Selittäkää joku mulle Stan Bowman? Siis että onko muita ansioita kuin olla Scottyn poika ja ettei välittömästi onnistunut ajamaan Tallonilta perimäänsä joukkuetta alas, vaan kerkesi voittaa muutaman kerran.
Stanin tarkkaa roolia ennen GM-pestiä on vaikea näin ulkopuolisena tietää, mutta parit vuodet meni sekä director of hockey operations ja varatoimitusjohtajan titteleillä. Pointtina siis se, että kuinka suuri osuus nuoremmalla Bowmanilla oli näiden helppojen varauksien tekoon. Tietysti voi myös kyseenalaistaa molempien roolit, sillä isä-Bowman on myös ollut siellä taustalla viimeiset vuodet antamassa ties minkälaista ohjeistusta.
Lyhyesti sanottuna olen sitä mieltä, että yksikään GM ei tuossa tilanteessa olisi suoriutunut ainakaan hirveästi paremmin kuin Bowman. Kaksi oikeasti huonoa sopimusta (Seabrook sekä Bickell) tuon organisaation on nykyiseen tilanteeseen ajanut ja sitten omana mausteena Kapteenin romahdus. Viime kesän kaupat jos ottaa nyt argumenteiksi Stanin aikaansaannoksiin negatiivisessa sävyssä, niin antaisin itse varsinkin Saadille toisen kauden näyttää, jos ette ole häneltä enempää kuin sen kaksi matsia nähneet. Ja niin, vuoden päästä tähän aikaan Panarinilla olisi UFA-diili tekeillä ja ilmaiseksi pois muualle $9 miljoonan vuosiansioilla.
DeBrincat, Schmaltz, Sikura sun muut, jotka tässä retoolissa tulevat olemaan isossa osassa ovat tulleet hyvin sisään ja potentiaalia on kasvaa runkopelaajiksi, jopa tähtipelaajiksi. Bowman ei kerää kunniaa näistä yhtään tai muista löydöistä Euroopasta. Toki aina voi sysätä Mark Kelleyn tai Barry Smithin ansioluetteloon kaikki varaukset, mutta joo. Toki tuo laiva kaatuu Toewsin ja Kanen mukana, koska ovat yksinkertaisesti ne parhaat pelaajat, Keithistäkään ei ole tällä kaudella ollut mihinkään.
Pitkästä aikaa alkupään varaus. Nämä kaikilta menestyviltä joukkueilta puuttuu, puhumattakaan mestaruuksia voittaneilta. Katsotaan mitä tulee.
Itse 79 ottelua kauden aikana taas nähneenä en pidä tuota joukkuetta todellakaan kaukana pudotuspeleistä ensi kaudella, mutta se vaatii paljon. Joka tapauksessa syyttävä sormi ei mun kohdalla osoita Bowmaniin, sillä hän on tehnyt pakkoraossa kelvollista työtä ja ainakin omasta mielestä sen näkee myös valtaosa. Quennevillekin saa kritiikkiä paljon, mun mielestä aiheellista, vaikka materiaali ei enää olekaan parasta A-luokkaa puolustuksen osalta. Tässä kohtaa voi syyttää tietysti Stania, mutta joo. Keith olisi pitänyt ilmeisesti kaupata ajoissa, Seabrookille ei olisi pitänyt tehdä sopimusta siinä tilanteessa ja sitä rataa. Se on helppo täältä huudella mitä tehdä, kuten itsekin tein muiden fanien ohella.
Nuo isot sopimukset ovat valitettavasti olleet pakollisia, vaikka varmasti hekin tiesivät esimerkiksi Seabrookin tason tipahtavan tulevaisuudessa, kuten suurin osa kannattajistakin. Onko se GM:n vika, että se taso tippui niin nopeasti?
Eniten minua pelottaa se kuinka suuri siivu organisaation jääkiekkojohdosta on tällä hetkellä orkesterin ylimmällä johdolla, jota kiinnostaa vain raha. Seabrookin jatkosopimuksesta esimerkiksi oli varmasti puolet mietitty markkinoinnin kautta.