Minulla taas on se käsitys että koneisiin nimenomaan mitoitetaan polttoainetta tarkkaan se määrä, mikä lennolla kuluu. Ymmärtääkseni ylimääräistä on vain sen verran mitä nyt vastatuulessa/huonossa säässä voi kulua. Tämä ihan siksi että jokainen ylimääräinen polttoainelitra painaa, joka taas lisää polttoaineen kulutusta.
Jos Kuala Lumpus / Peking -väli on kuusi tuntia, niin kyllä siinä varmaan muutamia tunteja on lentoaikaa, sillä eikös kone kadonnut jotain tunnin kuluttua noususta? Toki sitten pitää ottaa huomioon, että jos/kun se on laskenut tutkien näkyvyysalueen alapuolelle, niin polttoaineen kulutus kasvaa.
Kyllä koneissa sen verran ylimääräistä on että voivat kierrellä esim. määränpäässä kentän ympäri 1-2 tuntia, joka on ihan arkipäivää mm. huonon sään tai ruuhkien takia (tai molempien).
Tässä tapauksessa siis kone katosi tutkasta n. tunnin lennon jälkeen, jonka jälkeen tutkahavaintojen mukaan se on laskenut korkeutta n. 9000 metriin, ja lentänyt suunnilleen kohti länttä. Siitä matka on jatkunut n. nelisen tuntia, olettaen tietty että ko. raportti pitää paikkansa.
Alhaisemmassa korkeudessa todennäköisesti lentonopeus on ollut pienempi, ja kenties ihan jo polttoainetta säästääkseen sekä ehkä lentomelua pienetääkseen, ovat hyvinkin voineet lentää vain tyyliin 600-700km/h.
Jolloin siinä n. neljässä tunnissa Burman pohjois-osat osuvat kohdalle kuin tarjottimella, jossa sijaitsee myöskin pääosa noista vanhoista 2. maailmansodan aikaisista lentokentistä. Ja veikkaan että Burman halki pystyy lentämään viikonloppuna keskellä yötä koneella jossa ei ole valoja eikä transponderi päällä täysin huomaamatta.
VERY interesting.