Uskomaton maksu? Mielipiteensä kullakin tosiaan... Eiköhän noiden maksujen tarkoitus ole kattaa toiminnasta aiheutuvat kulut. Niin ja en nyt puhunut lupatarkastajien palkoista. Valitettavasti tässä maailmassa ei oikeen mitään ilmaiseksi saa.
Minustakin tuo maksu on monestakin syystä uskomaton. Maksun perusteeksi ei riitä että jollain pitää kattaa toiminnasta aiheutuvat kulut. Ne voitaisiin kattaa muutenkin, suoraan verovaroista. TV-maksu on muinaisjäänne, jonka aika on tullut siirtyä historiaan.
Jos TV-maksu suoritettaisiin suoraan verovaroista, ei olisi:
- turhia kuluja TV-maksun valvonnasta (mm. tarkastajien palkat)
- salakatselijoiden aiheuttamia tulonmenetyksiä
- turhia perintäkuluja maksamattomista lupamaksuista (mm. varattomat velalliset, ulosotossa perimättä jääneet maksut ja niihin liittyvät perintäkulut, jne...)
- turhia mainoskampanjoita: "Mitä kaikkea TV-maksulla saakaan" jne... (kyllä minä näitä ihan huvittuneena katselen, mutta nämäkin maksavat)
- sitä ainaista kitinää lupamaksujen tarpeellisuudesta, ja siitä paljonko joutuu maksamaan uusinnoista, ja paskasta jota ei koskaan katso
Sen sijaan olisi:
- enemmän maksajia
- edellisestä johtuen, pienempi "lupamaksu" per henkilö
- edellisistä johtuen YLE:lle voisi nyhtää kansalta silti suuremmat tulot, ja näin turvattaisiin parempi tulevaisuus YLE:n toiminnalle (tiede, taide, kulttuuri, ruotsinkielinen ohjelmisto, muut vähemmistöt, ym. mitä yhteiskunta ja laki YLEn toiminnalta vaatii)
Itse maksaisin lupamaksut mielelläni verovaroista, vaikka minulla ei televisiota olisikaan. Kuten Rommeli sanoi, mitään ei tässä maailmassa ilmaiseksi saa, joten onhan tämä YLEn lystikin maksettava. Sen hoitaminen verovaroista olisi kaikkein järkevintä ja kustannustehokkainta.
Sen sijaan nykyistä TV-maksua en enää ole vähään aikaan maksanut, vaikka televisio taloudesta löytyykin. En nähnyt enää tarpeelliseksi rahoittaa tätä typerää järjestelmää.