Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 733
  • 1 118

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja mitäköhän tämä taas tarkoittaa.

Minä tulkitsin sen tarkoittavan sitä, että vaikka fyysinen korkeus olisi tasan nolla metriä merenpinnasta, niin mittarin epätarkkuudesta johtuen sen kertoma lukema voi vaihdella jonkun metrin suuntaan tai toiseen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minä tulkitsin sen tarkoittavan sitä, että vaikka fyysinen korkeus olisi tasan nolla metriä merenpinnasta, niin mittarin epätarkkuudesta johtuen sen kertoma lukema voi vaihdella jonkun metrin suuntaan tai toiseen.

Kyllä kai radiokorkeusmittari antaa lukeman ihan "metrin tarkkuudella"? Transponderin lähettämä tieto lienee kuitenkin radiokorkeusmittarin tuottamaa.
 

Byvajet

Jäsen
Kyllä kai radiokorkeusmittari antaa lukeman ihan "metrin tarkkuudella"? Transponderin lähettämä tieto lienee kuitenkin radiokorkeusmittarin tuottamaa.

Radiokorkeusmittari mittaa korkeutta suhteessa alla olevaan maastoon. Kun alla on vuori, korkeus hupenee tuhansia metrejä. Tällaiseen järjestelmään ei voi lentoliikennettä perustaa. Mittaustavan täytyy sellainen, joka kattaa kaikki koneet alla olevasta maastosta riippumatta.

"Toisiotutkavastain voi lähettää myös lentokoneen korkeustiedon (eri kyselypulssipari maa-asemalta "moodi C") jos lentokoneen korkeusmittarissa on ao. toiminto mahdollinen. Korkeustieto saadaan lentokoneen korkeusmittausyksiköstä (barometriyksikkö) eli ilmanpainemittarista. [6]"

Toisiotutka – Wikipedia

En myöskään tiedä, kuinka luotettava radiokorkeusmittari on korkealla tai toimivatko ne edes siellä. Joku asiasta ymmärtävä voisi ehkä selventää.

"Radar altimeters are frequently used by commercial aircraft for approach and landing, especially in low-visibility conditions (see instrument flight rules) and automatic landings, allowing the autopilot to know when to begin the flare maneuver. Radar altimeters give data to the autothrottle which is a part of the Flight Computer.

Radar altimeters generally only give readings up to 2,500 feet (760 m) above ground level (AGL)."

Radar altimeter - Wikipedia, the free encyclopedia

(Mainittakoon, että en oikeasti ymmärrä aiheesta. Käsitykseni ovat syntyneet popularisoitujen esitysten perusteella, joten niihin ei kannata luottaa.)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä kai radiokorkeusmittari antaa lukeman ihan "metrin tarkkuudella"? Transponderin lähettämä tieto lienee kuitenkin radiokorkeusmittarin tuottamaa.

Niin, kyse oli siis tulkinnastani tomageenin viestiin, ei niinkään mielipiteeni teknologian tarkkuudesta. Itsekin mainitsin tuolla aiemmassa viestissäni, että transponderin tarkkuus on mielestäni varsin hyvä. Itse epäilin tosin, että korkeus määräytyisi nykyään GPS:n avulla.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä luulisi noin uudessa konetyypissä valot vilkkuvan ja äänen huutavan, jos joku luukku on huonosti kiinni. Eri asia on, jos ovia on aukaistu lennon aikana - eipä tuohon ehdi reagoimaan. Eiköhän se kone parin päivän sisään löydy.

Ei taida olla edes mahdollista avata lentokoneen ovia kun se on paineistettu. Ainakin siihen tarvitaan melkoiset voimat. Saatan olla väärässäkin mutta näin olen käsittänyt.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millainen akkusysteemi oli MH370? 787 oli akkuongelmia, jotka lienee korjattu, voisiko tässä olla kyse jostain vastaavasta? Toki ekaa kertaa, kun aikaisemmin ei moisia ole ollut. Akun räjähtäminen voisi selittää kaiken tietoliikenteen katkeamisen.

Foliohattu päähän: Tuo 777-simulaattorin omistava lentäjä tuli punaiseen uskoon ja kaappasi koneen P-Koreaan. Hänellä taitoa lienee ollut kommunikaation vaimentamiseen.

Todennäköisin vaihtoehto on edelleen syöksy mereen.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä tulkitsin sen tarkoittavan sitä, että vaikka fyysinen korkeus olisi tasan nolla metriä merenpinnasta, niin mittarin epätarkkuudesta johtuen sen kertoma lukema voi vaihdella jonkun metrin suuntaan tai toiseen.
No eikös siinä tapauksessa mittarin lukema olisi nolla kun fyysinen korkeus poikkeaisi siitä tuon vastaavan määrän metrejä?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on julkaistu kuvat varastetuilla passeilla matkustaneista.

Tältä kadonneen koneen mysteerimatkustajat näyttävät | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi

Toisen äiti on Frankfurtissa odottanut toista näistä ja toista ei ole vielä tunnistettu ollenkaan. Mutta on epäilys että toinen hlö oli matkalla Ruotsiin, sieltä on joku sukulainen kysellyt, tarkoitus ilmeisesti ollut hakea turvapaikkaa sieltä. Terrorismi vaikuttaa taas entistä epätodennäköisemmältä.

Mutta muistanko väärin vai oliko jossain mainittu, ettei kummallekkaan oltu varattu jatkomatkaa? Vai olikohan vaan maininta siitä, että kummallakin oli vain yksisuuntainen lippu. Ja eivät nyt sit välttämättä ole edes mitään kaveruksia vaan saman Mr. Alin kautta koittaneet päästä Eurooppaan... Toki tuosta jatkomatkasta voi olla, että toiset passit sitten sitä varten tms.

Olihan siellä lennolla vielä joku kenen passinro kuului jollekkin kiinalaiselle joka oli ihan kotonaan elossa ja passiakaan ei ollut varastettu...
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ja mitäköhän tämä taas tarkoittaa.

Nii tarkoitin nyt suurinpiirtein sitä miten Sistis tulkitsikin. Eli vaikka kone kelluisi meressä, en pidä mitenkään varmana että transponder lähettäisi lukua 0, vaan se lukema voisi hyvinkin olla jotain esim. 0-10 välissä. Tämä on minun arvioni, en ole alan asiantuntija.

En tiedä mitä tekniikkaa lentokoneet käyttävät korkeuden mittaamiseen, mutta epäilen vähän saako syöksykierteessä oleva lentokone luettua korkeuden luotettavasti metrin tarkkuudella reaaliajassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
http://twitpic.com/dxysuk

Linkissä kuva alueista, josta konetta tällä hetkellä etsitään. Ilmeisesti jotain näyttöä koneen takaisin kääntymisestä on oltava, koska noinkin kauas Malesian länsipuolelle on levittäydytty. Melkoisen kummallinen tapaus kyseessä.

Jos noin helvetin kauas länteen on ulotettu etsintöjä, niin pakkohan tuon skenarion on sisällyttää jotain teorioita myös siitä, että kone olisi sittenkin kaapattu tms.

On nimittäin niin, että vaikka pilotit olisivat päättäneet kääntää kurssin takaisin päin, niin tuskinpa sentään ovat vapaaehtoisesti lentäneet suoraan länteen. Toki mittarit voivat näyttää ihan mitä sattuu, jos niihin iskee tekninen vika, mutta kai nyt kokeneet navigoijat ovat voineet jo auringonkin asennosta päätellä, että nyt ollaan menossa ihan väärään suuntaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos kone tosiaan löytyy/on jo löytynyt Malakansalmesta, niin ei voi kuin ihmetellä se kurssia.

Vaikka siis olisi kääntynyt takaisin päin kohti lähtöpistettään, niin tämä on toteutettu aivan liikaa lounaaseen otetulla kurssilla?

No, ehkä sitten tosiaan jos on ollut jotain häikkää mittalaittiessa niin tämäkin on mahdollista.

Tai jos kyseessä on ollut tarkoituksellinen kurssimuutos ja tarkoituksena on ollut lentää jonnekin muualle kuin lähtöpisteeseen? Jokin meni sitten pieleen ja kone tuli lopulta rytinällä alas Malakansalmessa, (olettaen, että kone nyt todella on löytynyt).

vlad.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
No, ehkä sitten tosiaan jos on ollut jotain häikkää mittalaittiessa niin tämäkin on mahdollista.
Vai olisiko niin että kone oli kaapattu? Ja siksi kone on lentänyt matalla ja myös siksi ei olla oltu yhteydessä lennonjohtoon.
 

Morgoth

Jäsen
Itse epäilin tosin, että korkeus määräytyisi nykyään GPS:n avulla.

Ilmanpainella sitä taidetaan mennä. Lentokorkeudethan (lentopinta, flight level) on määritelty painekorkeus jaettuna 100lla standardi-ilmakehän paineella merenpinnan tasossa eli 1013mbar. Esim. tuo kadonnut kone oli lentopinnalla 350 kadotessaan, mutta eihän se tarkalleen ottaen ole sen koneen absoluuttinen korkeus alla olevasta merestä/maasta. Tärkeämpäähän on, että lentokoneiden korkeusmittarit keskenään ovat samalla astekoilla, että ne voidaan porrastaa ilmassa lentoreiteillään lentämään jotain tiettyä korkeutta ilman että jatkuvasti tarvitsee mikä lukeman jonkun toisen lentokoneen korkeusmittarissa onkaan juuri silloin. Sittenhän on vielä "transistion altitude" (USAssa 18000 jalkaa ja Euroopassa taitaa olla yleensä jotain 5000 jalkaa) jonka alle laskeuduttaessa laitetaan lentokentän sen hetkinen ilmapaine. Silloinhan korkeusmittari näyttää todellisen korkeuden (mikä tuo menetelmän tarkkuus ikinä onkaan) maasta ja lentokentän lähistöllä olevien koneiden korkeusmittarit ovat taas keskenään vertailukelpoisia ja koneita voidaan helposti ohjailla jälleen lennonjohdosta. Radiokorkeusmittari taitaa olla vaatimus, jos laskeudutaan ILSää käyttäen CAT II/III menetelmillä (todella surkea tai lähes nolla näkyvyys) ja ilmeisesti ILS CAT I riittää vielä "tavallinen korkeusmittari". Varmaan GPS tai GNSS antaa sitten paljon tarkempaakin dataa, mutta nuo nuodatettavat menetelmät ovat kuitenkin summittaisempia.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vai olisiko niin että kone oli kaapattu? Ja siksi kone on lentänyt matalla ja myös siksi ei olla oltu yhteydessä lennonjohtoon.

Menee kyllä siihen foliohattuosastoon. Mielellään itsekin tuohon uskoisi, olisi parempi mahdollisuus onnelliseen loppuun, mutta montako kertaa noin on oikeasti kone kaapattu ja lennetty tutkaa piilossa karkuun? Olisivat varmaan valinneet hieman hiljaisemman alueen, tuolla luulisi matalalla lentävän koneen herättävän huomiota niin paljon, että tämä "piilottelu" olisi turhaa leikkimistä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Menee kyllä siihen foliohattuosastoon. Mielellään itsekin tuohon uskoisi, olisi parempi mahdollisuus onnelliseen loppuun, mutta montako kertaa noin on oikeasti kone kaapattu ja lennetty tutkaa piilossa karkuun? Olisivat varmaan valinneet hieman hiljaisemman alueen, tuolla luulisi matalalla lentävän koneen herättävän huomiota niin paljon, että tämä "piilottelu" olisi turhaa leikkimistä.
En tarkoittanut sitä että kone olisi jossain turvassa tällä hetkellä, vaan:
kone kaapattu -> kurssi käännetty länteen -> lennetty matalalla -> kone havaittu Malesian tutkassa -> jotain tapahtunut Malakansalmella -> kone pudonnut mereen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vieläkin on soiteltu matkustajien ja jopa miehistön soiviin puhelimiin.
Examiner.comin uutinen kertoo näin. Otsikossa myös kysellään salaileeko Kiina jotakin.
Löytyisi nyt ne jämät, joita koneesta on jäljellä (tai mieluummin koko kone ehjänä), niin ei tarvitse kummastella koneen mahdollista sijaintia. Muiden tapahtumien osalta tietoa tullee sitten joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomissakin "uutta" tietoa tapauksesta. Rankasti on kyllä ollut sivussa reitiltään. On kyllä mystinen tapaus, mutta toivotaan, että saadaan selvyyttä asiaan. Nyt varmaankin voidaan kohta sulkea tekninen vika pois laskuista ? Kylläpähän tähän taitaa aika vahvasti olla osuutta niillä väärillä passeilla matkustaneilta kavereilta. Jos kyse olisi jenkkikoneesta niin Irania kohti oltaisiin jo menossa....
 

Byvajet

Jäsen
Nyt varmaankin voidaan kohta sulkea tekninen vika pois laskuista?

Niin kauan kuin kaikki tieto on varmistamatonta, mitään ei voida sulkea pois. Eihän vielä tiedetä edes sitä, missä kone on.

Filippiiniläinen asiantuntija pitää mahdollisena itsemurhaa. Jos kone ajetaan pystyssä maahan, se ei laajalle leviä. Mereen ajettaessa sitä on vaikeampi kätkeä.

Expert: Pilot suicide a possible reason for Malaysian airliners disappearance | News | GMA News Online
 

Carlos

Jäsen
Filippiiniläinen asiantuntija pitää mahdollisena itsemurhaa. Jos kone ajetaan pystyssä maahan, se ei laajalle leviä. Mereen ajettaessa sitä on vaikeampi kätkeä.

Expert: Pilot suicide a possible reason for Malaysian airliners disappearance | News | GMA News Online

Menee kyllä erittäin kummalliseksi, siis vähintäänkin. Mutta tämmöiseen yksinkertaiseen "laajennettuun" itsemurhaan en kyllä usko, sillä silloin kai lentäjä olisi vaan rysäyttänyt koneen alas ja that's it. Jos olisi oikein innoissaan niin vaikkapa keskelle Kuala Lumpuria. Mutta miksi kytkeä koneen transponderi pois päältä? Miksei mitään häiriö/vikaviestiä lähtenyt koneesta? Se ei sovi tuohon itsarikuvioon mitenkään.

Yksi mahdollisuus olisi että kone olisi jostain syystä menettänyt kaikki navigointi- ja kommunikaatiolaitteistonsa kerralla, mutta tätäkin on vaikea uskoa, koska koneessa on jo pelkästään useita radioita jotka eivät ole kaikki edes toisiinsa yhteydessä. Puhumattakaan sitten automaattisista järjestelmistä. Mutta JOS näin todella kävi, olisi kai mahdollista että lentäjä olisi yrittänyt täyskäännöstä pimeässä sokkona, käännös olisi jostain syystä jäänyt vajaaksi, ja hän olisi näin ollen päätynyt jonnekin kauas Intian valtamerelle. Mutta vaikea uskoa että näin kävisi kirkkaalla ja hyvällä säällä vaikka onkin pimeää.

Valitettavasti ainoa mitä keksin, on lentäjän suorittama konekaappaus. Kaikki transponderit ja kommunikaatiolaitteet kiinni, pudotetaan korkeutta n. 9000 metriin jolloin ollaan risteävän liikenteen alapuolella mutta silti vielä niin korkealla että polttoainetta ei pala ihan älyttömästi, ja sitten lennellään hissunkissun jonnekin huitsinkuuseen. Se että kone oli korkealla ilmassa, hyvässä vauhdissa vielä yli tunti katoamisen jälkeen ja kokonaan poissa reitiltä ei voi kyllä tarkoittaa mitään äkillistä katastrofia.

Melkeinpä veikkaan että kone on lennetty jonnekin salaiseen tukikohtaan, ehkä tämän takia myös lentäjällä oli kotona simulaattori millä sai harjoitella rauhassa tätä omalaatuista tehtävää. Polttoaine saattaisi riittää ehkä jopa Somaliaan? Siellä sitten tankit täyteen, ihmiset kyydissä tai korvataan ne räjähteillä ja jatketaan samalla hämärä-taktiikalla ja jysäytetään kone jonnekin Lontooseen tai New Yorkiin. Aika hurja tarina, mutta alkaa tuntua kaikkein loogisimmalta vaihtoehdolta, ellei nyt sitten koneen hylkyä löydy tyyliin seuraavan vuorokauden aikana.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikäs tämä simulaattorijuttu on? Pari kertaa on asiaa sivuttu, mutta en ole asiasta perillä. Oliko siis lentäjällä kotonaan simulaattori? Koko ajan mielenkiintoisemmaksi menee.

Vetäisen foliohatun silmilleni ja kietaisen pari kierrosta lisää, jotta varmasti kestää rasituksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös