Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 312 049
  • 1 117

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt maikkarin mukaan toinen varastetulla passilla matkustanut on tunnistettu valvontakameran kuvista, mutta eivät paljasta hänestä mitään muuta kuin sen, ettei kyseessä ole malesialainen henkilö...
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Outoa ettei tosiaan mitään romua ole vielä löydetty. Jos muisti pelaa, Air Francen koneen romua löydettiin ihan muutaman päivän sisään. Ja jos uskaltaa vetää mutkia suoraksi, on Atlanti nyt vähän isompi alue hakea kuin Etelä-Kiinan meri tuosta kohtaa mistä viimeinen singnaali koneesta ollaan saatu.

Jos oikein lähtisi spekuloimaan, kone on hätälaskeutunut mereen ja uponnut yhtenä kappaleena jolloin romua ei löydy. Mutta mikä sitten johtaisi siihen, että kaikki signaalit katkeiaisi, ei hätäkutsua, pakko laskeutua mereen eikä ihmisiä päässyt ulos... Eipä tuu mitään järkevää mieleen. Niin ja tuohan katosi ihan perinteisistä tutkistakin joten eipä tuo skenaario taida olla millään tapaa mahdollinen.
 

Morgoth

Jäsen
Niin ja tuohan katosi ihan perinteisistä tutkistakin joten eipä tuo skenaario taida olla millään tapaa mahdollinen.

Onkohan tuolla alueella ollut sotaharjoituksia lähipäivinä? Nojoo, vähän kaukaa haettua. Mitenköhän hyvin nuo paikalliset viranomaiset hallitsevat tuota tilannetta ylipäätään? Tuntuu tulevan sen verran sekavaa ja ristiriitaista tietoa, että tulee mieleen onko siellä nyt ihan paras mahdollinen etsintäryhmä käytettävissä vai eivätkö vain osaa tiedottaa?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos ei ole kiinnostunut aerodynamiikasta, niin siiven pää on käypänen määritelmä.

Siiven pää on jotain ihan muuta, noin geneerisesti ottaen, mutta kuten sanoit, jos ei ole kiinnostunut aerodynamiikasta niin eipä tuolla suurtakaan väliä loppujen lopuksi ole.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli mieleen kun on aiemmin spekuloitu sillä miksei mikään terrori-instanssi ole ottanut iskua kontolleen, että Pan Am 103:nkaan kohdalla ei muistaakseni mikään taho ottanut vastuuta iskusta vaan syylliset löydettiin pitkän ja perusteellisen tutkinnan päätteeksi. Silloin räjähdeaine oli jemmattu Toshiban radioon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuli mieleen kun on aiemmin spekuloitu sillä miksei mikään terrori-instanssi ole ottanut iskua kontolleen, että Pan Am 103:nkaan kohdalla ei muistaakseni mikään taho ottanut vastuuta iskusta vaan syylliset löydettiin pitkän ja perusteellisen tutkinnan päätteeksi...

Itse asiassa tuosta iskusta vastuun - tai pitäisikö sanoa kunnian (?) - otti useampi erillinen ryhmä, lisäksi anonyymit soittajat laittoivat onnettomuuden milloin Mossadin, milloin CIA:n syyksi.

Tämän lisäksi en usko, että ihan kaikkea Pan Am 103:n turmasta on koskaan kerrottu suurelle yleisölle, uskoisin syyllisen jäljittämisen olevan vähän monimutkaisempi asia, kuin se että Abdelbaset al-Megrahi istui ainoana tuomittuna vankilassa vuoteen 2009, jolloin hänet terveyssyistä vapautettiin (kuoli 2012).

Tämän jälkeenkin tutkintaa on moneen otteeseen yritetty avata uudelleen ja kaiken kukkuraksi asian ympärillä on jos jonkin sortin foliohattuilua.

Yritän siis joka tapauksessa sanoa sitä, että ehkä tämä turma ei ole vertailukeltoinen Pan Am 103:seen. Ainakaan vielä, odotetaan mitä tässä selviää.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Uutisen mukaan erään matkustajan puhelin soi, mutta ei vastaa:
Missing Malaysia Airlines Flight MH370: Passengers' Mobile Phones Ring But Not Answered

Linkki vie IBTimesin UK-versioon.

Olettaen että tämä pitäisi paikkansa, ja luuri ei olisi jäänyt esim lentokentän vessaan, niin nyt olisi aika käyttää GSM-verkon paikannusta. Tosin en tiedä miten tämä toimii kansainvälisten verkkovierailujen kohdalla.

edit. Tarkemmin lukien useamman puhelimen on väitetty hälyttävän. Paikannustakin on yritetty.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Olettaen että tämä pitäisi paikkansa, ja luuri ei olisi jäänyt esim lentokentän vessaan, niin nyt olisi aika käyttää GSM-verkon paikannusta. Tosin en tiedä miten tämä toimii kansainvälisten verkkovierailujen kohdalla.

Jos kerran joku FBI on ollut mukana jeesaamassa, niin ei mitenkään voi olla mahdoton tehtävä jäljittää puhelinta.

Jos kone on meren pohjassa, niin puhelinhan voi hyvinkin olla esim. käsimatkatavarahyllyllä takin taskussa. Koneeseenhan on voinut jäädä ilmataskuja, jos osa rungosta on säilynyt ehjänä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tosin en tiedä miten tämä toimii kansainvälisten verkkovierailujen kohdalla.

Verkko-operattori tietää aina missä puhelin on. Se on ilmottanut itsensä "vierailijalistaan" joka välittyy kotitukiasmean listaan (näin se koko järjestelmä toimii, että järjestelmä tietää minkä tukiaseman/mien alueella puhelin on). Eli jos puhelin soi, se on GSM verkossa ja tällöin tiedetään että minkä tukiaseman alueella. Solu toki voi olla iso, mutta enpä ihan heti usko että luuri olisi tällöin merellä, sillä mikä GSM verkko sinne ulottuisi?

Operaattori pystyy myös pingamaan puhelimen hiljasella tekstarilla ja tällöin puhelimen tukiasema vastaa tiedolla missä puhelin on. tätä tapaa Saksan poliisi on käyttänyt paikantaakseen rikollisia (vaatii siis pääsyn operattoriverkkoon)
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
> Jos kone on meren pohjassa, niin puhelinhan voi hyvinkin olla esim. käsimatkatavarahyllyllä takin taskussa. Koneeseenhan on voinut jäädä ilmataskuja, jos osa rungosta on säilynyt ehjänä.

Matkapuhelinverkkojen signaalit eivät kyllä veden alle kovin pitkälle kanna. Näin ollen puhelimien hälyttäminen olisi merkki siitä että kone matkustajineen olisi jossakin kuivalla maalla...
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No joo, menee saivartelun puolelle, mutta mitä sinä ymmärrät tässä yhteydessä käsitteellä "wingtip" ja kuinka se eroaa käsitteestä "blended winglet device"?

Kuten kirjoitin, itse asian kannalta en usko sillä tässä tapauksessa olevan merkitystä, oli koneessa wingletit tai ei.

Ei se kyllä mun mielestä mene saivartelun puolelle. Tuossa koneessa ei ole winglettejä ja piste.

Itse kysymykseesi, Googlaa Airbus A330 ja Boeing 777 niin huomaat miten ne siivet eroavat toisistaan.

Tässähän oli kyse siitä että joku kirjoitti aiemmin että tämä kyseinen kone oli kolaroinut kentällä ja wingletti irtosi. Kun miettii triplaseiskaa ja että siitä irtoaisi winglet niin miten se pitäisi ymmärtää? Siiven kärjestä lähtenyt pala vai kuinka?

Outoja piirteitä tässä tapauksessa kyllä on. Miten on mahdollista että koneesta ei ole löydetty palaakaan?
 

Outsider

Jäsen
Oudolta kuulostaa, jos useampi kännykkä hälyttää, mutta jos näin on niin luulisi, että paikantamisen kanssa ei turhia aikailla. Kaiken kaikkiaan muutenkin uusisoinnin perusteella outo juttu, mutta jos nyt oikein villejä teorioita lähtee kehittelemään, niin ainakin koneen lentäjällä olisi varmasti runsaasta simulaattorikokemuksesta/harrastuneisuudesta johtuen parhaat mahdollisuudet onnistua "kadottamaan" kone tarkoituksella. Siis jos tuollaisen möhkäleen nyt ylipäätänsä saisi ilman silminnäkijöitä jonnekin lennettyä ja vieläpä mahtuisi laskeutumaan. Sen lisäksi tietysti pitäisi jotenkin estää matkustajia ottamasta niillä kännyköillään yhteyttä keneenkään jne., mutta ei nyt pidä takertua pikkuseikkoihin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oudolta kuulostaa, jos useampi kännykkä hälyttää, mutta jos näin on niin luulisi, että paikantamisen kanssa ei turhia aikailla..

Tosin jos luki kokonaan tuon tänne linkitetyn uutisen, niin yhteen näistä numeroista oli jo yritetty soittaa viranomaistenkin toimesta, mutta puhelin ei (enää?) vastannutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Boeing 777:ssa ei ole winglettejä.

No kyllä tämä sikäli menee saivartelun puolelle, että yllä esittämäsi väittämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

200ER-sarjassa niitä ei tuotantokoneissa ole, se pitää kyllä paikkansa, että sikäli olin väärässä. Itse tapauksen kannalta en pidä sitä edelleenkään kovin merkityksellisenä, vaikka toki root cause voisi olla wingleteissäkin, siis jos niitä olisi.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äkkiseltään kuulostaa ihan älyttömältä teoria, että kone oltaisiin jotenkin kaapattu kesken lennon tms. ja lennätetty piiloon.

Vastapainona onhan vastaavia onnettomuuksia ollut ennenkin, että kone tuosta vain katoaa tutkasta ja löytyy myöhemmin merestä; esimerkiksi pyrstöstä joku osa varoittamatta pettänyt ja sitten ollaankin tultu kirkkaalta taivaalta tikkana syöksylaskua alas asti ilman mitään hätäviestejä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
..
Vastapainona onhan ennenkin ollut onnettomuuksia, jossa esimerkiksi pyrstöstä on joku osa varoittamatta pettänyt ja sitten ollaankin tultu kirkkaalta taivaalta tikkana syöksylaskua mereen ilman mitään hätäviestejä.

Näin toki, mutta eniten viranomaisia taitaa nyt ihmetyttää se, että onnettomuusalue on liikenteeltään melko vilkasta, eikä kyseessä ole samanlainen kauhea tragedia, kuin se Air Francen kone, joka katosi jälkiä jättämättä satojen metrien syvyyteen keskellä Atlanttia. (löydettiin toki myöhemmin)

Myös minua tämä askarruttaa eniten, mihin kone on kadonnut??

Siihen että hätäviestiä ei tullut on helpompi keksiä erilaisia teorioita.

Tämä on kuin remake Lost-televisiosarjasta, jota tosin itse en jaksanut katsoa muutamaa jaksoa enempää.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jos kerran useampi kännykkä hälyyttää, niin joko kone on tosiaan viety johonkin ehjänä tai sitten ilmassa on sattunut jotakin, joka on saanut ihmisiä laittamaan kännykän päälle. Tunnetustihan lennolla kännyköitä ei saisi pitää päällä.
Yksi vaihtoehto on tietenkin, ettei kaikki matkustajia kiinnosta mitkään kännykkäkiellot.
Mielenkiintoinen keissi kaikkiaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni on kovasti mietityttänyt, että oliko tässä kyseisessä koneessa wingtipit vai wingletit, vai oliko kumpiakaan, ja miksi näin on?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kone on meren pohjassa, niin puhelinhan voi hyvinkin olla esim. käsimatkatavarahyllyllä takin taskussa. Koneeseenhan on voinut jäädä ilmataskuja, jos osa rungosta on säilynyt ehjänä.

Ei ole mahdollista. Suolainen merivesi on tehokas sähkönjohde, mikä vaimentaa radioaaltoja sen verran tehokkaasti, että eivät nuo kännykät voi saada mitenkään yhteyttä tukiasemiin. Ainoa teoreettinen mahdollisuus tuolle koneessa olevien kännyköiden soimiselle on, että kone olisi pudonnut jollekin saarelle tai mantereelle sellaiseen paikkaan, että sitä ei ole vielä löydetty. Joku viidakko voisi ehkä olla mahdollinen - puusto voisi sen verran vaimentaa koneen putoamista, että jokunen kännykkä olisi säilynyt rysäyksestä ehjänä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei ole mahdollista. Suolainen merivesi on tehokas sähkönjohde, mikä vaimentaa radioaaltoja sen verran tehokkaasti, että eivät nuo kännykät voi saada mitenkään yhteyttä tukiasemiin.

Tämä selvä. Onko sillä muuten mitään merkitystä, kuinka syvässä vedessä ollaan?

Ainoa teoreettinen mahdollisuus tuolle koneessa olevien kännyköiden soimiselle on, että kone olisi pudonnut jollekin saarelle tai mantereelle sellaiseen paikkaan, että sitä ei ole vielä löydetty..

Huolimatta kaikista mystisistä puhelinsoitoista ja eri salaliittoteorioista taitaa todennäköisimmin olla niin, että kone on pimeässä haudassaan jossain merenpohjassa ja kyseessä on vakava inhimillinen tragedia.

Voimia vaan kaikille omaisille, joilla näiden huhuilujen sun muiden takia on varmasti erittäin vaikeat vuorokaudet menossa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tosin jos luki kokonaan tuon tänne linkitetyn uutisen, niin yhteen näistä numeroista oli jo yritetty soittaa viranomaistenkin toimesta, mutta puhelin ei (enää?) vastannutkaan.

Jokaisen puhelimen viimeinen yhteydessä ollut tukiasema on myös operaattorin tiedossa (jää vieraslistalle ja näitä säilytetään x aikaa maasta riippuen).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös