siteeraat lähinnä lehtimiesten ja poliitikkojen näkemyksiä, et mikroa tai makroa.
Neokonservatiivit ottivat tosin poliittisella puolella mallia trotskilaisuudesta, mutta tämä ajatussuunta on kokenut jo älyllisen kulminaationsa ja on hiipumassa.
Kuolleiden runoilijoiden seura on sinulle läheisempi asia. Taloustiede ei perustu auktoriteettiargumentteihin, mutta en ala opettamaan sinua tässä asiassa. Se on hyödytöntä. Sosialistejakin tarvitaan, olisi väärin, jos ajattelisit toisin.
Jokainen voi tykönään miettiä, ketkä ovat hyötyneet ja ketkä ovat kärsineet siirryttäessä 1980-luvulta 2000-luvulle.
Valtava, suorastaan historiallinen globaalin oikeudenmukaisuuden kasvaminen. Sadat miljoonat ihmiset ovat siirtyneet absoluuttisesta köyhyydestä ylöspäin. Suhteellisesti ottaen ihmiskunta ei ole voinut koskaan näin hyvin kuin nyt. Mediatodellisuuden kautta näkyvät vain kipupisteet ja intressiryhmien toimesta tarkoituksella vääristellyt propagandistiset "totuudet" ja suoranaiset valheet. Ei ihme, että kokonaiskuvasta ei saa selvää.
Stephen Hawking on taas uskaltautunut popularisointiin. Samon Kari Enqvist ja Esko Valtaoja ovat myös ns. "humanisteja", vaikka työnään tutkivat pikkujuttua maailmankaikeuden synnystä.
Enqvistin ja Valtaojan teokset ovat lähinnä yleisfilosofia katsauksia aloihinsa, eivät ne popularisoi po. herrojen julkaisuja, siis sitä tieteen teoriamuodostuksen tasoa, mistä nyt olisin itse kiinnostunut. Hawkingin "Ajan lyhyessä historiassa" oltiin jo melko lähellä tieteen kieltä, minkä vuoksi Hawking on sittemmin joutunut kustantajansakin painostuksesta suosimaan kauempana varsinaisesta työstään olevia kirjoittamistapoja.
Richard P. Feynman yrittää välittää yleistajuisissa luennoissaan detaljitason kuvaa QED:sta. Hän ei halveksi kuulijaansa hyppäämällä vaikeiden kohtien yli, miellyttääkseen mahdollisesti vastaanottokyvytöntä yleisöään.
Sinulta toivoisin yhtä pikku asiaa. Nämä asiat, joita täällä lätkäpalstalla jauhetaan, ovat niin alkeellisia, että ihan Pertti Perusfanin suomenkieli riittää. Ei tarvitse yhtään hienostunutta sivistysanaa. Kokeile kirjoittaa selkosuomea! Se palkitsee.
En halveksi mahdollista lukijaa suhtautumalla häneen kuin vajaamieliseen idioottiin, joten toivomuksesi ei saa vastakaikua. Asioita ei voi yksinkertaistaa rajattomasti, tekemättä vahinkoa itse asialle.
Lauserakenteiden epäselvyys on kyllä paha puute itse ymmärtämisen kannalta, mutta johtuu siitä, että kirjoitan enemmin kuin ajattelen. Maailma ei kuitenkaan ole täydellinen paikka, missä kaikki tuotaisiin annosteltuna nenän eteen, joten elämä on.
Muutoin olen sitä mieltä, että äidinkielenopettajat ym. ovat yliarvioineet vahvasti oman kompetenssinsa ja ymmärryksensä pyrkimyksissään amputoida virkamieskieltä kielenkäyttönormiensa tasolle. Selkokieli on tarkoitettu kieltä ja kielenkäyttöä opetteleville maahanmuuttajille ja/tai kehityshäiriöisille.
Juridiselta puolelta olisi kaivettavissa esiin lukuisia "äidinkielenopettajien" kielenkäyttösuosituksia, jotka vaarantavat ihmisten oikeusturvaa, mikäli virkamiesressukka niitä kielitoimiston kannan mukaan käyttäisi. Ei hyvä.