Mannerheim-elokuvat: Yle. Harlin ja Hollywood?

• 44 163
  • 336

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kun kyseinen leffa on näytetty joillakin leffafestareilla ja lauantaina se on ilmeisesti tullut jo joltakin Ylen kanavaltakin, niin kuinkahan moni sen on nyt sitten nähnyt? Itse en ole, enkä tule katsomaankaan.

Iltasanomien päätoimittaja Ulla Appelsin tyhjentää kyllä koko pajatson kertalaakista tällä kirjoituksellaan: Linkki Iltasanomiin. Todella hyvin kiteytetty.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ymmärrä miksi elokuva pitäisi teilata katsomatta. Kautta historian filmintekijät ovat ottaneet oikeuksia muokata totuutta tarinankerronnan tms. takia. Esim. saksalaiset sotilaat puhuvat englantia keskenään, Jeesusta on esittäneet valkoihoiset näyttelijät jne. Toki tuo lauantaina näytetty leffa oli ihan paska, mutta sitä ei olisi pelastanut edes se että se olisi ollut suomalaisten Suomessa näyttelemä.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tulipa tämä "mestariteos" katsottua.

Tämä "elokuva" ei pura eikä rakenna Mannerheimmyyttiä suuntaan eikä toiseen. Jos se olisi teknisesti virheetön ja huolella tehty sekä loistavasti näytelty, niin ihmiset ehkä maailmankatsomuksesta riippuen loukkaantuisivat tai uudelleen arvioisivat Mannerheimiä ihmisenä, mutta entäs nyt?

Tämä raina ei herätä muita tunteita kuin suurta myötähäpeää tekijöitä kohtaan. Aivan rytmitön ja vetelästi ohjattu tekele. Oikea TV-elokuvan Ponterosa. Näyttelijät yhtä paskoja kuin Salatuissa elämissä.

Arvostan Suuresti Vitsiä pukkaa-ketjun nimimerkkien Jhag ja Jääkoneenkuljettaja tyhmyydessään aivan huikeita vitsitaiteen helmiä, mutta isossa TV-ruudussa tämä konsepti ei vaan toimi.

Suosikkijoukkue
KalPa
Itse varsinaista taideteosta en vielä ole nähnyt, mutta aivan huikeeta kamaa on dokumentti leffan tekemisestä. Tulee ihan mieleen jokin lukion leffakerhon puuhastelu. Miten tälläseen on edes jaksettu lähteä?
Dokkarihan löytyy Yle Areenasta.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nopeasti paloivat paukut tästäkin tekemällä tehdystä skandaalista.

Lainaan itseäni, koska olin oikeassa. Jossain oli lukuja elokuvan katselusta. Ensiesitys Teemalla keräsi huimat 50 000 katsojaa, toinen esityskerta 150 000. Yle Areenalla tuota on klikannut 200 000 ihmistä, sitä ei tiedä moniko on katsonut kokonaan.

Vaisua ja vaatimatonta, mitä ounastelinkin. Laskelmoidusta mediakohusta huolimatta ja lähes optimaalisesta näytösajasta telkkarissa (klo 21 ja klo 19 viikonloppuina) ei tuo kiinnostanut telkkarissa kuin muutamaa prosenttia väestöstä. Netistä on saman verran aloitettu tuota katsomaan, mutta en usko monen jaksaneen loppuun asti.

Minä katsoin alusta loppuun. Olen täysin samaa mieltä kuin IS:n päätoimittaja Ulla Appelsin, jonka teksti onkin jo tänne linkattu. Ns. "älymystö" horisee suvaitsevaisuudesta, mutta teettää tämmöistä paskaa Afrikassa kuin mikäkin siirtomaaherra ja jopa suomalaiset mamut toivovat, ettei teosta olisi tehty.

Minua ei elokuvan "Gustav" häirinnyt ollenkaan, koska ei tällä mitään tekemistä ole Mannerheimin persoonan, elämän tai historiallisen kontekstin kanssa. Myös Telley Savalas näytti ihan tosissaan vetävän kykyjensä rajoissa.

Elokuvana tämä vain oli uskomattoman heikosti toteutettu ja samalla äärimmäisen latteasti. Teos ei ollut sellaista huonoutta, josta saa kulttimaineen ja jota muistellaan vielä myöhemminkin huonouden takia, kuten esimerkiksi Plan 9 From Outer Space. Tämä oli huonoa huonoutta, onnetonta ja nopeasti unohtuvaa, elokuvallisilta arvoiltaan nollaluokassa pyörivää ajan, rahan ja tilaisuuden haaskaamista.

Jotenkin kaikkein ikävintä tässä teoksessa ja siinä, että YLE saa vastuuttomasti ja vastikkeetta tuhlata pakkoverolla automaattisesti saamiaan rahoja tämmöisiin piilee uutisessa siitä, että indie-elokuvien Raindance-festivaaleilla suomalainen Pystyssä-elokuva on palkittu, kuten Hesari kertoi:

Suomalainen independent-fiktioelokuva Pystyssä on voittanut parhaan esikoiselokuvan palkinnon Lontoon Raindance-festivaaleilla. Palkinnot julkistettiin lauantaina.

Pystyssä on ohjaaja Márton Jelinkón ensimmäinen pitkä fiktioelokuva. Pystyssä toteutettiin riippumattomana, itse rahoitettuna tuotantona ilman julkista tukea. Elokuvan työryhmä koostui elokuva-ammattilaisista ja Taideteollisen korkeakoulun sekä elokuva-alan ammattikorkeakoulujen loppuvaiheen opiskelijoista.

Boldaus minun. Samaan aikaan kun oikeasti lahjakkaat suomalaiset elokuvantekijät tekevät indie-teoksia täysin omilla rahoillaan ja ilman senttiäkään YLE-budjeteista sun muista niin samaan aikaan YLE:n leivissä on onnettomia, kyvyttömiä tunareita jotka voivat pistää rahaa menemään lähinnä pönkittääkseen omaa ideologiaansa vailla mitään elokuvataiteellista osaamista.

Olisi varmasti Pystyssä-leffakin saattanut tarvita enemmän Marshal Of Finlandiin ja työryhmän Afrikan matkan huumaan haaskattuja rahoja. Ei ole ohjaaja Jelinkólla automaattista, joka vuosi itsekseen täyttyvää rahapussia, johon pakolla kerätään kansalaisilta rahaa ilman mitään tulosvastuuta.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Boldaus minun. Samaan aikaan kun oikeasti lahjakkaat suomalaiset elokuvantekijät tekevät indie-teoksia täysin omilla rahoillaan ja ilman senttiäkään YLE-budjeteista sun muista niin samaan aikaan YLE:n leivissä on onnettomia, kyvyttömiä tunareita jotka voivat pistää rahaa menemään lähinnä pönkittääkseen omaa ideologiaansa vailla mitään elokuvataiteellista osaamista.
Eikös tuo ole vähän indien idea? Miten teet YLEn rahoittamaa indietä?

Fordél

Jäsen
Lainaan itseäni, koska olin oikeassa. Jossain oli lukuja elokuvan katselusta. Ensiesitys Teemalla keräsi huimat 50 000 katsojaa, toinen esityskerta 150 000. Yle Areenalla tuota on klikannut 200 000 ihmistä, sitä ei tiedä moniko on katsonut kokonaan.

Ihan hyvinhän tuo on 20 000 euron elokuvaksi.

Kokonaisbudjettihan nousee dokumentin myötä 150 000-170 000 euroon. Paljon meni rahaa, mutta saatiin ainakin paljon keskustelua taas aikaan. Enemmän kuin normisti tuon rahan tuotoksilla saadaan aikaan. Onko kaikki tämä ollut sitten käytetyn rahan arvoista, oikeaa vastausta ei ole olemassakaan. Osan mielestä kyllä ja osa varmasti pitää rahaa täytenä haaskauksena.

Elokuvana tämä vain oli uskomattoman heikosti toteutettu ja samalla äärimmäisen latteasti. Teos ei ollut sellaista huonoutta, josta saa kulttimaineen ja jota muistellaan vielä myöhemminkin huonouden takia, kuten esimerkiksi Plan 9 From Outer Space. Tämä oli huonoa huonoutta, onnetonta ja nopeasti unohtuvaa, elokuvallisilta arvoiltaan nollaluokassa pyörivää ajan, rahan ja tilaisuuden haaskaamista

Mitäs odotit saavan aikaan 20 000 eurolla ja kenialaisen (jossa elokuvateollisuus on vasta lasten kengissä) tekemänä? En usko, että kukaan odotti tältä elokuvallisesti tai tarinankerronnallisesti jotain erityisen hienoa. Tämän projektin tarkoitus oli tutkia enemmänkin sitä, mitä tällainen tuotos saa aikaan, miten se on mahdollista toteuttaa jne. Siksihän pääpaino on ollut siinä dokkarissa. Kyse on kokonaisuudesta.

Olisi varmasti Pystyssä-leffakin saattanut tarvita enemmän Marshal Of Finlandiin ja työryhmän Afrikan matkan huumaan haaskattuja rahoja. Ei ole ohjaaja Jelinkólla automaattista, joka vuosi itsekseen täyttyvää rahapussia, johon pakolla kerätään kansalaisilta rahaa ilman mitään tulosvastuuta.

Pystyssä elokuvallekin olisi ollut mahdollista hakea tukea muualta. Ei YLE:n rahoilla tarvitse kaikkea tuotantoa tukea. En tiedä onko kyseinen elokuva hakenut rahoitusta vai onko se jopa lähtenyt omasta tahdostaan tekemään hommaa omalla rahallaan. Nyt tämä panostus sataa ainakin kokonaan omaan laariin.

Oletko muuten nähnyt tuon Pystyssä elokuvan?

Fordél

Jäsen
En oikein ymmärrä, miksi jotkut näkevät tarpeelliseksi puolustella tällaista kuprua, jossa pointtina oli siis julkisin varoin toteuttaa takuuvarma trollaus ja sitten naureskella odotetuille fleimeille. Käytännössähän kyse oli siitä, että tavoiteltiin mahdollisimman laajaa tietynlaista reaktiota, jotta päästäisiin tiedostavasti pohdiskelemaan ja vähän kauhistelemaankin sitä tavoiteltua reaktiota. Yläasteella nämä.

Ei mulla ole ainakaan mitään intressiä puolustella ko. elokuvaa ja dokumenttia. En ole kumpaakaan nähnyt enkä varmasti tule näkemäänkään, koska ne eivät mua kiinnosta.

Toin vain yllä esille niitä juttuja millä perusteella tätä koko juttua pitäisi mun mielestä arvioida. Jos mietitään esimerkiksi menikö rahat hukkaan, täytyy katsoa kokonaisuutta eikä vain elokuvaa.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Olipas huono! "Elokuva", kesto 40 min, ja kengännauhabudjettia ei edes vaivauduttu peittelemään. TosiTV sarjaa pysty katoon jakson, sellaista kuraa oli.

Tässähän OLISI voinut olla ihan elementtejä, niitä mitä tieodotustilaisuudessa höpötettiin "Mannerheim myytin uustulkintaa "tms.. ei näkyny. Ainoastaan köykäisesti tehty "elokuva" jota parempia TV sarjajaksoja näkee joka viikko.

Noh, YLE ampuu väillä ohi, välillä julmahuveilla tms. maaliin...

YLE puheen ”Suomalainen Mies” sarjassa on ohjaaja tän viikon höpöttämässä, eka jakso tuli tänään. Kuulemma vain positiivista palautetta tullut (missähän kuplassa asuu?)

Fordél

Jäsen
YLE puheen ”Suomalainen Mies” sarjassa on ohjaaja tän viikon höpöttämässä, eka jakso tuli tänään. Kuulemma vain positiivista palautetta tullut (missähän kuplassa asuu?)

Todennäköisesti tän proggiksen jälkeen Volkkarin Kuplassa.

En ymmärrä miksi pitää kusettaa ja pitää kulisseja yllä kun palautetta on tullut laidasta laitaan. Suurempi osa taitaa olla muuta kuin positiivista.

Fordél

Jäsen
Kyllähän jokainen tajuaa, että se "kokonaisuus" on nimenomaan tuo edellä kuvaamani kupru. Hyvinhän siinä onnistuttiin, kun saatiin juuri sitä, mitä tiedettiin saatavan, jolla sitten luotiin muka oikeutus koko hommalle.

Nyt en puhunut teikäläisestä vaan viittaisiin niihin kirjoituksiin, joihin itse otin edellä kantaa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei leffaa, niin miten olisi kunnollinen televisiosarja? Vaikka suolainen olen edelleen Rennyn proggiksen kaatumisesta, kyllähän Nousiaisen voisi kiinnittää ainakin vanhemman Marskin rooliin ja mielestäni monen mielestä historian suurimman suomalaisen elämä ansaitsisi kunnollisen visualisoinnin. Epookkidraaman ystävänä vuosisatojen vaihteen Suomea näkisin mielelläni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy