Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 874
  • 1 118

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Mielenkiintoista ylipäätään, miten pääsy oikeasti kansainväliselle lennolle on edes onnistunut varastetulla passilla...

No jaa, en minä ainakaan mitenkään shokissa ollut, kun tämän uutisen luin. En nyt tiedä, miten tämän nätisti sanoisi, mutta itselläni ei ole mitään kovin suurta luottoa, kun puhutaan jostain malesialaisten tms turvatarkastuksista ja passikontrolleista.

Tai sanotaan toisin päin, että Helsinki-Vantaalla ei olisi päässyt läpi, vielä vähemmän jossain JFK:lla, missä 911 jälkeen syynätään kaikki mahdollinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Tätä itsekkin epäilen, että jos siellä jotain terrorismia on ollut, on se räjäytetty jo yläilmoissa. Mutta mites ovat tuonne räjähteet saaneet?

Jos kyseessä on terroriteko, niin terroristit ovat muuttaneet toimintatapojaan, sillä eihän kukaan ole ottanut vastuuta iskusta.

Toki on mahdollisuus siihen, että kone on ollut tarkoitus lentää jonnekin kohteeseen, mutta Abdul ja Muhammed sähläsivät räjähteiden kanssa ja kone lensi taivaan tuuliin ennen aikojaan.

Ja nyt terroristijärjestö X miettii, että miten saadaan mahdollisimman hyvää pr:ää
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos kyseessä on terroriteko, niin terroristit ovat muuttaneet toimintatapojaan, sillä eihän kukaan ole ottanut vastuuta iskusta.

Sitähän itsekkin pohdin tuossa "avaus"viestissäni jossa viittasin myös Bostoniin. Silloinhan kaksi jätkää päätti ihan omin avuin räjäytellä maratoonissa. Miksei voisi olla kyseessä sama tilanne nyt?
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Mielenkiintoinen keissi...

Funtsin asiaa ja yksi vaihtoehto voisi olla, että näiden varastettujen passien avulla on useampi terroristi päässyt lennolle. Jokainen on käsimatkatavaroissaan vienyt osan räjähteistä ja pommiin tarvittavasta elektroniikasta. Tällä tavalla pystytään mahdollisesti huijaamaan läpivalaisukonetta/turvatarkastajaa.
Tämän jälkeen on käyty vessassa peräkkäin ja jätetty kukin vuorollaan pommiin tarvittava välineistö sille ennakkoon sovittuun paikkaan.
Viimeinen terroristi on kasannut pommin ja laukaissut sen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Funtsin asiaa ja yksi vaihtoehto voisi olla, että näiden varastettujen passien avulla on useampi terroristi päässyt lennolle. Jokainen on käsimatkatavaroissaan vienyt osan räjähteistä ja pommiin tarvittavasta elektroniikasta. Tällä tavalla pystytään mahdollisesti huijaamaan läpivalaisukonetta/turvatarkastajaa.
Tämän jälkeen on käyty vessassa peräkkäin ja jätetty kukin vuorollaan pommiin tarvittava välineistö sille ennakkoon sovittuun paikkaan.
Viimeinen terroristi on kasannut pommin ja laukaissut sen.

Onpas sinulla vilkas mielikuvitus...

Terrorismin sijaan pitäisi nykyään kai puhua ennemminkin epäsymmetrisestä sodankäynnistä, joka selittää, että vastuunottajat eivät enää ilmoittaudukaan parijonoon tällaisissa tapauksissa, niinkuin ennen. Heidän tavoitteensa ovat aivan muualla kuin pelkässä julkisuudessa.
 

Byvajet

Jäsen
Jos kone on räjäytetty reitillään, siitä pitäisi jäädä niin paljon romua, että se löytyisi joko tiheän asutuksen ja vilkkaan laivaliikenteen vuoksi tai etsintäviranomaisten työn tuloksena. Eri asia on se, jos kone on lennätetty hevon kuuseen ja räjäytetty siellä. Koneen laskeutuminen kenenkään huomaamatta, ei tunnu uskottavalta.

Tulee mieleen sekin vaihtoehto, että toinen lentäjistä on päättänyt tehdä itsemurhan. Se ei olisi ensimmäinen eikä toinen kerta ilmailun historiassa. Tällöin kone olisi osunut ehjänä mereen, jolloin laajalle levinnyttä romua ei olisi syntynyt.

Nämä tapaukset ovat sellaisia, että loppujen lopuksi selitys asioihin on yksinkertainen. Tässä vaiheessa, kun tietoa ei ole, ihmisillä on taipumus tuottaa sitä itse. Silloin esiin nousee toinen toistaan mielenkiintoisempia näkymiä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eka tuntuma noista passeista oli, että Eurooppaan pyrkiviä laittomia siirtolaisia, vaan mistä noista tietää.

Jos kone on kaapattu, niin taho on sellainen jolla on kyky piilottaa laitos. Somaliasta tuskin löytyy näin suuri suuntaiseen juttuun pystyviä. Mutta Pohjois-Korea olisi kandinaatti. Vaikka köyhä maa onkin, niin silti resursseja ja tarpeeksi aivovammainen rakas johtaja käskemään jotain tällaista.

Todenäköisintä lienee jokin massiivinen onnettomuus. Oliko tässä mallissa akusto lainattu kännyköistä? Jospa nyytti räjähti, se selittäisi kommunikaation puutteen ainakin osittain.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onhan noita 200 Extended Range -sarjan koneissa, jollainen uutisten perusteella oli kyseessä. En kylläkään usko, että wingletin irtoaminen aiheuttaisi yksistään koneen tuhoutumisen.

Ei ainakaan tässä kadonneessa koneessa ollut winglettejä, eikä myöskään KLM:n 777-200ER:ssa, jolla lensin taannoin AMS - BKK.

Linkki vie Wikipediaan ja kuvaan kadonneesta koneesta.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulee mieleen sekin vaihtoehto, että toinen lentäjistä on päättänyt tehdä itsemurhan. Se ei olisi ensimmäinen eikä toinen kerta ilmailun historiassa. Tällöin kone olisi osunut ehjänä mereen, jolloin laajalle levinnyttä romua ei olisi syntynyt.

Mutta eikö tässä tapauksessa perämies, lentoemännät tai joku estäisi asiaa jotenkin? Entä lähtiskö siitä mitään hätäilmoitusta kun kone täyttä vauhtia lähtisikin menemään alaspäin?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No jaa, en minä ainakaan mitenkään shokissa ollut, kun tämän uutisen luin. En nyt tiedä, miten tämän nätisti sanoisi, mutta itselläni ei ole mitään kovin suurta luottoa, kun puhutaan jostain malesialaisten tms turvatarkastuksista ja passikontrolleista.

Tai sanotaan toisin päin, että Helsinki-Vantaalla ei olisi päässyt läpi, vielä vähemmän jossain JFK:lla, missä 911 jälkeen syynätään kaikki mahdollinen.

Näinhän se on. Automaattiset lukulaitteet, joiden avulla etsintäkulutetut asiakirjat ja henkilöt löytyvät helpohkosti, ovat käytössä monilla Euroopan ja P-Amerikan lentokentillä.

Aasiassa ja Afrikassa ei juuri syynätä kadonneiden ja varastettujen passien listoja automaattisesti tai manuaalisestikaan, ja siksi eurooppalaisilta varastettuja asiakirjoja väärinkäytetäänkin enimmäkseen kaukomailla. Kun passit ovat ns. impostoreilla (oikea passi mutta väärä henkilö), korostuu muutenkin passintarkastajan ammattitaito verrattuna siihen, että voi ohjekirjoista syynätä onko itse passi väärennetty vai ei.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei muuten ollut pelastuslautta tuo "mysteeriesine". Vielä ei ole varmaa oliko se ylipäätään mikään koneen osa.

Osaako joku valaista tyhmää miten pelastuslautta toimii koneen syöksyessä mereen? Mistä se tulee ja pamahtaako se ulos automaattisesti vai miten?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Osaako joku valaista tyhmää miten pelastuslautta toimii koneen syöksyessä mereen? Mistä se tulee ja pamahtaako se ulos automaattisesti vai miten?

Törmäyksessä automaattista taitaa olla vain kuolema. Pakkolaskeutumisestahan tässä ei ilmiselvästi ole kyse. Täydellinen hiljaisuus lentäjien suunnasta on kyllä mysteeri, onko tuossa sitten muuta vaihtoehtoa kuin äkillinen tuho ilmassa tai kaappaus? Foliohattuna minäkin pohdin ja vähän toivonkin, että joku salaliittoteoria tuolla taustalla olisi...

Eipä tuon kokoluokan koneita katoa ehjänä kuin Pohjois-Koreaan.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan noita 200 Extended Range -sarjan koneissa, jollainen uutisten perusteella oli kyseessä. En kylläkään usko, että wingletin irtoaminen aiheuttaisi yksistään koneen tuhoutumisen.

Winglet ja wingtip on kaksi eri asiaa. Boeing 777-sarjan koneissa ei ole winglettejä.

Wingitpsit löytyy Boeing 777-200LR ja 777-300ER-malleista.
Tämä kyseinen Malaysia Airlinesin kone oli 777-200ER.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No jaa, en minä ainakaan mitenkään shokissa ollut, kun tämän uutisen luin. En nyt tiedä, miten tämän nätisti sanoisi, mutta itselläni ei ole mitään kovin suurta luottoa, kun puhutaan jostain malesialaisten tms turvatarkastuksista ja passikontrolleista.

Tai sanotaan toisin päin, että Helsinki-Vantaalla ei olisi päässyt läpi, vielä vähemmän jossain JFK:lla, missä 911 jälkeen syynätään kaikki mahdollinen.

Passihommista en tiedä kuinka tarkkaan niitä katsotaan missäkin päin maailmaa mutta paljon tarkemmin minut on syynätty esim. Kuala Lumpurin kentällä kun koskaan Helsinki-Vantaalla. Turvatarkastajat tutkivat mm. kenkäni todella tarkkaan.

Helsinki-Vantaalla minulla on mennyt epähuomiossa avaimissani kiinni ollut linkkuveitsi koneeseen eikä kukaan huomannut/kysellyt mitään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Passihommista en tiedä kuinka tarkkaan niitä katsotaan missäkin päin maailmaa mutta paljon tarkemmin minut on syynätty esim. Kuala Lumpurin kentällä kun koskaan Helsinki-Vantaalla. Turvatarkastajat tutkivat mm. kenkäni todella tarkkaan...

Ajattelin tässä yhteydessä lähinnä sitä, että onkohan noilla niitä koneita, joille passia näytetään, sillä luulisi piippaavan tuollaisessa konessa punaista heti, mikäli jotain filunkia on tapahtunut, siis matkustusasiakirjojen suhteen.

En myöskään antaisi Helsinki-Vantaan turvatarkastusten sun muiden hämätä "vaivattomuudellaan", eiköhän välineet ole viimeisen päälle kunnossa.

Amsterdamissa muistan viime joulukuulta, että oli ihan älyttömän tarkat turvatarkastukset, kun kyseessä oli jatkolento Atlantaan. Normi turvatarkastusten lisäksi portilla tehtiin kokonaan uusi turvatarkastus ja mm. lähtöaulasta (eli turvatarkastusten jälkeen) ostettu vesipullo sai sekin jäädä matkasta
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Helsinki-Vantaalla minulla on mennyt epähuomiossa avaimissani kiinni ollut linkkuveitsi koneeseen eikä kukaan huomannut/kysellyt mitään.
Vaimo lensi Hki-Oulu välin keittiöveitsi (10cm terä) käsilaukussa, itsekään ei tiennyt siis tästä. Takaisin tullessa (Oulussa) sitten kärähti turvatarkastuksessa mutta pyysi nätisti anteeksi ja harmitteli kun hyvä veitsi menee hukkaaan. Turvatarkastaja sitten heltyi ja antoi pitää veitsen.

Kotimaan lennoilla ei taida olla ihan niin vainoharhaista touhua.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
K

kiwipilot

Ei ainakaan tässä kadonneessa koneessa ollut winglettejä, eikä myöskään KLM:n 777-200ER:ssa, jolla lensin taannoin AMS - BKK.

Linkki vie Wikipediaan ja kuvaan kadonneesta koneesta.

Jep. Triplassa ei ole A333:n tyylisiä winglettejä vaan ns. Raked wingtips.

Aika uskomaton juttu: kone pian kolme vrk kadoksissa vilkkaasti liikennöidyllä merialueella. Paikalliset viranomaiset pitävät tiedotustilaisuuksia toisen perään vain kumotakseen uudet löydöt hylystä. Pientä tuskaa pikkuhiljaa havaittavissa paikallisessa tiedottamisessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksiköhän tuo uutinen on vaan jätetty sillensä, tai siis ei ole tarkennettu, että mikä tuo on? Eikö siitä nyt tosiaan ole vieläkään löytynyt jälkeäkään?

Kerrottiin sen olleen sammaloitunut kaapelikela. Sellaisia ei lentokoneissa yleensä ole, ainakaan ei tässä koneessa.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kerrottiin sen olleen sammaloitunut kaapelikela. Sellaisia ei lentokoneissa yleensä ole, ainakaan ei tässä koneessa.

Jep löysin tuon infon kanssa nyt sitten IS:n puolelta... Nonni, ei siis jälkeäkään pari päivää sit kadonneesta koneesta missään.

Saman uutisen mukaan malesialainen kalastaja on IS:n mukaan nähnyt aamuyöstä lauantaina koneen lentävän poikkeuksellisen matalalla meren yllä ja ihmetellyt sitä kaverilleen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Winglet ja wingtip on kaksi eri asiaa. Boeing 777-sarjan koneissa ei ole winglettejä.

Wingitpsit löytyy Boeing 777-200LR ja 777-300ER-malleista.
Tämä kyseinen Malaysia Airlinesin kone oli 777-200ER.

No joo, menee saivartelun puolelle, mutta mitä sinä ymmärrät tässä yhteydessä käsitteellä "wingtip" ja kuinka se eroaa käsitteestä "blended winglet device"?

Kuten kirjoitin, itse asian kannalta en usko sillä tässä tapauksessa olevan merkitystä, oli koneessa wingletit tai ei.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mites mahdollisina näitä salaliittoteorioita voi pitää käytännössä? Eli jos kone olisi kaapattu, transponderit, lähettimet ja vastaanottimet kiinni ja sitten mahdollisimman nopeasti tutka-alueen alapuolelle ja nokka kohti uutta suuntaa?

Malesialainen kalastaja väittää nähneensä normaalia matalammalla lentävän koneen, jossa aika ja paikka kohtaisivat suunnilleen:
Malesialainen kalastaja saattoi n mysteerikoneen ennen katoamista - Ulkomaan uutiset - Ilta-Sanomat

Mites tuo "katosi tutkasta" pitäisi tulkita, näkyykö jokainen kone ihan reaaliajassa ja jatkuvasti jostakin tutkasta? Voisin kuvitella että ilmassakin on näitä ns. katvealueita mihin yksikään tutka ei yllä, joten jos sellaisen kohdalla toisi koneen nopeasti alas.
 

Carlos

Jäsen
Vietnamilaiskone löysi merestä lentokoneen osan | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi
Miksiköhän tuo uutinen on vaan jätetty sillensä, tai siis ei ole tarkennettu, että mikä tuo on? Eikö siitä nyt tosiaan ole vieläkään löytynyt jälkeäkään?

Jos kyseessä on tuo kuvassa kelluva kappale, niin se oli kaapelikela, ei lentokoneen osa. Eli väärä hälytys.

Sen sijaan viimeisimmän tiedon mukaan joku lentokone olisi nähnyt suuria romulauttoja kellumassa 60km itään Vietnamin rannikolta, mikä ainakin osuisi suunnilleen koneen suunnitellulle reitille. Onko näillä yhteyttä onnettomuuskoneeseen on epäselvää.

Eilen myöskin oli liikkeellä juttua että puoli tuntia MH370:n edellä lentäneen koneen lentäjää oli pyydetty ottamaan yhteys koneeseen, koska lennonjohto ei onnistunut. Tämä olikin saanut luotua radioyhteyden onnettomuuskoneeseen, mutta yhteys oli erittäin häiriöinen. Kuitenkaan mitään hätäviestiä tai ongelmatilannetta ei tullut radion kautta ilmi, joten lentäjä oli antanut asian olla sen enempiä selvittelemättä.

Onnettomuuskoneen lentäjä oli myöskin tiettävästi erittäin kokenut, ja jopa ilmailufanaatikko, eli ainakin voi uskoa että kaikki mahdollinen on tehty mitä voitiin tehdä. Jos kone olisi räjähtänyt ilmassa, romua olisi niin laajalla alueella että sitä olisi varmasti jo löydetty, josta itse ainakin päättelen että kone on syöksynyt / tehnyt pakkolaskun mereen. Jolloin voisi olla jopa toivoa löytää eloonjääneitä, edellyttäen että löytyvät suht. nopeasti.

Todella omituinen keissi. Tiuhaan asuttua aluetta, matala meri, hyvä ilma, moderni kone, hyvä lentäjä, ja katoaa jälkiä jättämättä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Passihommista en tiedä kuinka tarkkaan niitä katsotaan missäkin päin maailmaa mutta paljon tarkemmin minut on syynätty esim. Kuala Lumpurin kentällä kun koskaan Helsinki-Vantaalla. Turvatarkastajat tutkivat mm. kenkäni todella tarkkaan.

Helsinki-Vantaalla minulla on mennyt epähuomiossa avaimissani kiinni ollut linkkuveitsi koneeseen eikä kukaan huomannut/kysellyt mitään.

Itseltäni syynättiin Frankfurtissa (jatkolento) kengät todella tarkkaan - 10 minuuttia syynäsivät, vaikka olivat ihan normipopot. Epäilen takana olevan jonkin "kummisetäjärjestön" - ei tarvitse kuin lahjoa turva- ja passintarkatusväkeä, niin keitto on valmis. Rahalla on ihmeellinen voima (etenkin, jos sitä tarjotaan paljon heille, joilla ei ole mitään).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös