Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 867
  • 1 118

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Pakko palata noihin kännykkäsoittoihin. Luin CNN:ltä jonkun asiantuntijan lausunnon että soittavassa puhelimessa kuuluu "perille menevä signaali" sillä aikaa kun verkko/verkot yrittää paikallistaa puhelinta. Ainakin meillä, ja useimmassa muussa maassa, puhelin on hiljaa kunnes joko puhelin tavoitetaan tai tulee ilmoitus että "puhelin on joko suljettu tai kuuluvuusalueen ulkopuolella".

Toimiiko verkko tuollapäin eri tavalla kun meillä? Ainakin Thaimaassa toimii samalla tavalla kun täällä, eli ilmoittaa ettei saa yhteyttä.
 

Rocco

Jäsen
Eikös joku maininnut tapauksesta, jossa lentäjä oli tuonut koneen pystysuorana alas suoraan mereen. Tuossa tapauksessa jäljelle ei juuri romua jäänyt ja etsintä oli vaikeaa. Mahdollistahan tuokin, ja alkaa jopa vaikuttaa ihan uskottavalta vaihtoehdolta. Sitä, miksi joku lentäisi koneen tulivuoren sisään, en ymmärrä. Komiikan puolelle menee, ei pienintäkään järkeä.

Kyseessä oli Silk Air 185. Lentäjä teki itsemurhan, ja lentokorkeudesta ohjasi koneen pystysuorassa maahan. Tässä tilanteessa jokeen. Lentokone lensi viimeiset hetket yli Mach 1:stä, jonka takia osia alkoi irtoamaan jo ennen osumaa, mutta silti lähes koko runko osui veteen ja hajosi noin 60x60m alueelle. Tuossa vauhdissa kun kone veteen osui, yhtään ihmisen ruumiinosaa ei jäänyt ehjäksi. Vain kuuden matkustajan DNA:ta saatiin onnettomuuspaikalta selville. Koko kone myös hajosi aivan pieniksi pirstaleiksi. Onneksi tässä tilanteessa joen varrella oli paljon asutusta, ja koneen onnettomuuspaikalle päästiin heti, ja paikkaa ei pitänyt etsiä. Lentokorkeudesta asti osuma maahan kesti tilanne alle minuutin.

Jos vastaavanlainen suora pudotus olisi tässä kyseessä, olisi mistä tahansa merialueelta seuraavana aamuna lähes mahdotonta löytää mitään osaa koneesta meren pinnalta. Kelluvatkin osat olisivat hajonneet aika laajalle alueelle yön aikana, sekä nyt kuluneiden muutaman päivän aikana. Jollei heti osuta tapahtumapaikalle, on muutama päivä myöhemmin etsintä kuin pierun maalaamista punaiseksi.

Tuossa Air Francen onnettomuudessahan kone oli oikaistu vaakatasoon, ja esim. peräsin säilyi kokonaan ehjänä. Sehän taisi olla ensimmäinen osa koneesta, joka löytyi. Senkin koko on varmaan yli 5x5 metriä, joten sen havaitseminen on aika helppoa kaukaakin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pakko palata noihin kännykkäsoittoihin. Luin CNN:ltä jonkun asiantuntijan lausunnon että soittavassa puhelimessa kuuluu "perille menevä signaali" sillä aikaa kun verkko/verkot yrittää paikallistaa puhelinta. Ainakin meillä, ja useimmassa muussa maassa, puhelin on hiljaa kunnes joko puhelin tavoitetaan tai tulee ilmoitus että "puhelin on joko suljettu tai kuuluvuusalueen ulkopuolella".

Ja eiköhän kännykkä voi säilyä toimintakuntoisena vielä tovi koneen tuhoutumisen jälkeenkin ainakin käsimatkatavaroissa sekä ruumiin vaatteissa. Mutta jos kone on tuhoutunut meren yläpuolella niin puhelimet joutuvat nopeasti tekemisiin meriveden kanssa ja vettyvät.
 

Rocco

Jäsen
Ja eiköhän kännykkä voi säilyä toimintakuntoisena vielä tovi koneen tuhoutumisen jälkeenkin ainakin käsimatkatavaroissa sekä ruumiin vaatteissa. Mutta jos kone on tuhoutunut meren yläpuolella niin puhelimet joutuvat nopeasti tekemisiin meriveden kanssa ja vettyvät.
Veden alla jo metri vettä pitää huolen, ettei signaalia veden läpi tule, jos puhelin edes veden alla sekuntia kauempaa toimii. Lisäksi tukiasemien kantama on merelläkin max. 30km, eli mitään mahdollisuutta ei signaalin saamiseen keskellä merta ole. Vaikka puhelin olisi ollut päällä koko lennon ajan, sen signaali olisi kadonnut lähes heti meren ylle saapuessaan, jos se edes 10km korkeudessa koneen sisällä olisi edes toiminut koskaan.

Pelkkää huuhaata tuo uutisointi, että "puhelimet soi." Voihan jollakulla olla puhelimessa soitonsiirto päällä lennon ajan/kun puhelin on pois päältä/tavoittamattomissa, ja siellä kohdenumerossa ei vastata, tms looginen selitys. Silloinhan siirron tehneeseen puhelimeen ei edes yritetä ottaa yhteyttä, vaan puhelu kääntyy muualle jo keskuksessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja eiköhän kännykkä voi säilyä toimintakuntoisena vielä tovi koneen tuhoutumisen jälkeenkin ainakin käsimatkatavaroissa sekä ruumiin vaatteissa.

Silloin koneen paikannus onnistuisi vaikkapa paikalliselta hätäkeskukselta, eikä sota-aluksia ties monestako maasta tarvittaisi. Uskoisin, että hälyttämisääni johtuu verkkotekniikan epäloogisuudesta kuten joku CNN asiantuntija oli ilmeisesti sanonut. Ja vaikka Kim olisi onnistunut lentämään koneen P-Koreaan, ei hän ilmeisen kykenevänä miehenä takuuvarmasti olisi jättänyt mitään kännyköitä päälle. Ehe.
 

Carlos

Jäsen
Mut jos tuo on johonkin laskeutunut, niin rantavaltion sen on oltava. Yli lentäessä ilmavoimat tarkistaisi koneen. Missä ei koko maa ole hallituksen käsissä tai maa jolla on idearikkaat johtajat, on mahdollisia. Sijainti tietysti edes jotenkin löpön kannalta ajateltavissa. Pohjois-Korea, Burma, Somalia ja ehkä Jemenin ja Omanin voisi lisätä listaan. Noissa pienissä arabimaissa on levotonta ja ääri-islamistaja riittämiin, jos oikein muistan. Vaan se suuri mutta on koneen matkustajat. Jos Kiinalle selviää, että heidän kansalaisiaan on kaapattu tai pahempaa, niin ei tekijälle hyvä heilu. Sitä vaatii jo suurvallan status. Lisäksi Burma ja P-Korea on lakettava Kiinan leiriin eli nuo tekisivät hidastetun itsemurhan? Noista jälkimmäinen eli Kim täyttää latvalahon osalta kandidaatin saappaat. Burmalaisista en tiedä, mutta on ne siirtäneen pääkaupunkiaan huvikseen.

En usko että kone olisi lentänyt mihinkään alkuperäisen reitin mukaan, sillä suunnalla on Kiina, Taiwan, Japani, Etelä-Korea ja tiesmitä laivoja jotka varmasti valvovat ilmatilaa tarkkaan. Hävittäjäsaattue olisi selviö aika nopeasti.

Eli länteen päin matkan on täytynyt jatkua, jota se tutkahavaintokin tukee. Entä kuinka pitkälle länteen? Pidemmälle mennessä tulee vastaan ketju jossa Intia, Sri Lanka, Malediivit tai Diego Garcia ihan varmasti olisivat bonganneet ko. koneen. Ainakin riski on niin suuri että sitä ei kannattane ottaa. Eli sen puolesta, myöskään polttoaineen puolesta, Afrikka tai Lähi-Itä eivät tunnu loogisilta. Eli johonkin ennen Intiaa on matkan täytynyt suuntautua.

Etsintä-aluetta on jo laajennettu käsittämään lähes koko Andaman meri, mikä viittaisi siihen että sen ylittämistä pidetään yhtenä mahdollisuutena. Eli sinnepäin on matka jatkunut. Sitten pitäisi löytää joku laskeutumispaikka missä on mahdollisimman vähän tutkia, ja mahdollisimman alhainen väestöntiheys ja väestön (teknologinen) kehityksen taso. Ehkä lisäbonuksena joku hylätty 2. maailmansodan aikainen pommikoneiden lentokenttä joka pienellä kunnostuksella voi vastaanottaa nykyaikaisen laajarunko-lentokoneen? B777 on tunnettu rakenteensa lujuudesta, joten voisi tulla valituksi "tehtävään" ihan senkin takia.

Kategoriaan sopivia mahdollisia maita on tällä maantieteellisellä alueella tasan 1 kpl; Burma. Väitän siis että jos kone ei ole joutunut onnettomuuteen, se on tällä hetkellä piilossa jossain Burman viidakossa herratiesmitä tarkoitusta varten.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tv-sarjan Lost uusintakierros varmaan alkamassa. Vedetty sitten sille tehokas promokampanja...

On kyllä kieltämättä sellainen juttu, että mielikuvitus laukkaa. Todennäköisesti totuus tulee kuitenkin olemaan aika tylsä, mutta kiinnostavaahan näitä villeimpiäkin skenaarioita on siihen asti lueskella.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pelkkää huuhaata tuo uutisointi, että "puhelimet soi." Voihan jollakulla olla puhelimessa soitonsiirto päällä lennon ajan/kun puhelin on pois päältä/tavoittamattomissa, ja siellä kohdenumerossa ei vastata, tms looginen selitys. Silloinhan siirron tehneeseen puhelimeen ei edes yritetä ottaa yhteyttä, vaan puhelu kääntyy muualle jo keskuksessa.

Ei tosiaankaaan todista mitään hengissäsäilymisen puolesta. Herkullista tunteisiin vetoavaa journalismia se puolestaan on, kun elätellään toiveita sillä miten oikeasti menehtyneiden matkustajien puhelimet vielä soivat.
 

Rocco

Jäsen
Ei tosiaankaaan todista mitään hengissäsäilymisen puolesta. Herkullista tunteisiin vetoavaa journalismia se puolestaan on, kun elätellään toiveita sillä miten oikeasti menehtyneiden matkustajien puhelimet vielä soivat.
Tätähän sen on. "Mutta kun hänen puhelin soi!" Ja sitten toivotaan että jostakin autiosaarelta kaikki löytyvät hengissä, ja ettei ketään ole syöty.
 
K

kiwipilot

Oke. Kävin juuri pitkät keskustelut aiheesta malesialaisen kaverini kanssa joka lentää SQ:lla triplan kaikkia paitsi LR-versioita. Oli aivan ihmeissään tilanteesta mutta kuulemma jotain vastaavaa oli odotettavissa, sillä malesialaisten viranomaisten touhu on välillä aikamoista sormien läpi katselua. Kertoi myös, että eräs tuttavansa työskentelee (siviili) tutkavalvonnassa Malesiassa ja oli nähnyt tutkalta kuinka transponderi oli käännetty pois päältä hetki käännöksen jälkeen jolloin ns. toisitutka ei enää saa signaalia koneesta. Sen sijaan puolustusvoimien käyttämät primääritutkat olivat havainneet MH370:n suuntaavaan länteen kohti Malakansalmea. Eli ilmeisesti lento on näkynyt armeijan tutkassa transponderin sulkemisen jälkeen mutta tätä tietoa sitten pantattiin lähes neljä vuorokautta. Tämä salailu on sitten kuulemma herättänyt paljon ihmettelyä paikallisten lentäjien keskuudessa. Kysyessäni syytä niin epäili kaappausta tai jommankumman pilotin flippaamista: emergency -tapauksessa tieto olisi mennyt ilmavalvontaan, varsinkin kun kone ei pudonnut/hävinnyt yhtäkkiä. Eli, summa summarum: jos kone olisi räjäytetty kertalaakista palasiksi niin kaikenlaiset tutkahavainnot olisivat kadonneet; nyt kone katosi vain toisio- eli sekundääritutkasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Carlos

Jäsen
Kertoi myös, että eräs tuttavansa työskentelee (siviili) tutkavalvonnassa Malesiassa ja oli nähnyt tutkalta kuinka transponderi oli käännetty pois päältä hetki käännöksen jälkeen jolloin ns. toisitutka ei enää saa signaalia koneesta. Sen sijaan puolustusvoimien käyttämät primääritutkat olivat havainneet MH370:n suuntaavaan länteen kohti Malakansalmea. Eli ilmeisesti lento on näkynyt armeijan tutkassa transponderin sulkemisen jälkeen. Tämä salailu on sitten kuulemma herättänyt paljon ihmettelyä paikallisten lentäjien keskuudessa.

Dodi, erittäin merkittävä uutinen, jopa maailmanluokan sensaatio ottaen huomioon että Malesiasta ei tihku mitään tietoa mihinkään.

Eli näin ollen kone varmaankin lilluu nyt jossain merenpohjassa keskellä Intian valtamerta josta sitä tuskin ikinä tullaan löytämään, tai sitten on onnistunut laskeutumaan jonnekin ja aiheesta tullaan tekemään vielä elokuvia. Paljon.

Menee mielenkiintoiseksi.

EDIT: Ehkä yksi syy tähän salailuun voi olla se että viranomaiset tietävät jo missä mennään, eivätkä tutkinnallisista syistä voi sanoa tuon taivaallista enää mitään mihinkään.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Oke. Kävin juuri pitkät keskustelut aiheesta malesialaisen kaverini kanssa joka lentää SQ:lla triplan kaikkia paitsi LR-versioita. Oli aivan ihmeissään tilanteesta mutta kuulemma jotain vastaavaa oli odotettavissa, sillä malesialaisten viranomaisten touhu on välillä aikamoista sormien läpi katselua. Kertoi myös, että eräs tuttavansa työskentelee (siviili) tutkavalvonnassa Malesiassa ja oli nähnyt tutkalta kuinka transponderi oli käännetty pois päältä hetki käännöksen jälkeen jolloin ns. toisitutka ei enää saa signaalia koneesta. Sen sijaan puolustusvoimien käyttämät primääritutkat olivat havainneet MH370:n suuntaavaan länteen kohti Malakansalmea. Eli ilmeisesti lento on näkynyt armeijan tutkassa transponderin sulkemisen jälkeen. Tämä salailu on sitten kuulemma herättänyt paljon ihmettelyä paikallisten lentäjien keskuudessa. Kysyessäni syytä niin epäili kaappausta tai jommankumman pilotin flippaamista: emergency -tapauksessa tieto olisi mennyt ilmavalvontaan, varsinkin kun kone ei pudonnut/hävinnyt yhtäkkiä. Eli, summa summarum: jos kone olisi räjäytetty kertalaakista palasiksi niin kaikenlaiset tutkahavainnot olisivat kadonneet; nyt kone katosi vain toisio- eli sekundääritutkasta.

Shokki-infoa kyllä tämä... Olen ollut koko ajan lähes varma räjähdysteoriasta. Ennenmuuta tuntuu todella pahalta ajatella, että lentäjällä voisi olla mitään tekemistä tämän 'katoamisen' kanssa. Noiden tietojen valossa on helpompi ymmärtää sitäkin, miksi tutkinnan tässä vaiheessa ei oikein asian täyttä tilaa kerrota medialle. Onko tietoa, mikä on viimeinen havainto lennosta armeijan tutkassa?

Boeingille tämä on tietysti hyvä uutinen, jos/kun voidaan sulkea pois teknisen vian mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli vaan mieleen, että mikäli kone tulisi ehjänä syöksyssä alas, niin kyllähän sen kovan vauhdin havaitsee koneessa tai jos koneessa olisi kaappaus käynnissä luulisi jonkun osaavan laittaa tekstaria et on ongelmia ?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli vaan mieleen, että mikäli kone tulisi ehjänä syöksyssä alas, niin kyllähän sen kovan vauhdin havaitsee koneessa tai jos koneessa olisi kaappaus käynnissä luulisi jonkun osaavan laittaa tekstaria et on ongelmia ?

Nii-in. Mitenköhän nuo puhelinyhteydet yleisesti ottaen toimivat, niistähän tänään jo aiemmin keskusteltiin. Veikkailisin, että yhteyden saaminen voisi olla aika epätodennäköistä. Riippuen tietysti siitä, minne kone on ohjattu/ohjautunut.

Taitaa nuo soitto/tekstariajatukset tulla siitä yhdestä päivästä, jolloin lennettiin kaupungin yläpuolella kaapatussa koneessa. Sieltähän omaiset saivat viimeisiä sanoja matkustajilta ennen törmäystä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Toimiiko verkko tuollapäin eri tavalla kun meillä? Ainakin Thaimaassa toimii samalla tavalla kun täällä, eli ilmoittaa ettei saa yhteyttä.

Ei toimi. GSM verkko toimii kaikkialla samalla tavalla. Standardi on luotu täällä Suomessa ja Ruotsissa. Motorolan USA versio meni eri taajuuksille, mutta tekniikka on sama. Tukiasemat pitää kotilistaa ja vieraslistaa ja näistä näkyy aina puhelimen nykysijainti tai sijainti kun se katos verkosta. Joten jos soittaa, niin verkko kyllä tietää jos puhelin verkossa on. Voihan olla että jossain on konffattu puhelinverkko tuutamaan vaikka puhelin ei olisi enää verkossa? Erikoinen järjesttely…

tukiasemien kantama on merelläkin max. 30km, eli mitään mahdollisuutta ei signaalin saamiseen keskellä merta ole.
Lentokoneissa on monesti oma GSM tukiasema joka toimii välittäjänä satelliittiverkon kautta maahan silloin kun ollaan meren yllä. Maanyllä se linkittää alla olevaan GSM verkkoon. Näkyvyys molempiin suuntiin tällä GSM tukiasemalla on erinomainen (ylös ja alas ei maastoesteitä).

Sateliittivälitteistä ei pystyä sitten paikantamaan kovinkaan helposti, koska solukoko on valtava. Mutta jos se GSM puhelin releyttäsi itseään satelliitin kautta, olisi 100 varmaa että kone on ehjä…


Puhelimen päälläolo on helppo tarkastaa pyytämällä tesktariinsa kuittausvahvistus, koska tämän tukiasema lähettää vain, jos se sai toimitettua tekstarin päätelaitteelle. Ja tän voi tehdä myös niin, ettei pääteliate (puhelin) soi tai mitään näy.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Pelkkää huuhaata tuo uutisointi, että "puhelimet soi." Voihan jollakulla olla puhelimessa soitonsiirto päällä lennon ajan/kun puhelin on pois päältä/tavoittamattomissa, ja siellä kohdenumerossa ei vastata, tms looginen selitys. Silloinhan siirron tehneeseen puhelimeen ei edes yritetä ottaa yhteyttä, vaan puhelu kääntyy muualle jo keskuksessa.

Tuo on mahdollista mutta myos erittain helppo selvittaa.

Muutenkin nuo kannykat olisi helppo paikallistaa joten eikohan se olisi jo tehty jos ne oikeasti olisivat jonkun tornin alueella. Niin etsitaan eksyneita yksiloitakin, joten varmasti sita kaytettaisiin myos 230 kadonneen ihmisen etsintaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertoi myös, että eräs tuttavansa työskentelee (siviili) tutkavalvonnassa Malesiassa ja oli nähnyt tutkalta kuinka transponderi oli käännetty pois päältä hetki käännöksen jälkeen jolloin ns. toisitutka ei enää saa signaalia koneesta. Sen sijaan puolustusvoimien käyttämät primääritutkat olivat havainneet MH370:n suuntaavaan länteen kohti Malakansalmea. Eli ilmeisesti lento on näkynyt armeijan tutkassa transponderin sulkemisen jälkeen mutta tätä tietoa sitten pantattiin lähes neljä vuorokautta.

Tämä on aika hyvin linjassa sen kanssa mitä ne sotilaslähteet kertoivat, ennen kuin peruivat juttunsa, wikipediasta:
On 11 March, it was reported that military radar indicated the aircraft turned west and continued flying for 70 minutes before disappearing near Pulau Perak;[23][24] it "changed course after Kota Bharu and took a lower altitude. It made it into the Malacca Strait". This last location is approximately 500 km (311 mi) from its last position in contact with air traffic control.[25] However, the next day Rodzali Daud denied making the statements as reported in the media, requesting that the misreporting be "amended and corrected to prevent further misinterpretations of what is clearly an inaccurate and incorrect report".[26][27] Vietnam has scaled back its search operations to await clarification from Malaysia due to the conflicting reports.

Jos kiwipilotin kaverin kaverin tiedot eivät ole peräisin mediasta, niin tämähän alkaa vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta. Ja perkele juuri kun menin laittamaan rahani tuohon öljynporauslauttaan, joka on ihan päinvastaisessa suunnassa. Helvatillinen mysteeri, ja löytyipä kone mistä vaan niin kysymysmerkit ei ihan heti lopu. Kunhan nyt löytyisi.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos kiwipilotin kaverin kaverin tiedot eivät ole peräisin mediasta, niin tämähän alkaa vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta. Ja perkele juuri kun menin laittamaan rahani tuohon öljynporauslauttaan, joka on ihan päinvastaisessa suunnassa. Helvatillinen mysteeri, ja löytyipä kone mistä vaan niin kysymysmerkit ei ihan heti lopu. Kunhan nyt löytyisi.

Tahtoisin kovasti uskoa tuohon kiwipilotilta tulleeseen versioon. Sen sijaan se sähköposti vaikuttaa feikiltä, vaikka sisällöltään ei ole mitään nigerialaiskirjeen tasoista tuotosta... Mielenkiintoisemmaksi menee edelleen, kyllä mä foliohatustani kiinni pidän. Kyllä tästä nyt vähintään pari mielenkiintoista leffaa saadaan jo väännettyä näillä tiedoilla!
 
K

kiwipilot

Tämä on aika hyvin linjassa sen kanssa mitä ne sotilaslähteet kertoivat, ennen kuin peruivat juttunsa, wikipediasta:
On 11 March, it was reported that military radar indicated the aircraft turned west and continued flying for 70 minutes before disappearing near Pulau Perak;[23][24] it "changed course after Kota Bharu and took a lower altitude. It made it into the Malacca Strait". This last location is approximately 500 km (311 mi) from its last position in contact with air traffic control.[25] However, the next day Rodzali Daud denied making the statements as reported in the media, requesting that the misreporting be "amended and corrected to prevent further misinterpretations of what is clearly an inaccurate and incorrect report".[26][27] Vietnam has scaled back its search operations to await clarification from Malaysia due to the conflicting reports.

Jos kiwipilotin kaverin kaverin tiedot eivät ole peräisin mediasta, niin tämähän alkaa vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta. Ja perkele juuri kun menin laittamaan rahani tuohon öljynporauslauttaan, joka on ihan päinvastaisessa suunnassa. Helvatillinen mysteeri, ja löytyipä kone mistä vaan niin kysymysmerkit ei ihan heti lopu. Kunhan nyt löytyisi.

En usko että on peräisin mediasta: ystäväni käytti termiä "radar technician" ja luulin aluksi että kyseessä on joku huoltomies. Pian tuli selvennys että tyyppi oli tutkavalvojana juuri kyseisenä yönä ja kuinka hetki suunnanvaihdoksen jälkeen kone hävisi ruudulta: oletuksena oli että lento oli syöksynyt mereen. Sitten päivien päästä käykin ilmi, että armeijan primääritutka olisi seurannut konetta halki Malesian niemimaan Malakansalmelle.

Tuosta Malesian sähläämisestä oli sitä mieltä, että "ihan oikein että välillä muutkin näkevät sen mikä maan sisällä on tiedetty jo vuosia". Ja tämä ihmisen suusta joka melkein anteeksipyydellen totesi nykyisen työnantajansa Singapore Airlinesin olevan paljon parempi lentoyhtiö kuin MAS:in (joka taas on yksi Malesian suurista ylpeydenaiheista).
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok Tämä salailu on sitten kuulemma herättänyt paljon ihmettelyä paikallisten lentäjien keskuudessa. Kysyessäni syytä niin epäili kaappausta tai jommankumman pilotin flippaamista: emergency -tapauksessa tieto olisi mennyt ilmavalvontaan, varsinkin kun kone ei pudonnut/hävinnyt yhtäkkiä. Eli, summa summarum: jos kone olisi räjäytetty kertalaakista palasiksi niin kaikenlaiset tutkahavainnot olisivat kadonneet; nyt kone katosi vain toisio- eli sekundääritutkasta.
Näiden väärien passien hehkuttaminen tiedotuksessa on minusta ollut savuverhoa uutisnälkäiselle maailmalle: totta mutta ei tärkeää. Kun kyseessä on monen tahon tutkimus, niin kätevempää pitää sordiinoa päällä.

Lintuparvetkin näkyy tutkissa, joten koneen räjähtäessä yksi iso muuttuu moneksi pieneksi ja häviää palasten laskeutuessa. Kokenut tutkajuppi tunnistaa räjähdyksen.

Jos lentäjä vain haluaisi tappaa itsensä ja kaikki muut, niin tuo takaisin kääntyminen, ajo korkealla Malakan salmelle ja sitten veto pintoihin ja suunta jonnekin on aivan liian monimutkaista. Nyt foliot päähän ja motiivia keksimään!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Guardianin jutun mukaan Vietnam keskeyttää ainakin osittain etsinnät johtuen Malesian viranomaisten yhteistyökyvyttömyydestä ja heikosta tiedonannosta. Jotain hämärää siellä on kyllä oltava, kun tuollaista tietoa tulee ihan virallisistakin lähteistä. Täytyy hakea foliota ja kaivaa Lostin dvd:t esille.

Minulle alkaa väkisinkin tulla sellainen tunne, että Malesian viranomaiset ja lentoyhtiön johto tietävät asiasta enemmän mutta kasvojen menettämisen pelossa jättävät osan totuudesta (tai koko totuuden) kertomatta, vrt. Fukushima, jossa tiedotus ja informaatio oli etenkin alussa toisinaan hyvinkin koomista kun tosiasioita jätettiin kertomatta, koska niiden kertomisen katsottiin "häpäisevän" johdon kasvot.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulle alkaa väkisinkin tulla sellainen tunne, että Malesian viranomaiset ja lentoyhtiön johto tietävät asiasta enemmän mutta kaskoven menettämisen pelossa jättävät osan totuudesta (tai koko totuuden) kertomatta...

Minä taas olen jo ihan vakuuttunut kirjoittamastasi asiasta, jotain salaillaan ja peitellään. Tai sitten menossa on maailmanhistorian surkein tiedottamisoperaatio, niin ristiriitaisia ovat lausunnot olleet.

Muistutuksena vielä se, että mistään sen syvemmästä foliohattuilun ja salaliittoteorian tarpeesta ei välttämättä ole kysymys, vaan - mihin vlad jo viittasi - yksinkertaisesti siitä, että viranomaiset ovat mokailleet tutkinnassa ja nyt tätä ei haluta myöntää.
 

Carlos

Jäsen
Nyt foliot päähän ja motiivia keksimään!

Lunnasvaatimus olisi yksi mahdollinen, mutta nykyaikana isojen rahojen kanssa ei pääse enää mihinkään piiloon, joten olisi hyödytöntä. Ja toisekseen moinen vaatimus olisi varmasti tehty julkisesti ja olisi jo tiedossa.

Näin ollen en keksi mitään muuta kuin koneen käyttäminen aseena jonain myöhemmin määriteltävänä ajankohtana. Tuommoinen T-7 pystyy kantamaan melkoisen määrän ikäviä aineita luotettavasti perille, mukaanlukien ydinlatauksia. Ei tarvita ICBM:a.

Se vaan että koska suurvaltojen tiedustelupalvelut jo varmasti etsivät konetta täydellä teholla, aikaa ei ole kyllä kovin paljoa homman toteuttamiseen ennenkuin on olemassa riski että kone löytyy. Siispä koneen asekäyttö tai asekäytöllä uhkaaminen pitäisi kyllä tapahtua jo lähipäivinä, kenties vaikkapa tulevana viikonloppuna - varhain sunnuntai-aamuna kun kaikki tutkavalvojat vielä nuokkuvat?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös