Määä ny en mistään mitään tiedä, mutta voisi olettaa että tuo 777 vaatiin suhteellisen pitkän kiitoradan pysähtyäkseen. Kai se nyt ois jossain havaittu jos ois "piilotettu". Kyllähän tässä nyt on niin käynyt, että tuhoutunut se on ja kaikki ovat kuolleet. On vaan sattumaa, että jotkin puhelimet ovat toimineet.
Mikä tämän sitten erottaa siitä tragediasta? Että kuolleet/kone ei olleet eurooppalaisia?
Mikä tämän sitten erottaa siitä tragediasta? Että kuolleet/kone ei olleet eurooppalaisia?
edit. ilmeisesti huomasit virheesi, mutta jätetään nämä laskelmat nyt tähän jos joku haluaa arvioida maahanosumisnopeutta.Yksi teoria miksi kone on kadonnut kuin tuhka tuuleen on sellainen että se on tullut täydella vauhdilla maahan / mereen pystysuorassa asennossa jolloin vauhti kiihtyy helposti jopa 9 machin nopeuteen. Sellaisesta osumasta ei jää jäljelle kuin märkä läikkä joka pitäisi nyt löytää.
s=0.5*a*t^2
-> t = sqrt( (2*s)/a)
tässä a = g = 9.81m/s^2 ja s = 10000m
t = sqrt ( 20000m/ 9.81m/s^2) = 45s
v = at = gt = 9.81m/s^2 * 45s = ~450m/s
Tuo on merenpinnan tasolla yli 3000 metriä sekunnissa, joten nopea on vehje kiihtymään. Vapaan pudotuksen nopeus on noin 50 metriä sekunnissa.
edit. Itse ajattelin päivällä, että avaruudessa on miljardien arvosta tavaraa, joten eiköhän sieltä luulis yksi videopätkä löytyvän, jossa koneen kohtalo selviää.
Juu, nyt tuli kyllä liioiteltua enemmän kun laki sallii. Löysin tuon tapauksen Wikipediasta eli vuonna 1987 Pacific Southwest Airlines Flight 1771 iskeytyi maahan 70° kulmassa ja koneen arvioitu nopeus maahanosumishetkellä oli 1240 km/h eli hippasen yli äänennopeus...
On huomioitava se, että vaikka satelliitteja on paljon ja että vaikka ne kuvaavat käytännössä koko maapalloa (tarkkuus ei välttämättä aina ole riittävä sellaisilla satelliiteilla joiden kuvia on siviilien käytössä) satelliitteja ei kuitenkaan ole niin paljon, että jokin tietty alue olisi 24h/vrk satelliittivalvonnan alla eli aina jää "katveminuutteja" ja tällöin se mitä tänä "katveminuutin" aikana tietyllä alueella tapahtuu ei tule tallennettua millään satelliitilla.
Kävin lukemassa tuon artikkelin, oli aika järkyttävää kamaa tämäkin, miten ihminen päätyy itsemurhaan tavalla, jossa mukana kuolee valtava määrä muita ihmisiä.
Tosin en tiedä sitä, kuinka hyvin nuo valtiot ovat perillä toistensa satelliiteista ja niiden kiertoradoista. Onko se touhu jo niin avointa ja epävirallisesti tiedettyä, ettei tämmöisiä tarvitse miettiä?
Tosin en tiedä sitä, kuinka hyvin nuo valtiot ovat perillä toistensa satelliiteista ja niiden kiertoradoista. Onko se touhu jo niin avointa ja epävirallisesti tiedettyä, ettei tämmöisiä tarvitse miettiä?
Here is a #MH370 situation update from Flightradar24 because of the many questions we get.
The ADS-B transponder of an aircraft is transmitting data twice per second. FR24 saves data every 10-60 second depending on altitude. On cruising altitude data is normally saved once per 60 seconds. By analyzing all our databases and logs we have managed to recover about 2 signals per minute for the last 10 minutes.
The last location tracked by Flightradar24 is
Time UTC: 17:21:03
Lat: 6.97
Lon: 103.63
Alt: 35000
Speed: 471 knots
Heading: 40
Between 17:19 and 17:20 the aircraft was changing heading from 25 to 40 degrees, which is probably completely according to flight plan as MH370 on both 4 March and 8 March did the same at the same position. Last 2 signals are both showing that the aircraft is heading in direction 40 degrees.
Today there are reports in media that MH370 may have turned around. FR24 have not tracked this. This could have happened if the aircraft suddenly lost altitude as FR24 coverage in that area is limited to about 30000 feet.
Flightradar24:n arkistoista löytyy kyseinen lento. Lentelee rauhassa 35 000 jalan korkeudessa ja nopeutta on 471 solmua eli 874 km/h. Yhtäkkiä korkeus on 0 jalkaa.
Flightradarhan tarjoaa reaaliaikaista ja lähes reaaliaikaista (+ 5 min) tietoa lennoista.
Minä vähän epäile. ettei tuo 0 korkeus ole oikea lukema, vaan johtuu nimenomaan viasta tai siitä että korkeutta ei ole saatu lainkaan luettua, jolloin tietokantaan on kirjattu 0. Perstuntuma-arviolta veikkaisin ainakin että transponder ei ainakaan ole lähettänyt 0 metrin korkeudesta enää mitään lukuja. Ja vaikka olisikin, ei tunnu todennäköiseltä että se sensorin antama lukema olisi ollut tasan 0, johtuen ihan mittarien epätarkkuuksista.Mitenhän nuo määrittävät korkeuden? Transponderin tiedoista kaiketi, tuskin tuossa on kyse tutkien avulla tehdystä paikannuksesta. Millähän taajuudella tuota korkeustietoa päivitetään? Jos pudotus tapahtuu 35 000 jalan korkeudesta lähes hetkessä nollaan, niin tuo kielii siitä, että transponderiin on tullut vika, koska hyvin nopea pudotus on fysikaalinen mahdottomuus.
edit: tuossahan se jo sanottiinkin. Flight Radar tallentaa dataa 10-60 sekunnin välein, eli sen perusteella syöksy mereen on mahdollista. Saako transponder muuten sähkönsä koneen sähköjärjestelmistä? Vai onko sillä oma akkunsa varavoimana? Pohdin tätä sillä, että jos kone olisi räjähtänyt, transponderin sähkönsyöttö olisi todennäköisesti katkennut, eikä se olisi kyennyt viestittämään nollakorkeutta.
Minä vähän epäile. ettei tuo 0 korkeus ole oikea lukema, vaan johtuu nimenomaan viasta tai siitä että korkeutta ei ole saatu lainkaan luettua, jolloin tietokantaan on kirjattu 0.
Minä vähän epäile. ettei tuo 0 korkeus ole oikea lukema, vaan johtuu nimenomaan viasta tai siitä että korkeutta ei ole saatu lainkaan luettua, jolloin tietokantaan on kirjattu 0.
Perstuntuma-arviolta veikkaisin ainakin että transponder ei ainakaan ole lähettänyt 0 metrin korkeudesta enää mitään lukuja. Ja vaikka olisikin, ei tunnu todennäköiseltä että se sensorin antama lukema olisi ollut tasan 0, johtuen ihan mittarien epätarkkuuksista.
Elii minä luulen että 0 on jäänyt sinne kummittelemaan, koska mittarit eivät ole lukuja antaneet, tai vaihtoehtoisesti mitään lukemaa ei edes lähetetty.
Onhan näitä isoja koneita tullut alas sekä palasina, että ehjänä, kun rahtiluukku on revennyt auki. Dokumentoiduissa caseissa radioliikenne oli edelleen auki, ja koneesta kyettiin kommunikoimaan ongelmista. Tästä syystä ei ole vielä käynyt mielessä tuo mahdollisuus. Toki tässäkin kohtaa pätisi jonkun yllä mainitsema toimintamalli, konetta yritetään kriisitilanteessa ensin kaikin keinoin saada haltuun.
EDIT: Sen verran vielä luukun repeytymisestä, että tässä tapauksessa lentoa oli ilmeisesti kestänyt jo pari tuntia? Jotenkin sitä maallikko odottaisi, että huonosti suljettu luukku olisi pettänyt viimeistään nousun jälkeen?
Kyllä luulisi noin uudessa konetyypissä valot vilkkuvan ja äänen huutavan, jos joku luukku on huonosti kiinni. Eri asia on, jos ovia on aukaistu lennon aikana - eipä tuohon ehdi reagoimaan. Eiköhän se kone parin päivän sisään löydy.
Jossakin konetyypissä oli monta vuotta sellainen vika, että luukku oli mahdollista lukita väärin, kaiken näyttäessä olevan oikein. Pari konetta tuon vuoksi tuli alas. Muisti ei kanna sinne asti, jotta muistaisin konetyypin. Nyttemmin tuo vika lienee korjattu.
Jossakin konetyypissä oli monta vuotta sellainen vika, että luukku oli mahdollista lukita väärin, kaiken näyttäessä olevan oikein. Pari konetta tuon vuoksi tuli alas. Muisti ei kanna sinne asti, jotta muistaisin konetyypin. Nyttemmin tuo vika lienee korjattu.
DC-10-koneissa noita oli aikoinaan, kyseinen konetyyppi lensi muuten viimeisen lentonsa aivan hiljattain.