Pidän aavistuksen paskanjauhantana tuota, että "verorahoja hukataan" tälläiseen produktioon. YLE:lla on ollut ja tulee olemaan vaikka minkälaisia ristiriitaisia ja poikkitaiteellisia tuotoksia, harva niistä on tälläistä melua silti aiheuttanut. Kyllä väitän, että Mannerheimin esittäminen mustahipiäisenä kaverina on nyt vaan punainen vaate tietyille kansanosille ja se nähdään jonkinlaisena halveksuntana vaikka edelleen ei ole mitään tarkkaa tietoa siitä, millä tavalla elokuvassa hänet tuodaan esiin.
Samaan syssyyn uskallan väittää, että jos vaikka punakaartilaisista tehtäisiin zulu-heimon avulla johonkin produktioon porukka tai vaikka Tarja Halosesta tehtäisiin elokuva jossa häntä esittäisi vietnamilainen, niin nämä Mannerheimin puolesta suivaantuneet vaan hihittelisi. Jokainen nauraa ihan niin kauan, kunnes osuu siihen omaan kipupisteeseen ja osat kääntyy.
Ihan hemmetin totta molemmat nämä lainaamat kappaleet. Vaikka itse elokuvan katsominen ei suuremmin houkuta, niin taide on onnistunut täydellisesti tehtävässään herättää tunteita jos 20 000 eurolla saadaan tällainen keskustelu aikaiseksi. Minä ainakin olen valmis oman osani (4 senttiä) tuotantokustannuksista maksamaan jo ihan pelkästään tästä ilosta.
Pitää heti alkuunsa sanoa, että arvostan Mannerheimia suuresti. Kuitenkin kun näitä ihmisten reagtioita asiaan lukee, niin tulee vain mieleen, että on se onni että CGE on jo kuollut. Ei kenenkään ihmisen tulisi olla tuollaisen ikonin ja auktoriteetin asemassa, että hän olisi täysin koskematon. Suorastaan pelottavaa jos joku elossa oleva ihminen olisi tuossa asemassa. No ehkä se ei olisikaan mahdollsta, vaan tällainen kultti voi sivistyneessä länsimaassa rakentua vain kuolleen henkilön ympärille.
Ehkä paras kommentti asiaan liittyen on Yle Teeman facebook-sivuilla. En tiedä mitkä ovat korrektit lainaus tavat, joten lainaan sen nyt tähän nimettömänä:
"Menkääpä Venäjän valtiolliseen televisioon tekemään elokuvaa, jossa Stalinia esittää pesunkestävä kenialainen. Onnistuuko, mitä? Sen näyttäminen, että Suomessa onnistuu, on minusta ihan parasta Mannerheimin kunnioittamista."