Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 318 256
  • 1 118

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Filippiiniläinen asiantuntija pitää mahdollisena itsemurhaa. Jos kone ajetaan pystyssä maahan, se ei laajalle leviä. Mereen ajettaessa sitä on vaikeampi kätkeä.

Expert: Pilot suicide a possible reason for Malaysian airliners disappearance | News | GMA News Online

Näen jo sieluni silmin miten media alkaa revitellä tällä miten lentäjäkin voi olla terroristi blaa blaa varsinkin kun lentoyhtiöt siirtyvät tulevaisuudessa yhä enemmän käyttämään freelancerpilotteja... Kyllä tuo mereen törmääminenkin on kuin seinään lentäisi, runko repeää tuhannen päreiksi, siivet ja moottorit repeää irti ja jää paljon debristä pinnalle kellumaan. Todennäköisesti hylky olisi jo löydetty jos ylläoleva skenario olisi tapahtunut.

Mitä tuohon transponderiin tulee, niin se antaa erittäin toimintavarmasti riittävän tarkkaa tietoa lennonjohdolle koneen lentopinnasta. Ilmanpaine tietysti vaihtelee alueittain ja sitä joudutaan joskus lennon aikana säätämään suuntaan tai toiseen. Usein lähinnä siksi, että lennojohto näkee tutkasta koneen lentävän tyyliin 500 jalkaa matalemmalla tai korkeammalla kuin mitä lentosuunnitelmassa lukee. Lähes aina syynä on väärä ilmanpainearvo baro meterissä. Pointti siis on, että on erittäin epätodennäköistä, että kone voi lennonjohdon huomaamatta kadota tutkalta lentokorkeudessa lentäessään ellei kyseessä ole ollut räjähdys. Samaan sarjaan voi laskea nuo mahdolliset ovien repeytymiset.

Mikäs tämä simulaattorijuttu on? Pari kertaa on asiaa sivuttu, mutta en ole asiasta perillä. Oliko siis lentäjällä kotonaan simulaattori? Koko ajan mielenkiintoisemmaksi menee.

Tuossa nyt ei mitään ihmeellistä ole vaikka olisikin. Monilla ilmailuharrastajillakin on. Tarvitset tietokoneen, usb-hubin, lentosimusoftan ja esim. Saksasta saat tilattua aitoa jäljittelevät instrumentit ja rakentaa olohuoneeseesi vaikka B737 tai A320 ohjaamon.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mikäs tämä simulaattorijuttu on? Pari kertaa on asiaa sivuttu, mutta en ole asiasta perillä. Oliko siis lentäjällä kotonaan simulaattori? Koko ajan mielenkiintoisemmaksi menee.

Vetäisen foliohatun silmilleni ja kietaisen pari kierrosta lisää, jotta varmasti kestää rasituksen.

Joo, jossain brittimediassa oli juttua, että tämä on kokenut lentäjä ja muutenkin jonkinsortin lentonörtti ja oli rakentanut simulaattorin himaan jotta voi lentää vapaa-aikanakin jne...
 

Outsider

Jäsen
Mikäs tämä simulaattorijuttu on? Pari kertaa on asiaa sivuttu, mutta en ole asiasta perillä. Oliko siis lentäjällä kotonaan simulaattori? Koko ajan mielenkiintoisemmaksi menee.

Vetäisen foliohatun silmilleni ja kietaisen pari kierrosta lisää, jotta varmasti kestää rasituksen.

Lentäjällä oli siis kotonaan vähän perus pc/microsoft flight simulatoria kovemmat vehkeet ja muutenkin paljon tekemisissä simulaattorien kanssa.

Kadonneen matkustajakoneen kapteenilla oli Boeing-simulaattori kotona - Lento-onnettomuudet - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
No eikös siinä tapauksessa mittarin lukema olisi nolla kun fyysinen korkeus poikkeaisi siitä tuon vastaavan määrän metrejä?

Tarkennetaan tätä korkeusmittari-keskustelua vielä sen verran, että ne epätarkkuuksista johtuvat poikkeamat mittareissa verrattuna todellisuuden korkeuteen eivät ole vakioita. Vaan esimerkiksi jos lentokorkeus on 1000 metriä, niin mittari voi näyttää vaikkapa jotakin välillä 950-1050 metriä, ja mittarin antama lukema voi heilahdella myös vaikka todellinen lentokorkeus ei muuttuisi.

Tuossa aiemmin selvennettiinkin, että lentokoneiden korkeusmittarit laskevat korkeuden ilmanpaineen perusteella. Barometrihan ei anna mitään metrin tarkkoja tuloksia, koska ilmanpaine merenpinnassakin vaihtelee sääolosuhteiden mukaan.

Näin ollen on varsin selvää, että vaikka lentokone kelluisi meressä, transponderi ei todennäköisesti lähetä 0m korkeutta, vaan jotakin esim. 0-100 metrin väliltä. Ellei se käytä muita lähteitä (esim. GPS) tarkentamaan barometrin antamaa altitudia. Suomeksi sanottuna Flightradarin näyttämät lentokorkeudet eivät ole tarkkoja, vaan likiarvoja, todennäköisesti korkeintaan kahden merkitsevän numeron tarkkuudella.
 

Carlos

Jäsen
Näin ollen on varsin selvää, että vaikka lentokone kelluisi meressä, transponderi ei todennäköisesti lähetä 0m korkeutta, vaan jotakin esim. 0-100 metrin väliltä. Ellei se käytä muita lähteitä (esim. GPS) tarkentamaan barometrin antamaa altitudia. Suomeksi sanottuna Flightradarin näyttämät lentokorkeudet eivät ole tarkkoja, vaan likiarvoja, todennäköisesti korkeintaan kahden merkitsevän numeron tarkkuudella.

Ja toisekseen Flightradar näyttää vaan sitä dataa mitä tulee lentokoneiden transpondereista, tässä tapauksessa data loppui siihen kun transponderi lopetti lähettämisen (syystä tai toisesta). Eli korkeus ei tippunut suoraan 35000 jalasta nollaan.
 

HockeySpirit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Iltasanomien uutinen

Minkä takia kone ei lähtenyt takaisin Kuala Lumpurin suuntaan vaan kohti Indonesian pohjoisosia?

[Foliohattu=päässä]

Kone kaapattiin terroristien toimesta, mutta tavoiteltua kohdetta ei kuitenkaan saavutettu.

[Foliohattu=pois päästä]
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Onko kellään antaa perusteita miksi siviilikoneen transponderin edes saa ohjaamosta suljettua? Kuvittelisi, että niiden olisi syytä näkyä tutkalla kaikissa tilanteissa.

"Perämies hei, tässä ollaan vielä sen verran kännissä, että vedetäänpä pimeänä koko lento ja laitetaan mustat laatikotkin pois päältä varmuuden vuoksi"
 

Morgoth

Jäsen
[Foliohattu=päässä]
Kone kaapattiin terroristien toimesta, mutta tavoiteltua kohdetta ei kuitenkaan saavutettu.[Foliohattu=pois päästä]

Miksiköhän etsintöjä on alunperin edes tehty siellä missä yhteys koneeseen katosi ensimmäisen kerran, jos kone on kuitenkin sen jälkeen näkynyt vielä yli tunnin (sotilas)tutkissa ja on yli 500km päässä? Vai miten kauan sotilastutkan datan analysoimiseen on kulunut aikaa?

Onhan tässä nyt jotain ihmeellistä ja kaikkea ei ole kerrottu julkisuuteen tai Malesian viranomaiset ovat täysin hukassa.
 

Dirac

Jäsen
Tällä hetkellä itselläkin on foliopipo visusti päässä. Mitään muuta selitystä kääntymiselle ja lentokorkeuden alentamiselle ei tule mieleen, mitään äkillistä ei ainakaan voi olla tapahtunut, ellei sitten Malakansalmen yllä (räjähdys todennäköisesti tuollakin olisi näkynyt sotilastutkassa). Mahdollista on tietenkin, että kone on ehjä ja Malesian tutkien kantama ei enää vain riittänyt matalalla lentävän koneen havaitsemiseen. Olisi mielenkiintoista tietää onko Indonesialla tutkia maan pohjoisosassa ja onko heillä enemmän tietoa koneen lentoreitistä.

Ainoa kysymysmerkki foliohattuteorioissa on laskeutuminen. Mihin noin suuri kone on päässyt laskeutumaan ilman havaintoja? Jos määränpää on ollut Somalia niin herää iso kysymys: Miksi? Mikäli kuitenkin Afrikan sarveen on suunnattu niin voiko Intialla/Sri Lankalla olla tutkahavainto koneesta, jota ei ole osattu yhdistää tähän tapaukseen? Lentäjillä en usko olevan tapauksen kanssa mitään tekemistä. The Epoch Times avaa hieman lentäjien taustoja.

Hyvin mielenkiintoista nähdä miten tapaus ratkeaa vai ratkeaako ollenkaan. Onko merirosvoilla likaiset kyntensä pelissä? Olivatko Iranin pojat oikeasti suuntaamassa Eurooppaan? Omaisten kannalta tietenkin toivottavaa, että läheisten kohtalo selviää piakkoin.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Laitetaas tänne "raakadataa". Jos joku haluaa purkaa härmäksi niin, pii mai plesör.

On Mar 11th 2014 Malaysia's Air Force reported their primary radar data suggest, the aircraft may have turned west over the Gulf of Thailand at about 1000 meters/3000 feet below the original flight level (editorial note: another possible interpretation could be: at 1000 meters of height compared to 10000 meters original level) and flown past the east coast near Khota Baru and the west coast of Malaysia near Kedah, the radar return was last seen at 02:40L near Pulau Perak in the Straits of Malacca, about 285nm westsouthwest of the last known (secondary) radar position. Local Police at Khota Bharu confirmed a number of locals reported lights and a low flying aircraft at Khota Bharu at an estimated height of 1000 meters/3000 feet.

Teksti linkistä: The Aviation Herald
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tällä hetkellä itselläkin on foliopipo visusti päässä...

Minäkin asettelen vienosti itse taittelemaani foliotötsää takaraivolle.

Vasta vienosti kuitenkin..

Omalta kannaltani oudoin juttu on tuo asia, että miten helvetissä kokenut pilotti - vaikka olisivatkin tarkoituksellisesti kääntyneet takaisin jonkun vian tms takia - olisi ohjannut kurssin noin paljon väärään suuntaan..

Mielestäni edes mittalaitteiden sekoamiset eivät täysin selitä tätä asiaa, jos kerran kone tosiaan sieltä Malakansalmesta löydettiin.
 

Dirac

Jäsen
Minä en foliohattuteorioihin usko. Jos johonkin siihen suuntaan ajattelen, niin ainoana mieleen tulee lentäjän vinksahtaminen.

Tuossa aluetta, johon koneella yltää. Jos siitä tahtoo eteenpäin, täytyy tankata.

Potential search area for MH370 | Leeham News and Comment

Kiitos linkistä, eli Afrikkaan asti ei ole mitään asiaa. Ei sillä että se kovin todennäköinen suuntima olisi ollutkaan. Ketäköhän sitä seuraavaksi syyttäisi, kun löpö ei riitä edes Iraniin...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitos linkistä, eli Afrikkaan asti ei ole mitään asiaa. Ei sillä että se kovin todennäköinen suuntima olisi ollutkaan. Ketäköhän sitä seuraavaksi syyttäisi, kun löpö ei riitä edes Iraniin...

Tuon mukaan kone on lennetty sinne Pohjois-Koreaan...
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tupakoi ja viihdytti matkustajia ohjaamossa

Jos tuossa on mitään totuutta ja yhtymäkohtia tähän onnettomuuteen niin lähes täydellinen kasvojen menetys lentoyhtiölle ja viranomaisille. En yhtään ihmettele että kone on ollut kadoksissa ja varmaan toivovat ettei sitä ikinä löydetä.

Se enempää ottamatta kantaa uutisen aiheuttamasta imagotappiosta, niin samanlaisesti Finnairin lentäjät ottavat sopivaksi katsomiaan matkustajia ohjaamoon nousun/laskeutumisen/matkan ajaksi vaikka se kiellettyä taitaa ollakin. Vähän aikaa sitten oli julkisuudessa että olympiavoittaja Iivo Niskanen oli ollut laskun aikana ohjaamossa. Tupakointi taas taitaa tuolla päin maailmaa olla vielä aika paljon vapaampaa ja yleisempää mitä täällä Euroopassa, eli en nyt pidä pilottien sauhuttelua kovin ihmeellisenä.
 

Byvajet

Jäsen
Tupakointi taas taitaa tuolla päin maailmaa olla vielä aika paljon vapaampaa ja yleisempää mitä täällä Euroopassa, eli en nyt pidä pilottien sauhuttelua kovin ihmeellisenä.

Näin olen ymmärtänyt, että mikään laki ei ohjaamossa polttamista kiellä, joten jos yhtiö sallii tai työkaverit katsovat läpi sormien, niin mikäs siinä.
 

Morgoth

Jäsen
Omalta kannaltani oudoin juttu on tuo asia, että miten helvetissä kokenut pilotti - vaikka olisivatkin tarkoituksellisesti kääntyneet takaisin jonkun vian tms takia - olisi ohjannut kurssin noin paljon väärään suuntaan..

Itse en ymmärrä tutkahavaintoja tai Malesian toimintaa. 777 häviää lennonjohdon tutkasta eikä siihen saada myöskään radioyhteyttä. Sotilastutkassahan on tuon 777 on pakko näkyä yli tunnin (muuten on Malesiassa asiat todella huonosti) ja se lentää takaisi kohti Malesiaa eikä siihen saada mitään radioyhteyttä. Asialle ei kuitenkaan tehdä mitään ja lähetetä vaikkapa yhtä hävittäjää viereen lentämään? Ei, vaan muutaman päivän päästä ilmavoimien upseeri vuotaa lehdistölle nimettömänä, että meillä saattaakin olla tutkahavainto.
 

Morgoth

Jäsen
Se enempää ottamatta kantaa uutisen aiheuttamasta imagotappiosta, niin samanlaisesti Finnairin lentäjät ottavat sopivaksi katsomiaan matkustajia ohjaamoon nousun/laskeutumisen/matkan ajaksi vaikka se kiellettyä taitaa ollakin.

Tuon uutisen idea oli kai nyt antaa mielikuva, että perämies voisi olla hieman vastuuton ja toiminta ei ehkä täysin asiallista. No, en nyt itsekään ensimmäinenä usko, että ohjaamossa oltaisiin nussittu blondeja ja poltettu pilveä niin että kone on lopulta kadonnut. Mistäpä sitäkään ikinä tietää tosin..
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin ollen on varsin selvää, että vaikka lentokone kelluisi meressä, transponderi ei todennäköisesti lähetä 0m korkeutta, vaan jotakin esim. 0-100 metrin väliltä. Ellei se käytä muita lähteitä (esim. GPS) tarkentamaan barometrin antamaa altitudia. Suomeksi sanottuna Flightradarin näyttämät lentokorkeudet eivät ole tarkkoja, vaan likiarvoja, todennäköisesti korkeintaan kahden merkitsevän numeron tarkkuudella.
Jos lentokorkeus tulee ilmanpaineesta voi se heittää kumpaan suuntaan tahansa. Tällöin transponderi lukema 0 metriä voi tulla kun kone on vielä ilmassa.

Mitään väliähän tällä ei ole. Ihmettelin vain sitä alkuperäistä heittoa ettei lentokorkeus voisi olla 0 metriä, johtuen mittarivirheestä.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muistaako kukaan kuinka kauan siinä Air Francen hylyn etsinnässä kesti? Jos konetta ei löydetä sieltä mistä viimeinen singnaali on saapunut onko mahdollista, että kone olisi jostain syystä lentänyt Intian valtamerelle päin? Sieltä suunnalta sitä hylkyä ei meinaan tulla mitenkään löytämään. Sääliksi käy omaisia.

EDIT: Air Francen hylyn osia löydettiin jo 5 päivän päästä onnettomuudesta.

Eli on tässä vielä aikaa hylyn löytämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Jos lentokorkeus tulee ilmanpaineesta voi se heittää kumpaan suuntaan tahansa. Tällöin transponderi lukema 0 metriä voi tulla kun kone on vielä ilmassa.

Mitään väliähän tällä ei ole. Ihmettelin vain sitä alkuperäistä heittoa ettei lentokorkeus voisi olla 0 metriä, johtuen mittarivirheestä.

Juu siis tottakai se lukema voi olla 0 metriä ja pitää paikkansa, en ainakaan tietoisesti tätä yrittäny kieltää. Pointti oli vain se, että lukema sinänsä ei ole kovin luotettava ja jos transponder lähettää lukeman 0, se ei välttämättä tarkoita sitä etttä kone olisi merenpinnassa. Se voi toki olla, mutta se voi implikoida myös että baromeri ei saa luettua korkeutta jolloin 0 on mahdollinen oletusarvo/virhearvo.

No se offtopikista, jatkakaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
DigitalGlobal on aloittanut satelliittikuvien jakamisen eli jatkislaisetkin voivat osallistua etsintään:

600,000 scan satellites images for clues about jet - World - NZ Herald News

Online search effort for Flight 370 crashes server - World - NZ Herald News

Eli serveri ei tosiaan alkuun kestänyt, mutta kun se tuosta tokenee, niin mukaan vaan. Olen ollut yhtä pienehköä venettä tuolla etsimässä, mutta sitä ei koskaan löydetty millään keinoilla. Tämä ei tietenkään oikein voisi jäädä kateisiin.

(linkit vievät ulkomaalaisen sanomalehden uutisiin missä asiasta kerrotaan)
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Mikäs tämä simulaattorijuttu on? Pari kertaa on asiaa sivuttu, mutta en ole asiasta perillä. Oliko siis lentäjällä kotonaan simulaattori? Koko ajan mielenkiintoisemmaksi menee.

Vetäisen foliohatun silmilleni ja kietaisen pari kierrosta lisää, jotta varmasti kestää rasituksen.

Tässä linkki lentäjän kuviin. Sivuilta löytyy myös kuvat simulaattorista. TRIBUTE: Who exactly is Malaysia Airlines Captain Zaharie Shah of MH370?Â* - Sharelor
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös