Mainos

Malmin lentokenttä – lentokenttä vai rakennusmaata?

  • 17 423
  • 163
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Medi-Heli ei ainakaan ole aikoihin toiminut Malmilta käsin.

Niin 2009 vuodesta lähtien lääkärihelikopteri Medi-Heli on toiminut Hki-Vantaalta. Tuossa on kuitenkin useita hyvin perusteltuja syitä pääkaupunkiseudun näkökulmasta Malmin säilyttämiselle mm. Helsinki-Vantaan lentokentän ollessa jostain syystä kykenemätön lentotoimintaan, esim. juuri Medi-Helin ja muun kooltaan pienemmän lentotoiminnan varakenttänä.

@Tuomas Poliisi käyttää liikennevalvonnassaan hyvin pitkälti nykyään automaattisia nopeusvalvontalaitteita, jossa kuljettajan ajaessa ylinopeutta kameralaitteisto antaa kuvauskäskyn. Nämä kuvat ovat digitaalisia ja ne siirretään kiinteästä valvontapisteestä langattomasti Poliisin sattumoisin juurikin Helsingin Malmilla sijaitsevaan liikenneturvallisuuskeskukseen. Mitäs jos tälläinen langaton yhteys ei jostain syystä toimikaan kriisitilanteessa esim. yhteiskuntaa vastaan tapahtuva verkkohyökkäys tai vastaava..? Poliisi, tällöin, (kuten muutkin viranomaiset) varmasti kyllä ottaa perinteiset keinot käyttöönsä ja turvautuu valvomaan liikennevirtoja, ruuhkatilannetta yms. autopartioilla ja myöskin ilmasta käsin esim. helikoptereilla, oli ne sitten sen omia tai Rajavartiolaitoksen käytössä olevia koptereita. Tälläisissä kriisitilanteissa en myöskään pidä hyvänä asiana, että jatkossa on suunniteltu Virven, eli viranomaisverkkojen palvelut tuotettaviksi yhdessä kaupallisten verkko-operaattoreiden kanssa, ei enää vain viranomaisvoimin.
Viranomaisverkko kehittyy yhteistyössä operaattoreiden kanssa - ePressi

Vielä liittyen Malmin lentokenttään toimintojen osalta, niin sen käyttö on erittäin vilkasta. Vuonna 2015 kaikista Finavian tilastoimista Suomen yleisilmailun operaatioista tapahtui 48% Malmilta. Kaikista Finavian tilastoimista Suomen ilmailun lennoista tapahtui Malmilta 16,5% eli noin yksi kuudesosa. Malmi on Suomen toiseksi vilkkaimmin liikennöity kenttä Helsinki-Vantaan jälkeen ja kesäaikaan usein Suomen vilkkain. Vuonna 2015 Malmilla oli 705 kpl. kansainvälistä lentoa.

Malmin lentokentältä lennetään sekä tilastoituja lentoja (laskut ja nousut) lennonjohdon auki ollessa että tilastojen ulkopuolelle jääviä lentoja lennonjohdon sulkeuduttua. Kaikki kentän toimijat lentävät molempiin kategorioihin kuuluvia lentoja. Yhdistämällä kaikkien saatavilla olevien tilastojen sekä yhdistysten lentopäiväkirjojen tiedot saadaan kentän todelliseksi vuotuiseksi lentomääräksi yhteensä 56000 kpl. Trafin lentotuntilastojen mukaan lisääntyi helikopterien ansiolentotoiminta koko maassa vuonna 2015 19,5% ja helikopterien yksityislentotoiminta 141,5%. Malmin lentokenttä on Suomen tärkein siviilikäytössä oleva helikopterikenttä.

Malmi on vapaan aikataulun kansainvälinen lentoasema, joka tarjoaa edellytykset joustaville lentoyhteyksille Helsingistä muualle Eurooppaan sekä Venäjälle. Malmin lentokentältä on jo vuosikymmeniä lennetty liike- ja tilauslentoja. Vain osa kaupallisista operaatioista tilastoidaan sellaisina. Kansainvälisiä lento-operaatioita on Malmin lentokentällä ollut 2010-luvulla vuosittain useita satoja, ja niiden määrät ovat viime vuosina kasvaneet 9-14% vuosittain. Vuonna 2015 kansainvälisiä lentoja tilastoitiin 705.

Malmin kenttä on Suomen lentäjäkoulutuksen keskus. Alueella toimii useita kaupallisia yrityksiä, jotka tarjoavat ammattilentäjäkoulutusta. Kaupallisen koulutustoiminnan lisäksi monen eri vaiheen lentäjäkoulutusta tarjoavat myös lentopaikalla toimivat yhdistykset. Malmin lentokentän koulutustoiminnan laajuus on erittäin merkittävä koko Suomen mittakaavassa.

Patrian ja Rajavartiolaitoksen toimintojen osuus on n. 9000 lentoa (16%), muu ammattiin tähtäävä lentokoulutus n. 10000 lentoa (18%). Kaikki tämä viranomaislentäminen, muu ammatti-ilmailu ja ammattiin tähtäävä koulutus ovat yhteensä 19000 lentoa eli kolmannes (34%) Malmin lentokentän toiminnasta.

Loput 37000 lentoa eli kaksi kolmannesta operaatioista (66%) on muuta kuin edellä mainitun kaltaista ammattiin tähtäävää koulutusta tai viranomaisten suorittamaa ilmailua. Siihen sisältyy mm. ammattimaista eri alojen lentotyötä, esim. sähkölinjojen tarkastuslentoja sekä kartoitus- ja ilmavalokuvauslentoja, vapaaehtoista etsintä- ja pelastuslentotyötä (SAR), yksityislentäjien ja harrasteilmailijoiden kaupallista ja ei-kaupallista koulutustoimintaa sekä puhtaasti harrastusluontoista ilmailua, jonka osuus Malmin lentoaseman toiminnasta on LVM:n asettaman selvitystyöryhmän arvion mukaan ollut 10-20%.

Näille yleisilmailun suoritteille, joista valtaosa kentän käytöstä koostuu, ei ole pk-seudulta osoitettavissa mitään muuta valvotun ilmatilan lentopaikkaa, jollainen on volyymiltaan erittäin merkittävän koulutus- ja tarkastuslentotoiminnan jatkumisen edellytys. Lähimmät valvotut kentät Suomessa ovat Turussa, Tampereella ja Lappeenrannassa. Ne kaikki ovat liian kaukana pääkaupunkiseudulta palvellakseen Suomen suurimman väestö- ja lupakirjakeskittymän yleisilmailutarpeita.

Ilmailuun, sen turvallisuuskulttuuriin ja vahvaan ammattilaisuuteen kasvetaan pitkän harrasteuran kautta. Ammatissa toimivien ja ammattiin tähtäävien osaamiselle tämä on kilpailuetu ja omiaan parantamaan lentoturvallisuutta. Harrasteilmailu on ammatti-ilmailulle samaa kuin juniorijääkiekko on maajoukkueelle, josta se ammentaa uusia pelaajia. Malmin lentoasemalla toimii volyymiltaan Suomen ylivoimaisesti suurin ilmailun osaamisen kasvualusta ja Malmin kenttä on keskellä pääkaupunkiseudun 1,1 miljoonaa ihmistä (20% koko maan väkiluvusta). Suomessa ei ole missään muualla vastaavaa asiakaspohjaa ilmailualan yritysten liiketaloudellisen toiminnan pohjaksi.

Lentokoulujen lisäksi Malmin kentällä toimii useita muita lentotyötä tekeviä yrityksiä, lentokone- ja avioniikkahuoltoa tarjoavia yrityksiä ja lentokonekorjaamoja. Ilmailualan ja sitä tukevien alojen yrityksiä on yli 30, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2015 oli yli 15 miljoonaa euroa (ilman Finaviaa, Rajavartiolaitosta, Pelastuslaitosta (erikoistunut merialueella tapahtuviin onnettomuustilanteisiin ja asemalla toimii meritoimintaan erikoiskoulutettu MIRG-ryhmä (Maritime Incident Response Group). Merialueen onnettomuustilanteissa toimitaan yhteistyössä Rajavartiolaitoksen kanssa. Lisäksi Malmin pelastusaseman miehistön erikoisosaamiseen kuuluu korkealta tai alhaalta pelastaminen. Tällä tarkoitetaan pelastustehtäviä, jotka sijoittuvat joko esimerkiksi korkeisiin rakennuksiin tai kuiluihin ja kaivantoihin.), sekä Shellin 1,4 miljoonan polttoainelitran myyntiä). Malmin lentokentälle 80 v. aikana kehittynyt ja toimivaksi hioutunut ilmailualan osaamiskeskittymä on Suomessa ainutlaatuinen, korvaamaton voimavara.

Malmin lentoasema on tukikohtana Rajavartiolaitoksen lakisääteiselle valvonta- ja pelastuslentotoiminnalle. LVM:n vuonna 2007 tekemässä lentokenttäselvityksessä pitivät Rajavartiolaitoksen lisäksi kaikki muutkin asiaan kantaa ottaneet valtiolliset tahot (sisäasiainministeriö, puolustusministeriö ja pääesikunta Malmin kenttää toimintansa kannalta parhaana sijaintipaikkana. LVM:n lentokenttäselvitys toteaa että: “Malmin toimintojen siirto Hki-Vantaan lentoasemalle ei ole miltään osin realistinen vaihtoehto. Helsinki-Vantaan nykyiset operaatiomäärät rajoittaisivat jo pelkästään Rajavartiolaitoksen toimintaa huomattavasti.”.

Malmin lentokentän pysyminen ilmailukäytössä parantaa Helsingin seudun huoltovarmuutta. Lentokenttä voi toimia varakenttänä osalle Helsinki-Vantaalle operoivasta kalustosta. Vuonna -86 kotimaan reittiliikenne lennettiin Malmin kentältä useiden viikkojen ajan Hki-Vantaan sulkeneen virkamieslakon aikana.
Malmin lentoasema ja siellä aktiivisesti toimivat ilmailijat ja kentälle sijoitetut koneet ovat tärkeä resurssi poikkeusoloissa. Sieltä voi pääkaupungin ilmatilan välittömässä läheisyydessä operoida kahdelta reilu kilometrin pituiselta kiitotieltä tarpeen vaatiessa myös hävittäjäkalusto ainakin jos tuleva hankinta kohdistuu Gripeneihin.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
...Malmin lentoasema on tukikohtana Rajavartiolaitoksen lakisääteiselle valvonta- ja pelastuslentotoiminnalle. LVM:n vuonna 2007 tekemässä

Vartiolentolaivue muuttaa Malmilta Helsinki-Vantaalle 2017 helmikuun aikana jonne Finavia on rakentanut tarvittavat uudet tilat. Helsinki-Vantaan ilmatilan menetelmät on jo muutettu (rajavartioston) helikopteritoimintaa tukeviksi yms. Vuonna 2007 valtio myös tuki Malmia, mutta ei enää vuoden 2014 jälkeen. Valtio muutti mielensä.

Malmin lentokentän pysyminen ilmailukäytössä parantaa Helsingin seudun huoltovarmuutta. Lentokenttä voi toimia varakenttänä osalle Helsinki-Vantaalle operoivasta kalustosta.

Todella marginaaliselle osalle. Malmin kiitotiet ovat liian lyhyet, ei lähestysmismentelmiä eikä olemassa olevaan infraa toimiakseen varakenttänä. Helsinki-Vantaa varakentät ovat Turku, Tampere ja Tallinna. Malmia ei voi edes kehittää varakentäksi, koska siinä tapauksessa pitäisi olemassa olevaa asutusta vetää sileäksi uuden kiitotien alta.

Malmi on 5 km etäisyydellä Helsinki-Vantaa eteläisimmistä kiitotiestä. ...sanoitko jotain huoltovarmuudesta ja kriisitilanteista? Karrikoiden yhdellä Iskanderilla pistetään molemmat kentät kelvottomaksi kerralla ja yhdellä maahanlaskujoukolla vihreitä miehiä hallitaan molempia kenttiä, jotka ovat käytännössä ihan vierekkäin.

Siviilipuolella huono sää taitaa olla suurin syy varakentän käytölle, mutta 5 km etelään sääoloja tuskin suotuisammaksi muuttaa.

Sieltä voi pääkaupungin ilmatilan välittömässä läheisyydessä operoida kahdelta reilu kilometrin pituiselta kiitotieltä tarpeen vaatiessa myös hävittäjäkalusto ainakin jos tuleva hankinta kohdistuu Gripeneihin.

Saabin mainosmies on tässäkin ketjussa näköjään!
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Malmin kenttäalueen välittömästä läheisyydestä löytyy vinoja ja uppoavia taloja, joita joutuu oikomaan ja nostamaan, paska tulvii myös tällä alueella taloihin sisälle tai maaperään, koska maa painuu ja mennessään liikuttelee viemäriputkia paikoiltaan. Sitten neuvotellaan kaupungin kanssa kuka on vastuussa ja maksaa. Toivottavasti kenttäalue rakennetaan täyteen. Sitten kun koko paska uppoaa maahan (ja rakennuskuluista tulee sietämättömät), kaupungin munanimurinki saa lähipiirilleen lisää hommia.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Vartiolentolaivue muuttaa Malmilta Helsinki-Vantaalle muuttaa 2017 helmikuun aikana jonne Finavia on rakentanut tarvittavat uudet tilat. Helsinki-Vantaan ilmatilan menetelmät on jo muutettu (rajavartioston) helikopteritoimintaa tukeviksi yms. Vuonna 2007 valtio myös tuki Malmia, mutta ei enää vuoden 2014 jälkeen. Valtio muutti mielensä.

Eli tukkimaan omalta osaltaan yhä alati vilkastuvan matkustajaliikenteen kapasiteettia Hki-Vantalle. Valtio tekee tässä(kin) asiassa virheratkaisun.



Todella marginaaliselle osalle. Malmin kiitotiet ovat liian lyhyet, ei lähestysmismentelmiä eikä olemassa olevaan infraa toimiakseen varakenttänä. Helsinki-Vantaa varakentät ovat Turku, Tampere ja Tallinna. Malmia ei voi edes kehittää varakentäksi, koska siinä tapauksessa pitäisi olemassa olevaa asutusta vetää sileäksi uuden kiitotien alta.

Malmi on 5 km etäisyydellä Helsinki-Vantaa eteläisimmistä kiitotiestä. ...sanoitko jotain huoltovarmuudesta ja kriisitilanteista? Karrikoiden yhdellä Iskanderilla pistetään molemmat kentät kelvottomaksi kerralla ja yhdellä maahanlaskujoukolla vihreitä miehiä hallitaan molempia kenttiä, jotka ovat käytännössä ihan vierekkäin.

Siviilipuolella huono sää taitaa olla suurin syy varakentän käytölle, mutta 5 km etelään sääoloja tuskin suotuisammaksi muuttaa.

Enpä ihmettele lainkaan kommenttiasi, arvatenkin Turun mies haluaa kenties osaltaan Malmin lentotoimintoja siirrettäväksi Turun kentälle.. Enkä ole puhunutkaan mistään isojen matkustajakoneiden varalaskukentästä, vaan pienempien koneiden. Toisaalta Malmin pidemmästä kiitotiestä mahtuisi kyllä tekemään parikilometrisen.

Jos siinä tilanteessa jo oltaisiin, että Iskanderit alkavat lentää Suomeen, niin esim. hävittäjämme olisivat arvatenkin jo hajautettuna pitkin Suomea maantiekentille. Ensimmäisenähän toki vihollinen yrittää saada haltuunsa tai tuhota strategiset kohteet, lentokentät, tv-aseman Hartwall-Arenan kupeessa..ym.

Iskander-ohjus on vaikea torjua ja tällä hetkellä tuo kyky on käsittääkseni heikossa kantimissa. Vuosina 2017–2025 Puolustusvoimat kuitenkin saa asehankintoihin lisää rahaa 500 miljoonaa euroa. Näiden hankintojen lisäksi toki on kaksi miljardiluokan jättiprojektia, joiden rahoitus tulee, jos on tullakseen, erillis-budjetista: ilmavoimien hävittäjien uusiminen eli ns. HX-hanke ja merivoimien taistelualushanke, Laivue 2020.

Hornetin seuraajaksi valittavalla hävittäjällä tulee olla monitoimiominaisuus, ja yhä tärkeämmäksi on noussut kyky iskeä myös maassa olevia kohteita vastaan. Tätä ominaisuutta edustavat jo nykyisten Hornetien aseistukseksi hankitut JASSM-risteilyohjukset. Satojen kilometrien päähän, tarvittaessa maan rajojen ulkopuolelle ulottuvalla täsmäaseella katsotaan olevan jonkinlaista pelotevaikutusta. JASSM -ohjuksilla voitaisiin iskeä mm. tätä Venäjän pitkän matkan ilmatorjuntajärjestelmää vastaan hävittäjillä..,mutta kovin ohkainen on kieltämättä Suomen aseistus toistaiseksi Iskander-ohjuksia vastaan.




Saabin mainosmies on tässäkin ketjussa näköjään!

En ole todellakaan mikään Saabin mainosmies, mutta nykyisellä tiedolla heidän valmistamansa Gripen -hävittäjä mielestäni tulee osoittautumaan mm. lapsentautista ja täynnä ongelmia olevaa F-35 -konetta huomattavasti järkevämmäksi ratkaisuksi Suomen kannalta. Toki Super-Hornet olisi jonkinlainen korvaava hätäratkaisu lähinnä ajan ostamiseksi kuten Kanada teki jos jenkki-valmisteinen kone ihan välttämättä pitää puolustusvoimille saada.
 

Morgoth

Jäsen
Eli tukkimaan omalta osaltaan yhä alati vilkastuvan matkustajaliikenteen kapasiteettia Hki-Vantalle. Valtio tekee tässä(kin) asiassa virheratkaisun.

Uusi helikopterialue on melko sivussa, joten vaikutukset matkustajaliikenteeseen ovat pieniä. Mahdoton yhtälö taas taitaa olla siirtää yli 200 pienkonetta Malmilta Hki-Vantaalle, vaikka ilmeisesti Finavia ja Suomen ilmailuliitto ovat tuosta keskustelleet. Valtio valehteli siinä, että se lupasi tukea Malmia kunnes harrasteilmailulle löytyy toinen paikka. No ei ole löytynyt eikä taida päättäjiä kiinnostaa julkista rahaa tuohon antaa. Harrasteilmailulla huonot lobbaajat?

Enpä ihmettele lainkaan kommenttiasi, arvatenkin Turun mies haluaa kenties osaltaan Malmin lentotoimintoja siirrettäväksi Turun kentälle..

En ole Turussa enää pariin vuosikymmenneen asunut ja minun puolestani Malmin kentän voisi säilyttää. En vain pidä, että asioita perusteellaan väärillä faktoilla.

Enkä ole puhunutkaan mistään isojen matkustajakoneiden varalaskukentästä, vaan pienempien koneiden. Toisaalta Malmin pidemmästä kiitotiestä mahtuisi kyllä tekemään parikilometrisen.

Jolla ei ole mitään merkitystä muuta kuin että saattaa näyttää nopeasti luettuna vakuuttavalta perustelulta. Eikä muuten mahdu ilman, että taloja puretaan. Mittaa vaikka itse google mapsista.

En ole todellakaan mikään Saabin mainosmies, mutta nykyisellä tiedolla heidän valmistamansa Gripen -hävittäjä mielestäni tulee osoittautumaan mm. lapsentautista ja täynnä ongelmia olevaa F-35 -konetta huomattavasti järkevämmäksi ratkaisuksi Suomen kannalta. Toki Super-Hornet olisi jonkinlainen korvaava hätäratkaisu lähinnä ajan ostamiseksi kuten Kanada teki jos jenkki-valmisteinen kone ihan välttämättä pitää puolustusvoimille saada.

Tästä lopun pitkästä tekstistä jäi täysin ymmärtämättä mitä tällä yrität kertoa Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta tai pidätkö sitä hyödyllisenä varakenttänä jopa sodassa vai et? Tai ylipäätään että loppuiko komentit Malmin osalta, kun puhut ihan muusta?
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Malmin kenttäalueen välittömästä läheisyydestä löytyy vinoja ja uppoavia taloja, joita joutuu oikomaan ja nostamaan, paska tulvii myös tällä alueella taloihin sisälle tai maaperään, koska maa painuu ja mennessään liikuttelee viemäriputkia paikoiltaan. Sitten neuvotellaan kaupungin kanssa kuka on vastuussa ja maksaa. Toivottavasti kenttäalue rakennetaan täyteen. Sitten kun koko paska uppoaa maahan (ja rakennuskuluista tulee sietämättömät), kaupungin munanimurinki saa lähipiirilleen lisää hommia.

HS: Maa vajoaa kerrostaloalueella Malmilla, viereen suunnitellaan asuntoja tuhansille – "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.”

HS kirjoitti:
Alueen Hitakset rakennutti Helsingin Asuntotuotantotoimisto (ATT). Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan Marko Klapurin mukaan taloyhtiö on ollut yhteydessä ATT:hen vastuukysymyksien tiimoilta. Klapuri kertoo lopputuleman olleen, että ”artisti maksaa”.

”Eli asukas”, Klapuri täsmentää.

Tavallaan näen kaupunkisuunnittelun kannalta aivan järjettömänä noin keskeisen paikan pitämisen vain kohtalaisessa lentokenttäkäytössä, mutta toisaalta allekirjoitin kansalaisaloitteen, koska en halua noin suurta lisäasutusta lähelle, vaan pitää puskurin itäänpäin jo ihan kiinteistöjen arvon takia. Lisäksi ulkoilumaastot koirien kanssa voivat huonontua ja noh hei, ei minun takapihalle. Puhtaasti itsekästä ja puoliksi vitsillä, mutta kuten eräs näistä asioista (kaupunkisuunnittelu) minua ja teitä kaikkia enemmän tietävä ystäväni totesi; "Tuo on ihan ok, kun osaat tunnistaa ne lähtökohdat miksi niihin on päätynyt".
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
..Tästä lopun pitkästä tekstistä jäi täysin ymmärtämättä mitä tällä yrität kertoa Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta tai pidätkö sitä hyödyllisenä varakenttänä jopa sodassa vai et? Tai ylipäätään että loppuiko komentit Malmin osalta, kun puhut ihan muusta?

Itsehän tituleerasit minua Saabin mainosmieheksi, joten älä höpise omiasi mies! Toin Gripenin esille Malmiin liittyen lähinnä alunperin siksi, että uuden Gripen -version kiitotietarve on 800 metriä mutta lentoon lähtöön se tarvitsee ainoastaan 500 metriä ja laskumatkakin on 600 metriä, kiitotien leveydeksi riittää 16 metriä. Suhteellisen kevyenä hävittäjäkoneena se tuskin myöskään painuisi Tattarisuon pohjattomaan rämeeseen.., joten siis kyllä Malmiltakin pystyisi sillä sodan aikana tarvittaessa operoimaan. Tietenkin olettaen, että ne "pienet vihriät miehet" on listitty viimeiseen mieheen ja Iskanderit enimmäkseen kyetty torjumaan tai niiden lähtöalustat tuhoamaan.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Persuketjun off topic tänne.

Omana mielipiteenäni olen sitä mieltä että Malmin kenttä säilyköön. Kyllä Helsingissä rakennusmaata riittää, ainakin jos unohdetaan kaikenmaailman rajoitteet ylöspäin rakentamisesta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todellakin samaa mieltä. Ilmeisesti vihreiden tavoitteena on poistaa pienkoneet lentelemästä, ettei olisi niin selvää, että paljon sitä vapaata maata tässä ihan naapurissakin on. Tästä on kai joku 2-3 kilsaa suoraan kentälle ja vantaan puolella vielä lähempänä on peltoa. Täysin käsittämätöntä kun pellolta metroasemalle kilometri ja samalla suunnalla odottaa sipoolta valloitetut maat.


Edit: Mittasin, niin mellunmäen metroasemalta on 995m silmämääräisesti arvioiden malmin lentokentän alueen kokoisen peltoaukean reunaan. Toki tuossa menee kehä kolme keskellä, mutta tuon jälkeen on käytännössä pelkkää skutsia ja taloja siellä täällä. Kaksi metroasemaa itään päin niin siellä on lääniä koko suomen asukkaille ja pari asemaa lisää niin mahtuu syyrialaisetkin .. kaikki.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Luultavasti typerä kysymys: Malmin kentän lentomelu ei varmaan häiritse ketään, puoluekannasta riippumatta? Vai onko se enimmäkseen lennokkimelua ja laskuvarjoilumelua, en tiedä.

Maanpuolustusnäkökulmasta kaukaa tiirailtuna, ei kai se mitenkään huono asia olisi, mikäli Malmilla jonkinlainen lentokenttä säilyisi.
Ja perhana, rakentakaa korkeampia tupia, ei ne niin vaarallisia ole suomalaisten toteuttamina. Muuttakaa lakeudelle, mikäli haluatte maalaisvaikutelmaa. Kaikkea ei voi saada edullisesti. Varsinkaan virheällä politiikalla.
 

Rocco

Jäsen
Malmin lentokenttä on kuitenkin Suomen toiseksi aktiivisin, kun mitataan lentokoneliikennettä, eikä matkustajamäärää. Kenttä on tärkeä merivartiostolle ja lentopelastustoiminnalle, mikä onkin fiksua pitää erillään Helsinki-Vantaalta, ettei toiminnat häiritse toinen toisiaan.

Lisäksi lentokenttäalue on tutkimusten mukaan niin heikkolaatuista rakennusmaata, ettei sinne saada ainakaan halvalla kovin montaa kerrostaloa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Malmin lentokenttä on kuitenkin Suomen toiseksi aktiivisin, kun mitataan lentokoneliikennettä, eikä matkustajamäärää. Kenttä on tärkeä merivartiostolle ja lentopelastustoiminnalle, mikä onkin fiksua pitää erillään Helsinki-Vantaalta, ettei toiminnat häiritse toinen toisiaan.

Juuri näin. Lisäksi jotain historiallista tulee pääkaupunkiseudulla säilyttää. Itse olen asunut 5km päässä, kun Malmilta ovat nousseet reittiliikenne koneet. DC-3 oli uljas näky, kun pikkupojan silmin katsoi sitä nousussa/laskussa 500m korkeudessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Helsinkiin on viime vuosina rakennettu helvetin rumia kerrostaloja ja Malmin alue on erityisen hyvin onnistunut tässä. Onhan se lentokentän alue todella suuri ja varmasti suurin osa kuntapäättäjistä rakastaisi pistää sen matalaksi ja tehdä siitä ruma lähiö á la Aurinkolahti, mutta henkilökohtaisesti säilyttäisin sen lentokenttänä. Vuosia sitten olin ehdottomasti sitä mieltä, ettei sitä aluetta kannata nykymuodossaan säilyttää, mutta hiljalleen on ääni muuttunut kellossa.

Aluetta tulisi kyllä kehittää kävijäystävällisemmäksi, sillä nykyinen miljöö on todella masentava. En tarkoita sitä päärakennusta vaan ympäröivää aluetta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Korkeammalle ja tiiviimmin. Malmin lentokenttä ja Talin golfkenttä hyötykäyttöön. Mahdollisimman pikaisesti.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Maaseudulla on yllin kyllin tilaa rakennuksille. Malmin lentokenttä jatkoon.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Todellakin samaa mieltä. Ilmeisesti vihreiden tavoitteena on poistaa pienkoneet lentelemästä, ettei olisi niin selvää, että paljon sitä vapaata maata tässä ihan naapurissakin on. Tästä on kai joku 2-3 kilsaa suoraan kentälle ja vantaan puolella vielä lähempänä on peltoa. Täysin käsittämätöntä kun pellolta metroasemalle kilometri ja samalla suunnalla odottaa sipoolta valloitetut maat.


Edit: Mittasin, niin mellunmäen metroasemalta on 995m silmämääräisesti arvioiden malmin lentokentän alueen kokoisen peltoaukean reunaan. Toki tuossa menee kehä kolme keskellä, mutta tuon jälkeen on käytännössä pelkkää skutsia ja taloja siellä täällä. Kaksi metroasemaa itään päin niin siellä on lääniä koko suomen asukkaille ja pari asemaa lisää niin mahtuu syyrialaisetkin .. kaikki.

Vihreät pitää savustaa pois Helsingin päätöksenteosta aiheuttamasta enempää vahinkoa.

Tuossahan on Malmin itä-puolellakin Lahdentien toisella puolen metsäalue Kontulan länsipuolella ja Jakomäen eteläpuolella. Ei muuta kuin metsä nurin! Puista saa hyvää värkkiä rakentamiseen. Nyt ei pilatakaan kaupunkikuvaa millään rumalla elementtirakentamisella neukkukuutioiden tapaisesti, vaan käytämme tätä uusiutuvaa luonnonmateriaalia Helsingin uudisrakentamisessa hyödyksi.

Westerkullan kartanon laajat pellot Vantaan puolelta rajaa voitaisiin ostaa käypään hintaan. Alueella myös jonkin verran metsää, sitä voidaan jättää pieniksi puistomaisiksi saarekkeiksi sopiviin paikkoihin, muuten kaikki nurin ja hyötykäyttöön rakentamisessa. Aluehan on itsessään loistava rajautuen Porvoonväylän liittymään, Länsi- ja Mellunmäkeen, Kehä kolmoseen & Itäväylään ja ihan eteläisin piikki Fallbackaan. Lähistöllä ovat valmiina esim. Mellunmäen ja Vuosaaren metroasemat, satama, isot liikenneväylät, Itiksen kauppakeskus lyhyen matkan päässä ym. Helsinkihän jo aikoinaan yritti maita ostaa.. Helsinki haluaa Westerkullan kartanon tiluksia satamamaiksi Vantaata houkutellaan mukaan satamayhteistyöhön - Kaupunki - Helsingin Sanomat
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Onhan se lentokentän alue todella suuri ja varmasti suurin osa kuntapäättäjistä rakastaisi pistää sen matalaksi ja tehdä siitä ruma lähiö á la Aurinkolahti, mutta henkilökohtaisesti säilyttäisin sen lentokenttänä. Vuosia sitten olin ehdottomasti sitä mieltä, ettei sitä aluetta kannata nykymuodossaan säilyttää, mutta hiljalleen on ääni muuttunut kellossa. Aluetta tulisi kyllä kehittää kävijäystävällisemmäksi, sillä nykyinen miljöö on todella masentava. En tarkoita sitä päärakennusta vaan ympäröivää aluetta.

Itseasiassa kenttäalue on yllättävän pieni. Puheista voisi luulla, että tällä ratkaistaan Helsingin kaikki ongelmat täältä ikuisuuteen, mutta itse asiassa nyt kentälle kaavoitetun rakennusalueen viereen, kentän länsi-lounaspuolelle, tulee jäämään yhtä iso rakentamaton alue. Yhtä hyvin tämä voitaisiin rakentaa ja kenttä säästää. Tätä uusien asuntojen rakentamisen ja lentotoiminnan yhdistämistä on ehdotettu, mutta kaupunki ei näitä suunnitelmia ole ottanut huomioon.

Alueen kehittämisen esteenä viimeisen reilun 10 vuoden ajan on ollut kaupungin asettama rakennuskielto. Tämän se on tosiaan voinut tehdä, vaikka kentän operointi onkin ollut muiden tahojen harteilla. Niinpä kentälle on jäänyt syntymättä paljon toimintaa, joka sinne olisi halunnut tulla. Tämä on osaltaan näivettänyt kentän toimintoja. Tästä huolimatta kentällä on edelleen Suomen olosuhteissa ainutlaatuinen ilmailuyhteisö, jota ei voi "siirtää", vaan ainoastaan tuhota.

Edellä otettiin kestoaihe lentomelu esille. Toki on ihmisiä, joita Malmin lentotoiminnan tuottamat äänet häiritsevät. Mitenkähän mahtaa käydä alueen äänimaisemalle, kun 25000 asukasta muuttaa sinne? Kentän melualueet on määritelty vanhentuneen äänimallinnuksen tietojen perusteella. Tätä ei olla haluttu päivittää nykytilannetta vastaavaksi, koska osoittautuisi, että melualueita olisi mahdollista supistaa tuntuvasti, ja tämä tukisi samalla kentän reuna-alueiden rakennuskäyttöön ottamista lentotoiminnan ohella. Viime syksynä julkaistiin yksityisesti tehty mallinnus, josta asia on nähtävissä: Helsinki-Malmin äänitasomallinnus päivitetty – kaavoituksessa käytetyt melukäyrät eivät vastaa todellisuutta | Malmi Airport
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ihmisen pitää olla vähän heikompaa ainesta, jos muuttaa lentokentän viereen asumaan ja sitten alkaa valittamaan lentomelusta. Sama kun muuttaa ydinkeskustassa samaan rakennukseen baarin kanssa ja sitten valitetaan, kun sieltä kuuluu yöllä meteliä. DUH! Uuniin.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Ehdottomasti säilyttämisen kannalla. Joka kesä tuolla tulee pyörittyä kun tsygällä ajelen. Historiallisesti korvaamaton kenttä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Joutaisihan tuon kentän vaikka laittamaankin asuinkäyttöön jos kerta tarvis on. Jotenkin ontuvaa lukea perusteluita että tuo maaperä tuolla olisi jotenkin erityisen huonoa asuntorakentamiselle. Samaa pa**aa maaperä on lähes kauttaaltaan pääkaupunkiseudulla ja silti rakennetaan. Edullisia asuntoja ei varmaan tuonnekaan tulisi, mutta ei niitä oikein pääkaupunkiseudulle tule muutenkaan, ja maaperän laatu ei kyllä se suurin tekijä tuossa asiassa ole.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Joutaisihan tuon kentän vaikka laittamaankin asuinkäyttöön jos kerta tarvis on. Jotenkin ontuvaa lukea perusteluita että tuo maaperä tuolla olisi jotenkin erityisen huonoa asuntorakentamiselle. Samaa pa**aa maaperä on lähes kauttaaltaan pääkaupunkiseudulla ja silti rakennetaan. Edullisia asuntoja ei varmaan tuonnekaan tulisi, mutta ei niitä oikein pääkaupunkiseudulle tule muutenkaan, ja maaperän laatu ei kyllä se suurin tekijä tuossa asiassa ole.

Huomatkaa että tässä on kyse kirjoittajan mielipiteestä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Samaa pa**aa maaperä on lähes kauttaaltaan pääkaupunkiseudulla ja silti rakennetaan. Edullisia asuntoja ei varmaan tuonnekaan tulisi, mutta ei niitä oikein pääkaupunkiseudulle tule muutenkaan, ja maaperän laatu ei kyllä se suurin tekijä tuossa asiassa ole.

No ei kai tämä joitain yksittäisiä alueita lukuunottamatta ole mitään sysipaskaa rakennusmaata. Tämä rivari ainakin seisoo peruskallion päällä niin, että oliko se 2-3m pehemeämpää kamaa välissä. Tähän voisi kyllä pistää minkä vaan pilvenpiirtäjän ilman mitään kikkailuja.

Asuntojen hinnat johtuvat sitten ihan jostain muusta kuin rakennusten hinnoista.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
...Eikä muuten mahdu ilman, että taloja puretaan. Mittaa vaikka itse google mapsista.

Siirsin tämän @Morgoth :in väitteen tuolta toisesta ketjusta. Mielestäni kyllä Malmin pidempi kiitotie kasvatettavissa max. 2km. saakka ilman että taloja täytyy purkailla. Ottaa silmän käteen ja katsoo.

Google Maps
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös