Nopeasti paloivat paukut tästäkin tekemällä tehdystä skandaalista.
Lainaan itseäni, koska olin oikeassa. Jossain oli lukuja elokuvan katselusta. Ensiesitys Teemalla keräsi huimat 50 000 katsojaa, toinen esityskerta 150 000. Yle Areenalla tuota on klikannut 200 000 ihmistä, sitä ei tiedä moniko on katsonut kokonaan.
Vaisua ja vaatimatonta, mitä ounastelinkin. Laskelmoidusta mediakohusta huolimatta ja lähes optimaalisesta näytösajasta telkkarissa (klo 21 ja klo 19 viikonloppuina) ei tuo kiinnostanut telkkarissa kuin muutamaa prosenttia väestöstä. Netistä on saman verran aloitettu tuota katsomaan, mutta en usko monen jaksaneen loppuun asti.
Minä katsoin alusta loppuun. Olen täysin samaa mieltä kuin IS:n päätoimittaja Ulla Appelsin, jonka teksti onkin jo tänne linkattu. Ns. "älymystö" horisee suvaitsevaisuudesta, mutta teettää tämmöistä paskaa Afrikassa kuin mikäkin siirtomaaherra ja jopa suomalaiset mamut toivovat, ettei teosta olisi tehty.
Minua ei elokuvan "Gustav" häirinnyt ollenkaan, koska ei tällä mitään tekemistä ole Mannerheimin persoonan, elämän tai historiallisen kontekstin kanssa. Myös Telley Savalas näytti ihan tosissaan vetävän kykyjensä rajoissa.
Elokuvana tämä vain oli uskomattoman heikosti toteutettu ja samalla äärimmäisen latteasti. Teos ei ollut sellaista huonoutta, josta saa kulttimaineen ja jota muistellaan vielä myöhemminkin huonouden takia, kuten esimerkiksi Plan 9 From Outer Space. Tämä oli huonoa huonoutta, onnetonta ja nopeasti unohtuvaa, elokuvallisilta arvoiltaan nollaluokassa pyörivää ajan, rahan ja tilaisuuden haaskaamista.
Jotenkin kaikkein ikävintä tässä teoksessa ja siinä, että YLE saa vastuuttomasti ja vastikkeetta tuhlata pakkoverolla automaattisesti saamiaan rahoja tämmöisiin piilee uutisessa siitä, että indie-elokuvien Raindance-festivaaleilla suomalainen Pystyssä-elokuva on palkittu,
kuten Hesari kertoi:
Suomalainen independent-fiktioelokuva Pystyssä on voittanut parhaan esikoiselokuvan palkinnon Lontoon Raindance-festivaaleilla. Palkinnot julkistettiin lauantaina.
Pystyssä on ohjaaja Márton Jelinkón ensimmäinen pitkä fiktioelokuva. Pystyssä toteutettiin riippumattomana, itse rahoitettuna tuotantona ilman julkista tukea. Elokuvan työryhmä koostui elokuva-ammattilaisista ja Taideteollisen korkeakoulun sekä elokuva-alan ammattikorkeakoulujen loppuvaiheen opiskelijoista.
Boldaus minun. Samaan aikaan kun oikeasti lahjakkaat suomalaiset elokuvantekijät tekevät indie-teoksia täysin omilla rahoillaan ja ilman senttiäkään YLE-budjeteista sun muista niin samaan aikaan YLE:n leivissä on onnettomia, kyvyttömiä tunareita jotka voivat pistää rahaa menemään lähinnä pönkittääkseen omaa ideologiaansa vailla mitään elokuvataiteellista osaamista.
Olisi varmasti Pystyssä-leffakin saattanut tarvita enemmän Marshal Of Finlandiin ja työryhmän Afrikan matkan huumaan haaskattuja rahoja. Ei ole ohjaaja Jelinkólla automaattista, joka vuosi itsekseen täyttyvää rahapussia, johon pakolla kerätään kansalaisilta rahaa ilman mitään tulosvastuuta.