Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 828
  • 1 118

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Oma 2 centtinen on scenaario, jossa on käynyt hieman vastaavasti, kuin lennolle SR111 Halifaxissa 16 vuotta sitten. Eli nopeasti leviävä tulipalo ohjaamon avioniikkatiloissa ja ohjaamon hallinta laitteissa. Tämän johdosta kone on pikkuhiljaa palon edetessä tullut lentokyvyttömäksi ja järjestelmä toisensa jälkeen lakannut toimimasta. Konetta kuitenkin pystytty lentämään vielä tovin, ennen vääjäämätöntä syöksyä mereen. AF447:n tunnusmerkkejä ei mielestäni tässä keississä ole.
 
K

kiwipilot

Oma 2 centtinen on scenaario, jossa on käynyt hieman vastaavasti, kuin lennolle SR111 Halifaxissa 16 vuotta sitten. Eli nopeasti leviävä tulipalo ohjaamon avioniikkatiloissa ja ohjaamon hallinta laitteissa. Tämän johdosta kone on pikkuhiljaa palon edetessä tullut lentokyvyttömäksi ja järjestelmä toisensa jälkeen lakannut toimimasta. Konetta kuitenkin pystytty lentämään vielä tovin, ennen vääjäämätöntä syöksyä mereen. AF447:n tunnusmerkkejä ei mielestäni tässä keississä ole.

Itsekin ajattelin vastaavaa, hidasta etenemistä mutta toisaalta, tuollaisessa tapauksessa a) miehistö ehtisi ilmoittaa tilanteesta radiolla, b) transponderiin koodi 7500 (hijack), 7600 (radio failure) tai 7700 (emergency). Noissa seiskakoodeissa on muuten sellainen ominaisuus, että pelkkä ensimmäisen numeron ruuvaaminen transponderiin merkkaa koneen tutkalennonjohtajan ruudulle. Ja c) koneen omat järjestelmät lähettävät koko ajan tietoa lentoyhtiön lennonvarmistukseen. Eli kaikki mahdolliset failuret pitäisi mennä automaattisesti lentoyhtiölle.

Tapaan hetken kuluttua hyvän ystäväni joka lentää Singapore Airlinesilla 777:aa joten pitääpä kysyä mitä hän arvelee tapahtuneen.

Edit. CNN:n mukaan transponderi oli käännetty pois päältä. Eli joku tiesi mitä teki; oliko se pilotti vai ulkopuolinen jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Edit. CNN:n mukaan transponderi oli käännetty pois päältä. Eli joku tiesi mitä teki; oliko se pilotti vai ulkopuolinen jää nähtäväksi.

Mikä on CNN:n lähde?

Jos kyse on luotettavasta lähteestä, niin jatkan foliotötsäni asettelemista hennosti takaraivolle....
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Lentäjän viimeiset sanat lennonjohdolle: "Selvä ja hyvää yötä".
Olipa taas skuuppi. Käsittääkseni se on aika normaalia toivottaa hyvää yötä, päivänjatkoa, illanjatkoa tms. kun yhteys jonkin lennonjohdon kanssa vaihtuu toiseen. Seuraava uutinen on varmaan sitten se "lentäjä tervehti lennonjohtoa ottaessaan yhteyttä uuteen lennonjohtoon".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edit. CNN:n mukaan transponderi oli käännetty pois päältä. Eli joku tiesi mitä teki; oliko se pilotti vai ulkopuolinen jää nähtäväksi.

Tahallinen teko on varmasti mahdollinen, mutta transponderi voi toki myös vikaantua. Itse pohdin sellaistakin mahdollisuutta, että koneeseen olisi voinut tulla joku pahemman luokan sähkönsyöttöhäiriö, joka on näkynyt mm. transponderin sammumisena. Lentokoneethan suunnitellaan ymmärtääkseni siten, että sen järjestelmät on jaettu turvallisuuden kannalta tärkeysasteensa mukaisiin "osioihin", ja jokainen osio saa sähkönsä eri reittiä ja toisistaan riippumatta. Näin ollen siis vähemmän tärkeiden osioiden sähkönsyötön häiriö ei vaarantaisi koko lennon turvallisuutta. Kriittisillä järjestelmillä on sitten luonnollisesti varajärjestelmänsäkin.

Transponderi ei vielä ole näitä kaikkein kriittisimpiä laitteita, koska konetta voi hyvin vielä lentää senkin jälkeen. Mutta voisiko olla niin, että transponderin sähkönsyötössä on tullut joku oikosulku, mikä on aiheuttanut sitten viiveellä tulipalon? Tätäkään vaihtoehtoa en kovinkaan todennäköisenä pidä, koska ymmärtääkseni materiaalivalinnatkin tehdään niin, että tulipalon syttyminen sähköviasta on äärimmäisen vaikeaa... Toinen vaihtoehto olisi, että sähkönsyötön häiriöiden takia osa muistakin laitteista on pettänyt, ja pilotit ovat sitten tehneet tämän vuoksi navigointivirheen...

Noh, ehkä nuo lentäjän itsemurhat tai sabotaasit alkavat vaikuttaa näiden spekulaatioiden rinnalla ihan mahdollisilta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tuossa juuri äsken CNN:n toimittaja oli sitä mieltä, että viranomaiset (ja toimittajat siinä joukon jatkona) ovat monta päivää keskittyneet ihan vääriin seikkoihin. Keskityttiin siis noihin kahteen väärän passin mieheen eikä itse koneen löytymiseen. Mielestäni pitäisi ensin pohtia sitä, missä kone - sitten keskittyä turman syyhyn.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Mielestäni pitäisi ensin pohtia sitä, missä kone - sitten keskittyä turman syyhyn.

Niin, etenkin kun turman syy kyllä selviäisi koneen löydyttyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Transponderi ei vielä ole näitä kaikkein kriittisimpiä laitteita, koska konetta voi hyvin vielä lentää senkin jälkeen. Mutta voisiko olla niin, että transponderin sähkönsyötössä on tullut joku oikosulku, mikä on aiheuttanut sitten viiveellä tulipalon? Tätäkään vaihtoehtoa en kovinkaan todennäköisenä pidä, koska ymmärtääkseni materiaalivalinnatkin tehdään niin, että tulipalon syttyminen sähköviasta on äärimmäisen vaikeaa... Toinen vaihtoehto olisi, että sähkönsyötön häiriöiden takia osa muistakin laitteista on pettänyt, ja pilotit ovat sitten tehneet tämän vuoksi navigointivirheen...

Luulisi että sieltä joku automaattinen Acars huoltoviesti olisi tullut. Ihmettelin, ja taisipa joku palstallakin ihmetellä, miksi transponderi edes pitää pystyä laittamaan pois päältä, ja tässä CNN:n jutussa siitä maallikkokielellä kerrotaan:
Q. Why would you turn off a transponder during a normal flight?
There could be several reasons. One reason could be when airplanes get close to each other (perhaps they are approaching an airport). Air traffic controllers may then request pilots to turn the transponders off or to standby. Also, if the transponder is sending faulty information, the pilot might want to turn it off. Planes are still visible on primary radar until they get below the radar's coverage ability.
Malaysia Airlines: What is a transponder? - CNN.com

Ihme homma kyllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulisi että sieltä joku automaattinen Acars huoltoviesti olisi tullut.

Totta kyllä. Häiriö voisi toki olla sellainen, että transponderi saa virheellisen sammutuskäskyn. Silloin toki herää kysymys, että miksi pilotti ei ole tällöin ilmoittanut, että transponderi on sammunut. Tai miksi lennonjohto ei ole tätä kysynyt.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Guardianin jutun mukaan Vietnam keskeyttää ainakin osittain etsinnät johtuen Malesian viranomaisten yhteistyökyvyttömyydestä ja heikosta tiedonannosta. Jotain hämärää siellä on kyllä oltava, kun tuollaista tietoa tulee ihan virallisistakin lähteistä. Täytyy hakea foliota ja kaivaa Lostin dvd:t esille.

Onko sellainen mahdollisuus jo suljettu pois, että kone olisi vahingossa ammuttu alas jonkun trigger-happyn IT-jampan tai rajavartijahävittäjän toimesta, ja sitä nyt peitellään kaikin keinoin harhaanjohtavilla lausunnoilla ja viivyttelyllä? Ei kai sellasta voi tapahtua.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Onko sellainen mahdollisuus jo suljettu pois, että kone olisi vahingossa ammuttu alas jonkun trigger-happyn IT-jampan tai rajavartijahävittäjän toimesta, ja sitä nyt peitellään kaikin keinoin harhaanjohtavilla lausunnoilla ja viivyttelyllä? Ei kai sellasta voi tapahtua.

Kyllä sen roinan siivoaminen pois maastosta tai merestä kenenkään huomaamatta koko maailman silmien alla on jokseenkin mahdoton tehtävä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä sen roinan siivoaminen pois maastosta tai merestä kenenkään huomaamatta koko maailman silmien alla on jokseenkin mahdoton tehtävä.

Näin minäkin arvelisin - muutenkin kaukaa haettua mutta leikitään ajatuksella. Kuinka kauan aikaa paikallisilla olisi ollut siivota roinaa ennenkuin koko maailma käänsi katseensa tuonne? Varsinkin jos kone on lentänyt johonkin minne sen ei olisi pitänyt, eikä sitä roinaa ole vielä osattu sieltä kunnolla etsiä. Noista koneen liikkeistähän on todella ristiriitaista tietoa, vaikka se nykypäivänä tuntuu jokseenkin käsittämättömältä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin minäkin arvelisin - muutenkin kaukaa haettua mutta leikitään ajatuksella. Kuinka kauan aikaa paikallisilla olisi ollut siivota roinaa ennenkuin koko maailma käänsi katseensa tuonne? Varsinkin jos kone on lentänyt johonkin minne sen ei olisi pitänyt, eikä sitä roinaa ole vielä osattu sieltä kunnolla etsiä. Noista koneen liikkeistähän on todella ristiriitaista tietoa, vaikka se nykypäivänä tuntuu jokseenkin käsittämättömältä.

Tuo teoria siis vaatisi sen, että ensin kone lopettanut transponderi- ja lennonjohtoyhteydenpidon ilman mitään häiriöilmoituksia (vai olisiko tämä kaikki kusetusta?), sitten lentänyt ihan väärään suuntaan, ja lopulta se on ammuttu alas. Vilhelm Occamilainen ei tykkää tästä, mutta toisaalta Villellä ei kyllä ole antaa parempaakaan teoriaa. Luulisin kuitenkin että maailmanpoliisilla tai Kiinalla olisi aika tarkat tiedustelutiedot siitä jos joku on ampunut matkustajakoneen alas.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onkohan mitään paikkaa minne koneen voi lentää tai törmäyttää siten, että ei jää mitään isompaa jälkeä. Ihan "sukkana" tuollainen ei meren pohjaan mene jättämättä romua kellumaan. Entäs joku tulivuori jos sellaisen sisään saisi sattumaan suoraan ylhäältä, mahdollisuudet varmaan lottovoittoluokkaa. Asumatonta ja vaikeakulkuista viidakkoakin olisi tarjolla, jonne kone hyvin uppoaa.

Kone lensi yöllä joten havainnot voi olla senkin takia vähissä. Päiväsaikaan olisi enemmän silmiä hereillä ja esim. kännykkäkamerat potentiaalisesti kuvaamassa jos tuo lähellä asutusta olisi lennellyt.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lentäjän viimeiset sanat lennonjohdolle: "Selvä ja hyvää yötä".
Olipa taas skuuppi. Käsittääkseni se on aika normaalia toivottaa hyvää yötä, päivänjatkoa, illanjatkoa tms. kun yhteys jonkin lennonjohdon kanssa vaihtuu toiseen. Seuraava uutinen on varmaan sitten se "lentäjä tervehti lennonjohtoa ottaessaan yhteyttä uuteen lennonjohtoon".

Kyllähän se on tosiaan ihan normaalia että lentäjät tervehtivät ja toivottavat hyvät illan jatkot jne. uudelle/vanhalle lennonjohdolle. Täysin normaalista asiasta tehdään ns. tietämättömälle yleisölle hurja vääristelmä.

On kyllä oikeasti niin oksettavaa uutisointia kun voi vaan olla. Otsikolla haetaan ainoastaan klikkauksia-itse uutisen sisällöllä ei tunnu olevan mitään merkitystä näille iltapaskoille.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onkohan mitään paikkaa minne koneen voi lentää tai törmäyttää siten, että ei jää mitään isompaa jälkeä. Ihan "sukkana" tuollainen ei meren pohjaan mene jättämättä romua kellumaan.

Eikös joku maininnut tapauksesta, jossa lentäjä oli tuonut koneen pystysuorana alas suoraan mereen. Tuossa tapauksessa jäljelle ei juuri romua jäänyt ja etsintä oli vaikeaa. Mahdollistahan tuokin, ja alkaa jopa vaikuttaa ihan uskottavalta vaihtoehdolta. Sitä, miksi joku lentäisi koneen tulivuoren sisään, en ymmärrä. Komiikan puolelle menee, ei pienintäkään järkeä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Eikös joku maininnut tapauksesta, jossa lentäjä oli tuonut koneen pystysuorana alas suoraan mereen. Tuossa tapauksessa jäljelle ei juuri romua jäänyt ja etsintä oli vaikeaa. Mahdollistahan tuokin, ja alkaa jopa vaikuttaa ihan uskottavalta vaihtoehdolta. Sitä, miksi joku lentäisi koneen tulivuoren sisään, en ymmärrä. Komiikan puolelle menee, ei pienintäkään järkeä.

Lentokoneen tuominen pystysuoraan veteen niin, että se menisi ns. ehjänä pohjaan saakka eikä pintaan jäisi mitään jälkiä tapahtuneesta, on kyllä käytännössä mahdotonta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Alla linkki kirjeeseen, jonka mukaan kone olisi pikaisesti nähty öljynporauslautalta ennen päätymistä mereen. Onkohan pelkkää huuhaata vai olisiko nyt kenties saatu jotain osviittaa siitä mitä tapahtui tai ainakin siitä missä tapahtui.


Ei tuo ainakaan siltä osin ole huuhaata, että pitää sisällään erittäin paljon dataa.

Perussettiä tietysti tuo, että tämä kaverihan on lähettänyt ensimmäisen viestin jo heti koneen katoamisen tultua julki, mutta mitään vastausta ei ole ilmeisesti viranomaisilta saanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Jos voidaan osoittaa, että transponderi on laitettu pois päältä niin silloin on vahva syy epäillä jotain rikokseen viittaavaa. Case voi olla kummallinen, muttei tässä monia vaihtoehtoja ole miksi kone ns. katoaa lentokorkeudessaan. Joko se on hetkessä tuhoutunut tai sitten kaapattu siten että transponderi on eliminoitu. Syöksykierre on mahdollinen, mutten henkilökohtaisesti usko siihen. B777 on vakaa kone. Näiden jälkeen on enää jäljellä ufo-teoriat. Siirtymiset toiseen ulottuvuuteen madonreiästä jne.. hehe

Lentäjän viimeiset sanat lennonjohdolle: "Selvä ja hyvää yötä".
Olipa taas skuuppi. Käsittääkseni se on aika normaalia toivottaa hyvää yötä, päivänjatkoa, illanjatkoa tms. kun yhteys jonkin lennonjohdon kanssa vaihtuu toiseen. Seuraava uutinen on varmaan sitten se "lentäjä tervehti lennonjohtoa ottaessaan yhteyttä uuteen lennonjohtoon".

Heh, juuri näin. Kyllä tuolla varmaan voidaan joillekin lehteä myydä kääntämällä asia niin, että hyvää yötä = tapan kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Jos voidaan osoittaa, että transponderi on laitettu pois päältä niin silloin on vahva syy epäillä jotain rikokseen viittaavaa.


Heh, juuri näin. Kyllä tuolla varmaan voidaan joillekin lehteä myydä kääntämällä asia niin, että hyvää yötä = tapan kaikki.

Kyllä tuo jossain määrin merkittävät juttu on, nämä "viimeiset sanat". Nuo sanat tarkoittavat että siinä vaiheessa kun kone poistui Malesian lennonjohdon alueelta, kaikki oli hyvin, koska lentäjä ei maininnut mitään. Sitten heti sen jälkeen koneen transponderi kytketään/kytkeytyy pois päältä, eikä kone ota enää yhteyttä Vietnamin lennonjohtoon.

Jos minä suunnittelisin vieväni koneen "off the grid", tuo olisi juuri se hetki milloin sen tekisin. Myöskin paras aika on aamuyön alkutunteina, silloin kaikki nukkuvat ja kaikkia tutkiakin seuraa vain nuokkuva minimi-miehitys, on pimeää.

Tuo porauslautan työntekijältä tullut viesti on toistaiseksi ensimmäinen mikä sotii tätä teoriaa vastaan, eli hän olisi nähnyt koneen tulessa korkealla taivaalla, mutta sitten tuli olisi sammunut!?! Jos pitää paikkansa, niin sitten kyseessä tuskin on suunniteltu kaappaus, mutta sarja ikäviä tapahtumia joka on johtanut koneen tuhoon.

Kota Bharussa monet ihmiset ovat raportoineet nähneensä tuohon aikaan koneen lentävän matalalla yli, joka sopisi puolestaan molempiin teorioihin.

Ainoa / ratkaiseva kysymysmerkki on se tutkahavainto Malakan salmessa. Jos kone todella on lentänyt poispäin 9000km korkeudessa normaalivauhtia, ei kyseessä voi olla käytännössä mitään muuta kuin kaappaus. Sen sijaan jos ko. tutkahavainto on jotain muuta, niin sitten todennäköisimmin MH370 on merenpohjassa jossain Malesian itäpuolella. Ja tässä tapauksessa jonkunlaisen hätälaskun seurauksena tuskin kovin pienissä palasissa, ehkä jopa yhtenä kappaleena? Joka puolestaan sopisi hyvin yhteen sen kanssa miksi mitään romua ei löydy. Tärsky on silti saattanut olla riittävä jotta kukaan ei ole päässyt koneesta ulos, vaan on hukkunut sen mukana.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Foliot ylikierroksilla.

Koneen kommunikaatio loppui siinä pienessä rakosessa kun piti vaihtaa Malesian lennonjohdosta Vitnamin vastaavaan (minuutteja?). Kaiken tietoliikenteen loppuminen viittaa tahallisuuteen ja paikan valinta hyvään tietämykseen. Tässä on ollut joko lentäjä mukana tai ainakin 777 hyvin tunteva henkilö. Lentäjää tukee se seikka, että 7 hälyä ei tullut. Tuo katoaminen on ajoitettu niin täydellisesti, sattumia on yksinkertaisesti liikaa, jotta tekninen vika olisi uskottavampi vaihtoehto tällä hetkellä. Toki edelleen mahdollinen.

Onko kyseessä "tyylikäs" itsemurha? Kone kadotetaan ja suunta esim etelän napajäille ja jossain harvaan liikennöidyllä alueella sukkana mereen? Löytämiseen menee pitkä aika, jos näin kävi.

Miten tuo kone on lennellyt, siitä on tullut tietoa ja kumottukin kai. Mut jos tuo on johonkin laskeutunut, niin rantavaltion sen on oltava. Yli lentäessä ilmavoimat tarkistaisi koneen. Missä ei koko maa ole hallituksen käsissä tai maa jolla on idearikkaat johtajat, on mahdollisia. Sijainti tietysti edes jotenkin löpön kannalta ajateltavissa. Pohjois-Korea, Burma, Somalia ja ehkä Jemenin ja Omanin voisi lisätä listaan. Noissa pienissä arabimaissa on levotonta ja ääri-islamistaja riittämiin, jos oikein muistan. Vaan se suuri mutta on koneen matkustajat. Jos Kiinalle selviää, että heidän kansalaisiaan on kaapattu tai pahempaa, niin ei tekijälle hyvä heilu. Sitä vaatii jo suurvallan status. Lisäksi Burma ja P-Korea on laskettava Kiinan leiriin eli nuo tekisivät hidastetun itsemurhan? Noista jälkimmäinen eli Kim täyttää latvalahon osalta kandidaatin saappaat. Burmalaisista en tiedä, mutta on ne siirtäneen pääkaupunkiaan huvikseen.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyllä tuo jossain määrin merkittävät juttu on, nämä "viimeiset sanat". Nuo sanat tarkoittavat että siinä vaiheessa kun kone poistui Malesian lennonjohdon alueelta, kaikki oli hyvin, koska lentäjä ei maininnut mitään. Sitten heti sen jälkeen koneen transponderi kytketään/kytkeytyy pois päältä, eikä kone ota enää yhteyttä Vietnamin lennonjohtoon.

Jos minä suunnittelisin vieväni koneen "off the grid", tuo olisi juuri se hetki milloin sen tekisin.

On tämä ihan hyvä pointti kyllä. Se olisi hyvin surullinen vaihtoehto, että tämä olisi lentäjän sairastuneen mielen työtä. Tietenkin on mahdollista, että ulkopuolisella kaappaajalla on ollut tietoa ilmailun perusteista ja on käskyttänyt lentäjää toimimaan noin. Olisi sattumien sattuma, että onnettumuus olisi sattunut juuri lennonjohtoalueen rajalla.

Tuo porauslautan työntekijältä tullut viesti on toistaiseksi ensimmäinen mikä sotii tätä teoriaa vastaan, eli hän olisi nähnyt koneen tulessa korkealla taivaalla, mutta sitten tuli olisi sammunut!?! Jos pitää paikkansa, niin sitten kyseessä tuskin on suunniteltu kaappaus, mutta sarja ikäviä tapahtumia joka on johtanut koneen tuhoon.

Ja samalla tämä on silminnäkijähavainnoista uskottavin, koska se pohjautuu teoriaan koneen tuhoutumisesta lentokorkeudessa.



Ainoa / ratkaiseva kysymysmerkki on se tutkahavainto Malakan salmessa. Jos kone todella on lentänyt poispäin 9000km korkeudessa normaalivauhtia, ei kyseessä voi olla käytännössä mitään muuta kuin kaappaus

Hyvin epäilyttävää noin suuri kurssilta poikkeaminen olisi. Tietysti voidaan ajatella, että jokin massiivinen vika on ilmennyt, peräsin tai siipi vaurioitunut, mutta kokenut pilotti tuskin menisi niin paniikkiin ettei tajua ilmoittaa vakavasta ongelmasta lennonjohdolle.

Joka puolestaan sopisi hyvin yhteen sen kanssa miksi mitään romua ei löydy. Tärsky on silti saattanut olla riittävä jotta kukaan ei ole päässyt koneesta ulos, vaan on hukkunut sen mukana.

Mun on vaikea uskoa tähän mereensyöksyvaihtoehtoon ihan jo siitä syystä, ettei mitään kelluvia osia ole löytynyt. Sillä ei periaatteessa ole merkitystä missä kulmassa kone mereen syöksyy. Osia jää kuitenkin pinnalle kellumaan. Kaiken järjen mukaan ne olisi jo paikannettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös